Welke hengsten zouden Keur moeten zijn

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jan_VT

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 16:22

Aimee schreef:
Gaat het er dan om dat een Keur-predikaat zo snel mogelijk wordt 'uitgereikt'? En als nakomelingen van een hengst op latere leeftijd in de topsport goed presteren dan gelden die resultaten niet want als jonge paarden denderden ze niet op de Pavo.... Verward

Ik dacht ook dat een hengst die keur verklaard wordt in zekere zin een stempel moet gedrukt hebben op de fokkerij. Ik denk dat dat bij Gribaldi zeker het geval is.

Havel daarentegen heeft toch een pak minder nakomelingen lopen, drukt daardoor minder een stempel.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 16:30

Jan_VT schreef:
Ik dacht ook dat een hengst die keur verklaard wordt in zekere zin een stempel moet gedrukt hebben op de fokkerij. Ik denk dat dat bij Gribaldi zeker het geval is.

Havel daarentegen heeft toch een pak minder nakomelingen lopen, drukt daardoor minder een stempel.

Het aantal nakomelingen zou eigenlijk geen leidraad mogen zijn.........
Een zeer goed fokkende hengst met een waardeloze kleur dekt er nu eenmaal minder dan een gemiddelde zwarte.............

Het gaat puur om de TOEGEVOEGDE waarde aan de fokkerij.

Paarden met keurings-indexen van 112+ moeten derhalve per defintie KEUR worden, ook al dekken ze maar 30 per jaar.
Misschien dat DIE hengsten zo'n predikaat juist nodig hebben ........

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-05 18:57

CGJ12 schreef:
Paarden met keurings-indexen van 112+ moeten derhalve per defintie KEUR worden, ook al dekken ze maar 30 per jaar.
Misschien dat DIE hengsten zo'n predikaat juist nodig hebben

Ik ben het met je eens.
Ik zag ook toen de post binnenkwam dat ik paranormale gaven heb wat betreft Heartbreaker Haha! .

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 20:51

Houston en Jetset D hebben al jaren op rij aan de aangegeven eisen voldaan en voor hen geen keur predikaat.
Indoctro is wel keur en heeft de 140 idx nog nooit gehaald... ?

Mr_PLH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 21:07

krack c! die heeft meerdere goedgekeurde zonen gribaldi maar 1.

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 21:09

@Marcolemar: Mss heeft hij er wel een en karck meerdere. Grib heeft zich toch ook op de keuringen bewezen met zn nakomelingen!!!

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 21:14

Krack C heeft de 75% betrouwbaarheid nog niet, dat zal het moeten zijn dan? Maar was dat bij Heartbreaker niet ook zo?

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 21:27

Nicole288 schreef:
Houston en Jetset D hebben al jaren op rij aan de aangegeven eisen voldaan en voor hen geen keur predikaat.
Indoctro is wel keur en heeft de 140 idx nog nooit gehaald... ?

Als DAT zo is (ik volg die springdieren nooit zo) en er ligt een KEIHARDE eis van 140+, dan mag er wel eens flink aan de bel getrokken worden daar......... Scheve mond

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 22:04

Of het een keiharde eis is..? Het staat er vaker bij als een hengst Keur is verklaard. Uit het hengstenboekje: "Om voor het keurpredikaat in aanmerking te komen moeten de nakomelingen van de hengst tenminste zeven jaar zijn en moet zijn eigen sportindex hoger dan 140 punten zijn met een betrouwbaarheid van minstens 75 %. Verder wordt zijn exterieurvererving meegenomen bij de afweging. Dit laatste kan betekenen dat een hengst die qua sportvererving aan de eisen voldoet, maar voor wat betreft exterieurvererving minder kan overtuigen, niet in aanmerking komt voor het keurpredikaat."

Dus een paar slagen om de arm: als hij voldoet aan de eisen komt hij nog steeds alleen maar "in aanmerking" voor het predikaat, dus beslissing ligt daarna nog bij kwpn en voor "minder overtuigen wat betreft exterieurvererving" worden ook nergens grenzen aangegeven. Vaag genoeg dus om het uitblijven van een predikaat uit te leggen (goed te praten)

Maar als de eisen al niet gehaald worden wordt het toch nog een ander verhaal. Niks ten nadele van Indoctro hoor! Maar viel me wel op.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 22:10

Nicole288 schreef:
Of het een keiharde eis is..? Het staat er vaker bij als een hengst Keur is verklaard. Uit het hengstenboekje: "Om voor het keurpredikaat in aanmerking te komen moeten de nakomelingen van de hengst tenminste zeven jaar zijn en moet zijn eigen sportindex hoger dan 140 punten zijn met een betrouwbaarheid van minstens 75 %.

Dat is dus duidelijk.
Dan moet die index KEIHARD > 140 zijn............. daar kan geen hengst dan omheen.

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 22:39

Even opgezocht: Indoctro is keur verklaard in 2002, toen was zijn index 133 en daarvoor was hij nooit hoger dan 135.
De uitleg erbij is wel mooi: "Het eerste moment waarop een hengst in aanmerking kan komen voor het keurpredikaat is wanneer de oudste nakomelingen 7 jaar zijn. Van dat moment heeft de commissie gebruik willen maken door de bijzondere verervingskracht van deze hengst te onderstrepen. Bijzonder aan Indoctro is dat hij niet alleen positief vererft in exterieur en bewegingsvorm, maar ook overduidelijk lijkt te stempelen in de fokkerij van springpaarden."
Uit zijn eerste jaargang springen produkten 1.30m en meer (ze noemen er 5) Ook de N-jaargang laat zich niet onbetuigd. Daarnaast grossiert de hengst in springnazaten in het M en Z.
Misschien is de vraag hier: waarom heeft hij geen hogere index Lachen

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-05 22:43

Dus als ze 7 zijn krijgen ze dat predicaat op kinderen die eigenlijk nog in de basis presteren.
Maar als ze ouder zijn, wat moeten de kinderen dan presteren, zijn daar regels voor??

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 22:58

Nee, blijft toch hetzelfde? Pas als de sport index en betrouwbaarheid hoog genoeg is kunnen ze keur worden. Is dit nog niet het geval als de oudste kinderen 7 jaar zijn, dan wordt de hengst gewoon nog geen keur. Als die index en ext vererving voor elkaar zijn komen ze pas in aanmerking.

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 23:05

@sarabande: 7 jaar slaat op de kinderen he! De hengst is dan toch zeker al wel 11 jaar, als de oudste kinderen 7 zijn

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 23:06

CGJ12 schreef:
Dat is dus duidelijk.
Dan moet die index KEIHARD > 140 zijn............. daar kan geen hengst dan omheen.

Indoctro heeft zoveel internationaal goed presterende nakomelingen dat die het ZEKER wel heeft verdiend.

Heartbreaker daarintegen............., die fokt nog weleens wat door waar zelfs een recreatieruiter niet op zit te wachten.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-05 23:23

Nicole288 schreef:
@sarabande: 7 jaar slaat op de kinderen he! De hengst is dan toch zeker al wel 11 jaar, als de oudste kinderen 7 zijn

Ja dat bedoelde ik ook formuleerde het verkeerd. Ik bedoel de basisprestaties van de kinderen

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 23:25

Indoctro heeft het zeker verdiend. Maar het kwpn zegt bepaalde eisen te stellen waaraan een hengst minimaal moet voldoen voor hij keur kan worden. Deze maatstaf gebruiken ze om uit te leggen waarom een bepaalde hengst (nog) géén keur kan worden, maar aan de andere kant geven ze het predikaat blijkbaar wel eens weg zonder dat het "op punten" verdiend is (de punten in de idx). Zoals CJG ook aangeeft: waar heb je dan die eisen voor opgesteld, blijkbaar gelden ze niet voor iedereen. Hoe weet je dan waar je aan toe bent.

gabrycha

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 23:34

Nicole288 schreef:
Indoctro heeft het zeker verdiend. Maar het kwpn zegt bepaalde eisen te stellen waaraan een hengst minimaal moet voldoen voor hij keur kan worden. Deze maatstaf gebruiken ze om uit te leggen waarom een bepaalde hengst (nog) géén keur kan worden, maar aan de andere kant geven ze het predikaat blijkbaar wel eens weg zonder dat het "op punten" verdiend is (de punten in de idx). Zoals CJG ook aangeeft: waar heb je dan die eisen voor opgesteld, blijkbaar gelden ze niet voor iedereen. Hoe weet je dan waar je aan toe bent.

Vriendjespolitiek heet zoiets Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 23:36

Ik vraag mij af of dat het de werkelijke eisen zijn NIcole, want het kan een harde eis zijn, maar staat er niet ergens dat als een hengst zoveel nakomelingen heeft die op een bepaald nivo in de sport presteren, dat hij ook recht heeft op het keurpredikaat Verward

Ik denk maar even hardop hoor Haha!

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 23:37

sarabande schreef:
Dus als ze 7 zijn krijgen ze dat predicaat op kinderen die eigenlijk nog in de basis presteren.
Maar als ze ouder zijn, wat moeten de kinderen dan presteren, zijn daar regels voor??

Eigenlijk is de vraag dus: hoe wordt die index berekend? Wat moeten de nakomelingen doen wil de vader een index van 140+ halen? Zijn VEEL kinderen op M en Z niveau genoeg? Kom je er met een paar uitschieters op hoog niveau ook al in de buurt?
Die gooien we in de groep Lachen

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-05 23:41

Nicole288 schreef:
waar heb je dan die eisen voor opgesteld, blijkbaar gelden ze niet voor iedereen. Hoe weet je dan waar je aan toe bent.

Ik heb eigenlijk de indruk dat het wat natte vinger politiek is. Wat vaak meer met de eigenaren als met de hengsten zelf te maken heeft. Ik zal nooit de volbloed Phanteon vergeten die werd geloof ik keur na zijn veulen collectie, daarna was ie het ook nooit meer geworden.

Maar terug naar het heden, hoe is het voor de fokkers duidelijk en wat is de waarde Verward
Het merrie keurschap is ook al zo geminimaliseerd, een merrie hoeft niet eens meer een veulen te hebben.

hobbyfokker

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 00:09

Als ik het commentaar lees in de Paardenkrant is Heartbreaker vooral keur geworden om zijn eigen prestaties en een beetje om GP springende nakomelingen uit zijn Belgische periode die in België geregistreerd staan. Is m.i. niet helemaal de opzet van het keurpredikaat bij hengsten.

Daarnaast vind ik het vreemd dat het KWPN nog niets hierover op de eigen site heeft geplaatst.

Waarschijnlijk een "beetje" off topic: Cabochon moet (helaas) postuum preferent verklaard worden!

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 00:18

Ik vind het überhaupt BESPOTTELIJK dat hengsten op hun eigen kunnen een PREDIKAAT kunnen krijgen..........

Dat dient toch geen enkel nut.
Als een hengst GP loopt is dat duidelijk genoeg naar de fokkers toe.
Om de hengst DAAROM dan een EXTRA predikaat toe te kennen is totaal overbodig en voegt niks toe.....

Uiteindelijk gaat het bij de hengsten ALLEEN maar om de vererving.
Zij eigen prestaities kunnen nooit méér zijn dan een INDICATIE voor het verwachtingspatroon van zijn kinderen.......

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-05 00:26

CGJ12 schreef:
Ik vind het überhaupt BESPOTTELIJK dat hengsten op hun eigen kunnen een PREDIKAAT kunnen krijgen..........

Dat dient toch geen enkel nut.
Als een hengst GP loopt is dat duidelijk genoeg naar de fokkers toe.
Om de hengst DAAROM dan een EXTRA predikaat toe te kennen is totaal overbodig en voegt niks toe.....

Uiteindelijk gaat het bij de hengsten ALLEEN maar om de vererving.
Zij eigen prestaities kunnen nooit méér zijn dan een INDICATIE voor het verwachtingspatroon van zijn kinderen.......

Dan zou Chronos zeker een predicaat moeten hebben i.p.v. afgekeurd op: 3 jarigen en te weinig eigen prestatie, en dat stond echt in het afkeuringsrapport.
Zelfs Anne van Olst kon hem rijden en was geselecteerd voor de OS met hem.

Daarom ik vind dat predikaten systeem heel onduidelijk.

supersambo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 00:26

helemaal mee eens.. niet dat eigen prestatie geen waarde heeft.. maar het gaat uiteindelijk of ie het ook vererft