KWPN beste stamboek(maar moet dat zo)???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 11:41

Wat zo opvallend is dat bijna alle posters hier wel hun paarden bij het KWPN aanbieden Haha!

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 12:48

Wat een geneuzel weer zeg...
Moet je opnieuw het wiel uitvinden als dat wiel al bij een ander stamboek ontdekt is?

Laat mensen maar denken dat het KWPN hoogdravend is, het gros van paardenminnend NL weet wel beter en maakt dankbaar gebruik van het feit dat het KWPN niet vies is van het goedkeuren van 'stamboek vreemde hengsten'.
Het is heel nobel dat er stamboeken zijn die dit afkeuren, die komen zichzelf over 30 jaar wel tegen.

Ik zeg overigens niet dat het KWPN helemaal perfect is, het perfecte stamboek bestaat niet, maar het blijkt wel dat het KWPN het heel goed doet t.a.v. het fokdoel. (en Tenfold, daar vallen dus geen endurance, western of andere sportrichtingen onder.)

Tenfold

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 13:04

Nee, natuurlijk niet. Maar daarom vind ik de stempel 'beste stamboek' ook onzin. Je kunt stamboeken die geen identiek stamboek hebben sowieso niet met elkaar vergelijken. En stamboeken die wel een identiek fokdoel hebben kun je ook moeilijk vergelijken, je kunt alleen een momentopname maken. Maar een stamboek die het nu iets minder doet (wat is goed?) kan wel een betere toekomstvisie hebben en dit realiseren. Kortom ik vind 'beste stamboek' een onzinnige titel.

Gail

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 13:07

Tenfold schreef:
Kortom ik vind 'beste stamboek' een onzinnige titel.

Ze zijn met een nummer 1 en nummer 2 in springen en dressuur op die onderdelen momenteel het best presterende stamboek ter wereld. Als iemand een gouden plak haalt met zwemmen (Pieter) en je vindt het een eikel dan zeg je toch ook niet 'hij is niet de beste van de wereld want hij zwom wel het hardste maar hij is niet oké'..?

Tenfold

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 13:36

Daar gaat het ook niet om, dit heeft niets te maken met het wel of niet hebben van een voorkeur voor een bepaald stamboek.
Zes zwemmers in een bad onder gelijke omstandigheden dezelfde afstand laten zwemmen: dan kun je een goede vergelijking maken, ook al is dat ook een moment opname. Stamboeken kun je veel moeilijker vergelijken (eigenlijk kan het niet). Er is in dit geval voor een bepaald getal/'meting' gekozen om te vergelijken, maar dat zegt zo weinig in mijn opinie.

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 13:38

De trofee wordt altijd uitgereikt op 3 onderdelen Gail. En Hannover is door de WBFSH uitgeroepen tot beste stamboek omdat dat gewoon op de 3 onderdelen wordt bekeken, al jaren. Dat kan je dan toch even vermelden in een artikel, komt veel geloofwaardiger over.
Je zegt van een turner toch ook niet dat hij beste is allround als hij dat maar op 2 toestellen is. Daar kan je dan terecht trots op zijn maar ik vind het zielig overkomen als je niet het hele verhaal vertelt.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 14:17

Wat ik me nu afvraag is als het Hannover het beste stamboek is over 3 onderdelen. Wat nou eenmaal een feit is. wat voor trofee er dan nu in Huis ter Heide staat?

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 14:20

De springtrofee misschien?

Gail

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 14:26

Zannekin schreef:
Je zegt van een turner toch ook niet dat hij beste is allround als hij dat maar op 2 toestellen is. Daar kan je dan terecht trots op zijn maar ik vind het zielig overkomen als je niet het hele verhaal vertelt.

Wel als die Turner uit OekraIne komt en heel Oekraine maar op die twee toestellen beoefent....Dan communiceer je binnen de Oekraïne trots dat jouw turner op die onderdelen het beste was.

Er is maar 1 Trofee dus er staat er geen in HtH lijkt me.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 14:53

Gail schreef:
Er is maar 1 Trofee dus er staat er geen in HtH lijkt me.

Er staat expliciet in IDS dat het ding in HtH staat nadat hij aan het KWPN in Mexico uitgereikt is. Het artikel eindigt met wat cijfers, waarbij men het alleen over springen en dressuur heeft.
Wellicht dat het getal de doorslag heeft gegeven ik wacht eigenlijk op iemand die inplaats van gissen duidelijkheid kan brengen.

Dressuur bij de beste 50 paarden ter wereld
Hannoveraanse stamboek 16
KWPN 9
vreemd is dat Holstein met nul boven Trakehner met 1 staat Verward

Springen bij de beste 100 paarden ter wereld
KWPN 24
Selle Francias 13
Hannoveraans stamboek 11

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 16:19

Mijn mening is en blijft het kwpn is geen stamboek,
maar een administratieKantoor, Want stamboeken hebben een duidelijk omschreven fokdoel ,en dat heeft het kwpn niet .(een olympisch paard fokken ) kan je alle kanten mee op. Blond

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 16:28

arie53 schreef:
Mijn mening is en blijft het kwpn is geen stamboek,
maar een administratieKantoor, Want stamboeken hebben een duidelijk omschreven fokdoel ,en dat heeft het kwpn niet .(een olympisch paard fokken ) kan je alle kanten mee op. Blond

Was dat ook niet de bedoeling?

Goud bij dressuur........
Goud bij springen........

Haha!

greetjebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 17:26

Hoezo 'goud bij dressuur?' Sinds wanneer is Salinero een KWPN'er?!

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 17:45

Gaaaap
Niemand zegt dat Salinero een KWPNer is, CGJ zegt dat het goud een fokdoel is.

greetjebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 17:53

Sjuimpje schreef:
Laat mensen maar denken dat het KWPN hoogdravend is, het gros van paardenminnend NL weet wel beter en maakt dankbaar gebruik van het feit dat het KWPN niet vies is van het goedkeuren van 'stamboek vreemde hengsten'.
Het is heel nobel dat er stamboeken zijn die dit afkeuren, die komen zichzelf over 30 jaar wel tegen.

Naar mijn mening keurt het KWPN nog steeds te weinig buitenlandse hengsten goed... Met name wat de dressuur betreft. Het merendeel van de huidige dressuurhengsten komt uit de lijnen van Ferro, Flemmingh of Jazz tegenwoordig. Lijkt me zinvol om eens vers bloed toe te laten. Met name 'tussen de oren' schort het er nog wel eens aan. Dat krijg je met zoveel bloed. Denk dat veel Duitse hengsten qua type, beweging én karakter nog wel wat kunnen toevoegen aan de kwaliteit van de Nederlandse paarden. Jammer dat dat zo tegengehouden wordt.

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 17:56

Ik denk dat een hoop fokkers, graag een beter omschreven fokdoel willen weten ,al was het alleen maar, om vriendjespolitiek en willekeur te voorkomen.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 17:59

greetjebee schreef:
Naar mijn mening keurt het KWPN nog steeds te weinig buitenlandse hengsten goed... Met name wat de dressuur betreft. Het merendeel van de huidige dressuurhengsten komt uit de lijnen van Ferro, Flemmingh of Jazz tegenwoordig. Lijkt me zinvol om eens vers bloed toe te laten. Met name 'tussen de oren' schort het er nog wel eens aan. Dat krijg je met zoveel bloed. Denk dat veel Duitse hengsten qua type, beweging én karakter nog wel wat kunnen toevoegen aan de kwaliteit van de Nederlandse paarden. Jammer dat dat zo tegengehouden wordt.

Als je een Duitser vindt die je past dan laat je je toch niet tegenhouden door een papiertje? Als het werkelijk past dan lopen ze ook met gemak een IBOP of EPTM door en dan heb je dat papier alsnog, er vanuit gaande dat je gezond fokmateriaal hebt en een net zo gezonde hengst gebruikt.

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-04 18:05

Ik heb het stuk nog een keer goed gelezen. En wat staat er.

Het kwpn is voor de tweede keer in de geschiedenis uitgeroepen toot het beste stamboek ter wereld. De trofee is uitgereikt in Mexico en staat nu in Huis ter Heide!!!

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 18:15

MissSisa schreef:
Ik heb het stuk nog een keer goed gelezen. En wat staat er.

Het kwpn is voor de tweede keer in de geschiedenis uitgeroepen toot het beste stamboek ter wereld. De trofee is uitgereikt in Mexico en staat nu in Huis ter Heide!!!

ik geloof dat dit er al een paar keer staat Knipoog

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 18:53

Dat wil nog niet zeggen dat het waar is. Het KWPN is scoorde het hoogst op SLECHTS EEN discipline. De winnaar is het Hannoveraanse stamboek.

Excuseme

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 19:45

Het onterechte zit hem voor het grootste deel in het feit dat het KWPN die punten bij elkaar haalt met paarden, die rechtstreeks uit buitenlandse hengsten komen. Authentic (Guidam), Montender (Contender), Royal Kaliber (Ramiro) etc. etc. . Om over de Indoctro's, Flemminghs, Corlands nog maar te zwijgen. Nog erger dan plagiaat, bah!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 07:53

greetjebee schreef:
Denk dat veel Duitse hengsten qua type, beweging én karakter nog wel wat kunnen toevoegen aan de kwaliteit van de Nederlandse paarden. Jammer dat dat zo tegengehouden wordt.

Hier ben ik het helemaal mee eens.
Ik denk dat vooral in onze eigen fokrichting (Gelders) behoefte is aan Duits bloed omdat de bloedopbouw erg smal is geworden en het Gelders paard zowiezo uit Duits bloed is ontstaan.
Ik ben ook heel erg benieuwd naar de Hero die dit jaar op de HK komt.
Vind onze eigen Hero ook perfect in het Gelders type gebleven
Ook het rijpaard kan naar mijn idee wel wat "brave" Duitsers gebruiken.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 09:15

Het is toch wel heel opmerkelijk dat zowel het tegenhouden van buitenlands bloed, dat indien dat bloed een aanvulling voor de Nederlandse fokkerij betekent en aan de gezondheidseisen voldoet niet tegen gehouden wordt, alswel het inzetten van buitenlands bloed, bekritiseerd wordt.
Er moet gewoon een stok gevonden worden om te kunnen slaan zo lijkt het.
Daarnaast nog eens voor de duidelijkheid. Een paard is een Nederlands gefokt paard als het in Nederland gefokt is.
De merkwaardige verontwaardiging over plagiaat, gaat voor alle sportpaardenfokkerijen op. De Duitse fokkerijen zouden weinig overhouden zonder de Franse roots bijvoorbeeld.

Over Gelderse paarden ga ik geen discussie aan, ik begrijp niet dat het gebruik van een Trakehner x Holsteiner nodig is om het karakter en de indentiteit van een Gelders paard te versterken.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 09:35

Ilindra schreef:
Hier ben ik het helemaal mee eens.
Ik denk dat vooral in onze eigen fokrichting (Gelders) behoefte is aan Duits bloed omdat de bloedopbouw erg smal is geworden en het Gelders paard zowiezo uit Duits bloed is ontstaan.

Dat vindt de KWPN fokleiding prima denk ik.

Maar je krijgt vast groot gelazer met Anton van Lijssel.
Volgens mij is die daar juist faliekant op tegen.
Maar ik kan het mis hebben.............. Knipoog

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 09:37

Sjuimpje schreef:
:O
Niemand zegt dat Salinero een KWPNer is, CGJ zegt dat het goud een fokdoel is.

Laat maar.
Zegt genoeg over het geschreeuw in de ruimte dat Bokt heet............... Haha!