Natuurlijke dekking??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

pegassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 12:54

MarijeR schreef:

Bij hengsten die alleen maar aan de hand dekken, gaat het er vaak een stuk ruwer aan toe. Zij zijn niet anders gewend dan dat ze alleen uit de stal worden gehaald als een merrie goed hengstig
lijkt
met schouwen.
Zeker als merries altijd met een spantouw of kluisters staan, zal hij er zonder twijfelen op springen. Of de merrie nu dekrijp is of niet.

Dit is natuurlijk pure onzin. Onze hengsten en vele hengsten van collega fokkers wordt juist geleerd zich tijdens het dekken aan de hand netjes te gedragen. Een fatsoenlijk hengstenhouder leert zijn hengst te wachten.
Het is ongehoord dat een hengst al brullend zonder na te denken op een merrie klimt. Zeker met jonge merries. Dan kun je serieuze verwondingen krijgen omdat de merries vreselijk gespannen zijn. Als ze dan ook nog eens in de kluisters worden gezet is het cirkeltje rond?!

Deze hengsten zijn dus kennelijk nooit door een merrie gecorrigeerd door een flinke mep! (Kan ook niet niet hè met kluisters) Daar leren ze wel van te wachten op het juiste tijdstip! Helaas zijn er hengstenhouders die hun hengst belangrijker vinden dan de aangebode merries. Ze moesten zich doodschamen! Ik zou er niet aan moeten denken dat er tijdens het dekken ongelukken zouden gebeuren alleen vanwege een slecht opgevoede hengst of tijdsdruk.....gaat het nu niet, probeer je net zolang totdat het een volgende keer wel op een nette en rustige manier kan.....
Jammer voor de hengst.......maar daar leert ie van!

Bovendien een merrie die niet goed hengstig staat kun je dekken wat je wilt...maar daar komt echt geen veulen van....zonde van de tijd en stress.

Merries die voor het eerst gedekt moeten worden gaan soms na de eerste cyclus onverrichter zaken naar huis......In de meeste gevallen lukt het bij de 2de poging wel.ze kennen dan de "andere" stal, omgeving én hengst. Stress is dan stukken minder en kan er op een normale manier worden gedekt zonder problemen!
Laatst bijgewerkt door pegassa op 29-12-04 13:02, in het totaal 1 keer bewerkt

StalDiefdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 13:02

Met Romantico (www.romantico.nl) wordt nog natuurlijk gedekt. Dit is één van de uitzonderingen in (paarden)hengstenland, over het algemeen is het inderdaad allemaal en enkel KI.

pegassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 13:06

Barb77 schreef:
Met Romantico (www.romantico.nl) wordt nog natuurlijk gedekt. Dit is één van de uitzonderingen in (paarden)hengstenland, over het algemeen is het inderdaad allemaal en enkel KI.

In Arabisch paardenland is het gross juist natuurlijk dekken! En met deze "wilde en gevaarlijke" hengsten gaat dat prima OK dan! Drachtigheids percentage na 1ste poging ligt stukken hoger als met KI.

pegassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 13:08

Cassidy schreef:
Wat is er nou in hemelsnaam wreed aan?
En nog iets: ga geen menselijke gevoelens projecteren op een dier. Als je goed van tevoren schouwt en de merrie goed hengstig is, hoef je maar een keer op te voelen, sperma erin en klaar. En als ik dan bedenk dat je bij een natuurlijke dekking drie dagen achter elkaar bezig bent...arme hengst.

Hahahahah!!! Arme hengst??? Hmmmm........nooit gemerkt dat ie het zo vreselijk vond Tong uitsteken In tegendeel

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 13:33

pegassa schreef:
Dit is natuurlijk pure onzin. Onze hengsten en vele hengsten van collega fokkers wordt juist geleerd zich tijdens het dekken aan de hand netjes te gedragen. Een fatsoenlijk hengstenhouder leert zijn hengst te wachten.
Het is ongehoord dat een hengst al brullend zonder na te denken op een merrie klimt. Zeker met jonge merries. Dan kun je serieuze verwondingen krijgen omdat de merries vreselijk gespannen zijn. Als ze dan ook nog eens in de kluisters worden gezet is het cirkeltje rond?!

Er zijn zat hengstenhouders die een merrie gewoon vastbinden, kluisteren en de hengst erop laten springen. Goed hengstig of niet.
Helaas zijn niet alle hengstenhouders netjes en kost goed schouwen teveel tijd.
Bij de cobs kan je duidelijk verschil zien tussen hengsten die in Wales in een kudde hebben gedekt en bij hengsten die van jongs af aan alleen uit de hand hebben gedekt.
En al helemaal als het een hengstenhouder voornamelijk om het geld gaat Lips are sealed

Citaat:
Deze hengsten zijn dus kennelijk nooit door een merrie gecorrigeerd door een flinke mep! (Kan ook niet niet hè met kluisters) Daar leren ze wel van te wachten op het juiste tijdstip! Helaas zijn er hengstenhouders die hun hengst belangrijker vinden dan de aangebode merries. Ze moesten zich doodschamen! Ik zou er niet aan moeten denken dat er tijdens het dekken ongelukken zouden gebeuren alleen vanwege een slecht opgevoede hengst of tijdsdruk.....gaat het nu niet, probeer je net zolang totdat het een volgende keer wel op een nette en rustige manier kan.....
Jammer voor de hengst.......maar daar leert ie van!

Ik vind mijn hengst ook heel belangrijk en te kostbaar om in elkaar getrapt te worden door een merrie.
Maar door goed schouwen (soms zelfs 2x per dag) beperk je die risico's.
Ik ben vaak meer tijd kwijt met schouwen dan met de dekking zelf.
Zeker bij jonge merries of merries met een veulen aan de voet. Zij hebben vaak extra tijd nodig om een beetje te 'ontdooien'.

Citaat:
Bovendien een merrie die niet goed hengstig staat kun je dekken wat je wilt...maar daar komt echt geen veulen van....zonde van de tijd en stress.

Merries die voor het eerst gedekt moeten worden gaan soms na de eerste cyclus onverrichter zaken naar huis......In de meeste gevallen lukt het bij de 2de poging wel.ze kennen dan de "andere" stal, omgeving én hengst. Stress is dan stukken minder en kan er op een normale manier worden gedekt zonder problemen!

Mijn oude zwarte merrie was bijna niet drachtig te krijgen als ze bij een hengstenhouder op stal stond. Ze werd niet eens hengstig.
Pas toen ze daar 24/7 in een kudde met merries en veulens kon lopen, werd ze mooi hengstig.
Ze kon ook zelf naar de hengst lopen die in de wei daarnaast stond. Ze kon gedurende de hengstigheid de hele dag snuffelen en tutten met de hengst en werd om de dag aan de hand gedekt.
Op die manier is ze in 2001 weer een keer drachtig geworden.

De laatste 2 jaar is ze van 1 dekking of 1 cyclus drachtig geworden. Thuis en gedekt door de hengst waar ze altijd mee samen buiten loopt.
Ook met een veulen aan de voet werd ze in 1x drachtig.
Mijn hengst loopt dan ook gewoon het hele jaar met zijn merries buiten. Ook met de jonge veulens erbij.

Overigens heb je bij natuurlijke dekking ook nooit 100% drachtigheid bij een groot aantal merries.
De meeste merries worden wel drachtig maar een bepaald percentage verliest het vruchtje voor de drachtigheidscontrole.
Zo'n 95% van de merries wordt wel drachtig en op 18 dagen is 82% nog drachtig. De rest is het voor die tijd verloren.
Dat ligt aan de ontwikkeling van het vruchtje en niet aan de manier van dekken.
De merrie is dan wel drachtig geweest maar op de 18 dagen scan is ze leeg.
De kans op bevruchting is vaak wel hoger, zeker als ze in een kudde worden gedekt.
De hengst kiest het juiste moment van dekken en het kwakkie gaat er zonder verdunning in.
KI (en helemaal met diepvriessperma) vraagt veel meer goede begeleiding van een DA. En daar wordt te vaak op bezuinigd.
Bij de ND van mijn eigen merries komt de DA alleen voor tweelingcontrole.
Het moment van dekken en de drachtigheidscontrole weet de hengst veel beter dan welke DA met scanner dan ook.

[edit]percentage van dracht opgezocht[/edit]
Laatst bijgewerkt door MarijeR op 29-12-04 13:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 13:38

pegassa schreef:
Hahahahah!!! Arme hengst??? Hmmmm........nooit gemerkt dat ie het zo vreselijk vond Tong uitsteken In tegendeel

Weleens een tophengst gezien, waarvan het sperma niet ingevroren kon worden, aan het eind van een dekseizoen? Iedere hengst reageert anders, maar ik heb hengsten gezien die heel wat kilo's kwijt waren geraakt en ronduit mager waren.

pegassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 13:44

Zoals ik blijf zeggen.....een hengst weet inderdaad beter dan wie dan ook wanneer het juiste moment van dekken dáár is. Wij schouwen 3 x per dag!
En bij twijfel 's avonds heel laat nogmaals. Indien de hengsten correct zijn opgevoed laten zij heel duidelijk merken wanneer HET tijdstip daar is. De hengst en merrie bepalen het tijdstip van dekken, niet de hengstenhouder.

Er lopen in ieder vak "verkeerde" personen rond. Merrie houders moeten zich goed laten informeren en hier en daar hun licht eens opsteken, dan komen de verkeerde personen al snel boven water! Zo dient men niet met andermans dieren om te gaan!

pegassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 13:46

Cassidy schreef:
Weleens een tophengst gezien, waarvan het sperma niet ingevroren kon worden, aan het eind van een dekseizoen? Iedere hengst reageert anders, maar ik heb hengsten gezien die heel wat kilo's kwijt waren geraakt en ronduit mager waren.

Tja......een hengst verliest nou eenmaal kilo's in het dekseizoen, ook in het wild. Denk maar eens aan alle gevechten die hij moet uitvoeren om zijn positie te handhaven! Maar laat hem de keus....natuurlijk of op de bok....en ik weet wel wat ie kiest

pegassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 13:53

Het verlies van een vrucht heeft niets met de hengst van doen.

Het gaat om het drachtigheids precentage bij eerste natuurlijke dekking én eerste KI bevruchting.....dát zijn interessante percentages om te weten.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 14:18

pegassa schreef:
Het verlies van een vrucht heeft niets met de hengst van doen.

Het gaat om het drachtigheids precentage bij eerste natuurlijke dekking én eerste KI bevruchting.....dát zijn interessante percentages om te weten.

Bij KI kan je rekenen op zo'n 85% drachtig aan het eind van het dekseizoen (53% drachtig na 1 cyclus) bij gezonde, vruchtbare merries en een goed vruchtbare hengst.
Bij natuurlijke dekking in een kudde 72-94%, afhankelijk van het aantal merries in de kudde (studies werden gedaan bij kuddes van 20 tot 60 merries op 1 hengst).

"The rates seem similar to those involving artificial insimination of research mares that had been preselected for good expected pregnancy rates."

Uit Reproductive Biologt of the Mare, 2nd Edition - O.J. Ginther.

pegassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 14:27

Dat zijn toch grote verschillen!!! Iets om over na te denken dus.
Slechts 53% na eerste inseminatie Huilen Ligt bij natuurlijk dekken toch echt beduidend hoger.....

Ga de kosten maar eens na bij Ki dus....zeker als het sperma vanuit het buitenland moet komen.....dure hobby. En dan nog opvoelen, insemineren, en controle..... Nee dan maar natuurlijk Tong uitsteken schouwen, dekken en verder alleen controle.
Laatst bijgewerkt door pegassa op 29-12-04 14:31, in het totaal 1 keer bewerkt

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 14:29

Juist geen grote verschillen:
The rates seem similar to those involving artificial insimination of research mares that had been preselected for good expected pregnancy rates
Ze kijken hierbij naar het eind van het dekseizoen en naar het levend-veulenpercentage.

pegassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 14:32

Net wat ik zeg! Ná EERSTE poging. Het verschil wat dan optreedt!
Veel merrie houders beseffen de bijkomende kosten van KI niet. Als je dan 6 pogingen moet doen kan het aardig in de papieren lopen.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 14:46

Over de 1e cyclus van natuurlijke dekking:

"Pasture mating was studied in ponies using 16 herds (one stallion and 20 to 60 mares per herd). The stallions produced an average of nine pregnancies (range, 3 to 18) for the first 24 days (equivalent to one estrous cycle) regardless of herd size (20 or 60 mares). Excluding two herds in which the stallions were ineffective (no pregnancies)."

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 17:11

pegassa schreef:
Ga de kosten maar eens na bij Ki dus....zeker als het sperma vanuit het buitenland moet komen.....dure hobby. En dan nog opvoelen, insemineren, en controle..... Nee dan maar natuurlijk Tong uitsteken schouwen, dekken en verder alleen controle.

Ik was met KI minder geld kwijt dan met de natuurlijke dekking. Voor de natuurlijke dekking moest ik mijn merrie vervoeren, moest ik twee maanden lang dubbel stalgeld betalen (merrie stond toen nog in pension) en moest ik extra kosten maken om een bij de hengstenhouder ontstaan mokprobleem op te lossen.

Nu heb ik KI gedaan met bevroren sperma en dat is allemaal bijzonder vlot gelopen. Pension betaald voor 3 dagen en verder alleen de gebruikelijke kosten voor scannen. Ik was op deze manier bijna 500 Euro goedkoper uit en had voor dat geld de mogelijkheid een kwalitatief erg goede hengst uit Amerika over te laten komen ...

Overigens was het KI station wel heel kundig. Ze hebben heel nauwkeurig bepaald wanneer het moment van insemineren optimaal zou zijn. Mijn merrie is dus op een vrijdagavond rond middernacht geinsemineerd.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 17:14

pegassa schreef:
Helaas zijn er hengstenhouders die hun hengst belangrijker vinden dan de aangebode merries. Ze moesten zich doodschamen!

Pegassa, hoe triest het ook is, ik denk dat je gelijk hebt. Ik weet het eigenlijk wel zeker ...

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 11:17

MarijeR schreef:
Voor mij is het natuurlijke er wel vanaf als je moet beginnen met een spantouw, kluisters of soms zelfs (standaard) een praam bij de merrie.

Als dat echt nodig is, heb je óf een merrie die geen natuurlijk gedrag vertoond óf een hengst die niet opgevoed is.

.

Dat heeft daar helemaal niets mee te maken puur voor veiligheid van mij en de hengst.
uit de hand dekken is zowiezo geen natuurlijk gedrag maar het is gewoon onmogelijk om sportpaarden 24/7 in de wei te gooien.
Ik schouw altijd zijn de merrie's goed hengstig dan gaan we aan de hand dekken. Het spantouw (en dat is het enige wat ik gebruik)zorgt ervoor dat als de merrie toch niet zo hengstig is als dat het leek bij het schouwen ik en de hengst niet de klappen opvangen.
Als jij liever wel die klappen opvangt prima dat is jouw hobby,als je het al na kan vertellen heb je vaak gruwlijk veel geluk gehad.
Slaat de merrie alsnog af dan heb ik een goed opgevoede hengst die ik mee kan nemen naar stal zonder dat hij gedekt heeft.De merrie kan slaan zonder dat ze met 2 benen vol uit kan halen om de voorbenen van de hengst aan gort te slaan.
Maar nogmaals als jij dat wel natuurlijk vind voor je hengst prima.
Ik ben er een stuk zuiniger op.

Maar ga niet blaten dat mijn hengst niet opgevoed is of dat de merrie's die ik krijg onnatuurlijk gedrag vertonen.
Helemaal omdat je de hengst nog nooit gezien hebt en al helemaal niet weet wat voor'n merrie's er bij mij lopen.

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 11:19

Pegassa ik vind mijn hengst net zo belangrijk als de merrie's maar ik weet wel dat ik een hengst heb die ik in nood nog van de merrie af kan trekken.
Ik heb wel eens merrie's gehad waarvan de eigenaar de achterbenen niet durfde aan te raken en dus doe ik altijd een spantouw aan.in veiligheid voor mij en de hengst.Ik ben het met je eens dat er sommige hengstenhouders zijn die niet zo voorzichtig met andermans paarden zijn.Maar het gros is dat wel.
Waarom? Als jij de service goed vind en je hebt straks een mooi veulen,dan kom je misschien wel weer een keer terug.

pegassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 11:26

Je laat de hengst toch eerst rustig van de zijkant benaderen??? Dan zie je rap genoeg of ze wil of niet....Sterker nog...mijn hengst peinst er niet over een merrie gelijk van achteren te benaderen, hij kijkt wel link uit! Eerst even rustig snuffen en slijmen totdat ie héél zeker weet dat ie zonder risico kan springen.....

Bovendien de ongelukken die ik met kluisters heb zien gebeuren zijn niet van lucht. Een merrie in paniek breekt dan zo haar nek. Maar ach....de hengst is nog heel hè?! Merrie niet fatsoenlijk opgevoed of onhandelbaar? Tja, dan zoeken ze maar een andere hengst, want wat komt er dan in godsnaam van het veulen terecht. Ik heb weinig trek nazaten van mijn hengst uit de ellende te moeten "redden".

NWDynamite

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 11:42

ik ben voor KI zo heb je ook geen last van alles wat erbij komt kijken ^
het is rustig en best veilig?! of het ik dat nou fout? je kunt helaas geen kant op als je natuurlijk Moet dekken nee....

pegassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 11:43

Zoals ik in het begin al zei....beide hebben hun voor én nadelen. Maar was het niet zo dat aan ieder voordeel een nadeel zat??? Of was dat in een andere sport Haha!

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 13:32

Nimber schreef:
Dat heeft daar helemaal niets mee te maken puur voor veiligheid van mij en de hengst.
uit de hand dekken is zowiezo geen natuurlijk gedrag maar het is gewoon onmogelijk om sportpaarden 24/7 in de wei te gooien.
Ik schouw altijd zijn de merrie's goed hengstig dan gaan we aan de hand dekken. Het spantouw (en dat is het enige wat ik gebruik)zorgt ervoor dat als de merrie toch niet zo hengstig is als dat het leek bij het schouwen ik en de hengst niet de klappen opvangen.
Als jij liever wel die klappen opvangt prima dat is jouw hobby,als je het al na kan vertellen heb je vaak gruwlijk veel geluk gehad.
Slaat de merrie alsnog af dan heb ik een goed opgevoede hengst die ik mee kan nemen naar stal zonder dat hij gedekt heeft.De merrie kan slaan zonder dat ze met 2 benen vol uit kan halen om de voorbenen van de hengst aan gort te slaan.
Maar nogmaals als jij dat wel natuurlijk vind voor je hengst prima.
Ik ben er een stuk zuiniger op.

Maar ga niet blaten dat mijn hengst niet opgevoed is of dat de merrie's die ik krijg onnatuurlijk gedrag vertonen.
Helemaal omdat je de hengst nog nooit gezien hebt en al helemaal niet weet wat voor'n merrie's er bij mij lopen.

Naar mijn idee is het heel simpel.
In de natuur of in een kudde gebeurt het heel zelden dat een hengst of merrie iets over houdt van een dekking, waarom moet je dan al die poespas gebruiken met dekken aan de hand?
Als een hengst opgevoed is (en dan bedoel ik opgevoed in de omgang van paarden en niet of ie luistert naar degene die hem vast heeft) zal hij heel voorzichtig zijn met een merrie.
En een merrie die zich laat dekken, zal met normaal paarden gedrag niet slaan als ze goed rustig is en netjes wordt behandelt door een hengst.
Een merrie die dat wel doet, vertoond geen normaal paardengedrag of is niet hengstig genoeg.
En dat hoort een hengst te weten.
De meeste ongelukken gebeuren dan ook omdat mensen het beter denken te weten dan een hengst en merrie...

Ook met aan de hand dekken kan je dat nabootsen. Lang schouwen, niet alleen om te kijken of een merrie hengstig is maar de merrie en hengst de tijd geven.
Daarna pas de hengst van stal en nogmaals beginnen met schouwen.
Een hengst die in paardengedrag opgevoed is, duikt er dan niet ineens bovenop.
Een hengst die altijd zonder klappen overal maar op heeft kunnen springen, zal steeds ongeduldiger en steeds ruwer worden met dekken.

Een netjes opgevoedde hengst springt nóóit zomaar van achteren op de merrie.
Ook in de kudde niet.
Hij is niet gek!
Eerst van de zijkant, laat de merrie dat toe, dan gaat hij heel voorzichtig naar de achterkant en springt opnieuw.
Dat gaat ook prima aan de hand. Met zowel jonge hengsten als met zeer ervaren hengsten. Door ze de ruimte te geven.
Hier dekt de hengst gewoon aan een halstertje met een lange lijn er aan.
De merrie heeft ook een lange lijn en wij staan zelf op een afstand.
En zo doen we het niet alleen met onze eigen hengst maar hebben dat ook zo gedaan bij andere hengsten.

Verder snap ik niet waarom jij meteen zo persoonlijk wordt en zegt dat ik loop te blaten. Ik quote jou nergens dus dan mag het wel iets minder hoor Boos!
Ik reageer in het algemeen en heb bij heel wat hengstenhouders gezien hoe zij dekken.
En IK vind het niet natuurlijk als er bv. gedekt wordt als een merrie een spantouw, kluisters, een praam of zelfs echt opgespannen staat.
Dat gebeurt ook hoor. Gewoon een achterbeen van een merrie opbinden zodat ze amper haar evenwicht kan houden.
Nee slaan kan ze dan niet meer Rolleyes
Wat jij doet maakt mij niet uit.
Dat maakt mij namelijk pas wat uit als ik een merrie bij jou laat dekken. Eerder niet.

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 14:06

Ik word niet persoonlijk maar vind het geblaat dat jij zegt dat mensen die de merrie voor veiligheid met een spantouw neerzetten maar meteen een onopgevoede hengst heeft.

Pegassa Dat heeft weinig met karaktertrekjes van de merrioe's te maken maar met de eigenaren.
Wij fokken een ras waarmee ik wel de sport in ga maar 90% van de fokkers hebben ze in een weiland staan en kijken ernaar eens per jaar gaan ze er mee naar de keuring en voorde rest zijn die paarden niets gewend.

Kluisteren vind ik een ander verhaal maar een spantouw mits goed bevestigd zorgt ervoor dat een merrie niet vol met 2 benen kan uit halen het linkerachyterbeen zet ik in het spantouw. Ze kan nog steeds lopen alleen als ze slaat kan ze mij niet voor m'n kop slaan.

De fokker van mijn hengst is begin dit jaar overleden doordat hij zonder spantouw dekte,dat had voorkomen kunnen worden als hij met spantouw had gedekt.Overgens was de merrie goed hengstig hoor,Na het dekken sloeg ze pas van zichaf...

Vorig jaar ben ik naar Groningen geweest mijn hengst moest daar een merrie dekken. Goed geschouwd, goed hengstig, via de zijkant vond ze het prima dat hij erop ging,via de achterkant begon ze van zich af te slaan.
Gelukkig stond ze in het spantouw. wederom schouwen snufflenen etc hardstikke hengstig.
Maar elke keer als hij van de achterkant sprong sloeg zij.
Ik heb mijn hengst dus zonder verrichtingen op de trailer naar huis gezet.
Eigenaar was daar niet blij mee.Dus als je de merriespaart is het bij merriehouders ook niet altijd goed.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 14:33

Nimber schreef:
Ik word niet persoonlijk maar vind het geblaat dat jij zegt dat mensen die de merrie voor veiligheid met een spantouw neerzetten maar meteen een onopgevoede hengst heeft.

Jij hebt een mening, ik heb een mening. Dan verschillen we dus van mening.
Dat kan toch?
Ik respecteer jouw mening en zou het leuk vinden als jij ook mijn mening respecteert zonder het als onzin af te doen.
Anders heeft een discussie geen zin.

Citaat:
Vorig jaar ben ik naar Groningen geweest mijn hengst moest daar een merrie dekken. Goed geschouwd, goed hengstig, via de zijkant vond ze het prima dat hij erop ging,via de achterkant begon ze van zich af te slaan.
Gelukkig stond ze in het spantouw. wederom schouwen snufflenen etc hardstikke hengstig.
Maar elke keer als hij van de achterkant sprong sloeg zij.
Ik heb mijn hengst dus zonder verrichtingen op de trailer naar huis gezet.
Eigenaar was daar niet blij mee.Dus als je de merriespaart is het bij merriehouders ook niet altijd goed.

Dan kan je ook afvragen waarom de merrie dat deed.
Was ze toch nog niet helemaal dekrijp? Was ze al over het punt van dekken heen? De hengstigheid is een cyclus en verloopt geleidelijk. Er zit geen aan of uit knopje op voor de hengstigheid en een merrie kan dan wel hengstig tonen maar niet (meer) dekrijp zijn.

Soms scheelt het ook als de merrie de hengst wat langer ziet. Mooiste is dan om ze in aansluitende weilanden te zetten of naast elkaar in een veilige stal.
Ik heb bij verschillende hengstenhouders mijn merries gebracht en daar werd de merrie eerst netjes geschouwd en daarna een tijd naast de hengst op stal gezet.
Daarna werd er pas gedekt.
Zeker als het voor de merrie de eerste keer is of als ze een jong veulen aan de voet heeft. Dan zijn merries vaak wat onvoorspelbaar bij het dekken aan de hand. In een kudde staan ze namelijk niet stil voor, tijdens en na het dekken.

pegassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 14:42

Zodra je met dieren aan de gang gaat loop je altijd risico. In de omgang met hengsten loop je een flink risico, ga dan ook nog eens dekken met hengsten loop je een nóg groter risico!!!

Ieder verstandig mens weet dat en realiseert zich dat iedere seconde dat zij met deze dieren in de weer zijn. Mocht iemand die met dieren bezig is en zeker op prof. basis een ongeluk overkomen dan is dat zeer banketstaaf maar wel een keuze die zijzelf gemaakt hebben. Een leeuwentemmer moet niet gaan zeuren als ie bijna wordt opgevreten door zijn "zoete poesje" (doet ie anders nooit! Haha! ) en een hengstenhouder niet zeuren als ze een klap voor hun kop krijgen. Als je dit risico niet wil lopen dan moet je er ook niet aan beginnen!!

Echter je draagt verantwoording voor jezelf, je eigen hengst én de merrie van een ander. Ik zou het vreselijk vinden als er tijdens een dekking met onze hengst een ongeluk met de merrie van een ander zou gebeuren. Hoe moet ik dat de eigenaren in vredesnaam gaan vertellen??? Ik zou me bijzonder banketstaaf voelen kan ik je verzekeren. Dus neem ik liever goede voorzorgsmaatregelen door een veilige omgeving te creeren. Dit houd in een keurig opgevoede hengst, ervaren mensen en veel tijd en geduld!

Maarja....wij zijn geen broodfokkers en sturen liever iemand onverrichterzaken naar huis dan snelle cash vangen en andere met de ellende op te zadelen!