ingrepen besluit waaronder brandmerken

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

visje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-01 13:20

Mensen... eventjes wat rechtzetten:

dit vond ik op het web (http://minsoc.fgov.be/press_releases/nl ... dieren.htm)

Paarden

Het brandmerken met een gloeiend ijzer wordt vanaf 1 januari 2002 verboden. De Raad voor Dierenwelzijn was immers van oordeel dat er betere en minder pijnlijke identificatiemethoden bestaan die de voorkeur genieten (microchips en vriesbranden met vloeibare stikstof).

Het couperen van staarten bij trekpaarden (het zogenaamde blokstaarten) wordt eveneens verboden. Een staart van een paard is geen "paardenstaart" zoals bij de mens: het gaat om een structuur van beenderen, vlees, zenuwen en bloedvaten die behaard is en dus niet om een verzameling lange haren die pijnloos door de kapper kan worden afgeknipt.

Deze ingreep is in Denemarken, Groot-Brittannië, Frankrijk en Duitsland reeds lange tijd verboden, en ook Nederland hanteert een verbod sedert 1996. In de overige Europese landen wordt ze in de praktijk nooit meer uitgevoerd.

De argumenten van de fokkers die tegen een dergelijk verbod zijn, zijn veelal van louter esthetische of historische aard. Deze argumentatie kan volgens de dierenwelzijnswet van 1986 geen uitzonderingen rechtvaardigen.

Dit gaat dus over België. In België is het brandmerken dus wel verboden, toch over een paar dagen Knipoog .

En dit geld er voor overtreders van de wet:
Dieren waarbij na de datum van inwerkingtreding een ingreep is verricht die niet langer is toegestaan, mogen op grond van de dierenwelzijnswet niet worden toegelaten bij een tentoonstelling, keuring of wedstrijd tenzij voor die ingrepen waarvoor een overgangstermijn werd vastgesteld. Ook het verhandelen van dergelijke dieren is verboden.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-01 15:56

Het verbaast me een beetje dat ik er niemand over hoor dus misschien heb ik het verkeerd begrepen...Maar als paarden die na 1-9-2001 gebrandmerkt zijn niet meer op wedstrijden uitgebracht mogen worden, kunnen over een paar jaar buitenlandse ruiters met gebrandmerkte paarden dus niet meer deelnemen aan Nederlandse concoursen? dan lijkt het me niet waarschijnlijk dat er op buitenlandse concoursen nog veel plaatsen beschikbaar worden gesteld aan Nederlanders. Dan heb je de sport daar toch mee?
En de handel met het buitenland wordt er ook niet echt door bevorderd lijkt me, buitenlandse paarden kopen heeft dan geen zin meer. Als ze een brandmerk hebben mag je ze toch niet uitbrengen en Nederlandse paarden zonder brandmerk zijn misschien minder interessant dan een bv. Duits paard met brandmerk...

ik vind het maar een vreemde regel van het ministerie, maar dat kan ook aan mij liggen.

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-01 19:53

Juist Gomir, dat is het probleem. Brandmerken is al jaren verboden in NL, maar met een gebrandmerkt paard mag je nog wel aan evenementen deelnemen. En dat laatste willen ze juist gaan verbieden.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-01 21:08

carola schreef:
Brandmerken is al jaren verboden in NL.

Brandmerken is pas sinds 1 september jl. verboden, dat staat al vele malen ook in dit topic.

gabrycha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-01 22:00

Volgens mij begint het te dagen! Dat probleem wil ik juist aankaarten! Ik vind het een hele vreemde regel, waarover weinig nagedacht is, het betekent inderdaad dat je niet met een paard na sept 2001 gebrand op concoursen mag verschijnen en omdat een heel hoop paarden nu nog gebrand gaan worden betekent alleen maar op paarden in nl rijden, nou daar moet ik dus niet aan denken.... Ja dat we dan een concours hebben met alleen maar kwpn ers, nrps etc, bedoel ik dan. Knipoog gr gabrycha

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-01 00:30

Ik heb mijn kwpn merrie dit jaar expres in augustus naar de keuring laten gaan, dan kon ik haar nl nog laten brandmerken. Ik vind een brandmerk mooi en het hoort bij een kwpn'er. Dat er niet meer gebrandmerkt mag worden vind ik geen goede zaak. Ze hebben nu nl het chippen in de plaats van het brandmerken, o.a. bij de fjorden waar eerst in het brandmerk de informatie stond en nu in de chip. Maar onderzoek in duitsland in 1995 heeft al aangetoond dat de plaats van het chippen veel langer gevoelig blijft dan de plaats van het brandmerken!!!
Dus een paard heeft meer last van het chippen dan van het brandmerken. Daarnaast blijkt het ookal mogelijk te zijn door techneuten om de informatie die op de chip staat te verwisselen met andere info. Het chippen bied dus ook geen zekerheid bij diefstal.
Het brandmerken wordt al eeuwen gedaan en er is nog geen paard dusdanig door verwond dat het niet meer bereden kon worden. Bij het chippen zijn er al een aantal ongelukjes gebeurd waardoor een aantal paarden de nek beschadigd kreeg en neit meer voor het rijden geschikt was. Er is zelfs al een paard voor afgemaakt.
Nee, geef mij maar een brandmerk en een schets van een paard, dat vind ik genoeg.

Yootha

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-01 13:22

Donja schreef:
Nee, geef mij maar een brandmerk en een schets van een paard, dat vind ik genoeg.

Ik schets nu nog steeds ook al wordt er gechipt.