KWPN selectie OC

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 19:18

sarabande schreef:
Is dat niet vermoeiend om altijd iets sinisters ergens achter te denken Gaaaap .

Nee hoor, ik ben professioneel getraind in het ontwaren van buitenkansjes. Zoiets werkt beide kanten op Knipoog

En hier zie ik weer een gaatje in de verdediging... bij het kwpn gaat het echt om geld. Belangen hebben een prijs, en deze vrijblijvendheid laat weer een gaatje. Het onderzoek was van meet af aan al een tikkie verdacht, daar niet alle hengsten onderzocht worden, maar een klein deel.

Wat nou als blijkt dat het ocd probleem inderdaad al bij FARN weg kwam, zoals stilzwijgend al reeds sinds lange tijd het vermoeden is hier in het Noorden?

Ik verheug me werkelijk nu al op de uitslag. ER gaat nog een hoop stof opwaaien Nagelbijten / Gniffelen of de handel in veulentjes van bepaalde hengsten gaat spontaan opleven zo rond mei/juni Knipoog

Jan_VT

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 19:36

sarabande schreef:
Lijkt me duidelijk dat uit degenen die het niet bekend willen maken maar een conclusie te trekken is.

Maar geen wetenschappelijke, en dat is toch de bedoeling van heel het onderzoek.
Ik vind het wel vreemd dat je niet verplicht bent het resultaat terug te sturen. Als het KWPN instaat voor de kosten lijkt het mij niet meer dan normaal dat de eigenaar van het onderzochte veulen de zijn medewerking verleent (ivm terugsturen resultaten dan). Ze kunnen toch best in elk geval de anonimiteit van de eigenaar waarborgen.

Ik vind het overigens best een goed initiatief. Ik heb zelf nog geen uitnodiging gehad voor onze jaarling. Moest er eentje komen zal ik graag meewerken.

Citaat:
En hier zie ik weer een gaatje in de verdediging... bij het kwpn gaat het echt om geld.

Ken jij een stamboek waar dat anders is. Ik vind het bij het KWPN best nog meevallen. Ga maar eens een kijkje nemen in Oldenburg bijvoorbeeld,... daar denken ze pas in Geld, geld! Geld, geld! Geld, geld!

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 19:42

Maar ik veronderstel dat het KWPN toch wel van alle jaarlingen de foto's te zien krijgt?
Anders gaan natuurlijk enkel de mensen met geen OCD bij hun veulens de resultaten terugsturen.

Nicky74

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-05 19:51

Kan zo maar zijn dat ze wel de uitslagen krijgen, ik zal straks de brief nog eens nalezen.
jaarlingen zijn ook door het KWPN verzekerd tijdens transport en de keuring. alleen de reiskosten naar de kliniek zijn voor kosten eigenaar.
Je moet alleen wel snel reageren voor 20 januari moet het binnen zijn

Franske

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 23:52

ceasario schreef:
Dat laatste is volledig waar.Maar hij heeft wel familie.

Nou lekker eerlijk dan Cool

Lavanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 00:05

Onze Calvados x Furore enter hengst is geprikt voor de OC keuring.
Alleen we hebben hem al verkocht, we moeten hem alleen nog afleveren. Dus bij ons op stal word hij niet gerontgent, waarschijnlijk wel bij zijn nieuwe stal Lachen

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 05:55

Lavanta schreef:
Onze Calvados x Furore enter hengst is geprikt voor de OC keuring.
Alleen we hebben hem al verkocht, we moeten hem alleen nog afleveren. Dus bij ons op stal word hij niet gerontgent, waarschijnlijk wel bij zijn nieuwe stal Lachen

En als hij nu niet goed is.
Dan kun je hem mooi terug nemen wegens een "verborgengebrek". ??

Excuseme

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 07:46

ceasario schreef:
En als hij nu niet goed is.
Dan kun je hem mooi terug nemen wegens een "verborgengebrek". ??

Alleen als Lavanta bedrijfsmatig in paarden doet.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 17:27

Excuseme schreef:
Alleen als Lavanta bedrijfsmatig in paarden doet.

Dan kun je nog altijd de hengsteneigenaar aansprakelijk stellen.

En die verteld dan weer dat het bij de merrie vandaan komt. *LOL*

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 22:24

Ik heb nog geen brief gehad maar ik hoop er wel op eigenlijk.
Zou t wel willen weten!
Laatst bijgewerkt door Suzanne F. op 14-01-05 22:43, in het totaal 1 keer bewerkt

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 22:36

Suzanne F. schreef:
Ik heb nog een brief gehad maar ik hoop er wel op eigenlijk.
Zou t wel willen weten!

wil je er dan 2 Verward

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 22:44

sarabande schreef:
wil je er dan 2 Verward

Sorry typfoutje, is verbeterd! Knipoog
Ik zou graag meedoen met mijn jaarling aan zo´n project.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 22:49

Suzanne F. schreef:
Sorry typfoutje, is verbeterd! Knipoog
Ik zou graag meedoen met mijn jaarling aan zo´n project.

Ja ik ook en ieder weldenkende fokker met ons. Dus die verhalen van ze kunnen er niet genoeg krijgen lijken me nogal uit het niets gegrepen. Maar ook dat is geen nieuws

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-05 09:28

Suzanne F. schreef:
Ik heb nog geen brief gehad maar ik hoop er wel op eigenlijk.
Zou t wel willen weten!

Als je het zou willen weten is het toch geen probleem,even foto's maken.
Wat let je.?
Maar het zegt niks over de hengst .

Net zo min als een PROK certificaat een garantie zou zijn dat de merrie geen OC drager zou zijn.

Bij een PROK staat vermeld geen OC cq OCD maar heeft totaal niks van doen met een garantie op het niet vererven .
Zeker als van de moeder van zo'n dier en de vader niks bekend is.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-05 09:33

sarabande schreef:
. Dus die verhalen van ze kunnen er niet genoeg krijgen lijken me nogal uit het niets gegrepen. Maar ook dat is geen nieuws

Ze kunnen er inderdaad niet genoeg krijgen.
Als je goed leest en wat huiswerk doet dan had je kunnen zien en weten om een redelijk zekerheid van een hengst te hebben.
Ze 30 tot 35 jaarlingen per hengst nodig hebben. Ach gut

Kortom het hele "onderzoek" is in bewezenheid nog lang geen wetenschappelijke zekerheid. Zeker als van een merrielijn te weinig bekend is.
(En zolang er geen wetenschappelijke zekerheid is, zal het "voer" blijven voor juristen.)

Een zekerheid heb je pas als je een dier met 3 jaar op de foto zet.

go2marjon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-05 12:38

mijn veulen/jaarling is ook uitgekozen voor het ocd onderzoek
het is een merrieveulen van scandic en is van half mei 2004

ik weet nog niet of ik mee ga doen er zitten voor en nadelen aan.

voordeel: het is gratis en als er een slechte uitkomst is dan spaar je jezelf de kosten van de opfok.

nadeel: het word reizen met je veulen en ook al heeft hij ocd kan dat altijd nog wegtrekken tegen de tijd dat hij 3 is. maar hij is dus wel minder waard geworden en de vader word er ook niet beter van

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 18:58

Er staat nu een stuk in de IDS waar Mnr. Gordijn vertelt dat hij niet gelooft in de erfelijkheid van OC en OCD. Verward