halster aanwennen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jokonootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 22:51

zo snel mogelijk er staan nu 3 veulens van vorig jaar op stal die pas met de keuring een halster om kregen en dat was een werk ....

Het veulen van hesther daar in tegen is een stuk makkelijker die heeft meteen na een paar uur het halster al een paar keer om en af gehad even wennen en ze heeft er nooit problemen mee gehad ...

ping

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 11:55

Ons veulen kreeg dag 2 zijn halster om en aangezien we over de weg naar het weiland moeten is hij ook meteen aan een touwtje meegenomen (wel tegelijkertijd met de moeder, dit uit veiligheid vanwege auto's).

Deze merrie is nog steeds heel erg beschermend- het veulen is er al zeker 5 maanden vanaf maar....
a. ze geeft nog steeds melk (ze ziet hem want hij staat een weiland ernaast met een loge-veulen) maar hij kan niet in de buurt komen van haar uiers
b. er mogen geen andere mensen dan wij in het weiland komen want dan gaat ze finaal in de stress en galoppeert ze langs het draad

Onze andere merrie zal volgend jaar waarschijnlijk meer problemen gaan geven mbt het veulen en bescherming, ze is erg eenkennig (mijn schoonvader is ok want hij voert de paarden en ik ben ok volgens haar want het is mijn paard-ik doe alles met haar- maar mijn schoonzusje mag ze bijvoorbeeld al niet). Dus we zullen zien wat er gaat gebeuren...

Shanky

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 16:56

Ik deed bij Jeffrey het halstertje om toen hij er net uit was!!
In het begin is het omdoen wel een hele klus
Succes!

cijsalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 19:21

[quote="Lisjuh87"]Ik zou er met 6 maanden ofzow mee beginnen maar ligt er ook aan of het veulen in de opfok staat of niet...als ze in de opfok staat kun je er later meebeginnen. Mijn shetveulen heeft al ongeveer van 4 maanden het halster om[/quot
nee joh geen 6 maanden!! dan 6 weken! mijn shet heb ik op 4 maanden gedaan, en dat gaat nog steeds niet top!!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 19:24

daarnaast doe je in de opfok het halster af.......... hoofdjes groeien erg snel en halsters zitten zomaar ineens in het vlees......

xMarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 20:55

Dat is idd bij mijn verzorgpaard gebeurd toen hij nog een veulen was. Hij had een deuk in zn neus; ze moesten het halster eruit knippen. (Ik verzorgde m toen hij 7 was hoor.)

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 00:32

gijsenkim schreef:
daarnaast doe je in de opfok het halster af.......... hoofdjes groeien erg snel en halsters zitten zomaar ineens in het vlees......

Behalve natuurlijk als je er zeer regelmatig heen gaat en zo'n knol hebt die zich niet laat pakken. Knipoog

jockeyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 00:37

LoverBabe schreef:
hoe oud moet een veulen zijn om een halster te mogen dragen???

ik doe alleen een veulen een halster aan als ik er gewoon bij ben. als ze de wei opgaan doe ik ze liever geen halster aan, omdat ze overal aan kunnen blijven hangen!!! omdat ze zo nieuwsgierig zijn steken ze over al heen hoofden door en zo!! heb het ooit een keer meegemaakt dat een veulen was blijven hangen!! geen pretje

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 00:41

gijsenkim schreef:

Ja en niet alleen in de opfok.

Was op zondag naar die van mij gaan kijken... nog nooit een halster of dergelijke omgehad. Op dinsdag hadden ze hem bij de merrie weggehaald (was toen 6 maanden oud), donderdag kwamen ze hem brengen.

Nou in die paar dagen tijd zat het halster dus in zijn vlees vast.

Nu in de opfok loopt hij ook lekker zonder halster. Gelukkig laat hij zich ook heel makkelijk pakken.

ping

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 11:57

Tja hoofdjes groeien snel...ons veulen is nu 10 maanden en heeft al 4 halsters versleten. We begonnen met veulen-shetlander, veulen paard, shetlander en nu heeft hij een pony halster om. Gelukkig hebben we nu een loge en had een ponyhalster meegekregen maar die was VEEEL te groot dus hij begon bij ons met een veulen paarden halster en vandaag heb ik een shetlander halster omgedaan...
Onze paarden gaan 's morgens naar de wei en 's avonds terug de stal in maar omdat we dus een weg over moeten worden ze aan touwtjes meegenomen en dus daarom ook een halster om.

Karlijn_dv

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 19:42

vanaf vier maanden of zo denk ik