Wat voor merrie bij de hengst United?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 18:47

Ligt er maar net aan bij wie je bent...
Ik heb het afgelopen jaar wat fokkers bezocht en ben daar alleen maar grootramige merries tegen gekomen.

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 18:50

Volgens mij is de gemiddelde maat van kwpn paarden 163 /164. United is 166+, zal dan niet snel een echte grote uitkomen (hoewel ik een paar Krack C en Partout nakomelingen ken van 180+).
Verder zijn er zat lange (gelderse terugslag) merries of combies met bv donnerhall.

Er moet ook wat te kiezen blijven.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 18:53

Langgelijnd heeft imo weinig met stokmaat te maken.

Keuzemogelijkheden zijn leuk, maar ik wíl helemaal niet kunnen kiezen voor een beknopt paard.

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 18:56

Aimee schreef:
Langgelijnd heeft imo weinig met stokmaat te maken.

Keuzemogelijkheden zijn leuk, maar ik wíl helemaal niet kunnen kiezen voor een beknopt paard.

Tja, het moet niet, blijf ik nog een beetje exclusief (met nog een paar honderd anderen Cool ).

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 19:11

ART_UMA schreef:
Tja, het moet niet, blijf ik nog een beetje exclusief (met nog een paar honderd anderen Cool ).

Wie dan? Al die fokkers die nooit op een paard zitten en ook niets van ruiters aannemen zeker.....
Ik heb nog nooit een serieuze dressuur/spring-ruiter horen zeggen dat ze liever een beknopt dan een langgelijnd paard hebben.

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 19:35

Aimee schreef:
Wie dan? Al die fokkers die nooit op een paard zitten en ook niets van ruiters aannemen zeker.....
Ik heb nog nooit een serieuze dressuur/spring-ruiter horen zeggen dat ze liever een beknopt dan een langgelijnd paard hebben.

Afbeelding
Ik wel dat te lang ook niet goed is (en dat noemen leken vaak langelijnd). Ik noem United eerder hoogbenig dan beknopt. Ik geloof niet dat zijn bouw hem ergens in de weg zit, en wat dat betreft hoeft er niet aan geprikt te worden om tot extra beweging en dragen te komen, wat vaak bij de lange dwijlen wel zo is.
United heeft wat z'n bouw betreft best wel wat weg van Krack en die is ook zeker niet lang te noemen.

Magique

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 19:43

makkelijk bij elkaar te rijden toch

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 20:12

Hij is niet langegelijnd, maar hij heeft genoeg lengte om niet in de knoop te hoeven komen met het aannemen van lengtebuiging.
En dan nog, ik verwacht dat dat dier nog een heel eind uit elkaar gaat komen. Krack en Trakbloed is vaak laat.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 20:36

Hoogbenig: dat is precies waar ik over struikel, figuurlijk dan! En Het paard hoogstwaarschijnlijk letterlijk.... Ach gut

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 12:43

Aimee schreef:
En Het paard hoogstwaarschijnlijk letterlijk.... Ach gut
Ja hoor Ach gut
Afbeelding

Magique

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 18:24

Keurig netjes 2 beentjes aan de grond

Zou het soms een evenwichtsmodelletje zijn Schijnheilig

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 19:15

lange paarden zijn lastiger aan elkaar te rijden,geef mij maar zo'n type..barokkepaarden zijn ook niet voor niks goed in de verzameling..alleen hebben ze korte benen..deze heeft wel lange benen..super toch..? ;-}

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 19:28

Magique schreef:
Keurig netjes 2 beentjes aan de grond

Zou het soms een evenwichtsmodelletje zijn Schijnheilig

Tja Magique, in principe is het wel een combi Holsteiner x Trak.... Knipoog

We zullen hem wel zien in Den Bosch, kijken of ie wèl weet waar ie met z'n benen naartoe moet. In tegenstelling tot Trento en Tuschinsky.....

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 19:32

Aimee schreef:
We zullen hem wel zien in Den Bosch, kijken of ie wèl weet waar ie met z'n benen naartoe moet. In tegenstelling tot Trento en Tuschinsky.....

Ik hoop van harte voor je dat je ooit in je leven nog eens een paard zal fokken met de kwaliteiten van deze hengsten en hun vader Scheve mond

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 21:51

sarabande schreef:
Ik hoop van harte voor je dat je ooit in je leven nog eens een paard zal fokken met de kwaliteiten van deze hengsten en hun vader Scheve mond

Ik zou in m'n handen knijpen. Als ze dan ook nog een klein sprongetje kunnen maken Cool ha ha ha er valt altijd wel wat te zeuren.

Quidou

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 16:35

Afbeelding

deze merrie is nu gedekt door United...
hett veulen komt in juni

ik vind t wel een mooie hengst

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 16:47

ik denk dat het een goede match is..:-}

Magique

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 18:26

ik denk het ook

Hilde_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 19:01

Wij hebben een Caritas merrie die gedekt is door United.

HorseMoments

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 10:54

Als ik dit topic aandachtig door lees zie ik dat er toch nog heel wat mensen zijn die de 1 + 1 formule gebruiken. Ik vind de hengst kort dus ik pak een lange merre en dat word dan een mooi gelijnd veulen... Men kijkt niet naar de stam waar de paard uit komt, wat die stam gebracht heeft en of het paard nu werkelijk wel zo kort gebouwd is. (Wat verderop in het topic al aangegeven wordt).

Daarnaast worden er hier ruiters genoemd die niet op United rijden.
United word op dit moment door Anne van Uytert gereden. Zij gaat hem ook voorlopig uitbrengen op concoursen. Op latere leeftijd, waarschijnlijk 5 jaar gaat United naar Anky, want die is helemaal wild van hem en denkt dat het helemaal een paard voor haar is.

Ook worden hier Krack C en zijn nakomelingen door iemand wel erg negatief belicht. Ik denk dat er op dit moment weinig beter fokkende hengsten zijn als Krack C. Misschien vallen zijn nakomelingen niet in de smaak van diegene, wat natuurlijk kan. Maar dit betekend niet dat deze hengsten niet over kwaliteit beschikken. Kijk alleen al eens naar hun prestaties tijdens de pavocup en de hengstencompetitie. De kwaliteit van hun nakomelingen is nog even afwachten, maar als deze hengsten op een goede manier gebruikt worden, denk ik dat ze wel degelijk een positieve bijdrage kunnen leveren aan de fokkerij.

Verder zegt hier iemand dan Uptown (Een geweldige hengst) zeer interessant gefokt is. Doch heb ik met een hengst als Ubis in de lijn daar mijn vraagtekens bij (Kennedy maakt gelukkig veel goed). Ik denk dat het voor beide hensten afwachten is hoe ze zullen gaan fokken. Maar ik denk wel dat de keuze van een hengst niet zo zwart wit moet zijn als sommige mensen hier laten doen geloven.
En wat voor merries bij United passen, ik zou liever zeggen: "Past United bij mijn merrie?".

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 11:39

GribaldiFAN schreef:
Als ik dit topic aandachtig door lees zie ik dat er toch nog heel wat mensen zijn die de 1 + 1 formule gebruiken.

Als voorbeeld: de kleur van het veulen, dat wordt voor 100% bepaald door de directe ouders. Er zijn dus eigenschappen welke 1+1 werken. Het is veel moeilijker om te zeggen of "het mooie hoofd" nu van de moeder of vader komt (kleine oren schijnen uit de moederlijn te komen). Dat is veel moeilijker te bepalen en er zijn ook nog veel minder gegevens bekend.
Ik kijk bij een mogelijke match op de afstamming met name naar hengsten (want van de merries weet ik het helaas vaak niet) welke ik niet in de pedigree wil hebben vastgelegd, zo zie ik saros, rex magna of ubis liever niet. Voor een deel is dat persoonlijk natuurlijk.
Andere hengsten zoals Farn, Amor, Eros, Doruto, Ramzes, Sutan, Roemer etc. mogen van mij best wat vaker voorkomen.

Jaziah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 15:25

Qua hoogte is hij prima aan de maat. 1.66 op drie jarige leeftijd, nou daar
komen zeker nog wel wat centimeter bij.

Leuk al het commentaar door medebokkers, maar hij is niet voor niets
verrichtingtopper geworden...

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 15:50

GribaldiFAN schreef:
Als ik dit topic aandachtig door lees zie ik dat er toch nog heel wat mensen zijn die de 1 + 1 formule gebruiken. Ik vind de hengst kort dus ik pak een lange merre en dat word dan een mooi gelijnd veulen.

Iedereen maakt een andere keus, de een op exterieur, de andere op hengstenboer, de volgende op merriestam de volgende op gezondheid en er zijn zelfs mensen die uit meerdere van deze zaken kiezen.

Het is ieders eigen keuze en eigen verantwoording lijkt me zo, dus waarom met een vingertje zwaaien.
Voor mij zijn bijvoorbeeld gezondheid en prestatie belangrijke voorwaarden voor beide ouders

harryvdz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 16:10

sarabande schreef:

Het is ieders eigen keuze en eigen verantwoording lijkt me zo, dus waarom met een vingertje zwaaien.

Schijnheilig Schijnheilig
Idd schandalig Tong uitsteken

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 17:18

Deze merrie wordt komend jaar met United gedekt:

Afbeelding

Ik heb hem uitgekozen op exterieur, gangen en bloedlijn. Ik denk dat dit bloed erg mooi zal aansluiten (Hofnar x Chronos).