Help,Tinker krijgt kuren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Caye

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 18:25

Bakker83 schreef:
Bij een tinker horen kuren

Zulke lariekoek heb ik nog nooit gehoord.

Elke jaarling heeft kuren.. pubertijd.. ze worden groot en ook HUn gevoelens spelen op.. Zeer consuqent zijn is het beste wat je kunt doen//
Nee = nee en dan mag je gerust een ferme tik op schop geven ( zeker bij hengsten!!! )
Enne ik weet waar ik over praat heb zelf 2 tinker hengsten ( en nummer 3 heb ik verkocht als hengst)

En Cayuse was vorig hjaar ook zo... nou die heeft letterlijk alle hoeken van de werft gezien.. en nu is hij zooooooooooo mak mijn dochter van 5 kan er alles mee doen BV

Maar iets af straffen doe je door de goede dingen van je paard te belonen!! En het negatieve de goede kant op te gaan zetten!!! dus consuquent zijn !!!!! daar hebben ze houd vast aan en weten wat ja is en wat nee is!!!!!

Natasja31

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-04 22:03

Nee,ik doe hem de opfok niet in omdat dat mij helemaal niet bevalt.
En hij staat inderdaad niet alleen.Hij loopt elke dag met mijn haflingerhengst van 1,5 jaar.
En met andere paarden kan hij ook buiten lopen hoor,hij is dan eerder onderdanig dan de baas.
Ik ben op zoek naar iemand die mij kan helpen.

Groetjes Natas.

tara2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 16:58

Hoezo bij een tinker horen kuren??????????/

Bakker83

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 17:20

Zoals een koekje bij de thee...

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 18:28

Cayusejuhh schreef:
Zulke lariekoek heb ik nog nooit gehoord.

Elke jaarling heeft kuren.. pubertijd.. ze worden groot en ook HUn gevoelens spelen op.. Zeer consuqent zijn is het beste wat je kunt doen//
Nee = nee en dan mag je gerust een ferme tik op schop geven ( zeker bij hengsten!!! )
Enne ik weet waar ik over praat heb zelf 2 tinker hengsten ( en nummer 3 heb ik verkocht als hengst)

En Cayuse was vorig jaar ook zo... nou die heeft letterlijk alle hoeken van de werft gezien.. en nu is hij zooooooooooo mak mijn dochter van 5 kan er alles mee doen BV

Maar iets af straffen doe je door de goede dingen van je paard te belonen!! En het negatieve de goede kant op te gaan zetten!!! dus consuquent zijn !!!!! daar hebben ze houd vast aan en weten wat ja is en wat nee is!!!!!

idd CONCEQUENT ZIJN!!

maar wel eerlijk en laat hem paard zijn
--> teveel doen met zo'n jong beesie kan hem ook verknippen Scheve mond

Verder zou ik ook zijn voeding nog onder de loep nemen --> een verkeerde voeding kan veel gedoe veroorzaken Ziek

SUCCES

IngridHar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 18:58

Ik heb zelf twee tinkerhengsten van 1,5 en daar doe ik nog helemaal niets mee. Ik weet natuurlijk niet of je hem al van veulen af aan hebt maar daar ligt vaak ook een deel van het probleem.
Mijn hengsten zijn braaf bij de hoefsmid, als veulen hebben ze al veel geleerd. Ze lopen 's zomers in het land bij een kennis van mijn vader met 12 haflingers en 's winters staan ze thuis met zijn 2en. Ze lopen dag en nacht buiten en als het heel koud is kunnen ze 's nachts in de binnenmanege lopen Haha!

Ik hoop dat je iemand kan vinden die je kan helpen. Ik zou proberen of hij niet meer naar buiten mag en minder krachtvoer.

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 21:05

tinkiebel schreef:
Ik zou proberen of hij niet meer naar buiten mag en minder krachtvoer.

Blond ik dacht eerst huh ...niet naar buiten, terwijl je net verteld dat die van jullie altijd buiten staan ... haha toen zag ik ineens dat ik het anders moest lezen...

dus proberen of hij niet wat méér naar buiten mag

jarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 21:19

Hoi natas, is het niet een idee om toch weer op zoek te gaan naar een weilandje hier in de buurt??
Samen met de haf weer lekker naar buiten? Hoef je er ook minder mee te doen en kan hij lekker met zijn maatje opgroeien. Misschien bij de buren? die hebben uitloopstallen met weiland!?!

Natasja31

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-04 23:01

Hij krijgt `s morgens een halve kilo en `s avonds een halve kilo biks.
Bij de buren is het ideaal maar helaas staat dat al vol.
Ik heb Bobby gekocht toen hij 10 maanden oud was en er is nooit wat met hem gedaan.
Ik poets hem elke dag en laat hem met Sem in de paddock en wandel met hem,maar meer doe ik ook niet met hem.

Groetjes Natas.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 23:16

licht het aan mij? Wat moet een jaarling met krachtvoer? als je hem dan toch iets wil geven doe dan een sobere muesli. krachtvoer als brok kan teveel energie geven, zeker bij koudbloeden. ik geef je de tip om hem daar eerst aan af te halen, eens kijken wat dit opleverd Lachen

coydog

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 23:19

Ik vind het ook wel veel biks.
Ben het met Pellie eens.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 23:22

de jaarlingen van een vriendin van mij krijgen 2 kilo per dag,, en die gedragen zich nog keurig... wel hebben ze een uittest fase gehad!

coydog

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 23:26

En dat zijn ook tinkers?

Annick

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 23:28

Maar hoe zit dat nou met z'n ballen??? zijn die nog helemaal niet ingedaald?
ik neem aan dat je hem veulenbrok geef.
die van mij kreeg met die leeftijd ook 1 kilo per dag, ook toen hij nog hengst was, niet alle paarden zijn natuurlijk het zelfde, maar hij is in de groei en heeft zijn voer nodig.
in ieder geval zou ik hem castreren.

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 23:28

Ja liever veel goed ruwvoer en wat minder brok (of andere brok met veel vitaminen&mineralen maar weinig energie/eiwit Knipoog ).
Ook zou het fijner zijn als ie wat meer buiten kon e.d. maarja ... dan moet je wel een goed plekje kunnen vinden Scheve mond

en probeer er verder voor te zorgen dat het contact met mensen geen sleur wordt Knipoog

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 23:41

coydog schreef:
En dat zijn ook tinkers?

nee, dat niet! het zijn warmbloeden.. en deze krijgen t dubbele
Laatst bijgewerkt door daantjuhhh op 09-12-04 23:42, in het totaal 1 keer bewerkt

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 23:42

Annick schreef:
Maar hoe zit dat nou met z'n ballen??? zijn die nog helemaal niet ingedaald?
ik neem aan dat je hem veulenbrok geef.
die van mij kreeg met die leeftijd ook 1 kilo per dag, ook toen hij nog hengst was, niet alle paarden zijn natuurlijk het zelfde, maar hij is in de groei en heeft zijn voer nodig.
in ieder geval zou ik hem castreren.

nee, dat is zo niet alle paarden zijn t zelfde,, en misschien is de verglijking die ik maak wel dom

coydog

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 23:43

Toch vind ik dat moeilijk te vergelijken, ik ken volwassen warmbloeden die 3 kilo krijgen terwijl mijn tinker een halve tot een hele kilo krijgt.

Dom is het niet lijkt me, je denkt er toch over na.

Annick

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 23:45

daantjuhhh schreef:
nee, dat is zo niet alle paarden zijn t zelfde,, en misschien is de verglijking die ik maak wel dom

Nee hoor is helemaal niet dom, een paard is een paard, en Tinkers zijn misschien wat koeler in het hoofd, maar kunnen net zo goed uit hun dak gaan.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 23:47

inderdaad niet vergelijken gaan, zeker niet qua voer. tinkers hebben nu eenmaal minder nodig. luister maar naar deze ouwe tinkertrutten met ervaring Knipoog

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 23:49

hahaha,, is goed.. ja sorry hoor voor die verglijking,, t is al laat en dacht er pas over na toen die gepost was

coydog

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 23:55

*Springen met z'n allen bovenop daantjuhhh*

Luistert!!

Tong uitsteken

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 23:55

ik weet de reden niet waarom je hem niet in de opfok wilt doen, maar mocht je een indruk willen krijgen van een opfok waar paardjes staan van een aantal bokkers, dan kun je eens kijken op het topic wat hier op bokt loopt. Dat is een topic waarin allerlei bokkers hun medeopfokkers op de hoogte houden, het gaat hier om de Woerdense Verlaat. Naar mijn weten zijn ze er allemaal tevreden over en er is goed toezicht. Misschien heb je er iets aan.

Mijn bijna 2,5 jarige (over 1 maand) krijgt nu in de ochtend en avond een 1/4 biks met muesli gemengd. Gewoon voor het idee dat hij ook iets krijgt als de andere paarden eten krijgen. Verder staat hij overdag op het land zodat hij lekker zijn energie kwijt kan en tegelijkertijd wordt hij opgevoed door de alfamerrie.

Kijk uit dat hij nu niet al zijn krachten gaat kennen, dan kan het later nog knap lastig gaan worden. Misschien met bepaalde dingen dominantie gaan laten merken, zoals het nu is werkt het ook niet. Als ze 2x per dag naar buiten gaan, hoelang staan ze dan buiten? kunnen ze daar goed de benen strekken of is het daar te klein voor?

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 00:15

coydog schreef:
*Springen met z'n allen bovenop daantjuhhh*

Luistert!!

Tong uitsteken

neee, neeh.. niet springen.. neej aaaaah
*pijn* *pijn*

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 00:19

Ik vind (zoals veel anderen) dat je erg veel krachtvoer voert...

Mijn merrie krijgt 2x per dag geweekte grasbrok, 1x per dag een halve kg muesli met wat appels en verder onbeperkt hooi.

Ik zou eerst naar de voeding kijken. De mijne kletterde ook de tent uit en hier doet ze het echt super op.