Wie gaat er daadwerkelijk dekken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-05 00:50

Hinke is drachtig en verwacht volgende maand een veulen van Orbaldo II ze word in Mei ongeveer weer gedekt welke hengst ben ik nog niet overuit 13 maart eerst de hengstenkeuring even afwachten.

Waldfee wordt ook gedekt rond die tijd ik had een hengst op het oog en die is vorigemaand gecastreerd zodat de nieuwe eigenaar er de sport mee in kon Scheve mond Boos! Verdrietig
voor haar heb ik dus geen idee wat ik er mee wil.

Ruimte heb ik thuis genoeg ook voor de opfok of om ze te beleren en als ouder paard te verkopen.
Mogelijk zit er een beste tussen die we aanhouden om de stam voort te zetten,maar dan moeten het erg beste veulens zijn omdat ik nu erg jonge merrie's heb.

Het dekgeld is niet zo hoog bij de groningers en als je alles aan huis hebt heb je amper kosten aan het onderhoud,daarnaast ben ik van mening dat een hobby ook wel geld mag kosten Tong uitsteken

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-05 01:02

Nicole wordt gedekt, waarschijnlijk door United, maar ik sta altijd open voor andere ideeën.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-05 01:50

geen flauw idee welke hengst, nou ja wel en keus gemaakt maar of er een veulen komt in 2006 ....
Ik heb nu op stal een 2 jarige merrie (van mijn overleden fokmerrie) 2 hengsten van dit jaar (1 "gast"veulen en 1 uit mijn "nieuwe" fokmerrie) de merrie drachtig van een "leuke" match. en de rijpony merrie van dochterlief... als onze ex-hengst (= verkocht en nog steeds he ngst Haha! ) goedgekeurd wordt dan zal de twijfel om die merrie te laten dekken eerder verwateren dan wanneer hij afgewezen zal worden Haha!

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-05 09:26

We krijgen dit jaar maar één veulen. We wachten eerst eens af wat dat wordt. Verder hangt h.e.e.a. of mijn goede voornemen nog uitkomt, want dat verandert dan alles.

We hebben maximaal 3 merries te dekken. de hengstenkeuze voor 2005 kan duidelijk nog beïnvloed worden door de keuring in Februari. Er zijn zo'n kleine 10 hengsten die we in aanmerking nemen voor de merries.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-05 09:52

Dit jaar krijgen we 2 veulens, hebben er ook niet meer gedekt.
Dekken, als het allemaal gezond blijft 4 merries, waarvan twee leasemerries (eigenaar wilde de merries leeg laten).

rover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-05 10:38

mijn merrie ( baccaran X maal dali) is drachtig van Don ruto en 22 maart 2005 uitgeteld
dit wordt haar 3de veulen
gr. sonja

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-05 19:48

joostvangestel schreef:
We krijgen dit jaar maar één veulen. We wachten eerst eens af wat dat wordt. Verder hangt h.e.e.a. of mijn goede voornemen nog uitkomt, want dat verandert dan alles.

We hebben maximaal 3 merries te dekken. de hengstenkeuze voor 2005 kan duidelijk nog beïnvloed worden door de keuring in Februari. Er zijn zo'n kleine 10 hengsten die we in aanmerking nemen voor de merries.

Goede voornemens? Heb ik iets gemist? Je maakt me nieuwsgierig.

Welke hengsten heb je in gedachten als ik vragen mag? En met welke merries?

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 00:09

pfffff ben jij even jieuwsgierig , 2 regels en 4 vragen Haha!

on-topic: ik ben bang dat ik mijn gehele wijsheid aan moet passen... incl. bijbouwen van stallen als het mee zit. En dan is het twijfelachtig of ik een merrie laat dekken voor mezelf...
Verder ga ik me verdiepen in het vroeg-dekken-is-klein-blijven verhaal. waarbij klein eerder gezien moet worden als minder rijp.... Ik ben bang dat ik een beetje heel erg veel te goed op mijn wees-veulen (wel met hulp) heb gepast...

Ods
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 00:45

Ik ga in 2005 niet dekken, ik zou het graag willen maar.... heb niet het geld Bloos En ik ga echt niet een hengst gebruiken die ik wel betalen kan maar waar ik niet achter sta, dan maar niet fokken!!

Ik gok op 2006, mijn eigen merrie dekken en een merrie erbij leasen. Zo gaat mijn droom eindelijk uitkomen, twee veulentjes in de wei, dat lijkt me zo geweldig!!!!

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 01:47

Ik misschien, nog niet zeker.

Omdat mn merrie nu 12 is, ze zou dan op dr 14de het veulen krijgen (niet haar eerste hoor!!) vind ik het nu nog wel verantwoord. Dus dit jaar of niet.

In elk geval is het om te houden, als hobby, om een keer mee te maken. Wel is het een mooie merrie (mérens met 1ste premie), dus is het geen raar idee.

johanna13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 11:44

dit jaar gaat mijn merrie bij de hengst, mijn eerste fok produkt.
ze is een candy x winckenburgh en laat haar door pronto of zijn zoon dekken.
wil het veulen graag houden, omdat het de eerste is, maar dat moet financieel wel mogelijk zijn.
en we zijn dan alweer een jaar verder.
ze word dit jaar 7 en vind dat een mooie leeftijd om te laten dekken.
doe het niet te vroeg want ik wil in april mei pas een veulen dat lekker veel buiten kan staan.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-05 12:00

Alane schreef:
pfffff ben jij even jieuwsgierig , 2 regels en 4 vragen Haha!

Ik zei het je toch Haha! *LOL*

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 13:06

Mijn Welsh merrie word dit jaar ook gedekt.. Waarschijnlijk door Bodo, maar net als Joost wacht ik Februari nog even af ivm hengstenkeuring!

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 13:39

Dimple schreef:
Goede voornemens? Heb ik iets gemist? Je maakt me nieuwsgierig.

Welke hengsten heb je in gedachten als ik vragen mag? En met welke merries?

Nee, je hebt niks gemist. Een echt goed voornemen kan je beter niet publiek maken, dan komt ie niet uitl. Je hebt dus niks gemist Knipoog

Ik had het lijstje hengsten eigenlijk niet willen noemen. Er zitten stamboekhengsten bij, maar ook hengsten met een WPCS of WPCV license of een basisboek. De merries kan je vinden door op die www knop onder dit bericht te klikken Knipoog

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 14:53

Onze merrie zal na het veulenen ook weer gedekt worden, ik weet nog niet door welke hengst. Van te voren weet ik niet of we een veulen aanhouden of niet, eerst zien wat het gaat worden...

alabastro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 15:25

Wij hebben elk jaar een aantal veulens maar ik vind jouw topic helemaal niet slecht. Maar de meeste geven een onvolledig antwoord ivm de vraag hoe ze hun keuze maken voor ofwel een gekende hengst of een minder bekende, jonge hengst. Wij kiezen meestal voor een jonge hengst wat momenteel natuurlijk vanzelfsprekend is.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 15:51

alabastro schreef:
Wij kiezen meestal voor een jonge hengst wat momenteel natuurlijk vanzelfsprekend is.

Waarom is dat momenteel vanzelfsprekend?

Jessica24

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 16:08

Mijn merrie (Mytens) word dit jaar gedekt door de hengst Kennedy.
Dit word mijn eerste fokproduct.
Dus allemaal heel spannend.

DMHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 16:12

mijn merrie is vorig jaar gedekt en verwacht dit jaar haar veulen.
Ik fok het veulen voor mezelf. In de toekomst willen we vaker gaan dekken maar dat laat ik nog even open, eerst deze kleine afwachten...

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-05 16:38

KarinvdM schreef:

Dat vroeg ik me dus ook al af Verward

alabastro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 21:47

KarinvdM schreef:

Omdat onze hengst dit jaar pas 4 wordt maar wel veelbelovend is. In elk geval zal er dit jaar nog genoeg rond te doen zijn. Voor hen die de hengst niet kennen, www.stal-smeets.com

tyranobandit

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 22:08

ik heb zelf ook een 4 jarige hengst, maar ik wil hem nu eerst in de sport uitbrengen en ben ook niet professioneel met het fokken van paarden bezig. Wel lijkt het me leuk om later nog een veulentje van hem te fokken, dus je ziet niet iedereen doet hengsten weg en merries houden.
en verder wat hengsten betreft zou ik zeggen kies degene waar je zelf het meeste gevoel bij hebt er zijn zoveel mooie hengsten bij. Ik zou het ook niet weten. dus succes ermee.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 23:28

alabastro schreef:
Omdat onze hengst dit jaar pas 4 wordt maar wel veelbelovend is. In elk geval zal er dit jaar nog genoeg rond te doen zijn. Voor hen die de hengst niet kennen, www.stal-smeets.com

Ik zie het vanzelfsprekende nog steeds niet in... Omdat het je eigen hengst is die je op je eigen merries gebruikt?