Oke dit jaar dan in ieder geval.
Ik heb mijn merrie vorig jaar door trento B laten dekken.
NEE ik heb niet de illusie dat ik een goed gekeurde dekhengst ga fokken, want wees reeel, hoeveel worden er nou goed gekeurd!
En NEE niet omdat het goedkoper is, want dan ben je stom bezig!!
Ik was erg onder de indruk van deze hengst bij de hengsten keuring.
Ik heb mij goed laten informeren door een aantal goede paardenmensen die mijn merrie ook kennen.
Zijn plus punten vullen mijn merrie's min punten aan en zijn min punten worden door mijn merrie aangevuld. En waarom heb ik dan niet gekozen voor een bewezen hengst?! Een gok blijft het. Mijn merrie heeft ook nog nooit een veulen gehad, dus weet ik ook niet wat zij vererft.
Als niemand met een nieuwe hengst wil dekken weet je ook niet wat zo'n hengst vererft en dan blijft iedereen achter de best presterende hengsten aan lopen en dan krijg je later weer problemen met inteelt.
Moet je de voor de grap eens de lijsten van dekkingen eens na lezen..dan zie je pas wat mode grillen zijn. Een paar voorbeelden..Flemmingh 303..Indoctro 336...Gribaldi 310(totaal aantal dekkingen 2896!!) En waarom dekt een lancet (13 dekkingen)dan zo weinig?! Die heeft zich wel bewezen hoor!
Volgend jaar weer een andere hengst. Ik weet nog niet precies welke, maar het hoeft niet perse een nieuwtje te zijn hoor! Het ligt eraan of ik een passende hengst (ben naar osmium aan het kijken) kan vinden. En dat blijft het belangrijkste.