Geen reactie op Birthalarm

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 13:39

Haha! Zijn die dan wel tegen inslapen beveiligd?? Slapen Stoom uit je oren Haha! Haha!

Sabiy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 13:51

Kitten schreef:
Jeetje, dat is wel apart, was daar een speciale reden voor Sabiy?

Reden waarvoor bedoel je ? Voor dat staande bevallen ? Welnee, dat is gewoon haar manier, ze heeft inmiddels 6 veulens gehad en het nooit anders gedaan.

Tja, als je 17 drachtige merries hebt, is het nogal een zware belasting. Maar ik neem aan dat als je zoveel paarden hebt, je ook niet alles in je eentje doet (alhoewel, ik heb er tien en doe ook alles alleen). Ik heb maximaal 3 veulens per jaar en ja, ben wel moe tegen de tijd dat ze er allemaal zijn, maar ja, je moet er wat voor over hebben. Ik heb al zoveel complicaties meegemaakt, dat ik het niet in mijn hoofd haal om te gaan slapen.

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 14:17

Tja... Als ik 365 dagen per jaar een birthalarm omdoe bij shanaya gaat ie ook 365 dagen per jaar af, en in de laatste 3 maanden voor de bevalling tot wel 5x per dag... Koliekstand? Ook die gaat 365 dagen per jaar af, maar niet als ze koliek heeft... Zweten? Welnee... Daar is uren training voor nodig... Vanaf 20 dagen voor de uitgerekende datum ga ik 's morgen heel vroeg naar stal, dan sta ik een poos in de stal naast haar te kijken hoe ze reageerd... Je ziet het snel genoeg, als het veulen de 10-dagen-voor draai maakt.... Dan perst ze namelijk mee, en brengt zo de boel op gang (shanaya heeft sinds haar eerste het idee dat dat draaien verband houd met pijn en bevalling, dus wil ze meepersen omdat ze denkt dat het komt). Dan de kit halen en ergens tussen 2 en 6 die nacht gebeurt het... Eerder hoef je ook echt niet te komen...

Njadien is een ander verhaal... Waak wat je wilt, maar ze wacht tot je weg bent, zelfs tot je van het terrein bent.... Dan in enkele minuten, te kort om er weer bij te komen, en je hebt het dus gemist... Weeën? Niets van te merken hoor, ze kan enorm acteren... Je weet dus niets tot het gebeurt is... Nageboorte? Stel je voor dat je die zo publiekelijk eruit perst... Nee, ga maar weg, dan doe ik dat wel even snel, 5 minuutjes en dan mag je weer komen, ga maar even roken en bellen enzo...

Kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 15:08

Sabiy schreef:
Tja, als je 17 drachtige merries hebt, is het nogal een zware belasting. Maar ik neem aan dat als je zoveel paarden hebt, je ook niet alles in je eentje doet (alhoewel, ik heb er tien en doe ook alles alleen). .

Op de dag had ik hulp genoeg, maar het afveulenen (bijna altijd s'nachts)
deed ik altijd zelf.
Mijn man vond het wel leuk om (als hij uberhaupt nog wakker was) mee te kijken, maar voor de rest was het mijn pakkie an en een goede vriend die kort bij woonde en ook altijd een aantal drachtige merrie's bij mij had staan, werd al diep groen (ja echt) als hij een nog warme nageboorte rook.

In geval van nood (gelukkig zelden), had ik altijd wel 1 van onze VA's dicht in de buurt.

Toegegeven, een groot aantal merrie's afveulenen is topsport en aan het eind van het seizoen, ben je redelijk gekraakt, maar ik kan echt niets bedenken wat ik liever had willen doen.

Kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 15:50

Hoe herkenbaar Shamal, ik had er ook zo een.
Een geboortesingel, verdroeg mevrouw niet, dan was ze binnen 24 uur een grote wandelende oedeemprop (van kop tot kont), de camera wist ze vrijwel altijd te omzijlen (boxen van 6x4 en dus toch een redelijk grote dode hoek) en zelfs bij kijken om het half uur, zag ze kans om het veulen te droppen zodra je de deur achter je dicht deed. Sliep je in de box (ook geprobeerd) dan was het veulen rustig 3 weken over tijd en net die ene avond, dat je nog even thuis iets op gaat halen (5 Minuten) dan lag het er weer.

Ik heb er van de 7 veulens, slechts 2 geboren zien worden,
Een had een terug geslagen voorbeentje en dus kraaide mevrouw de hele avond dat ze ging bevallen, want ze had hulp nodig, is prima verlopen trouwens.

Het 2e veulen waarbij ik mocht (moest) helpen werd uiteindelijk haar dood, tijdens de toch al zeer moeizame bevalling ivm met een extreem groot en zwaar veulen (70kg), liep ze een scheur in de baarmoeder op en kon door de pijn niet meer persen, ik heb het veulen er toen op eigen kracht af moeten halen. De merrie werd gek van de pijn na de geboorte en die hebben we ondanks de MKZ crisis, waar we toen nog middenin zaten, toch naar Utrecht vervoerd.
Daar werd een zware inwendige bloeding geconstateerd wegens een gescheurde baarmoeder. Anvankelijk leek het te stabiliseren, maar aan het eind van de middag werd ik gebeld dat er opnieuw een zware bloeding aan de gang was en de merrie tegen de muren vloog van ellende (pijnstillers hielpen niets) en of ze haar mochten laten inslapen. Tja wat moet je dan.....

Ach en met alle 100 en nog een aantal geboorten, gebeurden er nog genoeg malle dingen.

Eigenaren, die zich in de dekdatums vergissen, waardoor veulens 24 uur na aankomst al naast de merrie stonden.
Het minishetje van de buurman kon het zelfs nog sneller, die kwam op stal en toen ik 10 minuten later, na de papierhandel te hebben afgewerkt, even bij haar om de hoek keek was ze al druk bezig.

Je kunt er een boek van vol schrijven.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-05 16:31

Ik heb al een tijdje berichten gelezen over je grote fokstal Kitten. Mag ik vragen welke dat is, per pb kan ook. De meeste grote stallen zijn namelijk toch wel bekend en het is leuk om dat te herkennen.