Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
yvotje14 schreef:haai
ik heb mijn bruine merrie (casperXel beuaty) laten dekken door een schimmel (king kadanzX poko ox).
wat voor kleur zou ik kunnen verwachten?
ik weet niet precies welke keur king kadanz is dus ken ik het eigenlijk ook moeilijk zeggen.
wie o wie denkt dat hij weet wat voor kleur ik kan vewachten
Meavey schreef:jockeygirl schreef:Je kan der een berekening van maken met het x en y chromosoon. dan kan je het zo'n beetje weten. maar zeker weten is het natuurlijk niet.
Whahahaha het X en Y chromosoom heeft alleen te maken met het geslacht, dus of het een merrie of hengst word niks met de kleur.
Peterina schreef:yvotje14 schreef:haai
ik heb mijn bruine merrie (casperXel beuaty) laten dekken door een schimmel (king kadanzX poko ox).
wat voor kleur zou ik kunnen verwachten?
ik weet niet precies welke keur king kadanz is dus ken ik het eigenlijk ook moeilijk zeggen.
wie o wie denkt dat hij weet wat voor kleur ik kan vewachten
OK ... Casper is een vos dus je bruine merrie draagt zeker een vos gene :
merrie = EeAa (of AA)
King Kadanz is bruin, maar heeft vos nakomelingen, dus = Ee Aa (of AA)
Poko OX is vos schimmel (vos nakomelingen): dus hengst is waarschijnlijk Ee/ee Aa + schimmel ... heeft de hengst al andere kleurige nakomelingen dan schimmels ??
Mogelijke kleuren: zwart, bruin, vos, en deze ook met of zonder schimmel. Kans op schimmel is maar 50% omdat hengst niet fokzuiver schimmel is.
Peterina schreef:Wat is de naam van de hengst die vader wordt?
De merrie KAN altijd een vos gene doorgeven, dus als de hengst ook een vos gene bezit dan is je kans minstens 25% op vos.
Het is daarom belangrijk om te weten over welke hengst het gaat om de berekeningen te kunnen maken.
Schimmel is niet een kleur maar een veranderaar; dus van de twee nakomelingen is er eentje bruin geboren en de andere ??? (zwart, vos of bruin geboren?).
Peterina schreef:Veelal worden zwarte veulens een vaal kleur geboren.
Weet je nog de kleur van de moeders van de nakomelingen?
Frouk schreef:schimmel is over het algemeen wel dominant over de andere kleuren
gabrycha schreef:Ik ken uit twee schimmels ouders een bruin merrie, de grootouders waren ook schimmel en bruin zat pas in de 3 e generatie.
Hoe dit mogelijk is geen idee, maar het betrof een pools gefokte arabier die in de loop van honderden jaren voornamelijk zijn geslecteerd op schimmels en bruinen.
Peterina schreef:Ik leg het soms zo uit aan leerlingen:
Je moet de basis kleuren, zwart en vos, zien als blote huid.
Dan komt het ondergoed ... bijvoorbeeld de agouti gene
Dan komt het onderjurk ... bijvoorbeeld de creme (of dun of champagne gene)
Dan komt het jurk ... bijvoorbeeld bont (Sabino, Overo, Tobiano enz)
En daarover komt de jas dat alles verbergt ... bij paarden is dit het Schimmel gene.