welke hengst voor mijn merrie????

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

AL_A

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 17:26

superwoman schreef:
kijk eerst even wat je kán verbeteren aan jouw merrie, dan kijken welke hengsten in aanmerking komen en dan pas uitzoeken

de hengst moet best cool zijn in z'n gedrag, hij moet hoog zijn (?)
(kleur? beweging (voor of achterhand) de lengte van de hals of van het gehele paard, etc)

precies

anja88

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 17:47

doe er een ezel op.. daar wordt ie vast niet slechter van Haha!
en dan gun je meteen die ezel een pleziertjuhhhhh

johno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-04 23:32

het veulen is er eind februari dus vandaar en wij willen haar eigenlijk bij de eerste hengstigheid nadat het veulen er is weer laten insimineren.

johno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-04 23:34

he anja goeie tip daar heb ik echt iets aan lekker zinvolle bijdrage maar niet heus Slapen

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 23:35

johno schreef:
het veulen is er eind februari dus vandaar en wij willen haar eigenlijk bij de eerste hengstigheid nadat het veulen er is weer laten insimineren.

Waarom dan heb je weer zo'n vroeg veulen, blijkbaar pakt de merrie toch snel.

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 23:55

Goh, weer een goed product uit fokfamilie 44. Ik ben benieuwd naar de merrie zelf. Hoe ziet ze eruit? Lijkt ze op Pirouette en Riana of niet? Ik heb zelf ook een merrie uit die fokfamilie, maar een andere tak.

johno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-04 00:16

de merrie pakt niet altijd snel ze is ook wel eens een jaar gust geweest,alhoewel ik mij afvraag of dat ook niet aan de hengstenhouder lag.
dus vandaar zo vroeg als het slecht wil heb je nog een redelijk lang seizoen om het te proberen

johno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-04 00:20

de merrie is het evenbeeld van pirouette,uit welke tak heb jij iets vind ik wel leuk om te weten.
o,ja je hebt het over fokfamilie 44 ik heb wel eens geprobeerd om daar iets over op te zoeken in de leading mares maar kon er niet echt uit wijs worden,weet jij toevallig hoe dat zit ben ik eigenlijk heel benieuwd naar

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 00:30

johno schreef:
de merrie is het evenbeeld van pirouette,uit welke tak heb jij iets vind ik wel leuk om te weten.
o,ja je hebt het over fokfamilie 44 ik heb wel eens geprobeerd om daar iets over op te zoeken in de leading mares maar kon er niet echt uit wijs worden,weet jij toevallig hoe dat zit ben ik eigenlijk heel benieuwd naar

Ja hoor. Ik heb al heel veel informatie over de hele stam. Fokfamilie 44 heeft Worona I als stammoeder. De behandeling van de stammoeders gaat op alfabetische volgorde... dus.. de 'W'zit achteraan Haha! . Dat wordt nog even wachten. Geldt ook voor de delen van de prestatiefamilies. Fokfamilie 44 komt in deel 5 aan de orde en er is al Knipoog 1 deel... Clown .

Jouw tak gaat nogal wat generaties terug op Nubarona die weer uit Farona komt. Mijn merrie komt via de tak van Erona ook uit Farona.

Het mooie is, dat het een hele sterke stam is. Er zitten erg veel vosmerries is en die lijken onderling allemaal heel sterk op elkaar. Heb je al overwogen om terug te kruisen op de moederlijn, om zo het genetisch materiaal te versterken?

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 10:41

De hengst Playboy v. Kennedy komt ook uit fokfamilie 44. Hij komt uit een hele sterke moederlijn, waaruit al veel goede predikaatrijke dieren zijn voortgekomen. Deze lijn voert ook weer terug op Worona I.

Verder duiken steeds weer dezelfde combi's op binnen de stam die het goed doen: Combinaties met Gotthardbloed, Rubinstein, Farn en Ramiro.
Deze hebben allemaal gemeen dat ze ook Arabisch bloed in de aderen hebben. Voordeel daarvan is dat deze dieren vaak veel uitstraling hebben en vaak goede karakters geven. Aandachtspunt is de maat als het bloed wat verder vooraan ligt, d.w.z. in de eerste twee generaties.
Ik zou een hengst zoeken die in bovenstaand profiel past. Rosencharmeur bijvoorbeeld voldoet aan alle criteria en staat ook op mijn lijstje voor mijn merrie. Goedgekeurd in Westfalen.

Rosencharmeur klik

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 12:33

Bucephalus schreef:
Verder duiken steeds weer dezelfde combi's op binnen de stam die het goed doen: Combinaties met Gotthardbloed, Rubinstein, Farn en Ramiro.
Deze hebben allemaal gemeen dat ze ook Arabisch bloed in de aderen hebben.

Nou daar noem je zo'n beetje alle stamvaders van de huidige sportpaardenfokkerij op. Gelukkig hebben ze ook allemaal gemeen dat ze juist samen met Engels Volbloed voor goede sportpaarden gezorgd hebben. Verder was er ooit een afspraak gemaakt dat eerst gevraagd zou worden of mensen die om een hengst voor hun KWPN merrie vragen wel een buitenlandse hengst willen.
Dit voorkomt eventueel veel onnodig gezoek.

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 13:21

sarabande schreef:
Nou daar noem je zo'n beetje alle stamvaders van de huidige sportpaardenfokkerij op. Gelukkig hebben ze ook allemaal gemeen dat ze juist samen met Engels Volbloed voor goede sportpaarden gezorgd hebben. Verder was er ooit een afspraak gemaakt dat eerst gevraagd zou worden of mensen die om een hengst voor hun KWPN merrie vragen wel een buitenlandse hengst willen.
Dit voorkomt eventueel veel onnodig gezoek.

In principe geef ik geen adviezen, alleen als ik de merrielijn goed ken. Verder weet ik niets van een afspraak over uitsluitend adviezen op basis van KWPN-hengsten. Ik zou overigens wel graag willen weten waar dat staat. Ik had er ook bijgezet dat de hengst is goedgekeurd voor Westfalen. Een goede lezer snapt dan direct dat er geen vol KWPN-papier bijkomt. Aangezien de vader van Gulitte een SWB is, ben ik ervan uitgegaan dat de fokker geen beginner is. Verder ben ik er niet op uit om de hele discissie rond het EV en AV weer op te rakelen. Gulitte kan naar mijn mening op papier wel wat aanvulling in de richting van het AV gebruiken. EV is voldoende voorhanden. Aangezien ik van meer dan honderddertig paarden uit de stam de achtergrond heb uitgeplozen, meen ik dat ik er wel wat van weet en mijn mening kan geven.

Juist voor de door mij genoemde stamvaders geldt dat hun bloed nog steeds bewaard wordt. Dit bloed wordt aangepaard aan moederlijnen door fokkers die weten waar ze mee bezig zijn. Daaruit komen steevast goede paarden. Daar kun je je voordeel mee doen. Er zijn nog veel meer hengsten die als stamvader te boek staan maar die nu niets meer opleveren.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 08:25

Ook gelukkig nieuwjaar allemaal. Hopelijk hebben jullie allemaal ook even goede voornemens. Op oudejaarsavond was het weer even goed raak.

Even wat snelle observaties:

1) TS begint een verhaal over wat voor resultaten dat de merrie allemaal binnen het KWPN behaald heeft

2) TS vraagt of iemand nog een goede tip wil hebben voor een hengst.

De conclusie lijkt wel of dat TS (johno) dus waarde hecht aan een veulen met KWPN papier. Niet alleen een volwaardig papier, maar ook eentje met kans op hoge KWPN predikaten. Hoewel, dit werd niet expliciet vermeld door de Topic Starter.

Als je dan een hengst aangeeft die geen KWPN is, geef dat meteen aan. Niet alle lezers zijn goed op de hoogte van registratie implicaties bij het dekken van een niet KWPN goedgekeurde hengst. Hoewel: ik heb de indruk dat TS redelijk goed op de hoogte is van de (financiële en registratietechnische) risico's van het dekken met een niet-KWPN hengst.

Verder gelden op [FA]nog steeds de regels zoals hier

[FA] Hoe werkt het op FA?

en hier

[FA] Nieuwe aanpak op F&A

beschreven is. Mocht men toevoegingen/wijzigingen wensen, dan zien we sugggesties graag op Forumzaken.

Suzan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 09:29

Joost, ik zie nergens dat TS vraagt om een KWPN hengst. Hij vraagt om een niet alle daagse hengst.

Ik hoop wel dat dit een democratisch forum is. Verward

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 10:30

Suzan1, volgens mij lees je mijn post verkeerd. Er staat hier nergens dat je geen niet-KWPN hengst mag aanbieden aan een KWPN merrie, integendeel. In de regels staat dit niet omschreven, dus mag het gewoon.

Ik stel alleen de wezenlijke vraag, aangezien ik als Welsh pony fokker het ook niet op prijs zou gaan stellen als iemand een Zeeuws Trekpaard voor mijn merries zou aangeven (om bijvoorbeeld iets meer massa bij de A's te krijgen). Wat dus betekent dat eenieder bij het advies dus simpelweg ook een verantwoording doet wat de plussen en minnen zijn. Toch niet zo moeilijk. Als ik overigens de woorden van TS verkeerd geïnterpreteerd heb, dan hoop ik dat TS mij corrigeert Knipoog

johno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-05 12:02

ik had gevraagd om tips betreffende een eventueel te gebruiken hengst voor mijn merrie en had daar inderdaad niet expliciet bij gezet of het een kwpn hengst of een hengst van een ander stamboek mocht zijn,misschien had ik daar iets duidelijker in moeten zijn.
maar voor alle duidelijkheid,het hoeft wat mij betreft niet perse een kwpn hengst te zijn en ik besef wel de gevolgen daarvan voor een eventueel papier enz. maar waar het mij om gaat is een zo goed mogelijk paard te fokken met de best mogelijke keuzes van bloedlijnen.
En ik ga er van uit als mensen met mij discusieren wat betreft een hengstenkeuze ze wel weten dat ze niet met een welsh, shetlander of wat dan ook moeten komen maar in ieder geval met een rijpaardtype.
dat zie ik toch hopelijk niet verkeerd?? Knipoog