Wat kan een veulen op 8 maand?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 19:08

als je veulens met leeftijdsgenootjes zet is er geen sprake van verveling, die kunnen zich prima vermaken.
Je bent nieuwschierig naar wat anderen met hun veulen doen, en je krijgt antwoorden. Alleen misschien niet wat je wilt horen, aangezien de meeste hier "niks" met hun veulen doen.
Realiteitijd is IMO dat ze er niks van krijgen om nu een hoofdstelletje in te hebben, maar dat het ook compleet niks toevoegd

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 19:38

En als je veulens tussen andere paarden (w.o. leeftijdsgenoten) zet, leren ze vanzelf respect te hebben voor iemand die boven hen staat. Als jij je daarna gedraagt alsof je boven hem staat, door o.a. consequent te zijn, dan heb je een eerlijk en werkwillig paard als je hem als driejarige uit het land vist. En bovendien minder verwend dan eentje waar van alles mee gedaan is.

Doe mij maar een driejarige waar vanaf het moment dat ze bij moeders vandaan kwam niks mee gedaan is. Liever dan eentje die al van alles heeft moeten leren en daardoor enorm verwend is en juist daardoor veel te weinig respect heeft.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 19:41

Niks Haha! Haha! Haha! voetjes geven, meelopen en een borsteltje accepteren.... de rest is vrijheid blijheid op het land met andere paarden

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 19:42

thiry schreef:
Die van mij kunnen voetjes geven,vast staan,poetsen,meelopen.
Ons lily doet ook al een kopstuk aan,singeltje met staartriem aan en lopen met bandages.Ze buigt ook voor een koekje(geleerd zonder dwang,gewoon door koekje tussen haar voorbenen te houden).Ze loopt ook gewoon de trailer op en af.Ik moet zeggen dat ze wel heel slim is.Ze buigt zoals ik onder de draad door om te volgen.
Onze daimond staat nog niet zo ver(heb haar nog maar 3 dagen).Ik ben er niet lang mee bezig(elke dag 15 min)

SMART Scheve mond

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 19:46

Nu heb ik de rest van de reacties gelezen........... heb slechts een raad voor je........ Doe maar niks meer met je veulens, tenzij je straks onhandelbare paarden wil.

Paarden die als veulen hebben leren meelopen, voetjes geven en aanraking hebben leren accepteren en vervolgens 3 jaar lang geen mens hebben gezien behalve de smid en de VA zijn de beste paarden, met het meeste respect voor mensen.

Tot nu toe heb ik alleen nog maar meegemaakt dat paarden die door mensen zijn opgevoed voor 99% draken waren.

Laat het paard in zn waarde, dan krijg je er veel meer voor terug

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 20:38

Jitskedeboer schreef:
Lisjuh en alle anderen die vinden dat je voor 3 jaar niet te veel moet doen.Een tip: Lees het boek eens: Van veulen tot rijpaard. Daar staat alles in over hoe je een veulen het beste kunt opvoeden.

Dat is niet de enige goede manier om met een veulen om te gaan, maar gewoon de visie van de schrijver van dat boek. Sommige mensen en boeken zullen zich bij hem aansluiten en zeggen dat hij groot gelijk heeft, maar andere boeken zullen dan weer zeggen dat een veulen beter zoveel mogeljk met rust gelaten word.

Verder sluit ik mij helemaal aan bij Stef. Imo kan je gerust een klein beetje met je veulen bezig zijn, zolang het geen fysieke belasting is. Een veulen zal niet doodgaan van een keer een bitje in te krijgen of een niet-strakke singel, maar het is wel compleet nutteloos. Het argument dat ze anders te sterk worden is niet waar, er zijn genoeg paarden die voor hun 3de de opfok in gegooid zijn geweest en waar nauwelijks iets mee gedaan werd, en dat zijn heel goede paarden geworden.

Mijn eigen merrie heeft tot haar 6de als fokmerrie rondgelopen in de wei, nauwelijks in de hand geweest, pas op haar 6de voor de eerste keer een bit en zadel gezien, en die doet het nu perfect. Over het ex-paard van mijn vader twijfel ik ook heel sterk als die ooit geleerd had netjes aan het halster te blijven lopen. Hij was een grote gezonde 9-jarig paard van tegen de 1.70 aan en in het begin sleurde hij je door de wei op als je aan het halster wilde lopen. Een beetje oefening en geduld en na een tijdje liep hij als een mak lammetje langs ons op, dus het dat het niet meer was aan te leren omdat hij te sterk was geworden was niet waar bij hem.

Maar denk eraan, als je bezig wilt zijn met je paard, doe het dan ook goed en ga niet wat lopen aankladderen. Wat gijsenkim zowat zegt, als je je veulen veel in de hand neemt maar verkeerd aanpakt ga je later een veel moeilijker paard krijgen dan eentje die gewoon met rust gelaten is. (Zeg nu wel niet dat jij je veulen verkeerd aanpakt, dat is gewoon over het algemeen Knipoog )

thiry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-04 22:11

Ik ben trots op mijn beide veulens(wat ze ook doen)en be er trots op dat andere mensen ze kunnen aanraken en behandelen indien nodig.We zullen het nooit niet eens raken,maar zullen over een paar jaar weten wie er gelijk heeft of had.Ieder heeft zijn methode en aanpak.Wat is het beste?Ik hoop dat iedereen die nu een veulen heeft er later een goed rijpaard aan heeft.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 22:18

thiry, je wordt het idd nooit eens als je niet de moeite neemt om eens te kijken waarom een ander iets zegt.
Zoals ik zeg, van een hoofdstelletje gaan ze niet dood, maar wat heeft het voor waarde? Mijn veulen (wat trouwens niet meer van mij is) staat nu in een wei, met een leeftijdsgenootje en een paar jaar oudere ruin. Ze heeft geen bit in gehad, ze heeft geen singels om gehad, en toch kan je alles met haar doen. Dus wat voegt het toe om jou manier te hanteren?

Pam87

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 23:36

mijn paard is 2jaar en 9 maanden en kent nog helemaal niks!

Suzan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 09:43

mijn veulen blijft mooi staan als ik zijn halster om doe. Hoeven uitkrabben gaat prima, kan vaststaan en loopt mee aan het touw en loopt hierbij achter mij. Hij loopt niet voor mij uit en dat accepteer ik ook niet.
Hij loopt halve dagen buiten en staat gedeeltelijk in de blub. Elke dag dus benen afspuiten.
Geregeld wordt hij gepoetst en meer hoeft hij ook niet te kunnen. Mag lekker veulen zijn, een beetje werken komt pas op 3 jarige leeftijd.

Ik zie het maar zo, wij hebben toch ook baby, peuter en kleuter kunnen zijn of moesten we ook al gelijk achter het bureau typen? Knipoog

Lisjuh87

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 12:32

Suzan1 schreef:
mijn veulen blijft mooi staan als ik zijn halster om doe. Hoeven uitkrabben gaat prima, kan vaststaan en loopt mee aan het touw en loopt hierbij achter mij. Hij loopt niet voor mij uit en dat accepteer ik ook niet.
Hij loopt halve dagen buiten en staat gedeeltelijk in de blub. Elke dag dus benen afspuiten.
Geregeld wordt hij gepoetst en meer hoeft hij ook niet te kunnen. Mag lekker veulen zijn, een beetje werken komt pas op 3 jarige leeftijd.

Ik zie het maar zo, wij hebben toch ook baby, peuter en kleuter kunnen zijn of moesten we ook al gelijk achter het bureau typen? Knipoog

Mijn paard is 8 en nog een kleuter ik begin daarom ook nu pas met echt trainen op een speelse manier hij was er gewoon niet eerder klaar voor...geduld

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 15:14

thiry schreef:
Mijn nieuw veulen sinds 3 dagen is deze morgen over de staldeur gesprongen.Gelukkig had ze niets!Heb jij dit ook al eens voorgehad en hoe dit voorkomen?

Ja dat heb ik ook meegemaakt. Of de deur verhogen, of een luik ervoor. Bij mijn veulen hebben ze die open ruimte dichtgemaakt, ze stond er alleen 's nachts in en overdag in de wei.

Ik zou alleen dat kopstuk, de singel, de staartriem en de bandages nog een jaar of 2 laten liggen. Als ze 3 zijn, hoeven ze echt niet altijd gebroken te worden.

Laat hem nu maar gewoon lekker veulen zijn en spelen met leeftijdsgenootjes! Stel je voor dat jij met je 4 jaar al kruiwagens zou moeten tillen, of naar de middelbare school zou moeten.

Jitskedeboer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 16:03

Hallo allemaal die hier aan meedoen! Ik wilde het niet zo overbrengen dat dit DE BESTE manier was. Sorry, ik laat iedereen in zijn waarde wat hij of zij met hun veulen doen. En iedereen doet het weer verschillend!
GRoetjes Lachen

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 16:10

Velvet is nu 2,5 jaar oud, ik heb haar vanaf haar 4 maanden oud. De eerste maand dat ik haar had, heb ik haar geleerd voetjes te geven, vast te staan en gepoetst te worden. Daarna is ze het land ingegaan. In september van dit jaar heb ik haar weer op stal gekregen, waar ik haar weer zo vast kon zetten, kon poetsen en na wat herhaling kwamen die voetjes ook zonder problemen.

Nu staat ze weer in de wei en ik kan zelfs dan nog alle 4 de voetjes zonder problemen oppakken. En dan staat ze gewoon lekker los bij haar leeftijdsgenootjes. Doe het mij maar zo, ik weet zeker dat ze volgend jaar niet verknalt maar ook niet wild is Knipoog.

Teigetje008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 17:15

die van mij loopt met 3 maatjes in de wei. Ik zie haar over 2 jaar wel weer. Wedden dat ze een heleboel geleerd heeft???

Tibamar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 20:30

Ligt eraan wat je het veulen allemaal geleert hebt Tong uitsteken
Mijn verzorgveulens kunnen eigenlijk al best veel : voetjes geven, normaal aan halster meelopen...eigenlijk alles wat een veulentje moet kunnen.

En omdat ze zo speels zijn leren we ze nu al wat kunstjes aan dat ze snappen...
Als ik op een soort omgekeerde bak ga zitten weten ze dat wanneer ze met hun voorhoeven daarop gaan staan een beloning krijgen Clown

La_Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-04 11:10

Die van mij kon dat ze wegging (met 5 mnd) netjes vaststaan, voetjes geven, en meelopen. Ook vondt ze het niet er als er iets op haar rug gelegd werd (bij sjabrak van mams)
Nu is ze 7 maanden oud en staat lekker in een loopstal met nog 8 maatjes waar ze lekker kan spelen en leren. Pas als ze 2,5 - 3 jaar is komt ze weer naar huis en dan zie ik wel weer verder.

thiry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-04 19:04

Ik vind wel dat er in Nederland de veulens meer in loopstallen en opfokstallen gezet worden dan bij ons.Bij ons zijn er denk ik niet zoveel.Ik kan ze geen hele dagen op de wei laten lopen,zoveel wei hebben we niet.Ze lopen wel dag en nacht in een grote paddock.Denk dat het wandelen en verzorgen voor hun wel fijn is.Ze zijn toch tevreden en spelen en stoeien met elkaar.
Wel plezant dat ze op een bak gaan staan!

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-04 20:05

thiry schreef:
Nee.
En respect verdienen ben ik mee akkoord maar we hebben het wel over een paard van pakweg 500kg(volwassen).Maar als ze niets kennen en geen respect hebben,wat doe je dan?Ik hoor het graag zeggen respect hebben,maar sommige paarde hebben geen respect en wat gebeurd daarmee.Ik wil mijn veulens daarvoor behoeden.Ze krijgen alles wat ze nodig hebben en ik gebruik geen geweld!!!Ik heb respect voor hen als zij dat voor mij hebben.En bij ons wordt over het paardelijf wel eens andere woorden gebruikt dan jullie misschien gewoon zijn.Als dat het is daarvoor sorry.Maar ik vindt wel dat je de realitijd niet uit het oog mag verliezen.Ze leert nu eenmaal makkelijk en graag,moet ik ze iets anders laten zoeken zoals ondeugden die je niet meer kan afleren.Ik zie mijn paarden heel graag en heb ze altijd tot op hoge leeftijd dus zullen ze er wel niets aan overhouden.Ik respecteer iedereen zijn mening en gedachten,maar was alleen nieuwsgierig wat iemand anders met zijn veulen deed.
Groetjes

wat je nu doet gaat echt tegen je gebruikt worden als ie 3 jaar is!!

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-04 20:07

Anoukie schreef:
Ja dat heb ik ook meegemaakt. Of de deur verhogen, of een luik ervoor. Bij mijn veulen hebben ze die open ruimte dichtgemaakt, ze stond er alleen 's nachts in en overdag in de wei.

Ik zou alleen dat kopstuk, de singel, de staartriem en de bandages nog een jaar of 2 laten liggen. Als ze 3 zijn, hoeven ze echt niet altijd gebroken te worden.

Laat hem nu maar gewoon lekker veulen zijn en spelen met leeftijdsgenootjes! Stel je voor dat jij met je 4 jaar al kruiwagens zou moeten tillen, of naar de middelbare school zou moeten.

Dat gebroken worden klinkt mij in de oren als een wild west verhaal.. Clown

thiry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-04 18:36

Dan zou ik als ik jou was eens gaan kijken bij sommige bedrijven die paarden zadelmak maken of opleren.Zeg NIET dat ze allemaal zo zijn,maar er zijn er.Denk je echt dat die zo zachtzinnig zijn met een dwars paard.Heb wel wat anders gezien!

_Marjon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-04 21:34

thiry schreef:
Die van mij kunnen voetjes geven,vast staan,poetsen,meelopen.
Ons lily doet ook al een kopstuk aan,singeltje met staartriem aan en lopen met bandages.Ze buigt ook voor een koekje(geleerd zonder dwang,gewoon door koekje tussen haar voorbenen te houden).Ze loopt ook gewoon de trailer op en af.Ik moet zeggen dat ze wel heel slim is.Ze buigt zoals ik onder de draad door om te volgen.
Onze daimond staat nog niet zo ver(heb haar nog maar 3 dagen).Ik ben er niet lang mee bezig(elke dag 15 min)

stop daar alsjeblieft mee of je moet ze willen verpesten natuurlijk Boos!
Laat je de volgende keer aub wat beter informeren...

_Marjon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-04 21:36

thiry schreef:
Ik heb aan mijn dierenarts gevraagd wat wel en niet kan en hij vind dat ze alles wat ze later omkrijgt of tegenkomt het beste nu al kan leren.En wat het buigen betreft,ze zakt niet door haar poten,maar buigt haar hoofd en doet 1 poot daarbij naar voren(dus zoals ze gras eet).

en sinds wanener heeft een paard Poten Scheve mond

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-04 22:27

thiry schreef:
Dan zou ik als ik jou was eens gaan kijken bij sommige bedrijven die paarden zadelmak maken of opleren.Zeg NIET dat ze allemaal zo zijn,maar er zijn er.Denk je echt dat die zo zachtzinnig zijn met een dwars paard.Heb wel wat anders gezien!

Heb echt wel wat gezien hoor.. Maar niet alles is gelijk zielig.. Ze kunnen wel tegen een stootje... En daarbij heb je groote kans dat dit ook bij jou paardje kan gebeuren als je teveel met hem doet en hem te weinig paard laat... Ik zal niet zeggen dat je er niks mee moet doen.. Maar een keertje halster om en voetjes geven is genoeg.. Dan kennen ze heus nog wel als ze 3 jaar zijn..

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 14:58

De paarden die bij een trainingsstal staan, zijn over het algemeen paarden die wat lastiger zadelmak te maken zijn......... hoofdzakelijk paarden die teveel in handen zijn geweest.