Informatie over Jazz (KWPN) gevraagd

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

risthia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 13:33

Sjuimpje schreef:
Wat ik typisch Jazz vind is het tekort aan lengte in de nek en hals en de wat stijle schouder. Ik vind Jazzen daardoor vaak akelig in het front.
Ook hebben ze vaak varkensoogjes.

Dat van die nek en hals ben ik helemaal met je eens, veel jazzen hebben (net als papa zelf) aanleuning problemen, dus niet het neusje er uit.

Maar wat ik wel eens wil weten wat bedoel je precies met varkensoogjes, ik vind het wel grappig klinken moest ook echt wel ff lachen toen ik het las, maar wat bedoel je precies.

En voordat ik de hele jazzfanclub van dit forum over me heen krijg, ik ben niet anti jazz, heb er zelf veschillende op stal staan!!!!

Nienke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 13:35

De eerste van mij had een echt Jazz hoofd. Lang en een beetje spits. De andere een hoofd van een Wesch-pony met kleine oortjes en grote ogen.
Met de schouder en hals klopt precies

Venetia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 13:36

Sjuimpje: Aanleuningsproblemen komen door de ruiter. Het ene paard heeft misschien meer aanleg dan het andere paard, maar als de ruiter niet trekt komt geen enkel paard achter de loodlijn (tenzij ze achter het been zijn).

Venetia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 13:39

Trouwens, mijn Jazz heeft een schuine (en geen steile schouder, en ruim voldoende lengte in de hals (volgens kenners, dus dit is niet mijn persoonlijke mening). Zou haar afstammingspapier misschien vervalst zijn, en is ze van een andere hengst Haha! ?

Nienke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 13:39

nou daar kan ik niet over mee praten want voordat ze zadelmak waren was ik ze al kwijt.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 13:40

Je hoeft het niet met mij eens te zijn Viennanova,
ik vind dat gewoon. Lachen
Ik hou gewoon niet van Jazzen en daar kan ik verder weinig aan doen.

Als ik op keuringen ben kijk ik altijd eerst wat er rondloopt, als ik naderhand mijn boekje erbij pak kan je er donder op zeggen dat ik afknapte op de Jazzen en warm liep voor bijv. de dieren waar Amor vrij prominent in de moederlijn aanwezig is.
Kan ik verder ook niets aan doen.

Met varkensoogjes bedoel ik van die kleine gluiperige kraaloogies.

Aanleuningsproblemen komen lang niet altijd bij de ruiter vandaan, het ene paard zit nou eenmaal exterieurmatig beter in elkaar dan een ander wardoor de laatste veel eerder aanleuningsproblemen zal hebben.
Daarbij heb ik loodlijn niet in de mond genomen, ik had het over lengte.

Nienke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 13:41

Ze heeft ook vast wel een moeder die wat erfelijk materiaal overbrengt

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 13:42

Ohja, ik vergat nog dat ik de halsen vaak ook te diep uit de borst vind komen.
(let op mijn woorden, ik zeg vaak en dus niet altijd. Er zijn zat uitzonderingen)

risthia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 13:45

De mijne hebben allemaal een mooi groot helder maar wel zeer wakker oog, en geen kraaloogjes. Heb er nu vier staan en er hebben er al verschillende onze stal gepasseerd. Het zijn aparte dieren met apart karakter maar meestal hebben ze wel kwaliteit. Moet wel zeggen dat ik weinig van mijn paarden afval maar van een van die jazzen donder ik wel een keer in de maand af. Ze lopen 30 keer ergens langs en de 31e keer dan zit er een groot spook en de hoek!!!

Afgelopen zondag in Ermelo (zzgp) heb ik ook weer verschillende draakjes gezien! Zowel met losrijden als in de ring.

Venetia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 13:49

Iedere hengst zijn nadeel, en ieder mens zijn mening en voorkeur, zolang er maar niet ongefundeerd gestigmatiseerd en gegeneraliseerd wordt. Dit benadeelt de hengst en eigenaren en ruiters van nakomelingen onnodig, want het berust niet op staafbare feiten, en is in sommige gevallen ook onwaar. Jazz (en vele andere goede hengsten) heeft onmiskenbaar een aantal positieve dingen die hij goed doorfokt, maar daartegenover staan zoals bij iedere hengst ook nadelen. Maar er moeten geen nadelen bij verzonnen worden, op basis van wat iemand via via heeft gehoord.
Dus Sjuimpje: je mening is door mij zeer gewenst, een andere kijk op zaken is altijd goed, zeker als het met feiten onderbouwd wordt (even ter aanmoediging van de discussie.. Haha!)
Laatst bijgewerkt door Venetia op 18-01-05 13:56, in het totaal 1 keer bewerkt

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 13:56

De perfecte (fokkende) hengst is nog steeds niet geboren hoor Verward
Flemmingh geeft weke ruggen, Gribaldi geeft nog wel eens een minder achterbeen etc.
Alleen vind ik een tekort in het front gewoon erg naar, ik kick gewoon op paarden met veel en een correct front. Als je dat belangrijk vind moet je gewoon niet bij Jazz wezen omdat hij zeker geen lengte of zwaarte zal toevoegen. Kortom, voor mij dus geen Jazz. Maar een ieder staat vrij om wel een Jazz te fokken.
(ik zeg ook niet dat ik nooit een Jazz zal kopen, want wie weet loop ik over een tijd wel de in mijn ogen perfecte knol tegen, welke Jazz als vader heeft. Die zal ik daar dus echt niet op laten staan.)

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 14:11

Wij hebben ook een Jazz op stal staan. Heel lief dier. Hij is erg compact gebouwd maar wel bijna 1.80m hoog. Hij is pas 3,5 en nog volop in de groei...
Ik noem hem altijd de super-baby Haha!
Het is moeilijk om nu wat zinnigs over zijn bouw te zeggen omdat hij nog zo veel groeit. Hij is een poosje overbouwd geweest maar dat is nu alweer bijgetrokken. Hij heeft wel een geweldig achterbeen.

Momenteel doet hij niks omdat hij teveel bezig is met groeien. Hij viel zelfs behoorlijk af omdat daar zoveel energie naartoe ging. In de omgang is het een superbraaf dier. Het zadelmak maken was ook zo gepiept. Hij is echter erg kijkerig en rillerig dus hij gaat in maart naar een prof die hem verder in gaat rijden.

Viennanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 16:00

Ik vatte het ook niet op als negatief, sjuimpje. Net als Venetia vind ik leuk om goed onderbouwde kritiek op Jazz te horen (maar dat vind ik van alle hengsten). En dan niet alleen op het karakter, dat is te makkelijk. Natuurlijk heeft elke hengst zijn voor- en nadelen.
Dat van die halzen diep uit de borst had ik nog niet eerder gehoord, maar dit heeft mijn merrie inderdaad ook een beetje. Nou moet ik zeggen dat haar moeder dat ook had (oeps, ben ik nu een slechte fokker???). Toch vind ik mijn merrie wel degelijk een verbetering op haar moeder. Ik ben heel tevreden met mijn (eerst) gefokte paardje. Wat mij op valt is dat veel Jazzen een beetje dezelfde vorm in hun kont hebben. Zou hij dit ook doorgeven?

En verder, vind ik dat mijn merrie genoeg front heeft. Veel mensen die haar zien vinden dit juist mooi aan haar Verward .

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 18:40

Ik vindt Jazzen gaaf!..we hebben nu wel een dom dier op stal maar daar kan ie ook niks aan doen..gewoon verprutst door z'n vorige eigenaar..maar super lopen..en op ieder potje past een dekseltje

timeless

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 11:37

Als ik op keuringen ben kijk ik altijd eerst wat er rondloopt, als ik naderhand mijn boekje erbij pak kan je er donder op zeggen dat ik afknapte op de Jazzen en warm liep voor bijv. de dieren waar Amor vrij prominent in de moederlijn aanwezig is.

Ik rij op een JazzxAmor![/list][/quote] Haha!

memiro

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 17:32

Ik heb ook een jazz merrie op stal staan, ik vind het een leuk paard, ze is wel een beetje ril en stopt nooit met lopen, ze werkt gewoon erg graag. Ja en als je er dan een dagje rust geeft pikt ze dat niet en is ze een beetje erg fris Haha!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 20:10

hm dat komt me bekend voor dat nooit stoppen met lopen..:-} maar het zijn wel paarden met een apart karaktertje

Vajramani

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 21:09

Elisa2 schreef:
hm dat komt me bekend voor dat nooit stoppen met lopen..:-} maar het zijn wel paarden met een apart karaktertje

En die het meestal het verst schoppen.
Makkelijke paarden redden dit vaak niet de "moeilijkere" hebben net dat beetje extra karakter wat er voor zorgt dat zij het wel halen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 21:47

mits ze bij een goede ruiter terecht komen..is wel belangrijk denk ik