Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
LiSSy schreef:kan iemand mij hier antwoord op geven?
Mac schreef:Ik denk dat je dan even de zeer uitgebreide omschrijving van Kitten moet nemen en aan elk onderdeel een prijskaartje moet koppelen.
Ik heb ooit eens uitgerekend dat als er HELEMAAL NIETS misgaat, je tegen de tijd dat een veulen 2 jaar oud is er ongeveer 5000 Euro aan uit hebt gegeven. Dit is incl. dekgeld, inentingen, opfok ed, maar exclusief bijvoorbeeld castratie (toch ook al gauw een paar honderd Euro als je dat in de kliniek laat doen).
Teigetje008 schreef:En je wilt de natuur z'n gang laten gaan? Ik denk dat hoe dichterbij de bevalling komt, hoe meer zorgen je gaat maken. Misschien zit er dan toch ook een verhuizing in het verschiet?
kraamkliniek schreef:Even over Biest:
Het allllllerbeste is inderdaad echte biest van merries, binnen 24 uur na geboorte. Dus als er ook maar een klein beetje van te krijgen is moet je het met beide handen aanpakken!!!!!!!!!!
Dan heb je poederbiest van PAVO en tegenwoordig ook van Subli. Die zijn erg duur, maximaal een jaar houdbaar . en het is afkomstig van koeien. Dat betekend dat er antistoffen inzitten die niet afgestemd zijn op Paardenziektes, dus dat de bescherming veeel minder is dan echte paardenbiest.
En dan kun je WEL de eerste biest van koeien gebruiken (over bescherming geldt hetzelfde als poederbiest) maar die moet wel wat verdund worden en moet suiker toegevoegd worden. Hoeveel zou ik moeten nakijken. maar dat is voor veel mensen veel gemakkelijker (handig midden in de nacht en in het weekend) te krijgen, veeel goedkoper dan poederbiest en echt niet slechter.
Maar echte biest van paarden/ponnies is goud waard.
Dus doe heel veel om dat te bemachtigen.

)MarijeR schreef:Houdt er wel rekening mee dat hier de kosten genoemd worden van een probleemloze dracht en geboorte zijn.
Als er ook maar iets kleins mis gaat, loopt een DA rekening sneller op dan je maar kan denken...
. Kitten schreef:Koeienbiest is eigenlijk geen optie, want die is veel te vet, terwijl het suikergehalte in paardenbiest weer veel hoger is, afgezien daarvan, je hebt de biest nodig voor de immuniteits opbouw en dan kun je van een koe niet te veel verwachten.
Een beter alternatief is het noodpakket van Pavo, die hebben biest in poedervorm (en ook veulenmelk) die wel redelijk dicht in de buurt komt, maar stervens duur is.
Maar de beste optie is nog altijd biest van de eigen stal.
Degene van julie, die ieder jaar wel een veulentje hebben, doen er wijs aan om minimaal (hangt af van het aantal dragende merrie's) 2ltr biest (van de eerste 36 uur na de geboorte) in de diepvries op te slaan.
Er zijn hier heel veel die het over KI hebben maar dat doen ze dus bij de haflingers bijna nooit. Nou ja het dekgeld dat weet je wel, dan laten wij onze merries altijd twee keer scannen, een keer op 18 dagen en een keer op 3 maand. Wij enten de paarden niet extra, ze krijgen alleen de laatste twee maand wat extra merriebrok. Een kleine tip om met Wietse te bespreken: wie is aansprakelijk mocht er bij de geboorte wat gebeuren. (Stel, merrie word ziek enof overlijd, kan behoorlijk in de papieren lopen) Gaan we niet vanuit natuurlijk, maar is wel belangrijk omdat het niet je eigen paard is. Birthalarm zou ik niet doen, als je een beetje erop let, zal je merken dat de merrie de dagen voor het smijten onrustiger word, en aan het uier kun je ook veel zien. Bovendien worden de kruisbanden week, vlak voor het smijten. (Afhankelijk van het paard, maar altijd wel een paar uur van tevoren) Veulenregistratie kost 45 euro inclusief chippen. Grappig dat nog niemand het over de moederloze veulencentrale heeft gehad! In elk geval handig om het nummer van bij de hand te houden, kan je ook bellen voor eventuele biest van merries die hun veulen verloren hebben in geval van nood! Met welke hengst wilde je haar laten dekken?? Nog drie weekjes dan is als t goed is ons eerste kroost er.... Spannend!
maessie schreef:Hey Alet! Wat leuk dat je met Ambi wilt gaan fokken! (tenminsten ik ga er vanuit dat je dat met Ambi wilt![]()
(Is het goed Alet dat ik even voor je geantwoord heb?
)

blondytjuh schreef:vervolgens nog wat vragen over de kraamkist..
*waarvoor dient een navelbandje en waar te verkrijgen?
tevens waar zijn die geboortetouwtjes te verkrijgen?

Gewoon in de ruitersportzaak of bij de voerwinkel of veearts. Heet tegenwoordig geloof ik sedasan of sedasedan of iets dergelijks. Is een kalmeringsmiddel.Citaat:*wat is een injector sedalin en waar dient het voor en waar te verkrijgen?
Een soort wormenspuit alleen dan met antibiotica. Kitty gebruikt dat als vervanging van de veulenprik. Je kunt ook gewoon veulenprik laten geven door de veearts, die moet toch komen om te controleren.Citaat:*wat is een Injector breedspectrum antibiotica voor het veulen (bij ons ipv de veulenprik) en waar dient het voor? Ik had begrepen dat het veulen binnen 48 uur van de VA een veulenprik zou krijgen..
Ja! Om te controleren of de hele nageboorte eraf is gekomen. Als er stukken achterblijven in de merrie kan dat vervelende ontstekingen geven.Citaat:*waarvoor de nageboorte bewaren? moet dit altijd??