Waarom dekken met onbewezen hengst?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

olafj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 16:33

Ik ben dus zo iemand!!! Haha! Oke dit jaar dan in ieder geval. Clown
Ik heb mijn merrie vorig jaar door trento B laten dekken.
NEE ik heb niet de illusie dat ik een goed gekeurde dekhengst ga fokken, want wees reeel, hoeveel worden er nou goed gekeurd!
En NEE niet omdat het goedkoper is, want dan ben je stom bezig!!
Ik was erg onder de indruk van deze hengst bij de hengsten keuring.
Ik heb mij goed laten informeren door een aantal goede paardenmensen die mijn merrie ook kennen.
Zijn plus punten vullen mijn merrie's min punten aan en zijn min punten worden door mijn merrie aangevuld. En waarom heb ik dan niet gekozen voor een bewezen hengst?! Een gok blijft het. Mijn merrie heeft ook nog nooit een veulen gehad, dus weet ik ook niet wat zij vererft.
Als niemand met een nieuwe hengst wil dekken weet je ook niet wat zo'n hengst vererft en dan blijft iedereen achter de best presterende hengsten aan lopen en dan krijg je later weer problemen met inteelt.
Moet je de voor de grap eens de lijsten van dekkingen eens na lezen..dan zie je pas wat mode grillen zijn. Een paar voorbeelden..Flemmingh 303..Indoctro 336...Gribaldi 310(totaal aantal dekkingen 2896!!) En waarom dekt een lancet (13 dekkingen)dan zo weinig?! Die heeft zich wel bewezen hoor!
Volgend jaar weer een andere hengst. Ik weet nog niet precies welke, maar het hoeft niet perse een nieuwtje te zijn hoor! Het ligt eraan of ik een passende hengst (ben naar osmium aan het kijken) kan vinden. En dat blijft het belangrijkste.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 16:48

mistral schreef:
Moet je de voor de grap eens de lijsten van dekkingen eens na lezen..dan zie je pas wat mode grillen zijn. Een paar voorbeelden..Flemmingh 303..Indoctro 336...Gribaldi 310(totaal aantal dekkingen 2896!!) En waarom dekt een lancet (13 dekkingen)dan zo weinig?! Die heeft zich wel bewezen hoor!
Volgend jaar weer een andere hengst. Ik weet nog niet precies welke, maar het hoeft niet perse een nieuwtje te zijn hoor! Het ligt eraan of ik een passende hengst (ben naar osmium aan het kijken) kan vinden. En dat blijft het belangrijkste.

ben het helemaal met je eens! Voor mij wordt het daarom juist interessanter om eens een hengst te zoeken die heel weinig gekozen wordt. dan heb je eens een keer iets anders.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 16:49

Desiree schreef:
ben het helemaal met je eens! Voor mij wordt het daarom juist interessanter om eens een hengst te zoeken die heel weinig gekozen wordt. dan heb je eens een keer iets anders.

Ja Trento dus Verward

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 16:59

Wat bedoel je daarmee Sara? Je kunt nooit van te voren weten of een jonge hengst populair wordt. Misschien is hij wel hot (wat zijn halfbroer Tuschinski ook is) maar dat weet je pas achteraf. Trento is van Krack C. En die hengst heeft bij mij wel een streepje voro moet ik zeggen. Die nakomelingen van krack zijn allemaal chique en hoogbenig en kunnen bewegen als een leeuw: krachtig en soepel tegelijk.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 17:02

Als je zegt een hengst te kiezen om de exclusiviteit en je neemt er een die in zijn eerste jaar zoveel dekt, en dat was direkt bij het verlaten van Ermelo bekend dat hij dat zou doen, heeft dat weinig meer met exclusiviteit te maken.

johanna13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 17:21

sarabande schreef:
En hoe zo'n hengst het op bepaalde bloedlijnen gaat doen, ook daar kom je pas achter als hij dat heeft laten zien. Vaak fokken zonen heel anders dan hun vaders bijvoorbeeld.

wat een onzin!!!
juist als je met bloed lijnen fokt is het zeer voorspelbaar wat voor veulen je krijgt.
gelijke genen zoeken elkaar nog altijd OP!
of zet jij luk raak maar een "leuke" hengst op je merrie zonder te kijken of het klikt met je werrie bloed lijnen?

olafj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 17:21

Trento heeft idd zijn oren van zijn hoofd gedekt. Er schijnen om die reden ook aardig wat merrie's guste te zijn. Ik ben wel heel nieuwsgierig hoe de veulens worden, maar wat wel is, krijgt ie een zooi mooie veulens, dan gaan de cijfers idd rap omhoog. Maar ik vind het idd niet interessant meer om met een bijv. gribaldi te dekken en dat is niet vanwege de exclusiviteit maar meer om verder te denken en inteelt terug te dringen. Dan zou ik eerder voor bijv. een nakomeling van gribaldi kiezen, maar ook dan geldt dat ie wel bij mijn merrie moet passen!

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 17:35

johanna13 schreef:
wat een onzin!!!
juist als je met volbloed lijnen fokt is het zeer voorspelbaar wat voor veulen je krijgt.
of zet jij luk raak maar een "leuke" hengst op je merrie zonder te kijken of het klikt met je werrie bloed lijnen?

Haha! Haha! Haha!

ik zet nooit een leuke hengst op mijn werrie, zie mijn profiel

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 17:38

Ik kies een hengst met name op basis van beweging, exterieur en afstamming (niet speciaal in die volgorde). Dan blijven er niet zo veel "bewezen" hengsten over. Met de jonge hengsten erbij heb je toch iets meer keus.
De eigen prestatie van hengsten maar ook van de voorouders vindt ik eigenlijk best wel belangrijk, maar dat hangt wel weer heel erg af van de plaats waar ze terecht komen. Van de jonge hengsten kun je nog de eigen kwaliteit zien. Als het met een oudere hengst niet is gelukt, ligt dat dan aan het paard of ...
Dan zijn nakomelingen cijfers van de voorouders wel handig en ik probeer er een paar met lijnenteelt te versterken en als je dan alleen naar dressuur kijkt zijn er nog niet ontzettend veel.
De prijs doet wel mee, ferro en bv sandro hit vielen bij voorbaat af, ook als ze echt goed zouden passen (wat ze niet doen).

Ik heb voor United gekozen en hopelijk in juni een gezond resultaat. De kwaliteit van het veulen, tja dromen staat vrij *LOL*

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 17:51

mistral schreef:
Trento heeft idd zijn oren van zijn hoofd gedekt. Er schijnen om die reden ook aardig wat merrie's guste te zijn. Ik ben wel heel nieuwsgierig hoe de veulens worden, maar wat wel is, krijgt ie een zooi mooie veulens, dan gaan de cijfers idd rap omhoog. Maar ik vind het idd niet interessant meer om met een bijv. gribaldi te dekken en dat is niet vanwege de exclusiviteit maar meer om verder te denken en inteelt terug te dringen. Dan zou ik eerder voor bijv. een nakomeling van gribaldi kiezen, maar ook dan geldt dat ie wel bij mijn merrie moet passen!

Ik wist niet dat Trento ook al zo mateloos populair was het eerste jaar. Ik ben van die dingen niet op de hoogte. Wat ik wel zie is dat het gribaldi, Jazz en Ferro(zonen) zijn die de klok slaan. En Krack ook (maar dat zou mijn keuze ook nog wel geweest kunnen zijn).
Ik wist dat van Tuschinsky ook alleen maar, omdat de hengstenhouder dat vertelde, toen hij een merrie bij ons op stal kwam insemineren (met Rousseau). Hij had veel buisjes bij zich, maar ze waren bijna allemaal van Rousseau en van Tuschinsky.

Zelf fok ik het liefst op karakter. Karakter staat bij mij voorop, daarna beweging en exterieur.

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 18:23

Desiree schreef:
Ik wist niet dat Trento ook al zo mateloos populair was het eerste jaar. Ik ben van die dingen niet op de hoogte. Wat ik wel zie is dat het gribaldi, Jazz en Ferro(zonen) zijn die de klok slaan. En Krack ook (maar dat zou mijn keuze ook nog wel geweest kunnen zijn).
Ik wist dat van Tuschinsky ook alleen maar, omdat de hengstenhouder dat vertelde, toen hij een merrie bij ons op stal kwam insemineren (met Rousseau). Hij had veel buisjes bij zich, maar ze waren bijna allemaal van Rousseau en van Tuschinsky.

Zelf fok ik het liefst op karakter. Karakter staat bij mij voorop, daarna beweging en exterieur.

Acj jah er zijn altijd mensen die het weer proberen met Jazz en Ferro. Heel leuk, maar nieuw bloed moet er ook zijn. Al weet ik niet waar sommige mensen mee bezig zijn. Ze dekken met die hengst omdat die 'de naam' heeft. Naam en prestatie ligt ver van elkaar, Jazz en Ferro, aardig succes vol in de sport en die dekken. Ik vind dat veel mensen nogal 'meelopers' zijn. Zo van: ohh die dekt daar mee dus doe ik het ook.

Ik vind dat er af en toe meer nagedacht moet worden en niet eeuwig met Ferro en Jazz gefokt moet worden. Of dat soort hengsten. Dat bloed zit ook wel in hun nakomelingen.

verwijderd09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 20:30

het ligt er ook aan met welk doel je fokt, als je het veulen toch direct weer wil verkopen, zet je er natuurlijk een bewezen hengst op. wil je het voor je zelf houden, houdt je alle opties open, en dat daar dan toevallig jonge hengsten tussen zitten maakt in dat geval niet uit.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 21:09

Als je voldoende info hebt over je eigen merrie, de stam waaruit ze komt en de nakomelingen zie ik niet in waarom je niet eens met een jong dier zou fokken.
In zo'n geval weet je precies wat je merrie nodig heeft en of een hengst dat kan bieden. Het bloed van zo'n hengst en de stam waaruit die komt helpen je tenslotte al een stuk verder, samen met de verrichtingsproef en het onderbuikgevoel moet je dat een heel eind kunnen brengen.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 21:17

Stel je voor dat iedereen er zo over denkt.
Dan krijgt geen hengst ooit meer de kans om zich te bewijzen.
Juist de fokkers onder jullie zouden jonge hengsten moeten gebruiken. Dan krijgen die hengsten ook goede merries aangeboden.
Mensen die uit financieel oogpunt voor een onbewezen hengst kiezen, zullen in de meeste gevallen matige merries aanbieden.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 21:36

Ik heb vorig jaar mijn merrie laten dekken door een jonge hengst. Ik heb daar wel degelijk goed over nagedacht. Mijn merrie had nog nooit eerder een veulen gehad en het was voor mij ook de eerste keer dat ik een merrie liet dekken.

Ik was al ruim een jaar bezig om me te oriënteren en had een aantal hengsten op het oog. En toen kwam ineens de nieuwe lichting hengsten(NRPS) langslopen. Daar zat er één bij waar ik gewoon helemaal voor viel.
Op papier had hij al een heleboel punten die ik zocht in een hengst. In het echt vond ik hem nog fijner. Mooi type, goed bewegen, heel fijn galoperen en correct en met veel vermogen springen.
Hij leek mijn merrie goed aan te vullen en het paard zelf sprak me ook nog eens aan. Natuurlijk heb ik er bij stil gestaan dat er nog totaal onbekend is hoe zo'n paard het in de sport gaat doen en al helemaal hoe hij gaat vererven, maar ik geloofde gewoon in dat paard en in de combinatie met mijn merrie!
In de mode was dit paard zeker niet(de NRPS-hengsten dekken toch over het algemeen al bar weinig) en veel goedkoper dan oudere hengsten was hij ook niet.

De hengst werd verrichtingskampioen van zijn jaar met een hele nette beoordeling(toen was mijn merrie natuurlijk al bijna net zo breed als hoog, maar het was wel erg leuk) en hij doet het nu in de hengstencompetitie ook zeker niet verkeerd.
Inmiddels heb ik een merrieveulen waar ik erg over te spreken ben, de punten die ik verbeterd wilde hebben op de merrie lijken iig beter.

Als ik in de toekomst mijn merrie nog een keer wil laten dekken en ik heb weer zo'n goed gevoel bij een hengst, dan laat ik het iig niet omdat het een jonge hengst is!

chantal1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 22:19

Omdat je er in gelooft dus de hengst heeft je overtuigd. Zou goed passen bij je merrie, je kent zijn voorouders, komt uit een bepaalde stam waar je graag een aanparing mee zou maken. Houdt van een gokje en hebt zelf een sterke moederlijn de hengst zou op een aantal punten een toevoeging zijn. Ik noem maar wat.

Als er niemand met onbewezen hengsten dekt zullen ze ook nooit bewezen worden Haha! Knipoog

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 22:39

Het verbaasd me wat hier allemaal verteld wordt over een jonge hengst.

Maar heeft dan niemand door dat er komend jaar een omwenteling is in het gebruik van jonge hengsten?

Men heeft het alsmaar over "gezond".

Daarom zolang een jonge hengst na zijn verrichting gedaan te hebben nog niet benoemd is door de fokleiding dat hij geen OCD-drager is,is dekken met jonge hengsten straks toch voor een aantal fokkers een soort Russische roulette.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 22:55

ceasario schreef:

Maar heeft dan niemand door dat er komend jaar een omwenteling is in het gebruik van jonge hengsten?

Daarom zolang een jonge hengst na zijn verrichting gedaan te hebben nog niet benoemd is door de fokleiding dat hij geen OCD-drager is,is dekken met jonge hengsten straks toch voor een aantal fokkers een soort Russische roulette.

Dat zeg je leuk over die jonge hengsten.... maar wat dan met de oudere hengsten die er nu al om bekend staan bij insiders?

Hoe zit dat eigenlijk? Worden in het OCD onderzoek van het KWPN alleen veulens van jonge hengsten geprikt of wordt er willekeurig wat geprikt? Zijn hier invloeden van buitenaf op het aanwijzen van de veulens? Of komt er een notaris wat lootjes trekken?

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 23:02

ceasario schreef:

Ik geloof dat dit de 10e keer is dat je dit neerzet
Ik zie geen verschil met zoals het is, alleen meer duidelijkheid waar iedereen bij gebaat is. Een jonge hengst kan er ook op veulens, op 3 jarigen op te weinig prestatie uitgegooid worden daar komt nu een aspect bij.

Zoals jij het stelt is niet weten beter Verward

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 23:28

annegti schreef:
Dat zeg je leuk over die jonge hengsten.... maar wat dan met de oudere hengsten die er nu al om bekend staan bij insiders?

Die vallen onder de cat. kop in het zand of zie je wel hij vererft het wel maar zijn kinderen lopen gewoon door t/m de Olympiade.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-05 08:36

johanna13 schreef:
wat een onzin!!!
juist als je met bloed lijnen fokt is het zeer voorspelbaar wat voor veulen je krijgt.

Was dat maar waar. Ik kom uit de rasfokkerij. Heel wat anders dan het mengelmoesje wat zich warmbloed fokkerij noemt. Zonen fokken wel degelijk heel anders dan vaders. Volle broers fokken wel degelijk heel anders. Ik spreek liever niet over "voorspelbaarheid", maar liever over verklaarbaarheid.

Achteraf kan je altijd het resultaat verklaren uit de stamboom (waarvandaan die eigenschap komt), maar voorspellen gaat meer over een spectrum waarbinnen je verwacht dat het veulen valt. De mediaan en de top van dat spectrum probeer je zo hoog mogelijk te houden, met het liefst zo weinig mogelijk spreiding. Dat laatste kan je doen door een doorgefokte hengst te nemen op een doorgefokte merrie. Als broer een uit het boveneind van het spectrum komt en broer 2 uit het ondereind van het spectrum, gaan ze anders fokken. Vooral als vader en moeder van de volle broers erg veel van elkaar verschillen in eigenschappen.

Nog een voorbeeld: uit de rasfokkerij ken ik veel voorbeelden van hengsten die de sterren van de hemel fokten, maar geen van hun zoons hebben het ooit nagedaan. Waren daar ook niet een paar voorbeelden van bij de warmbloedfokkerij? Ene Doruto of zo?

Om je even gerust te stellen. Dit jaar en afgelopen jaar hebben wij onze beste merrie gedekt bij een relatief jonge hengst, waarvoor de meeste topfokkers hun neus ophalen. Zijn vader is (een inmiddels op afstammeling afgekeurde) Springbourne Huckleberry, die het gepresteerd heeft om de beste combinatie met onze beste merrie te zijn. Bij ons klopte het, ook het veulen van de zoon was weer een topper.

twee kanttekeningen:

1) Het veulen lijkt niet eens op haar 3/4 kampioen zus (hoewel het wel een topper is)

2) Beide hengsten zijn nagenoeg niet verwant aan onze merrie

3) Beide hengsten fokken minder goed op "gewone" merries

4) Vader komt van een van de beste families uit Wales, zoon komt uit een hele beste merrie en fokmerrie, die overigens hetzelfde fenomeen had met de combinatie: haar zoon van Huckleberry is het beste veulen wat ze ooit gehad heeft.

Op zich geeft dit ook aan hoe weinig waarde een afstammelingenkeuring heeft. De hengst werd op afstammelingen afgekeurd omdat hij niet vooruit fokt op gewone merries (maar wel vooruit fokt op topmerries, waarvan hij er maar twee heeft gedekt). Een andere hengst werd goedgekeurd op afstammelingen ,waarbij als positieve opmerking stond dat die niet achteruitfokte op topmerries (waarvan hij er veel gedekt had). Tja..

Maar goed: staar je niet blind op afstamming alleen (en dat van iemand die een kleine 50 artikelen over afstamming heeft gepubliceerd en kwa Welsh half allbreedpedigree uit zijn hoofd kent).

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-05 12:46

ceasario schreef:
of zie je wel hij vererft het wel maar zijn kinderen lopen gewoon door t/m de Olympiade.

oh, dan geef MIJ maar een paard met een 3tje dat gewoon door kan lopen t/m de olympiade (of in ieder geval hoger dan MIJN niveau en dat is mij allang voldoende) en die nooit weg hoeft voor de slacht.
Jouw opmerking toont aan wat de betekenis is van rontgenologische rapportcijfers: 0 in verhouding met het rijtechnische gevoel van de ruiter. Kom ik weer opnieuw met mijn stelling "3tjes zitten niet in de voeten van een paard, maar op zijn rug".

ping

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-05 12:54

Mijn merrie is er een van de eerste lichting, super bloedlijn en nu laat ik haar voor het eerst dekken met een hengst die dit jaar voor het eerst gaat dekken. Precies dezelfde kleur (vos), bles, witte benen maar iets fijner van bouw en meer disch. Waarom deze hengt? Ten eerste de bewezen dekhengsten vind ik wel mooi om te zien maar niet iets hebben wat bij mijn merrie past en ten tweede er lopen er zoveel van rond- dan word het vergelijken en daar pas ik voor. Ik ben maar een hobby fokker.
Onze andere merrie heeft vorig jaar een veulen gehad van een eerste jaars dekhengst en dat is zeker niet tegen gevallen-zeer mans veulen geworden. Maar het blind staren op de hengsten vind ik ook niet goed. De merrie moet ik iets hebben want deze vergeten ze vaak.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-05 12:55

Desiree schreef:
oh, dan geef MIJ maar een paard met een 3tje dat gewoon door kan lopen t/m de olympiade (of in ieder geval hoger dan MIJN niveau en dat is mij allang voldoende) en die nooit weg hoeft voor de slacht.
Jouw opmerking toont aan wat de betekenis is van rontgenologische rapportcijfers: 0 in verhouding met het rijtechnische gevoel van de ruiter. Kom ik weer opnieuw met mijn stelling "3tjes zitten niet in de voeten van een paard, maar op zijn rug".

Als je een 2,5 jarig moet laten inslapen wat je als veulen gekocht hebt loopt ie nooit een Olympiade....

Overigens ben ik het deels wel met je eens. Het zijn vaak dezelfde mensen met kreupele rijpaarden.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-05 13:14

annegti"]
Als je een 2,5 jarig moet laten inslapen wat je als veulen gekocht hebt loopt ie nooit een Olympiade....
[/quote]
niemand weet beter hoe dat is, zie profiel Pepe de revel. Als jaarling gekocht, kreeg met 2 wobblersyndrome. Moest hem inderdaad naar de slacht brengen. Maar dat kan toch voorkomen, om zoveel redenen. En je kunt zo'n dier niet 100% doorlichten. De oorzaken van kreupelheden kunnen ook vanuit bovenin komen en ook dat is niet altijd te genezen. Het zit hem lang niet altijd in de benen.
[quote="annegti schreef:
Overigens ben ik het deels wel met je eens. Het zijn vaak dezelfde mensen met kreupele rijpaarden.

DAt niet alleen. er zijn paarden met 3tjes die hardstikke kreupel moeten zijn. Sommigen ervan lopen zelfs bovenaan in de sport. Zal dan ook wel aan de ruiter liggen, aan het feit dat hij ze goed traint.