18 jaar, toch nog laten dekken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 16:30

[***] schreef:
er lopen al genoeg "mislukte" paarden op de wereld rond)

Of de merrie nou 4 jaar of 20 jaar is,,,
je hebt net zo veel kans op een mislukking op 4jarige leeftijd als op 20-jarige leeftijd...
dat is echt dikke BULL-oliebol...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 16:36

Dat was ik en niet [***].

Reageer je altijd op zo'n manier..... en doe je dat ook in real life of ga je daar wel respectvol met anderen om?
Bij mensen heb je veel meer kans op afwijkingen bij een oudere moeder, bij merries niet?

Maar dat bedoelde ik niet. Ik bedoelde dat ik vind dat je niet teveel willekeurig voor je eigen lol moet fokken. Maar het was al duidelijk dat er in dit geval goed over nagedacht was , en dat het alleen om de kwestie wel of niet een onervaren oud merrie een veulen te laten krijgen

johanna13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 17:24

dat kan inderdaad heel best als je merrie al veulens heeft gehad en in goede conditie is!

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 00:26

MariekeB schreef:
Dat was ik en niet [***].

Reageer je altijd op zo'n manier..... en doe je dat ook in real life of ga je daar wel respectvol met anderen om?
Bij mensen heb je veel meer kans op afwijkingen bij een oudere moeder, bij merries niet?

Maar dat bedoelde ik niet. Ik bedoelde dat ik vind dat je niet teveel willekeurig voor je eigen lol moet fokken. Maar het was al duidelijk dat er in dit geval goed over nagedacht was , en dat het alleen om de kwestie wel of niet een onervaren oud merrie een veulen te laten krijgen

als jij dit al respectloos vind,, nou sorry!!
maar dan kan jij beter helemaal niet naar buiten gaan...
lekker veilig een kluisenaarsleven opbouwen, want de echte wereld is nog 10 x harder..

en sorry voor: Janne 19.. ik had niet door dat dit niet van jou afkomstig was...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 09:55

Omdat dit off topic gaat, doe ik verdere reacties hierover en per PB

Veel succes Irene met de beslissing, en natuurlijk als je haar laat dekken een mooi en gezond veulen gewenst.

Pikolino

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 16:39

het kan makkelijk hoor Haha!
we hebben een paard op stal en die is 21... en geloof me ze werpt super mooie en vooral gezonde veulens!

ennum er zeggen er heel veel dat als het niet lukt je je er maar bij neer moet leggen....
dat slaat nergens op (vind ik)
want die merrie waar ik het net over had wou vorig jaar ook niet drachtig worden, ze probeerde een andere hengst en werd gelijk drachtig!

iig veel geluk en gezondheid voor merrie en veulen toegewenst

fabienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 16:47

Fabienne is nu hoogdrachtig, in mei wordt ze 18 jaar, in maart verwachten we het veulen.

Als je merrie in goede conditie is, en ze heeft vroeger meerdere veulens gehad (zals ook Fab) hoeft het verder echt geen problemen te geven. Een paard van 18 is echt nog niet bejaard (Bonfire was 17 toen hij in Sidney met Anky de gouden medaille haalde, dat lukt een bejaarde echt niet hoor)

Ieder heeft zo zijn eigen redenen om met bij zijn of haar merrie een veulen te willen fokken, en natuurlijk zijn er altijd mensen die daar commentaar op hebben, omdat ze het beter denken te weten.

Je hoeft je daarvan absoluut niks aan te trekken, het is ook alleen maar HUN mening, en jouw mening is absoluut niet minder waardevol (al denken sommige personen van wel Haha!:D:D )

lachmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 01:07

Jezus man wat kunnen die mensen hier toch moeilijk doen.
Irene15 ik zou je paardje gewoon mooi schoon laten maken en samen met je dierenarts een beslissing maken als die zegt dat het kan dan gaat het echt wel goed. Natuurlijk heb je altijd een risico maar dat is met een 4 jarige ook.
Veel succes in ieder geval en ik hoop voor je dat je over een jaar een lekker dik paard op stal hebt staan Lachen

irene15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-05 09:24

Voor de mensen die wel positief konden blijven : heel erg bedankt voor de reacties!
Ik heb laatst met mijn DA gesproken en die zei dat ik haar nog prima kon laten dekken, ze heeft een goede conditie voor een 18-jarige. Hij wil wel een paar onderzoekjes doen om te kijken of alles van binnen nog in orde is.
Ik ga nu maar eens op zoek naar een geschikte hengst, waarschijnlijk wordt ze in mei gedekt. Jullie horen het nog!
Groetjes Irene

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 10:01

irene15 schreef:
Voor de mensen die wel positief konden blijven : heel erg bedankt voor de reacties!

Je stelt een vraag en mensen geven hun mening. Dat je verschillende reacties krijg is onder andere te danken aan de summiere gegevens in jouw vraagstelling. Je zet niet dat je merrie meer veulens gehad heeft, je zet niet wat voor merrie het is etc.
Dan gaan mensen een eigen richting uit denken.

Als je alleen antwoorden wilt die je bevallen moet je geen open vraag stellen.
Maar voor de duidelijkheid en alle mensen die de moeite genomen hebben om met je mee te denken, Wat voor merrie is het en heeft ze al eerder veulens gehad???

Leeuwnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 10:14

sarabande schreef:
Je stelt een vraag en mensen geven hun mening.
...
Als je alleen antwoorden wilt die je bevallen moet je geen open vraag stellen.

Daar ben ik het wel mee eens, eigenlijk...

Maar om even op je vraag terug te komen Knipoog als je alles onder goede begeleiding van je DA doet, is er toch niets aan de hand?? Ik ken ook wel merries die met 20 nog veulens hebben gehad. Ging hartstikke goed!

Succes hoor!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 19:32

Sorry hoor, maar in haar verhaal staat toch dat de merrie vroeger wel veulens heeft gehad. Verder vind ik dat als Irene een vraag stelt over de leeftijd dat ze zich niet hoeft te verantwoorden waarom ze wil dekken en of haar merrie wel goed genoeg is. Of het nu een emotionele reden is of er een serieus fokdoel achter zit dan is dat niet aan medebokkers om te zeggen dat ze wel of niet zou moeten dekken. Het ging alleen om de leeftijd en de merrie is verder gezond. Ik vond het niet echt een open vraag, ze vroeg gewoon of een 18 jarige merrie nog gedekt kan worden en wie daar ervaring mee heeft. Nou ik en het is een prachtig gezond veulen geworden.

ellenlouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 19:51

Ik begrijp werkelijk niet waarom jij zo fel reageert janne. Je voelt je kennelijk persoonlijk aangesproken Verward

Verder is het meeste hier al gezegd denk ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 09:30

ik vind het zo jammer dat er niet eerst even gelezen wordt, er staat toch gewoon dat die merrie al veulens heeft gehad.

keramiekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 10:34

ik ken een merrie van 20 die een veulen heeft gekregen.
de merrie is nu heel mager en kon haar veulen nie genoeg melk
geven ook zij had al veel veulens gekregen.
en ze had een goeie conditie.

alabastro

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 13:06

Moet normaal kunnen verlopen, met vooral voldoende weidegang en een veulen wat niet te vroeg komt (april-juli) zodat ze zich in de opgang nog goed kan voleten. Het komt wel meer voor dat oudere merries zeer veel aan hun veulen doorgeven en daardoor mager worden maar eens die veulens gespeend worden, komen de merries weer op krachten. Als dat bekend is van de merrie, kan je ze beter om het jaar laten dekken zodat ze zich steeds opnieuw kunnen opknappen. Ten minste zo doen wij het en hier loopt een merrie die nu 27 wordt en nog kerngezond is.

ORAAKH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 17:06

als ze nog goed in conditie is en helemaal gezond is zie ik geen problemen.. dus ik zou zeggen ga ervoor!

Nouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 17:39

ik heb een merrie die in maart 18 wordt.. ik zou nog heel graag een veulen van haar willen fokken. ze heeft vroeger wel veulens gehad en een goeje conditie.
ik weet niet of er mensen zijn die ervaringen hier mee hebben.. een veulen lijkt me leuk maar t is me t niet waard om daar mn paardje mee te verliezen..
graag meningen en reacties!!

gabyfedde"]
Wat is de reden om je merrie te laten dekken, dus waarom wil je een veulen.
Goed opfokken is dusdanig duur (en risicovol, er kan veel mis gaan die eerste 3 jaar) dat het voordeliger is een gezonde 3-jarige te kopen. Scheelt je merrie ook risico's, want 18 jaar is en blijft bejaard.
[/quote]

[quote="MariekeB"]

moet je daar dan je oude merrie zo'n risico voor laten lopen. Hoeveel goede voorbeelden er ook zijn , een merrie die al tien jaar geen veulen heeft gehad van 18 nu opeens weer drachtig willen hebben. Why......

Als je dat doet vind ik dat je wel een goede reden zou moeten hebben.

Maar ik zie vaak genoeg dat dat soort paarden terecht komen bij mensen die eigenlijk het geld niet hebben om ze te verzorgen en de paarden dus niet de verzorging krijgen die ze nodig hebben. Of die uiteindelijk toch maar naar de slacht gaan omdat niemand ze wil hebben.

dus zorg dat je een merrie hebt die het aankan,en als je beginner bent eentje die meer ervarign heeft dan jij ipv je oude dame daarvoor te misbruiken, en onnodig bloot te stellen aan risico's. Want wat zul je een spijt en verdriet en schuldgevoel hebben als het mis gaat.
[/quote]

[quote="sarabande schreef:
Je stelt een vraag en mensen geven hun mening. Dat je verschillende reacties krijg is onder andere te danken aan de summiere gegevens in jouw vraagstelling. Je zet niet dat je merrie meer veulens gehad heeft, je zet niet wat voor merrie het is etc.

Hoi allemaal.

Ik vind het helemaal niet gek dat irene15 vind dat er overdreven negatief gereageerd word op haar post. Sommige mensen lezen hem niet eens goed en staan gelijk met een morele preek klaar.

Is het soms "in" om drachtigheid als een reguliere ziekte te behandelen? Ik vind het veel schandaliger hoe sommige paarden vandaag de dag worden behandelt in verband met sport, ze worden steeds vaker gereduceerd tot een gebruiksvoorwerp. Als een paard ziek is moet er zo snel mogelijk weer op gereden kunnen worden, hij moet immers "presteren". Anders word hij net zo snel weer verkocht. Zoals iemand al zei, het is voor een paard veel ongezonder om hem bijna 24 uur per dag op stal te houden om er dan een uurtje voor jouw plezier op te gaan rijden (met tal van "hulpmiddelen").

Een gezonde merrie van 18 is echt nog niet bejaard! En een veulentje krijgen is het meest natuurlijke wat zo´n merrie vandaag de dag nog kan doen. Ik denk juist (en ik denk dat veel fokkers het met me eens zullen zijn) dat een veulen een merrie langer jong kan houden. Ik herhaal nog een keer: een gezonde merrie. Met een verzwakt of ziek paard moet je nooit gaan fokken, maar dat geld immers ook voor 3 jarige jonkies!

Trouwens, als het haar niet meer gegund is, wordt ze waarschijnlijk toch niet eens goed hengstig of drachtig.

Ik zeg niet dat ik mensen aanmoedig om blindelings met oude paarden te gaan fokken, maar laten we er aub niet onnodig zo´n drama van maken!!!

-xxx- Nouska

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 20:44

Nouska... Je haalt gewoon de woorden uit m'n mond!!! Goedzo!

En wat de leeftijd betreft, ik ken zat merrie's die op deze leeftijd nog prachtige veulens op de wereld zetten!

Dus heel erg veel plezier met je veulentje over ene tijdje en moge je merrie en het veulen gezond zijn!

Groetjes -xxx- Maike

Keukenkast

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 09:06

irene15 schreef:
ok!! super vind ik dit om te horen, mijn merrie was waarschijnlijk ook een jaar of 10 toen ze haar veulen(s) heeft gehad. ik was ook indd van plan om haar door de dierenarts te laten onderzoeken of schoonmaken ofzo(hoorde dat dat ook nog wel eens werd gedaan)
ik ga nu maar op zoek naar een hengst.. dacht aan Gribaldi

Gribbel heeft een niet al te sterke achterhand!!

Keukenkast

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 09:08

Gribbel heeft een niet al te sterke achterhand!![/quote]

Maar dat is waarschijnlijk al een te late reactie Is het gelukt met dekken?

amen

Re: 18 jaar, toch nog laten dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 10:51

die van mij gaat dit voorjaar weer bij de hengst...

en ook zij word in maart 18 jaar oud....

Ze heeft in 2001-2003-dit jaar, nog veulens gehad en altijd in 1 keer drachtig.....

Ik denk maar zo, als het paard "gezond" is, zal zij drachtig worden, als mijn merrie volgend jaar niet drachtig wil , geeft zij zelf aan, dat het lichaam er niet meer goed voor is......

en dan stop ik......met fokken met deze merrie....

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 12:16

Topic is van Januari!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 13:08

oud topic