[***] schreef:er lopen al genoeg "mislukte" paarden op de wereld rond)
Of de merrie nou 4 jaar of 20 jaar is,,,
je hebt net zo veel kans op een mislukking op 4jarige leeftijd als op 20-jarige leeftijd...
dat is echt dikke BULL-oliebol...
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
MariekeB schreef:Dat was ik en niet [***].
Reageer je altijd op zo'n manier..... en doe je dat ook in real life of ga je daar wel respectvol met anderen om?
Bij mensen heb je veel meer kans op afwijkingen bij een oudere moeder, bij merries niet?
Maar dat bedoelde ik niet. Ik bedoelde dat ik vind dat je niet teveel willekeurig voor je eigen lol moet fokken. Maar het was al duidelijk dat er in dit geval goed over nagedacht was , en dat het alleen om de kwestie wel of niet een onervaren oud merrie een veulen te laten krijgen
:D:D ) 
irene15 schreef:Voor de mensen die wel positief konden blijven : heel erg bedankt voor de reacties!
sarabande schreef:Je stelt een vraag en mensen geven hun mening.
...
Als je alleen antwoorden wilt die je bevallen moet je geen open vraag stellen.
als je alles onder goede begeleiding van je DA doet, is er toch niets aan de hand?? Ik ken ook wel merries die met 20 nog veulens hebben gehad. Ging hartstikke goed!gabyfedde"]
Wat is de reden om je merrie te laten dekken, dus waarom wil je een veulen.
Goed opfokken is dusdanig duur (en risicovol, er kan veel mis gaan die eerste 3 jaar) dat het voordeliger is een gezonde 3-jarige te kopen. Scheelt je merrie ook risico's, want 18 jaar is en blijft bejaard.
[/quote]
[quote="MariekeB"]
moet je daar dan je oude merrie zo'n risico voor laten lopen. Hoeveel goede voorbeelden er ook zijn , een merrie die al tien jaar geen veulen heeft gehad van 18 nu opeens weer drachtig willen hebben. Why......
Als je dat doet vind ik dat je wel een goede reden zou moeten hebben.
Maar ik zie vaak genoeg dat dat soort paarden terecht komen bij mensen die eigenlijk het geld niet hebben om ze te verzorgen en de paarden dus niet de verzorging krijgen die ze nodig hebben. Of die uiteindelijk toch maar naar de slacht gaan omdat niemand ze wil hebben.
dus zorg dat je een merrie hebt die het aankan,en als je beginner bent eentje die meer ervarign heeft dan jij ipv je oude dame daarvoor te misbruiken, en onnodig bloot te stellen aan risico's. Want wat zul je een spijt en verdriet en schuldgevoel hebben als het mis gaat.
[/quote]
[quote="sarabande schreef:Je stelt een vraag en mensen geven hun mening. Dat je verschillende reacties krijg is onder andere te danken aan de summiere gegevens in jouw vraagstelling. Je zet niet dat je merrie meer veulens gehad heeft, je zet niet wat voor merrie het is etc.
irene15 schreef:ok!! super vind ik dit om te horen, mijn merrie was waarschijnlijk ook een jaar of 10 toen ze haar veulen(s) heeft gehad. ik was ook indd van plan om haar door de dierenarts te laten onderzoeken of schoonmaken ofzo(hoorde dat dat ook nog wel eens werd gedaan)
ik ga nu maar op zoek naar een hengst.. dacht aan Gribaldi
Is het gelukt met dekken?