pegassa schreef:Dit is natuurlijk pure onzin. Onze hengsten en vele hengsten van collega fokkers wordt juist geleerd zich tijdens het dekken aan de hand netjes te gedragen. Een fatsoenlijk hengstenhouder leert zijn hengst te wachten.
Het is ongehoord dat een hengst al brullend zonder na te denken op een merrie klimt. Zeker met jonge merries. Dan kun je serieuze verwondingen krijgen omdat de merries vreselijk gespannen zijn. Als ze dan ook nog eens in de kluisters worden gezet is het cirkeltje rond?!
Er zijn zat hengstenhouders die een merrie gewoon vastbinden, kluisteren en de hengst erop laten springen. Goed hengstig of niet.
Helaas zijn niet alle hengstenhouders netjes en kost goed schouwen teveel tijd.
Bij de cobs kan je duidelijk verschil zien tussen hengsten die in Wales in een kudde hebben gedekt en bij hengsten die van jongs af aan alleen uit de hand hebben gedekt.
En al helemaal als het een hengstenhouder voornamelijk om het geld gaat 
Citaat:
Deze hengsten zijn dus kennelijk nooit door een merrie gecorrigeerd door een flinke mep! (Kan ook niet niet hè met kluisters) Daar leren ze wel van te wachten op het juiste tijdstip! Helaas zijn er hengstenhouders die hun hengst belangrijker vinden dan de aangebode merries. Ze moesten zich doodschamen! Ik zou er niet aan moeten denken dat er tijdens het dekken ongelukken zouden gebeuren alleen vanwege een slecht opgevoede hengst of tijdsdruk.....gaat het nu niet, probeer je net zolang totdat het een volgende keer wel op een nette en rustige manier kan.....
Jammer voor de hengst.......maar daar leert ie van!
Ik vind mijn hengst ook heel belangrijk en te kostbaar om in elkaar getrapt te worden door een merrie.
Maar door goed schouwen (soms zelfs 2x per dag) beperk je die risico's.
Ik ben vaak meer tijd kwijt met schouwen dan met de dekking zelf.
Zeker bij jonge merries of merries met een veulen aan de voet. Zij hebben vaak extra tijd nodig om een beetje te 'ontdooien'.
Citaat:
Bovendien een merrie die niet goed hengstig staat kun je dekken wat je wilt...maar daar komt echt geen veulen van....zonde van de tijd en stress.
Merries die voor het eerst gedekt moeten worden gaan soms na de eerste cyclus onverrichter zaken naar huis......In de meeste gevallen lukt het bij de 2de poging wel.ze kennen dan de "andere" stal, omgeving én hengst. Stress is dan stukken minder en kan er op een normale manier worden gedekt zonder problemen!
Mijn oude zwarte merrie was bijna niet drachtig te krijgen als ze bij een hengstenhouder op stal stond. Ze werd niet eens hengstig.
Pas toen ze daar 24/7 in een kudde met merries en veulens kon lopen, werd ze mooi hengstig.
Ze kon ook zelf naar de hengst lopen die in de wei daarnaast stond. Ze kon gedurende de hengstigheid de hele dag snuffelen en tutten met de hengst en werd om de dag aan de hand gedekt.
Op die manier is ze in 2001 weer een keer drachtig geworden.
De laatste 2 jaar is ze van 1 dekking of 1 cyclus drachtig geworden. Thuis en gedekt door de hengst waar ze altijd mee samen buiten loopt.
Ook met een veulen aan de voet werd ze in 1x drachtig.
Mijn hengst loopt dan ook gewoon het hele jaar met zijn merries buiten. Ook met de jonge veulens erbij.
Overigens heb je bij natuurlijke dekking ook nooit 100% drachtigheid bij een groot aantal merries.
De meeste merries worden wel drachtig maar een bepaald percentage verliest het vruchtje voor de drachtigheidscontrole.
Zo'n 95% van de merries wordt wel drachtig en op 18 dagen is 82% nog drachtig. De rest is het voor die tijd verloren.
Dat ligt aan de ontwikkeling van het vruchtje en niet aan de manier van dekken.
De merrie is dan wel drachtig geweest maar op de 18 dagen scan is ze leeg.
De kans op bevruchting is vaak wel hoger, zeker als ze in een kudde worden gedekt.
De hengst kiest het juiste moment van dekken en het kwakkie gaat er zonder verdunning in.
KI (en helemaal met diepvriessperma) vraagt veel meer goede begeleiding van een DA. En daar wordt te vaak op bezuinigd.
Bij de ND van mijn eigen merries komt de DA alleen voor tweelingcontrole.
Het moment van dekken en de drachtigheidscontrole weet de hengst veel beter dan welke DA met scanner dan ook.
[edit]percentage van dracht opgezocht[/edit]
Laatst bijgewerkt door MarijeR op 29-12-04 13:43, in het totaal 1 keer bewerkt