Fokken met duitse hengsten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-04 14:16

De meeste mensen die met een Duitse hengst dekken doen dat gewoon via hun eigen hengstenhouder hier.
Nu zal er wel meteen iemand gaan brullen dat dat duurder is, hetgeen vaak buiten de kosten voor het sturen van het sperma niet zo is, maar het is vooral gemakkelijker.
Degene die jij goed kent en vertrouwt maakt dan de hele papier winkel etc. voor je in orde en zorgt dat de merrie geinsemineerd wordt.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-04 14:25

Billythekid"]
Als ik een in Duitsland gestationeerde hengst (bv Holstein) wil gebruiken voor mijn KWPN merrie waar moet ik dan rekening mee houden wat betreft registratie en onkosten?
Wellicht zijn hier mensen die dat al eerder gedaan hebben en me kunnen informeren.
[/quote]

[quote="ceasario schreef:
En dan moet dat veulen nog ergens van een paspoort worden voorzien en eventueel een stamboekpapier.
En als dat bv. stamboekpapier er is en het is een merrieveulen hoe gaat het trajekt dan verder voor de TS.

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-04 22:49

MissSisa schreef:
Nee??? Hmmm lekker makkelijk!!! Haha!

Hmz, gust en toch centen kwijt vind ik minder makkelijk... >;)

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-04 09:53

Is nogal verschillend van station tot station Missouri. Als je met vers werkt en je merrie is niet drachtig betaal je het volgend jaar 50% van het dekgeld. Tegenwoordig vind je ook meer en meer het systeem dat je een klein bedrag betaalt tot je merrie drachtig is. Gebruik je diepvries dan kan je kiezen om per rietje te betalen, erg goedkoop maar op is op uiteraard. Is ze van de eerste keer drachtig dan heb je een veulen voor 250-350 euro dekgeld uit een super hengst.

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-04 09:56

lievenr schreef:
maar in hannover gaat dit niet meer, wil je een hengst gebruiken dan moet je vanaf volgend jaar met je merrie naar daar gaan, omdat ze zouden zien of het wel effectief in een hannoveraner geinsimineerd wordt(ze doen dit omdat erin de voorafgaande jaren hier omtrend veel misbruik werd van gemaakt)

Dat geldt wel alleen als je hengsten uit de staatsstoeterij gebruikt en dan ook vers wil. Diepvries kan je wel gewoon gaan afhalen.
Dit is de internationale lijst voor 2005 (diepvries af te halen met dekgelden):
http://www.landgestuetcelle.de/us/tgspe ... t_2005.pdf

Monti

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-04 13:26

Het is inderdaad verstandig om hiervoor de hengstenhouder te bellen. Deze zal je vertellen met welke Nederlandse hengstenhouders hij werkt en of hij uberhaupt sperma verstuurd naar Nederland.
Tevens zou je ook het veulen misschien kunnen aanmelden in Duitsland. Hier kennen ze de Siegerspramie, en krijg je dus ook geld als de paarden prijzen winnen, omdat je de fokker bent.
Maar het ligt er natuurlijk ook aan of je van plan bent om het paard te laten deelnemen aan de KWPN keuringen, paardedagen enz. Want dan laten ze paarden die in het B register zitten niet toe. Maar dat hangt ook van de hengst af, want sommige hengsten zijn in Nederland ook goedgekeurd of anerkannt.
Hopelijk heb je zo voldoende informatie.

Billythekid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-04 13:33

Ha daar is tie dan, ik ben nl niet zo vaak online.
Maar ik vroeg me af of er mensen waren die het ZELF hadden geprobeerd, en zodoende ervaring hebben. Ik weet zelf nl. ook wel hoe ik het zou kunnen uitzoeken (KWPN, hengstenboer).
Wat ik nog niet weet is of het ook interressant( qua kosten en papierwinkel) is om het uit te zoeken. Dus naar de mening van ervaringsdeskundigen ben ik nog steeds geinterresseerd.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 13:38

Billythekid schreef:
Dus naar de mening van ervaringsdeskundigen ben ik nog steeds geinterresseerd.

Als ik met een buitenlandse hengst dek ga ik naar mijn eigen hengstenhouder en vraag of hij het in orde wil maken. In het verleden ging ik zelf nog wel eens sperma ophalen, maar dat is tegenwoordig meer moeite dan dat het wat opbrengt, of je moet een hele goedkope hengst nemen die vlak over de grens staat.

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 14:17

Sperma laten verzenden kost vanuit Duitsland een kleine 40 euro voor ons. Het is dan de volgende morgen aan de deur bezorgd.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 15:19

Zannekin schreef:
Sperma laten verzenden kost vanuit Duitsland een kleine 40 euro voor ons. Het is dan de volgende morgen aan de deur bezorgd.

Ik wil het liever via mijn eigen hengstenhouder die het spul nog even onder de microscoop bekijkt. Scheelt een hoop gezeur achteraf.

Laureentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 15:20

Hoi Billy the Kid,
ik heb twee jaar geleden met een belgische hengst gedekt en ik heb dat geheel door mijn hengstenhouder laten regelen. Ik ben alleen gaan kijken naar de hengst en heb met die hengstenhouder afgesproken dat mijn merrie in nederland geinsemineerd zou worden, dus dat het sperma opgestuurd moest worden en dat was geen enkel probleem. Ik krijg de rekening toch wel.
Voor het KWPN die doen ook niet moeilijk, want je krijgt van het stamboek van de hengst (dus de hengstenhouder) een papiertje waarop staat dat jouw merrie met zijn hebgst is geinsemineerd. Dat papiertje mag je opsturen naar het stamboek van jouw keuze. Allicht met de nodige papieren erbij. Ik heb dit allemaal als zeer gemakkelijk en prettig ervaren. Zodoende ga ik komend jaar of het jaar erop ook met een duitse hengst dekken. weet nog niet welke, maar mijn hengstenhouder heeft mij al laten weten dat hij ervoor zorgt dat eht sperma hier komt en dat mijn merrie god weet waar heengebracht hoeft te worden. Dat is wel zo lekker.
Groetjes

tenerife

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 22:17

Zo heel erg moeilijk is het niet hoor. Jullie maken de problemen groter dan ze zijn, het enige probleem is afstand en spermaverzending als je het paard er niet heen wilt brengen. En in Duitsland zijn ze vaak iets harder. Lachen

alabastro

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 22:20

tenerife schreef:
Zo heel erg moeilijk is het niet hoor. Jullie maken de problemen groter dan ze zijn, het enige probleem is afstand en spermaverzending als je het paard er niet heen wilt brengen. En in Duitsland zijn ze vaak iets harder. Lachen

Hoezo harder?