Zouden jullie fokken met deze merrie (v. Uniform)?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 23:45

Sjuimpje schreef:
Succes ermee iig, welke keus je ook maakt.
(overigens kan ik mij totaal niet vinden in de adviezen die tot nog toe gegeven zijn, ik zou weg blijven bij dieren die bekend staan nogal klassiek door te fokken zoals Negro of Rubiquil (sjiek Verward), jouw merrie heeft imo al niet het mooiste kruis en het langste voorbeen en dat ga je met deze hengsten zeker niet verbeteren. Jazz lijkt mij ook niets, die geeft niet de mooiste en meest functionele halsen en dat is ook iets wat je met deze merrie in de gaten moet houden.)

Resteert Florencio......... Haha!:D:D

Ididit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 23:51

Sjuimpje schreef:
Ik zou persoonlijk niet met haar fokken en ik denk ook dat het heel moeilijk is om een geschikte en veilige partnerkeuze voor de merrie te maken. Je weet tenslotte niets van de moederlijn en de kans dat je dan voor verassingen komt te staan is groot.
Als ik dan kijk (en uit eigen ervaring weet Schijnheilig ) hoeveel het kost om een veulen te fokken en op te fokken en wat voor risico's er bij komen kijken, dan doe je er verstandiger aan om een fijne 3 jarige te kopen.
Dan weet je wat je hebt, of het je qua uiterlijk, karakter en rijden past en of het gezond is. Waarschijnlijk ben je dan nog goedkoper uit dan wanneer je zelf gaat fokken en ik denk dat de kans groot is dat je uiteindelijk wel een beter paard hebt.

Succes ermee iig, welke keus je ook maakt.
(overigens kan ik mij totaal niet vinden in de adviezen die tot nog toe gegeven zijn, ik zou weg blijven bij dieren die bekend staan nogal klassiek door te fokken zoals Negro of Rubiquil (sjiek Verward), jouw merrie heeft imo al niet het mooiste kruis en het langste voorbeen en dat ga je met deze hengsten zeker niet verbeteren. Jazz lijkt mij ook niets, die geeft niet de mooiste en meest functionele halsen en dat is ook iets wat je met deze merrie in de gaten moet houden.)

ga hier helemaal in mee....

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-04 08:22

Bedankt allemaal voor jullie adviezen. Zal er zeker aan denken als ik een beslissing maak. Eerst dinsdag maar de volgende peesscan afwachten.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 09:54

Ik vind het een beetje flauw om haar te adviseren niet met deze merrie te fokken. Ook al is haar moederlijn onbekend, dat hoeft haar niet minder te maken. Misschien heeft ze wel goede capaciteiten en beweging. Haar hoofdje is echt die van haar vader, vooral de ogen. typische Uniform ogen.

ik kan je zo geen advies geven Twinkelbel, maar ik snap heel goed dat je ZELF eens een veulen wilt fokken, hoewel kopen inderdaad meestal goedkoper is dan fokken + opfokken. Daarbij moet je uiteraard geluk hebben met je fokprodukt, dat het gezond is, en ook nog de moeite waard.

Nou fokt Uniform vaak niet gemakkelijke karakters, en vaak ook niet zo hele chique paarden. Ik zou dus zoeken naar een chique hengst met een gemakkelijk karakter.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 10:13

MissSisa schreef:
Negro is wel een mooi. Wat massa. Dat doet wel goed. Mooie hals. Rubiquil is mij net wat te iel.

Rubiquil iel. Verward Ga hem eens in het echt bekijken. Als je dat een iele hengst vind amai zeg. Hij fokt zeker massa.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 10:40

Sjuimpje schreef:
...Rubiquil (sjiek Verward)...

Huh; bij mij Rubiquil wel erg luxe gegeven zie [naam verwijderd].
Met Contango, Vincent enzo geeft Rubiquil idd lompe tweezitters, maar op bloedbeestjes echt niet hoor

In mijn geval...Rubiquil (sjiek!)...

Op deze merrie zou ik zelf zo'n hypermodern poppig hengstje zetten met zo'n vreselijk rond afgedraaid kontje. Denk Sandro, zo modern...
Ik vind de schimmelmerrie helemaal zo raar nog niet, met een passende hengst kan het best leuk worden.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 10:46

MissSisa schreef:
Jazz Verward
Dan toch liever Gribaldi. Jazz daty is zo'n kloot beest af en toe en die nakomelingen kun ook giga rot beesten zijn.

Jij kan beter maar gewoon niks zeggen, het is niet bepaald informatief wat je zegt en ik krijg sterk het gevoel dat je er helemaal niks van af weet.

Nu even ontopic, lastige keuze omdat je de moederlijn niet kent en dus voor verrassingen kan komen te staan. Je kan de gok wagen, maar ik ben er toch voor dat als je niet een geldboompje in de tuin hebt staan, beter een veulen kan kopen. Maar als je de gok wil wagen, kan er natuurlijk ook iets heel goed uit komen. Ik vind jazz op deze merrie niet zo'n slechte keus, maar samen met dat stakende karakter van uniform kan er wel iets slechts uitkomen. Genoeg hengsten, en genoeg keus, laat je goed informeren.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 10:59

Dees schreef:
Huh; bij mij Rubiquil wel erg luxe gegeven zie Weelde.
Met Contango, Vincent enzo geeft Rubiquil idd lompe tweezitters, maar op bloedbeestjes echt niet hoor

In mijn geval...Rubiquil (sjiek!)...

Op deze merrie zou ik zelf zo'n hypermodern poppig hengstje zetten met zo'n vreselijk rond afgedraaid kontje. Denk Sandro, zo modern...
Ik vind de schimmelmerrie helemaal zo raar nog niet, met een passende hengst kan het best leuk worden.

Idem bij mij geeft Rubiquil Sjieke veulens. Zelfs met Sultan en Uniform bloed in mijn merries. Haha!

Florencio zal waarschijnlijk te duur zijn voor haar. (met duur bedoel ik meer dan 1000 euro)

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 11:07

Desiree,
ze vraagt om meningen en dus geef ik die, waarom zou dat flauw zijn?

Dees,
dat jij een luxere Rubi hebt snap ik wel in combi met Balzflug.
Feit is echter dat Rubinstein over het algemeen bloed nodig heeft, met verder Roemer en Gelderse bloed kan je niet verwachten dat hij een luxe toevoegt. Ik vind ook dat Rubiquil veel ordinaire nakomelingen heeft rondlopen.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 13:12

sjuim, ik heb ook een luxere Rubiquils. Ze hebben zelfs Sultan en Uniform bloed en Roemer bloed in zich.

San Brentano zou dat iets zijn voor deze merrie?

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 13:14

petraaken schreef:
San Brentano zou dat iets zijn voor deze merrie?

Heb jij al veulens van San Brentano gezien Verward .

Zoals ook al door iemand anders gezegd je gaat toch geen hengst waar je niets van weet aanraden op een merrie waar nauwelijks de afstamming van bekend is???

fresco

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 13:41

Veel mensen kijken teveel naar de hengst zelf!
Je moet eerst naar de nakomelingen van zo'n hengst kijken en zien of er verbetering optreedt in hetgeen wat jij van zo'n hengst verwacht.
Ik zou als ik jou was voor een "bewezen"hengst gaan!

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 14:10

Nog eens nagedacht over de merrie:

Er is weinig bekend over de moeder, maar gezien het land van afkomst mag je vermoeden dat er volbloed in zit. De bouw van achterhand lijkt sterk op Uniform. De bouw van achterhand is niet modern, maar daarmee absoluut niet slechter ofzo.

Je zou er bewust voor kunnen kiezen om juist die minder moderne verschijning van de merrie te behouden; die ronde gevalletjes komt men bij het kwpn heus nog wel eens op terug, die ouderwetse modellen zullen weer heel populair gaan worden simpeweg omdat die deugen.

Als je gaat fokken met een hengst met tegenovergestelde bouw, heb je groot risico op een vreemd resultaat, zeker als de merrie toch Engels Volbloed erachter heeft zitten.
Het lijkt me handig te gaan kijken naar bewezen combinaties met Uniform, en dan vergelijkbaar te fokken, waarbij je het liefst toch enigszins wegblijft bij EV.

Aldus, het resultaat van mijn nadere overpeizing (en totaal anders dan mijn eerdere suggestie)

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 14:17

sarabande schreef:
Heb jij al veulens van San Brentano gezien Verward .

Zoals ook al door iemand anders gezegd je gaat toch geen hengst waar je niets van weet aanraden op een merrie waar nauwelijks de afstamming van bekend is???

Nee niet gezien aangezien ze nog geboren moeten worden denk ik. Maar zijn afstamming is interessant en daar moet je ook naar kijken en wat die voor nakomelingen geven.

Kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 14:26

Dees schreef:
Nog eens nagedacht over de merrie:

Er is weinig bekend over de moeder, maar gezien het land van afkomst mag je vermoeden dat er volbloed in zit. De bouw van achterhand lijkt sterk op Uniform. De bouw van achterhand is niet modern, maar daarmee absoluut niet slechter ofzo.

Je zou er bewust voor kunnen kiezen om juist die minder moderne verschijning van de merrie te behouden; die ronde gevalletjes komt men bij het kwpn heus nog wel eens op terug, die ouderwetse modellen zullen weer heel populair gaan worden simpeweg omdat die deugen.

Als je gaat fokken met een hengst met tegenovergestelde bouw, heb je groot risico op een vreemd resultaat, zeker als de merrie toch Engels Volbloed erachter heeft zitten.
Het lijkt me handig te gaan kijken naar bewezen combinaties met Uniform, en dan vergelijkbaar te fokken, waarbij je het liefst toch enigszins wegblijft bij EV.

Aldus, het resultaat van mijn nadere overpeizing (en totaal anders dan mijn eerdere suggestie)

Maar wel eentje waar ik helemaal achter sta. OK dan!

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 14:34

Dees schreef:

Uniform, en dan vergelijkbaar te fokken, waarbij je het liefst toch enigszins wegblijft bij EV.

Zou je die filosofie over je glazen bol bij het KWPN even kunnen toelichten.

Het klinkt allemaal zo.........euhhhh bekend

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 15:00

glazen bol filosofie m'n hoela Haha!

Als je kijkt naar wat er werkelijk presteert van de jonge garde kwpn, dan zijn het de jongelingen geboren uit ouderwetse types van ouder bloed.
Dan heb ik het wel over prestaties die buiten de pavo-cup om gaan overigens, dus nafok die internationaal op niveau boven M meedoet.

Dat model, dat men nu enigszins oneerbiedig, ouderwets noemt, dat model deugt. Komende van mij moet dat geen nieuws zijn; ik ben deze mening al jaren toegedaan. Dat mijn gevoel ook door anderen wordt gedeeld is niets bijzonders, en sommigen van hen brengen het nadrukkelijker in woord en praktijk met beter onderbouwing.

Ik heb weinig tegen EV, maar teveel EV geeft echt voorhandlopers met vreemde konten. Dat is een model waar ik geen goed gevoel bij heb.
Ik beschuldig het EV niet van het veroorzaken van ocd, overigens, want ook bij Friezen komt ocd veel voor, en daar is bij mij weten geen EV aan te pas gekomen Haha!

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 15:06

dyaco schreef:
ja misschien is de hengst Jumbo Jet iets voor haar

ik vraag me erg af hoe jij bij jumbo jet uitkomt???

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 15:12

daantjuhhh schreef:
ik vraag me erg af hoe jij bij jumbo jet uitkomt???

Gewoon het hengstenboek openslaan waar toevallig de J-jaargang in staat........ Knipoog

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 15:13

Dees schreef:
Ik heb weinig tegen EV, maar teveel EV geeft echt voorhandlopers met vreemde konten. Dat is een model waar ik geen goed gevoel bij heb.
Ik beschuldig het EV niet van het veroorzaken van ocd, overigens, want ook bij Friezen komt ocd veel voor, en daar is bij mij weten geen EV aan te pas gekomen Haha!

EV geeft, zoals al veel eerder aangetoont elasticiteit, moed en uithoudingsvermogen, het model hangt sterk af van de aanparing. Al in eerdere discussies zijn jouw vooroordelen uitgebreid weerlegd.
Iets anders is als je gewoon zegt dit is mijn mening, maar of deze TS daar veel aan heeft betwijfel ik.

Het zou jammer zijn als weer ieder topic hier verzand in een discussie rond het al of niet gewenste gebruik van EV, het is ook niet relevant er staat er nauwelijks nog een ter dekking.

Zo als je elders zelf zegt men moet kijken wie wat zegt.

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 15:48

petraaken schreef:
Rubiquil iel. Verward Ga hem eens in het echt bekijken. Als je dat een iele hengst vind amai zeg. Hij fokt zeker massa.

Hij kan natuurlijk wel massa fokken.

Wat ik ook wel wat vind:
Olivi en Paddox.

En natuurlijk Florencio Kwijl

Jan_VT

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 15:52

MissSisa schreef:
Negro is wel een mooi. Wat massa. Dat doet wel goed. Mooie hals. Rubiquil is mij net wat te iel.

Citaat:
Hij kan natuurlijk wel massa fokken.

Verward

Wat bedoel je dan met iel?

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 15:57

Jan_VT schreef:
:?

Wat bedoel je dan met iel?

Iel=smal, weinig massa.

GertJan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 16:17

MissSisa"]
Jazz Verward
Dan toch liever Gribaldi. Jazz daty is zo'n kloot beest af en toe en die nakomelingen kun ook giga rot beesten zijn.
[/quote]

[quote="MissSisa"]
Wat ik ook wel wat vind:
Olivi en Paddox.
[/quote]

[quote="MissSisa"]
Rubiquil is mij net wat te iel.
[/quote]

[quote="MissSisa schreef:
Ik dacht aan UB-40(v. Olivi).

Als Rubiquil al iel is, wat moet UB40 dan zijn?

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 16:20

CGJ12 schreef:
Gewoon het hengstenboek openslaan waar toevallig de J-jaargang in staat........ Knipoog

jah,, duh!!
maar ik vraag me af waarom jij denkt dat jumbo jet bij dit paard past???