Fokadvies gevraagd!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MissHIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 13:50

NehnaDagmar schreef:
Dat kleurtje vind ik heel grappig! Misschien wil ik Dagmar wel door een bonte laten dekken, is ook wel grappig denk ik!

Ja inderdaad, de fokkerij is erg grappig... Scheve mond

NehnaDagmar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-04 14:57

Tsja.. een bonte fjord vind ik grappig ja..
Pff.. snel op je teentjes getrapt zeg..

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 15:03

Wat maakt het nu uit wat voor grappige kleur je veulen krijgt?
Het belangrijkste is dat je met gezond materiaal fokt in een richting die jij wilt (dressuur, springen, endurance etc.)

NehnaDagmar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-04 15:33

Tuurlijk dat is ook zo, maar als ik kan kiezen, kies ik toch voor een kleur die niet veel voor komt bij fjorden..

Dickie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 15:42

Oh dus je gaat ook nog op kleur fokken! Sorry maar ik kan me de reactie van MissHIS helemaal voorstellen.

NehnaDagmar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-04 16:06

Dickie&MissHIS heb jullie een PB gestuurd met een vraag

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 17:19

MissHIS schreef:
Ja inderdaad, de fokkerij is erg grappig... Scheve mond

Ik vond het ook een prachtige pony! Het is niet alles kwpn wat de klok slaat hoor. niet iedereen wil rijden op een kwpn paard met de beste papieren. sommige mensen willen gewoon een keer iets bijzonders fokken voor zichzelf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 17:24

Dat begrijp ik Desiree, maar volgens mij heeft TS niet de leeftijd dat ze met zekerheid kan zeggen dat het veulen altijd bij haar blijft. En zoals je zelf al schreef, zal er dan weinig animo voor zijn om te kopen...

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 19:09

Een paard met een zeldzame kleur verkoopt erg goed... Vosbont henstje (bv. Melis van manege Vrieswijk te Damwoude) gebruiken en je krijgt waarschijnlijk een isabel bont veulen. Bovendien is Melis bijna Z dressuur en super braaf! www.manegevrieswijk.nl
Gewoon doen waar je zelf achter staat. Ik houd persoonlijk niet van kruisen, maar ook niet van me bemoeien met andermans zaken.
succes.

NehnaDagmar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-04 17:03

Faye; ik kan niet voorspellen wat er in de toekomst gebeurd.. Niemand kan dat.. Maar met een paar hectare land komt dat eerst wel goed.
Ik weet niet of er veel animo is voor een zeldzame kleur, daar heb ik geen verstand, maar ik fok het veulen als eerst voor mezelf. Ik denk sowieso niet dat er veel animo is voor een fjordkruising Lachen En de kleur maak ik me niet zo druk om, bont is mijn voorkeurskleur, maar als daar geen goede hengsten mee zijn, dan maakt het me verder ook niet uit..

JulienSVU

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 17:48

goh die fjord x appaloosa is leuk!! Lachen maar idd een volbloed erop daarvan wordt ie wat luxer

Jasmijn76

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 15:49

...wat ik jammer vind aan kruisingen met fjorden zijn de manen...fjordenmanen horen bij fjorden..misschien heel raar..maar oke..iedereen zijn smaakie, toch?!...maar als ik voor een kruising met een fjord zou gaan...dan iets van een nrps hengst!
succes met zoeken!!!

Maayke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 16:41

het kan wel grappig zij maar het is maar net op ze er zo uit komt Haha!
en je moet wel goed bekijken wat dagmar weke delen zijn

Finnea

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 17:23

NehnaDagmar schreef:
Tuurlijk dat is ook zo, maar als ik kan kiezen, kies ik toch voor een kleur die niet veel voor komt bij fjorden..

Waarom zet je Hisco er dan niet op? Haha!
Heb je iig. kans op een hele bijzondere kleur....

Idioteque

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 19:22

Ik zou voor een welsh-k of nrps gaan...
Dan krijg je een wat rijtypischere pony. Er zijn bij het welsh-k wel een paar leuke palomino hengsten krijg je wel een leuk kleurtje eruit.

NehnaDagmar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-04 09:47

Hisco is super idd Maar ja.. wil nu eenmaal graag wat anders,
Ik heb gisteren het NRPS-hengstenboek ontvangen, en heb mijn oog laten vallen op Romantico..

ROMANTICO

NRA STB 88*8
Geb. 28-04-1985 stm. 1.64 m, bruin
Percentage Anglo-Arabisch bloed: 58,01
waarvan 18,75% Arabisch bloed

Afstammelingenonderzoek 1991 positief afgerond

Sportprestaties:
Z-dressuur
M-springen

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 10:45

Je zal uit je Fjord in elk geval altijd een "Fjordenkleur" krijgen, dwz in elk geval iets verlicht met allstreep, zebra strepen enz, die kleur heet Dun en Fjorden zijn daar "homozygoot" voor wat wil zeggen dat ze die kleur ook altijd doorgeven.

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 11:00

Missouri schreef:
Als ik je fokdoel een beetje begrijp, zou ik idd gaan voor een fijn te rijden Welsh of een NRPS. Ik denk hierbij aan Isarco, iets met Casperbloed uit een merrie met een flinke scheut Arabier, Valentino, Le Matsjo, of iets dergelijks.

Zou ZEKER niet gaan voor een volbloed Arabier, dat kan héél erg verkeerd uitpakken! Rittigkeit boven alles :D

Zou je mij misschien uit kunnen leggen wat je daar mee bedoelt??? Want ik zie er persoonlijk niks begrijpelijks in... Haha!

NehnaDagmar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-04 17:34

Ik snapte et eerlijk gezegd ook niet,, maar dacht das een domme vraag Bloos

verwijderd09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 19:01

ik zou persoonlijk niet voor een nrps of arabier gaan, de combinatie van een zwaar gebouwde pony met een rank arabische type vind ik niet zo mooi, ik zat ook aan romantico te denken of zijn nakomelingen, niet zo'n grote arabische achtergrond, en kies je voor ricardo heb je er ook nog connemara bloed in zitten

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-04 13:55

NehnaDagmar schreef:
Hisco is super idd Maar ja.. wil nu eenmaal graag wat anders,
Ik heb gisteren het NRPS-hengstenboek ontvangen, en heb mijn oog laten vallen op Romantico..

ROMANTICO

NRA STB 88*8
Geb. 28-04-1985 stm. 1.64 m, bruin
Percentage Anglo-Arabisch bloed: 58,01
waarvan 18,75% Arabisch bloed

Afstammelingenonderzoek 1991 positief afgerond

Sportprestaties:
Z-dressuur
M-springen

Vind ik persoonlijk een hele goede keus.

Ik heb helemaal niets tegen Arabieren, zeker niet als veredelaar. Heb zelf bij de Kossack Stud gewerkt en ben echt een Arabieren-fan.
Met rittigkeit bedoel ik de standaard rittigkeit die menig Fjord maar ook menig Arabier mist.
Dan wordt het geheel een beetje a-rijtypisch. Zal je net zien dat je de koppigheid van een Fjord met het slimme, vlugge van een Arabier krijgt...

Ik denk als je een superfijne sportpony op een Fjord zet, je een veel fijnere rijpony krijgt. Vaak bij een kruising van zover uit elkaar liggende rassen krijg je een combi van alle slechte eigenschappen, en dat wil je dus juist niet.

Natuurlijk ken ik alle varhalen van "ik ken er ook een en die is heel leuk en lief", maar er zijn er nog duizenden meer die NIET zo leuk zijn uitgepakt.
Dan zit je met een rotbeest wat niet te rijden valt, en is je droom in duigen. Dat zou echt jammer zijn.

Dit heb ik ook al in een PB naar TS gestuurd.

Ik wil er nog wel even aan toevoegen dat ik echt teleurgesteld was toen ik dat hele kleurtjesverhaal las.

Wat wil je liever, een hele aparte kleur waar je verder niets mee kunt, of een wat gewonere kleur waar je elke dag met plezier op rijdt en echt wat mee kan laten zien?

NehnaDagmar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-04 14:52

Hmm ik denk dat ik zwaar verkeerd begrepen ben.. Ik wil een leuke rijpony, en toen plaatste iemand de foto van een fjordxapaloosa geloof ik, toen zei ik mijn VOORKEURSkleur is een apart kleurtje..
Als ik dan voor Romantico kies is het toch wel duidelijk dat kleur op de laatste plaats komt Verward

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 18:24

Ik zit een beetje te denken; een officiele dekhengst is altijd te duur als je een ras gaat kruisen. Ik denk dat je ook een niet officiele hengst kunt kiezen, dat is goedkoper. WAnt je krijgt het dekgeld er nooit uit, mocht je het veulen echt ooit moeten verkopen.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 18:48

Maar je hoeft het geld er toch ook niet perze "uit" te krijgen?? Als je ondertussen plezier van het veulen gehad hebt en een hengst hbt gebruikt waarvan jij denkt dat ie bij de merrie past en waar jij voor "gevallen" bent, dan is dat ook aardig wat $$ waard!

Niet bij iedereen draait het om de winst...

NehnaDagmar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-04 20:20

Hmm als ik een zo leuk mogelijke rijpony wil fokken moet ik denk ik toch een officiele, bewezen dekhengst kiezen.. En idd als ik hem toch ooit moet verkopen hoef ik geen winst te maken. Ik denk dat je sowieso van een veulen fokken niet rijk wordt Verward