waarom op 2 jarige leeftijd laten dekken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 11:16

KWPN daar heb ik het over Sarabande. Als de vader goed is op de foto en de moeder ook waarom dan de dochter weer op de foto? Dus schone ouders zijn dus geen garantie. Daarbij kan ik schone ouders hebben maar toch een prutsveulen...en die kost net zoveel geld als een goed veulen qua onderhoudskosten. En fokken voor de centen noem ik broodfokken en vermeerderen.... Ik fok opdat het veulen er beter uitziet dan de moeder, behaal ik dat resultaat niet zal het veulen moeten stappen en desnoods de moeder ook. Als ik bij mij pony's kijk (ik fok GEEN kwpn MEER) dan geniet ik van wat er loopt en dan heb ik het goed gedaan als fokker. Want ik moet tegen mijn fokprodukt aan kijken en niet iemand anders.

on-topic: ik ben niet echt een voorstander van dekken op 2-jarige leeftijd, maar ben het nu wel aan het overwegen omdat mijn 2 jarige leuk aan de maat wordt en er erg rijp uitziet voor haar leeftijd....

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 11:27

Zo kunnen de merries eerst een veulen krijgen en daarna de sport in.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 11:33

Ik heb mijn merrie op 2 jarig leeftijd laten dekken en heb daar geen spijt van. Ze was erg breed en had veel ruimte. Ik heb haar tijdens haar gehele dracht gemeten en constateerde dat ze de laatste 2 maanden van de dracht niet meer in de hoogte groeide, en pas toen het veulen 1 maand oud was weer verder is gaan groeien.
Met zekerheid kun je het natuurlijk nooit zeggen, maar ik denk dat het haar groei niet belemmerd heeft. Ze is nu 4,5 en groter en breder dan haar moeder, net zo groot als haar vader. Ze is volkomen gezond gebleven, maar ik ik heb haar dan ook wel erg goed gevoerd tijdens haar dracht. Wat ik ervan had gelezen (ook een raport van paarden proef bedrijf) was dat er geen verschillen waren tussen merries die op 2 jarig leeftijd een veulen gehad hadden en die die dat niet gehad hadden, mits goed gevoerd.
Ik heb haar pas licht ingereden toen het veulen afgespeend was en dat ging uitermate goed.

johanna13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 11:37

op twee jarige leeftijd is een paard nog een kind en volop in de groei.
Ik zou het dus nooit doen
geloof er ook niks van dat een merrie zich in het wild op 2 jarige leeftijd laat dekken.
ik vind 3 jaar zelfs nog te jong een paar is pas op 7 / 8 jarige leeftijd volwassen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 11:41

Waarom zou een paard zich op 2 jarige leeftijd niet laten dekken in de natuur?

Als ze hengstig zijn, gaat de natuur daar gewoon zijn gang in hoor, die kijken niet naar leeftijd.

johanna13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 11:46

juist ja maar worden ze in de natuur wel op 2 jarige leeftijd wel hengstig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 11:53

Denk van wel

paarden die zo in de opfok staan ook
dus in de natuur zal dat dan vast niet anders zijn.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 12:12

Wat is het verschil tussen natuur en opfok of gewoon thuis op de wei? Mijn merrie was als jaarling al met regelmaat hengstig en als 2 jarige is ze ook maar 1 maal gedekt en was gelijk drachtig.
Haar veulen, nu 1,5 wordt ook al regelmatig hengstig.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 12:30

Alane schreef:
KWPN daar heb ik het over Sarabande. Als de vader goed is op de foto en de moeder ook.

Maar als je het niet wilt weten hoe weet je dan dat de moeder goed is Verward

Over het dekken van 2 jarigen in de natuur, paarden in de natuur hadden maar een doel, overleven.

Van gedomisticeerde paarden worden heel ander dingen verwacht, niet het getal, maar het gestel bepaald de overlevingskansen.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 12:50

Ik heb niet gezegd dat ik het niet wil weten... ik heb gezegd/geschreven dat ik niet met paarden wil fokken als ik geen garantie heb dat het veulen gezond is.

vwb het gestel is dat hetzelfde met wilde paarden... de sterksten overleven. Als een wilde merrie van 2 hengstig wordt zal ze gedekt worden, is haar gestel er niet op berekend zal ze sterven... en dat is met "tamme" paarden net zo, alleen moeten wij mensen ons er weer mee bemoeien... Is het gestel van het wilde paard er echter nog niet klaar wvoor zal ze ook niet hengstig worden en dus niet drachtig.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 13:08

ik heb een prachtige jaarling merrie die in mei 2 wordt. Ze is qua model erg af en ze groeit hard, erg hard. Eng hard. Van te snel groeien kunnen paarden ook gebreken krijgen in de botten. Mijn jaarlingruin destijds is ook knoelhard gegroeid, en werd een wobbler (maar hij heeft OOK een slechte jeugd gehad in de vorm van geen beweging en slecht voer, een paard met zo'n achtergrond koop ik dus nooit weer). Het is eng, een jaarling opfokken, er kan zoveel mis gaan. Ik laat mijn andere merrie wel dekken dit jaar, maar die wordt 8. Maar ik zit te overwegen om mijn 2 jarige ook te laten dekken, het veulen te houden en haar te verkopen t.z.t. dAt levert inderdaad iets op. Haar zadelmak maken lijkt mij belastender, omdat ze pas in mei 2 wordt vind ik dat nog echt iets te vroeg. Dat kan dus nog niet. Anders had ik dat van de zomer gedaan en haar van de winter gewoon met rust gelaten om uit te groeien. Ik zal het eens vragen aan de veearts wat hij er van vindt.
Alane schreef:
vwb het gestel is dat hetzelfde met wilde paarden... de sterksten overleven. Als een wilde merrie van 2 hengstig wordt zal ze gedekt worden, is haar gestel er niet op berekend zal ze sterven... en dat is met "tamme" paarden net zo, alleen moeten wij mensen ons er weer mee bemoeien... Is het gestel van het wilde paard er echter nog niet klaar wvoor zal ze ook niet hengstig worden en dus niet drachtig.

Nou, ik heb mijn merrie 2 jaar geleden ook laten insemineren en er is niets van gekomen. Vermoedelijk ook omdat de natuur dacht dat mijn merrie dit niet zou kunnen volbrengen. Nu heb ik een mogelijke oorzaak daarvan gevonden, en daar wordt eerst aan gewerkt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 17:19

Alane schreef:
Ik heb niet gezegd dat ik het niet wil weten... ik heb gezegd/geschreven dat ik niet met paarden wil fokken als ik geen garantie heb dat het veulen gezond is.

Persoonlijk vind ik alles wat je schrijft tot nu toe onzin.
Je hebt nooit garantie dat je een gezond veulen krijgt. Ook niet met pony's. Als jij niet met KWPN ers wil fokken is dat prima maar dan moet je niet met een verhaal komen over foto's waar je de achtergrond schijnbaar niet van weet. Dat wilde paardenverhaal vind ik ook een pennyredenering.
Heeft allebei ook nog eens weinig te maken met 'waarom dekken op 2 jarige leeftijd'.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 17:55

[***] schreef:
Je hebt nooit garantie dat je een gezond veulen krijgt. Ook niet met pony's. Als jij niet met KWPN ers wil fokken is dat prima maar dan moet je niet met een verhaal komen over foto's waar je de achtergrond schijnbaar niet van weet. Dat wilde paardenverhaal vind ik ook een pennyredenering.
Heeft allebei ook nog eens weinig te maken met 'waarom dekken op 2 jarige leeftijd'.

Ik vind dat je dat zelf moet weten opwelke leeftijd je je paard laat dekken; het is je eigen risico. Ik zou het in ieder geval niet zo snel doen.
Beetje flauw dat je nu over "Penny" redeneringen spreekt; Dàt vindt ìk dus weer nergens op slaan, laat iemand toch in zijn waarde zonder die "Penny" onzin... Lachen

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 18:39

Voor mijzelf, nee ik wil niet fokken met merries waarvan geen gegevens bekend zijn of waarvan de gegevens negatief zijn.
Dat is een keuze die door steeds meer fokkers van sportpaarden gemaakt wordt.[/quote]
Wat heeft dit te maken met dekken op 2 -jarige leeftijd ,ik heb verleden jaar ook gedekt met een 2 jarige en die was net voordien op de foto gezet en prima OK dan! .Ze komt uit een hele goeie Hann stam ,sprong in vrijheid heel erg goed en was goed op de foto dus vindt ik het goed om de kans te wagen en was ook van de eerste keer drachtig dus weinig gefrutsel ,goed voer ,mineralen... .
IK bekijk het van merrie tot merrie of ze rijp zijn of niet ,een late merrie zeker niet ;maar het probleem is dat als ze dan als 5-6 jarige de sport ingaan je ze er dan zeker niet meer uitneemt om te fokken en dan ben ik blij dat ze al 1 of 2 veulens hebben gehad .tot nu toe vallen de merries achteraf zo goed mee onder het zadel dat ik nog geen spijt heb gehad ;
Maar idd sarabande ,met een mindere kwalitatieve merrie of met een merrie die niet gezond is zou ik niet fokken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 19:16

Libke: ik heb een jaarlingmerrie nu die al goed ontwikkeld is en in april geboren. Haar moeder had ook al als 3 jarige een veulen dus ik zou het volgend jaar kunnen overwegen. Persoonlijk zou ik niet zo vroeg dekken omdat je het jaar erop met de keuring zit. Hoe doe jij dat dan? Breng je ze voor met veulen of ga je een jaar later?

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 19:30

[***] schreef:
Libke: ik heb een jaarlingmerrie nu die al goed ontwikkeld is en in april geboren. Haar moeder had ook al als 3 jarige een veulen dus ik zou het volgend jaar kunnen overwegen. Persoonlijk zou ik niet zo vroeg dekken omdat je het jaar erop met de keuring zit. Hoe doe jij dat dan? Breng je ze voor met veulen of ga je een jaar later?

ik zit hier in Belgenland ,hier heb je zowieso weinig keuringen ,en ben daar persoonlijk niet zo voor .Als het meevalt qua datum dan ga ik weleens naar een veulen kampioenschap maar ja het gaat niet altijd zoals je het wil plannen .De mijne waren verleden jaar van de eerste keer drachtig maar na de tweede echo (36 d ) hadden geen van beide nog een vruchtje dus ik zit nu met een veulen voorzien op 20-5 en eentje op30-6 .Met het eerste veulen haal ik dan misschien nog een keuring ;maar die merrie wil ik nog een keer dekken ,en als dat samenvalt met die keuring ,dan gaat de hengst toch voor ;Ik begin toch zowieso niet voor mei te dekken ,want ik wil voor april zeker geen veulen
Zorg er wel goed voor dat je je jong merrie goed enkwaliteitsvol voert daar heb ik echt niet opgekeken.Als het veulen een maand of drie vier was trok hij m'n merrie toch echt leeg hoor .Na het spenen heeft het toch een maand of twee geduurd voor mijn merrie terug in hele goeie conditie stond

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-05 19:30

Wat vind jij een late merrie? Mijn merrie is van begin mei, dit vind ik niet laat.
Maar ze is nog erg smal momenteel, in mijn ogen nog niet rijp genoeg. En ik weet nog niet precies wat haar verbeterpunten zijn. Het is op zich een heel leuk paard, voor is ze iets frans, maar dat is dan ook het enige. Ze is nu nog geen 2, dus ze kan nog wel heel anders uitgroeien dan wat je verwacht. Ik wil haar gezond houden en dan evt. later een leuk veulentje fokken.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 19:36

germie schreef:
Wat vind jij een late merrie? Mijn merrie is van mei, dit vind ik niet laat.
Maar ze is nog erg smal momenteel, in mijn ogen nog niet rijp genoeg. En ik weet nog niet precies wat haar verbeterpunten zijn. Het is op zich een heel leuk paard, voor is ze iets frans, maar dat is dan ook het enige. Ze is nu nog geen 2, dus ze kan nog wel heel anders uitgroeien dan wat je verwacht. Ik wil haar gezond houden en dan evt. later een leuk veulentje fokken.

Ik had er twee en degene die ik niet laten dekken heb was van 30-7 dus dan zou die merrie eigenlijk maar 20 maanden zijn geweest ,alhoewel ze er in de eerste 6 maanden weinig last van hebben.Daarbij groeide ze erg in de hoogte ,was net een asperge en had wat weinig fundament dus ik heb een jaartje gewacht .Maar van haar wil ik na dit jaar nog een veulen want ze springt echt heel goed en dus eenmaal in de sport zal ze er ook inblijven vrees ik.Ze zal dus pas op 6 -jarige leeftijd in de sport gaan ,maar dat vindt ik niet zo erg .Ze wordt elke winter een maand of drie getraint dus ze zal weinig achterstand hebben

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 20:38

mijn pony is van 15 juni 2000 en is nu drachtig van haar 2de veulen[5mnd]

zij heeft dus ook op 3jarige leeftijd een veulen gehad,en toen ik haar kocht op 1 augustus 2004 was het veulen er 2 weken vanaf en zij s`ochtends gedekt.

en deze dekking was dus succesvol!

ze meet 149,5cm en dat is toch nog aan de kleine kant,haar verwachtte stokmaat is 155cm,maar of ze dat gaat halen...?

nu wordt er gezegd dat ze als het veulen er eenmaal is haar groeispurt nog zal krijgen....maar ik weet het niet hoor!

en trouwens erg belangrijk vindt ik dat niet!

zelf had ik het nooit gedaan,op deze leeftijd al drachtig van een 2de,maar helaas was ze al gedekt voordat ik kwam kijken,ik heb nog even gehoopt dat het niet zo zou zijn,maar ze is dus erg vruchtbaar.

het veulen wordt in juli verwacht.

alabastro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 21:55

Ik heb voor het eerst een 2 jarige merrie laten dekken en moet zeggen dat het zeer goed meevalt, de merrie is vrij snel veel meer paard geworden en is ondanks dat de meeste zeggen dat de groei dan tijdelijk stilvalt toch nog flink gegroeid. Ik ben er wel van overtuigd dat je het van paard tot paard moet bekijken en niet ervan uitgaan dat je zomaar 2 jarig kan dekken zonder problemen. In de natuur zal dat inderdaad wel gebeuren maar zijn er ook een heel deel die het niet halen tot na de geboorte omdat er ook bij zijn die niet voldoende uitgegroeid zijn en de ruimte niet hebben voor een normale geboorte maar ook dat is natuur.
Als je twijfelt, vraag dan advies aan ervaren fokkers of je DA maar zorg ervoor dat ze voldoende paard is.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 00:12

[***] schreef:

correctie is dat ik niet MEER met KWPN-ers wil fokken .... als jij mijn schrijven onzin vind is prima no probroblemo maar dan wel correct neerzetten wat ik schrijf.. Haha!
ik heb een probleem met het feit dat ik moeder en vader op de foto moet zetten en dan ook weer de dochter omdat zowel foto van vader als moeder geen garantie zijn (even kort gezegd en uitgebreider lees mijn eerdere reactie in dit topic even door Haha! )

pegassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 00:32

Een twee jarige merrie laten dekken vind ik verre van verstandig. Ten eerste voor de merrie zelf. Zij is nog lang niet volgroeid en een dracht neemt vitale bouwstoffen van de merrie in de groei weg (gaan naar het veulen). Hoe dan ook zal het de merrie op een of andere manier belemmeren in haar eigen groei.

Ten tweede: van een merrie op twee jarige leeftijd kun je niet voorspellen hoe zij uiteindelijk fysiek zal uitgroeien. Dus hoe kun je dan in vredesnaam de juiste hengst kiezen die haar tekortkomingen kan gaan verbeteren. Immers je weet haar tekortkomingen en sterke punten nog helemaal niet!

Dekken op twee jarige leeftijd zie ik dan ook op zn zachts gezegd als onnozel. Maar ja voor sommige mensen dienen merries te produceren en vermeerderen, ipv verbeteren. Door dit beleid worden rassen verzwakt ipv versterkt.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 00:36

je kunt het nooit weerleggen... als ik mijn 2 jarige zou laten dekken kan ik nooit niet weerleggen dat ze zonder dekking groter of wat dan ook zou zijn geworden.

pegassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 00:38

Struisvogel politiek in paardenland!!! Denk gewoon eens nuchter na! Wil jij je dochter van 10 zwanger zien???

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 00:41

dat produceren en vermeerderen is onzin.... als je wacht tot 3 jaar en dat tot haar onvruchtbare jaar door blijft dekken en veulens trekken is erger dan dat ik mijn 2 jarige zou laten dekken zien dat ze niet verbeterd en dan verkopen.....
het gooien met kreten als vermeerderen en produceren is wel een heel zwak argument in deze.... Mijn 2 jarige zier er vrij rijp uit (in mijn ogen) en heel volwassen dat zou voor mij een argument zijn om te dekken... de natuur gaat haar gang rijp er uit ziend of niet..... kan haar lichaam het aan is voor mij een vraag het resultaat zou een weet zijn.