Uptown, Undigo en UB-40

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mansolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 19:15

Heeft iemand toevallig een videoband gemaakt van de hengstencompetities? Ik zou graag daarvan een band hebben. Zelf kan ik nooi gaan kijken vandaar. Als iemand een videoband heeft of weet dan hoor ik het graag!

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 21:13

Bucephalus: de vos die won was een Diamond hit x Clavecimbel x Chronos... Lovers Die sprong er echt met kop en schouders boven uit; takt, schwung, lossigheid!!! Waarom ie dezelfde cijfers (eindcijfer 7,5) kreeg als die vreselijke Gribaldi (met extreem slap en traag achterbeen) is me een raadsel. Of zou dat komen omdat er een kwpn-man in het midden stond te beoordelen en die aansprekende vos niet echt in het kwpn-type stond met z'n relatief korte voorbenen en wat langere lendenpartij? Schijnheilig

De presentatie van de jonge kwpn-hengsten vond ik ook zeer aansprekend. Waarbij vooral Uptown me zeer in het oog sprong, wat een paard!!! Ook deze hengst lijkt mij een relatief kort voorbeen te hebben, daarbij vermoed ik dat deze hengst beschikt over lendenmechanisme. Hij gaat met zoveel gemak, lossigheid, schwung en kracht vanuit de achterhand... OK dan! Daarbij is hij ook nog eens mooi om naar te kijken. Wel viel me op dat ie behoorlijk scheef liep, later hoorde ik Happie zeggen dat die scheefheid al een stukje minder is sinds ie uit Ermelo bij hem kwam en dat z'n hals er nu ook beter op komt.... grappig dat iedereen hier schrijft dat Uptown zo'n mooi front heeft....
In mijn ogen vielen UB 40 en Undigo bij Uptown in het niet, waarbij ik wel op wil merken dat UB 40 gereden werd door een bekende GP-amazone, Uptown door een bekende en zéér bekwame Inter II-ruiter en Undigo door een ?????-amazone. Ook was Undigo de enige die op het losrijterrein géén slof erom had en aan de amazone was toch wel een beetje af te lezen dat ze hem soms even kneep. De andere twee ruiters konden in een iets hachelijke situatie net even kordater optreden.... Scheve mond
Hoe dan ook, de kwaliteiten van Uptown torenen op niet mis te verstane wijze uit boven die van de andere twee hengsten. Dat zijn leuke sportpaarden, maar fokhengsten... Verward

Heeft iemand van jullie die Krack x Variant x Uniform x Eros gezien?

Venetia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 10:30

arie53 schreef:
Waarom huilen?

Ik had zo graag een paar echte goede willen zien! De hengsten waren super, maar de paarden in de 3 jarigen rubriek waren over het algemeen echt slecht. Ik dacht halverwege zelfs even, gaan we dan toch de verkeerde kant op met de dressuurpaardenfokkerij? Maar later bedacht ik me, dit zijn gewoon de minderen, die over het algemeen ook minder goed gereden worden. Met onze Nederlandse hengsten is niks mis, maar een goede hengst op een mindere moeder en met een minder goede ruiter geeft natuurlijk ook een minder goed paard.

De Daimond hit was een uitzondering, dat was een goed paard. Hij liep achter nog wat stuwend en nog wat achter de massa, maar verder was het echt een fijn paard.

Maar goed, eigenlijk hadden we er gewoon om moeten lachen in plaats van huilen natuurlijk Haha!

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 21:13

Venetia schreef:
De Daimond hit was een uitzondering, dat was een goed paard. Hij liep achter nog wat stuwend en nog wat achter de massa, maar verder was het echt een fijn paard.

Het is een driejarig paard!!!!

Venetia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 21:15

Aimee schreef:
Het is een driejarig paard!!!!

Klopt, en daarom denk ik ook dat het helemaal goed gaat komen met dat paard. Maar dat neemt niet weg dat er driejarigen zijn die het achterbeen van nature iets meer onder de massa laten komen. Die hebben natuurlijk wel weer iets anders om aan te merken, dat wel..

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 21:31

Goedkomen?! Dat paard beweegt met zoveel schwung, takt en lossigheid door z'n lijf en beweegt met zoveel kracht vanuit het achterbeen over de rug. Het is maar goed dat ie nog niet echt tot dragen kan komen, dan kan de ruiter dat er met de tijd vanzelf inrijden. Dan is het een kwestie van een keer een fractie terugsluiten en dat achterbeen komt er vanzelf onder.

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-04 11:40

@Aimee,

Ik stond in een hoek te filmen en het klopt dat Uptown af en toe wat van de rechte lijn afweek. Dat kon ik mooi zien. Ik wijt het nog aan zijn jeugd, omdat er toch hele goede rechte stukken in zaten en hij liet zich goed corrigeren. Drie jaar is natuurlijk pas een Ukkie. Undigo werd gereden door de schoondochter van de fokker/eigenaar. Op zich wel mooi dat een fokker die goed geld kon krijgen voor zijn fokproduct er zo van geniet, dat hij hem (vooralsnog) niet weg wil doen. Ook leuk dat het allemaal binnen de familie wordt gehouden. Het scheelt echter wel veel hoeveel ervaring de ruiter heeft. Undigo vond ik een hele fijne hengst met een heel mooi silhouet. Ik ben benieuwd hoe die zich verder gaat ontwikkelen. Met goede begeleiding zou je toch een eind moeten kunnen komen.

Het Ubishoofdje van Uptown vind ik zo apart. Misschien omdat mijn merrie hoofd XXL Clown heeft..! Vandaar mijn opmerking over front. Hij zet zijn hals er al heel goed op.

Inderdaad sprong die Diamond Hit er uit. Ik hoorde ook een cijfer van 7,5. Er was binnen echter zoveel lawaai dat ik dat niet goed meekreeg. Het verschil met de drie hengsten die later in de bak kwamen, was echter toch wel heel groot. Misschien daarom die wat lage punten?

Het viel me op dat de betere paarden in de 3-jarige rubrieken qua bouw wat meer het ouderwetse type benaderden. Wat lager gesteld met behoorlijk wat volume in de ribartij en niet zo fijn gebouwd vergeleken met de rest. De kleine vosmerrie met lichte manen en staart (springen), ik meende Marco Polo ergens in de afstamming te horen, vond ik ook bij de beteren horen, alhoewel ze achter wel behoorlijk wijd ging. Lijkt me een goede fokmerrie.

Er liep er eentje tussen die voor een enorme energieverspillende manier van gaan had. Weet jij de afstamming? Die bonte was wel mooi getekend, maar gaan ? Weet jij de afstamming? Ik steun je opmerkingen over de Grib. Knipoog

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 12:49

Aimee schreef:
Hoe dan ook, de kwaliteiten van Uptown torenen op niet mis te verstane wijze uit boven die van de andere twee hengsten. Dat zijn leuke sportpaarden, maar fokhengsten

Of ze fokhengsten worden hangt niet van een presentatie af. Ik ben heel benieuwd hoe Uptown wiens vader en grootvader weinig op fokkerij gebied gepresteerd hebben, zich zelf zal manifesteren als vererver.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-05 17:43

Bucephalus, welke hoek stond je te filmen? Er stond namelijk naast mij iemand te filmen en ik stond in een hoek.... Knipoog Cool

Dat Uptown de hals er mooi op had, dat ben ik met je eens. Maar als ik Happie goed begreep, is dat er dus aangereden.
Dat Uppie nu zo scheef loopt zou inderdaad aan de jeugdigheid kunnen liggen, eerder denk ik echter aan een rijtechnisch probleem. Happie zal dat zeker kundig op kunnen lossen en hij gaf zelf al aan dat het al stukken beter is. Ben benieuwd hoe het is, de volgende keer dat ik hem zie lopen. Ik hoop in Den Bosch!

Die lage punten van die Diamond hit hadden volgens mij te maken met de kwpn-beoordeling. Dat er eentje van een niet-kwpn-hengst wint kan nog net, maar níet met punten die erboven uittorenen.
Die bonte was een Bachelor uit een onbekende moeder. In de baan kwam er niet helemaal, of eigenlijk helemaal niet, uit wat hij op het losrijterrein liet zien. Maar die galop, vond je dat ook niets?
Er was een bruine die sowieso erg veel energie verspilde bij het lopen, voor én achter. Dat was de grote bruine Krack x Variant x Uniform x Eros. De amazone reed hem kort en vond het prachtig dat die benen alle kanten op zwaaiden, behalve de goede. Dat bleef ie ook doen, hoeveel ze hem ook terugsloot en zo stond ie op de plaats te benen-zwaaien, maar met piaffe had het werkelijk niets te maken. Over de drama-galop nog niet gesproken trouwens. Uit zéér betrouwbare bron heb ik vernomen dat dit paard, op het moment dat ie wel met lengte in het lijf en van achter naar de hand toe wordt gereden, dat er dan nul overblijft van de gangen. Dan sleept het achterbeen erachter aan. (had ik niet eerder een vergelijking met Trento en Tuschinsky gemaakt? Knipoog Bloos ) Tja....... dat kreeg dus ook een 7,5....... Scheve mond
Een andere 'voorbeenzwaaier' kan ik me zo niet (meer) voor de geest halen.

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-05 10:50

Aimee schreef:
Bucephalus, welke hoek stond je te filmen? Er stond namelijk naast mij iemand te filmen en ik stond in een hoek.... Knipoog Cool

Ik stond bij de ingang van de rijhal (gezien vanuit de kantine) bij de fokker van Undigo.

Die bonte was een Baltimore x Bachelor (had wel de startlijst voor mijn neus, maar kon de startnummers van de deenemers in de bak erbij niet zien). Eerlijk gezegd heb ik niet naar de galop gekeken, dus daar kan ik je niets over zeggen.

Hoe is het mogelijk dat zo'n wapper net zulke punten krijgt als de Diamond Hit, die toch een heel andere beweging liet zien?

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 12:12

Ow, ik had dus geen startlijst en had bij de bonte alleen Bachelor verstaan... Bloos Nou ja, dat beest had in ieder geval een droom-galop.

Hoe die wapper net zulke punten als de Diamond hit kon krijgen is me nog steeds een raadsel. Kan ik echt alleen verklaren uit kwpn-oogpunt-jurering. Boos!