Veulen wat staat te rillen!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Zamira

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 09:07

jollyjoker schreef:
Vanmorgen ging ik mijn 4 veulens voeren, alles zag er oke uit! Flink pak hooi en biks meegenomen ivm de kou. Opeens zag ik dat Zires helemaal trilde. Zij is het enige paardenveulen in het groepje, de rest had echt nergens last van! We hadden weinig keus, of naar stal brengen of een passende deken zoeken.
Ik ben er van overtuigd dat een paard zo natuurlijk mogelijk moet opgroeien , maar heb haar nu wel een 150 grams waterdicht dek omgedaan. Als tempraturen weer omhoog gaan doe ik hem wel weer af.
Binnen zetten vind ik zeker geen goed idee!
Ben ik nu stom bezig? Verward

Het rillen, wat je veulen doet door de kou, is een reactie op de kou (dat weet iedereen). Door het samentrekken van de spieren krijgt het veulen het warm. Echter, dit kost zoveel energie dat ze niets of weinig overhouden om te groeien. Wat een beetje helpt: doe wat zonnebloem- of lijnzaadolie door het voer (brok) heen. Uit deze vetten haalt je veulen wat extra energie om zich warm te houden. Voorlopig je veulen niet borstelen; je borstelt dan de natuurlijke vetten (beschermlaag) uit de huid. Verder is het beter om ze met dekentje buiten te zetten als zonder deken op stal. Gewoon goed in de gaten houden. Succes!!!

Lavanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 01:15

youngster schreef:
de mens verknalt een paard meer dan jij denkt..

Onze veulens staan gewoon 24/7 in het land met een schuilhok. Die van ons komen echt niet binnen met een deken op als ze rillen.
Ze lopen zichzelf wel warm, of ze gaan met elkaar spelen. Door een dek op een veulen te leggen maak je echt watjes van je paarden.

Sheerza

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-05 23:53

Ik vind het een goede zet van je hoor, op dat moment weet je niet wat er allemaal aan de hand kan zijn. Of de jaarling zich op dat moment warm maakt of dat er misschien wel iets heel anders speelt.

Zelf heb ik een haflingerjaarling gehad, zat dik in zijn wintervacht. Ging altijd lekker naar buiten om te spelen en op een gegeven moment had meneer een koutje gevat. Stond ook te rillen en te hoesten. DA erbij gehaald en toen bleek dat er op dat moment iets heel anders speelde. Ook mij werd geadviseerd hem een dek op te doen.

Denk dat dit een eindeloze discussie is omdat iedereen een andere manier van opvoeden heeft. Maar 1ding is zeker, ik heb nooit een watje van de mijne gemaakt.