Herzruf trakehnerhengst

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 00:09

sarabande schreef:
er komen meer goede paarden bij slechte ruiters dan slechte paarden bij goede ruiters

Of goede ruiters kunnen van een minder paard nog een beter presterend paard maken, die beter presteren dan de goede paarden bij slechte ruiters.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 00:12

Aimee schreef:
Maar ik lees hier steeds weer van fokkers dat ze niet fokken om een leuk gebruikspaard eruit te halen, maar dat ze liefst voor het hoogst mogelijke gaan; paarden fokken die zo hoog mogelijk in de sport kunnen presteren.

Wanneer een fokker tracht een goed en gezond sportpaard te fokken is het aan degene waar het terecht komt wat ermee gebeurt.
Natuurlijk hoopt iedere fokker dat het bij een topper komt, iedereen die gemotiveerd met iets bezig is tracht het hoogst haalbare te verwezenlijken.
Maar toppers zijn er relatief maar weinig. Daarom is naast gezondheid etc etc ook een goede karakter een onderdeel.

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 00:16

Aimee schreef:
Recreatieruiters en recreatieve wedstrijdruiters vragen inderdaad niet zozeer om bloedpaarden. Maar ik lees hier steeds weer van fokkers dat ze niet fokken om een leuk gebruikspaard eruit te halen, maar dat ze liefst voor het hoogst mogelijke gaan; paarden fokken die zo hoog mogelijk in de sport kunnen presteren.

Daarbij is de fokker zeker afhankelijk van de ruiter waar het paard bij terecht komt en dat wil nog wel eens tegen vallen, aangezien de meeste ruiters geen (nieuwe) Anky's zijn.

Je moet zeker geen Anky zijn om met een bloedpaard overweg te kunnen. Integendeel, eerder ruiters die iets ervaring hebben en leerden hun wil op te leggen, zonder tegenspraak of dialoog, botsen ermee. Het is een andere aanpak maar kan veel meer voldoening geven.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 00:46

sarabande schreef:
Wanneer een fokker tracht een goed en gezond sportpaard te fokken is het aan degene waar het terecht komt wat ermee gebeurt.

Daarom schrijf ik ook "paarden fokken die zo hoog mogelijk in de sport kunnen presteren."
Dus paarden die het natuurlijke talent hebben om op het hoogste niveau te kunnen presteren, of dat eruit gehaald wordt is natuurlijk een ander verhaal waar de fokker vaak weinig invloed op heeft.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 00:53

Zannekin schreef:
Je moet zeker geen Anky zijn om met een bloedpaard overweg te kunnen. Integendeel, eerder ruiters die iets ervaring hebben en leerden hun wil op te leggen, zonder tegenspraak of dialoog, botsen ermee.

Verward
Sinds wanneer kan Anky niet met bloedpaarden overweg?
En hoe kom je erbij dat ervaren ruiters rijden zonder tegenspraak en dialoog? Dat kenmerkt nou juist een ervaren ruiter; dat ie kan communiceren met zijn paard en er zodoende meer uitkrijgt dan de onervaren ruiter die nog niet veel kaas heeft gegeten van paardentaal en -communicatie en daarom het gevraagde van het paard probeerd af te dwingen, simpelweg omdat ie niet weet hoe hij/zij het anders voor elkaar moet krijgen.
Maar goed, dit is een onderwerp voor [RT] en niet voor [FA]. Al lijkt het me voor jou wel handig om je eens wat in het rijtechnische aspect te verdiepen.... (als goed advies bedoeld, dus aub niet meteen negatief opvatten)

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 08:19

Aimee schreef:
Of goede ruiters kunnen van een minder paard nog een beter presterend paard maken, die beter presteren dan de goede paarden bij slechte ruiters.

Hier ben ik het ook met je eens. Maar dat is al eerder door sarabande omhoog gehaald.

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 09:05

Ik zeg net dat zowel Anky's alls recreanten met bloedpaarden overweg kunnen, alleen niet allemaal. Dat jij problemen hebt met trakehners en andere mensen niet, zegt net iets over jouw manier van communicatie. Maar dat heeft niks met de ervarenheid te maken. Er zijn ook GP ruiters die ik nooit op een bloedpaard iets zie winnen.
Wij hadden vorig jaar een klant die kwam voor een bepaald Hanno veulen. Toen ze hier was zag ze een trak meer zitten en kocht die, had ze nooit geahd. Ze is nu dit jaar weer een trak komen kopen omdat dat heel andere karakter haar zo enorm aanspreekt. Dat is nu geen recreant, maar ik wist direct dat ze geen probleem ging hebben.
En uiteraard zijn er veel bloedpaarden vernietigd door de verkeerde ruiters. Ze zijn slimmer en één keer goed kapot kan je ze het niet meer uit hun hoofd praten dat er ook nog andere ruiters bestaan.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 11:36

Zannekin schreef:
Ik zeg net dat zowel Anky's alls recreanten met bloedpaarden overweg kunnen, alleen niet allemaal. Dat jij problemen hebt met trakehners en andere mensen niet, zegt net iets over jouw manier van communicatie. Maar dat heeft niks met de ervarenheid te maken. Er zijn ook GP ruiters die ik nooit op een bloedpaard iets zie winnen.

Nee, Zannekin, lees eens je eigen stukjes. Want je schrijft dat ervaren ruiters eerder botsen met bloedpaarden en dat je zeker geen Anky moet zijn om met bloedpaarden overweg te kunnen.

Maar goed, afgezien van wat jij schrijft weet jij helemaal niet met wat voor paarden ik dan wel overweg kan. Duidelijk geen Traks dus, of de uitzondering moet nog komen (die de regel bevestigd Haha! ). Maar ik wil best een lijstje afstammingen van paarden geven waar ik wel héél goed mee kan: Kafu xx x Le Mexico, Democraat x Vesins xx, Prince Thatch xx x Absatz, Grafiet x Ulster x Pericles xx..... nou ja, je krijgt een indruk. Of ga je me nu vertellen dat paarden met een flinke scheut volbloed geen bloedpaarden zijn?

Beide Herzruf-nazaten stonden trouwens bij een internationaal GP-ruiter op stal (die er een afschuw van had) en er zijn zeker internationale GP-ruiters/amazones die absoluut niet met bloedpaarden overweg kunnen. Maar die houden zich daar dan ook ver van.

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 11:47

Zannekin schreef:
Niet alle ruiters vragen om bloedpaarden. Als die een ruiter niet liggen dan koopt hij die gewoon niet, ofwel maar 1 keer.
Maar bloedpaarden ogen mooier en daar is de dressuur nu gevoelig voor.

Dan komen we weer terug bij dit verhaal en het feit dat ik zei dat er voor elke doelgroep cq. ruiter een passend paard te vinden is.
Wat bij de een wel past, kan bij de ander een drama zijn.
Niets mis mee, alleen fijn dat er dan toch nog verschillende paarden gefokt worden. Clown

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 12:59

Absatz van Abglanz (trak).
Ik heb zowieso meer sympathie voor GP ruiters die wel goed met bloedpaarden omkunnen (Edward, Anky en de rest). Logisch toch?

(Zo is het bedoeld btw: "je zeker geen Anky MOET zijn om met bloedpaarden overweg te kunnen")

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 13:03

Zannekin tip: laat je tekst eerst even vertalen Haha!

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 16:07

Zannekin schreef:

Wat een muggezifterij, of wil je ermee aantonen dat ik dus toch met trak-bloed overweg kan? Knipoog

Overigens wel opvallende ontwikkeling dat juist iemand als Anky geen Trak meer in de sport heeft lopen, terwijl ze daar eerder zo enthousiast over was. Maar Ictenos kon ze niets mee, Partout is uit de sport oa wegens blessuregevoeligheid, Joker (let op de eerder genoemde afstamming... Knipoog ) stapt ze van d'r leven niet meer op en Grib wou zij sowieso onder géén beding bij haar op stal hebben. Blijft Painted black over, die Grib-bloed door de aderen heeft stromen.

Sarabande: vertalen is niet nodig als er duidelijke taal wordt gesproken...

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 23:01

Ictenos is gewoon geen goed paard genoeg, is ook niet goedgekeurd. En Anky heeft toch telkens maar 1 paard in de GP top gehad, dus wat wil dat nu zeggen: dat ze enkel trakehners zou moeten gaan rijden?
Partout hebben ze uit de sport gehaald omdat ze net Krack had en geen zin om nog op Partout te wachten. Krack is dan ook geblesseerd geraakt en nu gaat ze door met Salinero. Wie weet wat de volgende is.
Ik denk dat Edward trouwens heel blij is met Grib, da's nog eens een man naar m'n hart Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 23:04

Zannekin schreef:
Ik heb zowieso meer sympathie voor GP ruiters die wel goed met bloedpaarden omkunnen (Edward, Anky en de rest). Logisch toch?

(Zo is het bedoeld btw: "je zeker geen Anky MOET zijn om met bloedpaarden overweg te kunnen")

Sorry, maar ik kan mij geen enkele voorstelling maken van Grib als bloedpaard om te rijden...............

Volgens mij moet je daarbij gratis een 10jaarcontract met de bamboestokkenleverancier geleverd krijgen.

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 23:05

Zo kan het dus ook dan...

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 23:14

Zannekin schreef:
Ictenos is gewoon geen goed paard genoeg, is ook niet goedgekeurd. En Anky heeft toch telkens maar 1 paard in de GP top gehad, dus wat wil dat nu zeggen: dat ze enkel trakehners zou moeten gaan rijden?
Partout hebben ze uit de sport gehaald omdat ze net Krack had en geen zin om nog op Partout te wachten. Krack is dan ook geblesseerd geraakt en nu gaat ze door met Salinero. Wie weet wat de volgende is.
Ik denk dat Edward trouwens heel blij is met Grib, da's nog eens een man naar m'n hart Lachen

Wat een onwaarheden Zannekin!
Ictenos was lastig, ik heb hem nog zien gaan op het losrijterrein in Nijmegen. Het verbaasde me niets dat ie vervolgens terug werd getrokken want Anky stapte er op een gegeven moment gewoon af. Dat ie niet goed genoeg is... wacht maar, eerst eens kijken wat ie komend jaar gaat doen.
Verder heeft Anky altijd meerdere paarden in de top gehad. Alleen toen ze enkel Prisco had, toen niet. Daarna had ze Prisco en Bonnie. Toen Bonnie en Bo, Bonnie en Cocktail, Bonnie en Partout en daarna Gere erbij, en ten tijde van Sydney Bonnie en Idool, om vervolgens met Krack door te gaan die al snel vergezeld werd van Salli. Krack is niet weg bij Anky hoor, maar het mag wel duidelijk zijn dat Salli hem van de eerste plek heeft verstoten.

Dat zij alle Traks weg doet, daarmee wil ik niet zeggen dat zij - als bloedpaarden-amazone - altijd een Trak zou moeten rijden. Daarmee wil ik zeggen dat het opvallend is, dat het imo geen toeval is.

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 23:24

Ictenos is niet goed genoeg, blijf ik bij, en karakter is heel belangrijk.
Met Krack is het net hetzelfde als met Partout, als een topruiter een toppaard kan vastkrijgen dat meer kans op winst geeft dan moet de andere wijken. Gelukkig moet je dan niet teveel naar rassen gaan kijken. In jouw redenering kan je dan ook zeggen dat ze nu voor een Hannoveraan kiest, dat wil niet zeggen dat er geen KWPN'er meer komt toch?

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 23:32

Zannekin schreef:
Ictenos is niet goed genoeg, blijf ik bij, en karakter is heel belangrijk.

Rittigkeit is belangrijk, Zannekin! Karakter maakt daar deel vanuit (imo). Op dat gebied is Ictenos voor Anky inderdaad niet goed genoeg, nogal typisch Trak. Knipoog

Verder:
Als een ruiter al z'n paarden van een bepaald ras of stamboek weg doet, en alleen nog paarden van een ander stamboek rijdt, moet ie eerst nog concluderen dat ie die paarden weg deed vanwege eigenschappen die bij dat ras of stamboek horen voordat die ruiter stelt dat er geen paarden van dat eerste ras/stamboek meer op stal komen.

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 23:36

Een GP paard heeft meer dan Rittigkeit nodig, hij moet vooral "nervenstärk" zijn en dat vond ik bij Krack ook al niet optimaal.

Straks geen Krack meer en enkel Salinero en nog een Duitser, wat moet ik dan concluderen?

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 23:41

Nervenstärk, vond je Bonfire deze eigenschap hebben? Of Salinero? Verward

Het is zeker een eigenschap die prettig is, vooral voor minder ervaren ruiters. Cool

Als Anky alle kwpners van de hand zou doen, dan trek ik inderdaad níet de conclusie dat dat komt door eigenschappen van dat stamboek. Omdat Anky met meerdere kwpners op het hoogste niveau heeft meegedaan (Bo, Cocktail, Gere, Idool, Junior enz.) terwijl ze de Traks van de hand deed, met uitzondering van Partout, vóórdat ze daarmee dat niveau haalde.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 23:43

Je hebt bloedpaarden en bloedpaarden. Veel Traks hebben een ander soort 'nerv' dan je met veel volbloedinvloed hebt. Plus dat het mindere gestel van veel Traks ze vaak wat minder meewerkend maakt.

In de dressuursport heb je een paard nodig dat voor je vecht, niet tegen je. Soms duurt het een poosje voor je de klik hebt, en dat mag ook best, maar op een gegeven moment in de africhting moeten ze gewoon mee gaan doen, ook als het eens een keer een beetje moeilijk wordt.

Ik had een merrie die zich gewoon tegen het beschot gooide als het haar niet meer zinde. Die kon gewoon compleet afslaan. Die doet het nu bij een ruiter die er minder druk op zet super. Die spreekt gewoon steeds 70% van haar vermogen aan en is blij als ze straks een keer een puntje in het Z haalt. Paard blij en ik blij. Zo een was er toch nooit gekomen, hoe apart die ook kon lopen.

Ik heb er ook eentje staan die nog geen halve meter over komt in een appuyement, maar wat kan dat dier werken zeg! Die laat je iedere keer versteld staan van wat ie uit zijn lijf perst. En dan word ie ook wel eens heet en is ie ook wel eens stout als het hem te zwaar wordt, hij blijft wel meedoen. Dat moet je hebben.

Je hebt een zekere 'nerv' nodig in je paarden, ze moeten rillerig op de ruiter zijn, niet op de omgeving. De paarden met de juiste 'nerv' kunnen ook superheet in het werk worden, graag zelfs! Maar dat zijn paarden die er wel aan blijven trekken, hoe moeilijk ze het ook vinden.

Waarom zijn er verschrikkelijk veel D-Days die gewoon niet zadelmak te maken zijn?

Ik vind het, om bij het topic te blijven, grappig dat het vooral de mensen zijn die er niet opzitten, of die recreatief rijden, die zo enthouasiast zijn over Traks. De meeste (prof) ruiters die je spreekt zijn er minder over. Al zijn er ook prima "werklijnen" bekend. Biotop, Schwadroneur, etc. Die lijnen weet dan ook iedereen je meteen op te noemen.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 23:45

Jullie hebben Ictenos nooit gezien voor hij bij Anky kwam en in Duitsland onder het zadel bij Stephany (ben achternaam kwijt maar dat weet Georg Hoogen nog wel)
Ictenos was een hele beste.
Toen Anky hem pas had kwam ze nog heel hoog op het wereldkampioenschap voor jonge paarden, daarna hebben we hem nauwelijks nog gezien, maar dat geldt voor meer jonge paarden van hen.

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 23:47

Er lopen in Nederland en de wereld ook al wat minder zuivere traks rond dan KWPN'ers (grootste stamboek ter wereld) dus zou het niet meer dan logisch zijn dat ze als Nederlandse ook wel wat meer KWPN'ers aan de top raakt zeker.
Ik vind Münchhausen momenteel een supertje, bekijk Solero ook eens, horizonten verruimen

Biotop zou ik niet gebruiken.
Ik zou ook niet zeggen dat er nu meer traks naar recreanten gaan dan naar topruiters, verhoudingsgewijs van het totaal aantal gefokte paarden. (Ik vraag me nog altijd af bv wat een Holger Hetzel als prof springruiter bezielt om telkens naar zuivere traks te gaan zoeken.)
Laatst bijgewerkt door Zannekin op 08-12-04 23:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 23:53

Ik wil hier niet aan Ictenos refereren, daar heb ik verder geen mening over.

Maar een jong paard laat zich veel makkelijker rijden omdat je er simpelweg veel minder van vraagt. Pas als je echt aan het punt komt dat ze moeten gaan sluiten, moeten leren piafferen etc. merk je de kwaliteit. Sommige lijken heel apart als 3 jarige en groeien gewoon uit op een manier die je niet wilt.

Dat een paard als 5 jarige zo apart was zegt mij dus nog niet zo veel.

Je hebt er trouwens ook die als jong paard vreselijk lastig zijn en later opknappen.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 23:55

Zep schreef:
Je hebt er trouwens ook die als jong paard vreselijk lastig zijn en later opknappen.

Dat hou ik sommige mensen ook maar voor als ze mij om advies vragen......... Haha!