Column Jacob Melissen in de Hoefslag

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 15:38

ceasario schreef:
Het doet het er niet meer toe welke "Bobo" er gas staat te geven. OK dan!

Je pikt op wat je kan gebruiken en ga gewoon verder met je eigen plezier : "Je Hobby".

Ik kan mijn ogen niet geloven, ga je het nu echt begrijpen OK dan!

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 17:11

sarabande schreef:
Ik kan mijn ogen niet geloven, ga je het nu echt begrijpen OK dan!

We zijn er bijna.

Citaat:
Je pikt op wat je kan gebruiken

Maar dat wordt door sommige niet altijd in dank afgenomen. Haha!

Jan_VT

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 18:23

ceasario schreef:
Het doet het er niet meer toe welke "Bobo" er gas staat te geven. OK dan!

Je pikt op wat je kan gebruiken en ga gewoon verder met je eigen plezier : "Je Hobby".

Een sterke uitspraak OK dan! En dat je daardoor misschien sommige tegen de schenen loopt. Och we zijn moeder teresa niet he Lachen

@ Arie: is er dan echt zo weinig ruimte voor opbouwende kritiek? Wordt er dan echt niet geluisterd? Heb je misschien een voorbeeld (en)?

Toch merk je dat er dingen schuiven en veranderen. Vorig jaar, en ook daarvoor was er geregeld de roep van fokkers: "De heren met bolhoed staan te ver van de fokkers vandaan..." Dit jaar merk ik dan dat er dan toch dingen veranderen. Fokkers mogen nu in de 1e bezichtiging mee advies geven aan de juryleden van de hengstenkeuring (vb. Poppelaars of hoe hij ook weer noemt, die trouwens ook zeer vaak snedige weliswaar wel opbouwende kritiek levert aan het adres van het KWPN in zijn colums in IDS) Dus meer inspraak... OK, nu kan je zeggen:"Wat betekent dat?" Dan bekijk je het pessimistisch, maar het kan ook optimistisch vind ik, waardoor je dan tot de conclusie komt dat er toch enigzins geluisterd wordt. Misschien niet veel... maar toch iets OK dan! Rome is niet blablabla...

Dat sommige die veranderingen niet voldoende vinden. Tja, een organisatie als het KWPN zal nooit voor iedereen goed doen. Maar moet wel bepaalde waarden en principes in het achterhoofd houden, wat niet wil zeggen dat men conservatief moet worden. Om het met de woorden van een pummel die hier in België rondloopt te zeggen "LOVE IT OR LEAVE IT" Boos! Boos! Wat natuurlijk ook niet correct is, maar je begrijpt wel wat ik wil duidelijk maken. Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 00:36

Ik was in Zuidbroek, en heb precies gezien wat Jacob ook zag. De heren zaten inderdaad met hun eigen clubje op de Vip. Een inspecteur heb ik overigens wel tussen het publiek gezien. Maar die zie ik vaak bij de diverse evenementen tussen het "gewone" volk.

Misschien dat dit jaar de heren HKcommissie in Weert wel in het publiek zaten. Vorig jaar was dit niet het geval, en zaten ze in de VIP. In Goes en Hengelo heb ik ze ook alleen op de vip zien zitten.

Zoals een goed journalist/columnist doet is een reactie prikkelend schrijven om een reactie uit te lokken. Met dat oogpunt heeft Jacob een erg goede column geschreven. Het zal zeker wat stof doen opwaaien in Huis ter Heide.

Als ze gisteren al niet kokend aan de telefoon hingen Haha!

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 00:39

Echt waar:

APPLAUS!!!!!!!!!!!

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 01:04

Jan_VT schreef:
. Tja, een organisatie als het KWPN zal nooit voor iedereen goed doen.

Zolang daadwerkelijke fokkers zich niet met dit soort peanuts bezig houden zal het KWPN zich niet storen aan allemaal geprietpraat van mensen die helemaal geen kwpn paard fokken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 01:10

sarabande schreef:
Zolang daadwerkelijke fokkers zich niet met dit soort peanuts bezig houden zal het KWPN zich niet storen aan allemaal geprietpraat van mensen die helemaal geen kwpn paard fokken.

Jacob is volgens mij toch wel een daadwerkelijke en succesvolle fokker. En die maakt zich er blijkbaar wel druk om.

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 09:50

Pipo, zie het KWPN als een bedrijf wiens werknemers columns gaan publiceren over hoe ontevreden ze wel zijn. Als iemand zich zo ongelukkig voelt moet hij maar opstappen zou mijn logische reactie zijn. En gewoon rechtsreeks de mening overbrengen naar de personen in kwestie kan niet meer tegenwoordig, daar faalt de communicatie.

Fun_Fun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 10:24

Excuseme schreef:
Ik denk dat je de kern van zijn column mist, Pukpaleis. Hij zegt dat de verantwoordelijken binnen het KWPN in een ivoren toren zitten en het contact met de leden uit de weg gaan. Dat koppelt hij aan een povere kwaliteit van de gepresenteerde hengsten. Met andere woorden, dat contact blijkt erg nodig.

ja dat denk ik ook...

[off-topic]
Hij woont vlak bij me in de buurt

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 10:51

Zannekin schreef:
En gewoon rechtsreeks de mening overbrengen naar de personen in kwestie kan niet meer tegenwoordig, daar faalt de communicatie.

Een waar woord Zannekin. Plus de aantekening dat als dit het enige is dat Zuidbroek voor een journalist oplevert, dat meer over het gezichtspunt van de journalist zegt dan over het gebodene in Zuisbroek, juist omdat hij een actieve fokker is.

Wat betreft de prietpraat bedoelde ik de commentaren hier. Het praten over personen schijnt voor sommige mensen toch altijd weer aantrekkelijker te zijn dan over het fokken van paarden.

Ik bedoelde dus ook duidelijk de mensen hier waar een hetrogeen gezelschap zijn haar visie en commentaar op het fokken geeft.
Een gezelschap dat gaat van mensen die zeggen dat fokken hun grootste hobby is terwijl ze nog nooit iets gefokt hebben (wat is de definitie van een hobby Verward ) tot mensen die al jaren met min of meer succes fokken en alle gradaties en leeftijden daartussen.

Juist omdat die groep zo is samengesteld, heeft het kritiek geven op personen waar de meesten nog nooit van gehoord hebben weinig zin en voegt imo niks toe aan het bezig zijn of willen zijn met fokkerij.

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 11:25

En gewoon rechtsreeks de mening overbrengen naar de personen in kwestie kan niet meer tegenwoordig, daar faalt de communicatie.[/quote]

Comminuseren doe je met z'n tweeën Knipoog

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 11:57

Binnen het KWPN is er blijkbaar onvrede. Het gaat denk ik met name om de wat oudere fokkers die iets missen van vroeger. Dat lijkt me niet meer dan normaal, het is niet meer het vriendenclubje met gelijkgestemde (van gelijke afkomst) zijnde fokkers.
Van hen hoeft het niet meer, de gekozen hengsten passen niet in hun beeld van het goede paard, de verkeerde hengsten worden gekozen etc.

Met communicatie los je dat niet gelijk op hoor, voor veel fokkers gaat het om gevoel en dat communiceert niet makkelijk. Je kan dan wel argumenten geven voor de keuzes maar dat sluit dan toch niet aan. Stel je voor dat je al tig jaar een bepaald type paard wil fokken, dat lukt min of meer, zit er eindelijk wat erkenning aan te komen is het KWPN doel veranderd. Zit je mooi met je ... in het zand.

Was er vroeger meer communicatie? ik denk het niet, waarschijnlijk was de achterban homogener.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 13:29

Groot probleem met communicatie op grote evenementen is het volgende:

Zo'n evenement duurt zeg maar 8 uur op een dag.

Bobo's hebben daar een groot deel van volgepland en behoren ook nog eens een keer naar de dieren te kijken om zelf een mening te kunnen vormen.

Ik denk dat de gemiddelde Bobo misschien 2 uur heeft om te kletsen op zo'n dag. Een goed gesprek van minder dan 15 minuten bestaat niet, dus kan een bobo met 8 leden praten op zo'n dag.

En wie kies je dan? De ivoren toren is ook ter bescherming. Als je 40 leden hebt die met je willen praten, hoe krijg je dat dan gedaan? De hele dag kletsen en niet naar de paarden kijken? Kies er maar 8 uit, waarna je geheid van vriendjespolitiek wordt beticht?

Gemakkelijker is om iedereen evenveel tijd te geven: 0 minuten dus, en dan zit je in de ivoren toren.

Klopt dit wat hierboven staat?

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 14:11

Joost ,volgens mij ben jij de volgende bobo, die in in beeld komt ,gezien bovenstaande. !!!

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 21:26

Arie, valt me wat tegen. Volgens mij kunnen de leden de bobo's op een andere manier en plaats tot verantwoording roepen. Op die dag zelf valt er namelijk helemaal niks meer te veranderen aan het aanbod. Zelfs de meest welwillende bobo kan niets tevoorschijn toveren op zo'n dag. Er zal dus na zo'n dag een duidelijke informatiewisseling plaats moeten vinden. Eentje waarbij de bobo's wel (kunnen) communiceren met het publiek.

Het helpt alleen niet wanneer geen van die leden zin heeft om met de bobo's in discussie te gaan op een discussieavond ter bespreking van het gedane "kwaad".

Ik ben best wel te porren voor een bestuursfunktie in een of ander stamboek, als iemand maar de reiskosten vergoedt Knipoog *LOL*

PS: het aanbod wordt door een aantal zaken bepaald:

1) Het dekbeleid van de fokkers
2) het selektiebeleid van de opfokkers

De uiteindelijke goedkeuring gebeurt dan door;

3) Het keuringsbeleid van het jurycorps

Als 1) en 2) de mist ingaan, dan kan 3) het niet meer goedmaken. Daarmee wel zeggende dat stap 3) wel gevolgen heeft voor de toekomst als ze er echt geen kaas van gegeten hebben.

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 23:33

joostvangestel schreef:
Arie, valt me wat tegen. Volgens mij kunnen de leden de bobo's op een andere manier en plaats tot verantwoording roepen. Op die dag zelf valt er namelijk helemaal niks meer te veranderen aan het aanbod. Zelfs de meest welwillende bobo kan niets tevoorschijn toveren op zo'n dag. Er zal dus na zo'n dag een duidelijke informatiewisseling plaats moeten vinden. Eentje waarbij de bobo's wel (kunnen) communiceren met het publiek.

Het helpt alleen niet wanneer geen van die leden zin heeft om met de bobo's in discussie te gaan op een discussieavond ter bespreking van het gedane "kwaad".

Ik ben best wel te porren voor een bestuursfunktie in een of ander stamboek, als iemand maar de reiskosten vergoedt Knipoog *LOL*

PS: het aanbod wordt door een aantal zaken bepaald:

1) Het dekbeleid van de fokkers
2) het selektiebeleid van de opfokkers

De uiteindelijke goedkeuring gebeurt dan door;

3) Het keuringsbeleid van het jurycorps

Als 1) en 2) de mist ingaan, dan kan 3) het niet meer goedmaken. Daarmee wel zeggende dat stap 3) wel gevolgen heeft voor de toekomst als ze er echt geen kaas van gegeten hebben.

Joost waar moeten de de k.w.p.n. leden reageren ? op vergaderingen is de de agenda al bepaald ( algemene jaarvergadering ).
De afdeling vergaderingen worden vertegenwoordigd, door afgevaardigden, die allemaal de muziek van de w.p.n.meespelen, als ze dat niet doen worden ze vervangen door de afdelingbesturen, ik kan je wel een paar voorbeelden geven ! Boos!
En als laatste wat voor hengst moeten we fokken? wat dit jaar goed is staat volgend jaar misschien achteraan,(Ontbreken duidelijk fokdoel en exterieur beschrijving).
Hoe komt het dat v d Lageweg ieder jaar een groot aantal hengsten aan gekeurd kreeg en verleden jaar geloof ik 1!! zag hij het niet meer of was het beleid veranderd of de keurmeesters ?????
Al met al een moeilijke materie om beleid op te maken als fokker.
Maar ja niemand durft z'n mond open te doen, anders sta je volgend jaar achteraan op de keuring .
Dus Joost we hebben gewoon last van een omgekeerde volgorde 3 is het belangrijkst ( willekeur) maar ja helaas moet je stap 1 en 2 eerst zetten Bij een goede vereniging geven ze fokkers avonden ,publiceren ze in hun fokkerij blad over technische fok onderwerpen, Wanneer heeft er voor
het laatst een goed fokkerij artikel in de strengen gestaan ????
Op de centrale keuring in friesland, heeft de landelijke jury de vloer aangeveegd, met de regionale keurmeesters, ( die hadden het niet begrepen ) ik heb er niets van in de strengen kunnen lezen , gelukkig deden de Noordelijke kranten dat wel ( Censuur strengen)

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 00:06

Pipo schreef:
Jacob is volgens mij toch wel een daadwerkelijke en succesvolle fokker.

Kleurenfoto's?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 00:10

CGJ12 schreef:
Kleurenfoto's?

En Lollipop toch?

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 00:14

Als ik als jury in functie ben (bij de KNHS), dan houd ik me zoveel mogelijk bij de deelnemers VANDAAN.
Op de dag dat ik in functie ben probeer ik zoveel mogelijk de schijn te vermijden dat ik "bevriend" ben met een aantal deelenemers (of juist niet). Puur voor de vorm.

De dag dat ik NIET in functie ben begeef ik me met plezier onder het gewone volk en dan neem ik ook veel op van hetgeen me ter ore komt. Wat ik daar dan vervolgens mee doe is een heel ander verhaal, maar overwogen worden meeste opmerkingen zeker.

Er is dus best iets voor te zeggen dat een aantal mensen zich afzondert op de VIP-tribune.
Verder voel ik mezelf op een dergelijk tribune ook niet altijd plezieriger en sta ik liever aan de zijlijn. Maar de organisatie en dergelijke kun je ook niet gelijk voor het hoofd stoten door GEEN gebruik te maken van hun VIP-aanbod. Hoe graag je dat soms ook wilt.....

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 00:15

Ik durf het haast niet te zeggen, maar vond dat ook in Zuidbroek (ik was er alleen bij het springen) de bobo's gewoon in het wild rondliepen. Wellicht dat ze geen zin hadden om met Melissen te praten, die zich vervolgens afreageerde in de desbetreffende column?

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 00:16

Pipo schreef:
En Lollipop toch?

In het land der blinden.............

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 10:03

arie53 schreef:
Joost ....strengen)

Hoi Arie,

ik heb geen idee wat het KWPN allemaal presteert. Ik krijg de IDS al 9 jaar niet meer (belachelijk duur abonnement voor het buitenland). Ik kijk alleen maar van een afstand en probeer te kijken wat er aan de hand is. De oplossing mag je zelf gaan voorstellen Knipoog

Ragne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 11:29

zegt Jacob hier niet in zijn column dat het publiek een passieve rol heeft? voordat hij over de bobo's begint?

het mes snijdt aan twee kanten...

en een column is altijd een persoonlijk mening, kritische noot. Jacob schrijft hier voor zichzelf, zijn eigen point of view, en niet uit naam van...dat zou hij misschien wel willen! Knipoog

Gail

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 16:23

Jan_VT schreef:

Net als iedereen vind ik dat het KWPN moet proberen met de basis contact te houden. Maar die mogelijkheden zijn er toch (verschillende activiteiten per regio, jongkwpn,...) Je moet er ook aan willen deelnemen als fokker. Op dat soort fora kan je je mening gerust uiten denk ik.

Jaaa, maar het is veel leuker om lekker te klagen. Da's ook makkelijk dan daadwerkelijk iets dóén.

Maar waarom gaat niemand in van de argumenten van Sarabande dat Jacob uberhaupt al iets tegen het KWPN heeft en dat in Weert (en Hengelo trouwens ook) de bobo's wel bereikbaar waren?

Ipv iemand voor domme fokker uit te maken. Ik heb niks tegen mensen die op de baricade springen, met argumenten en die de discussie met de mensen aan gaan. Dus op zo'n 'bobo' afstappen en de discussie aangaan. Dáár heb ik respect voor. Maar niks doen en dan hier zo een beetje de boel zitten afzeiken, dat is zo gemakkelijk...

Ragne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 16:34

Gail schreef:
Maar waarom gaat niemand in van de argumenten van Sarabande dat Jacob uberhaupt al iets tegen het KWPN heeft en dat in Weert (en Hengelo trouwens ook) de bobo's wel bereikbaar waren?

omdat het een drogreden is... Knipoog
Wie weet er zeker dat Jacob iets tegen het kwpn heeft?
of is dat gebaseerd op het feit dat zijn foto's niet in IDS staan, maar dát is juist weer een heel ander verhaal...
en bobo's zijn bereikbaar, het is alleen de vraag óf mensen ze wel wíllen benaderen... Knipoog