Serieus fokadvies gevraagd

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Noble-Girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-04 15:24

Wat mijn vriend betreft kiezen we een springhengst met een
aansprekend exterieur en behoud van extra beweging.

Op de vraag of ik het veulen zelf zal houden kan ik vrij kort zijn...
Ik kan niet 'alles' houden, zal dus de keus worden tussen het
1e en 2e veulen, heb nu niet de mogelijkheden aan huis om paarden
te houden dus zal ik ook moeten denken aan de kosten.

De reden dat ik toch een hengst zoek is dat de merrie stil staat
omdat ze door een klap van een ander paard een traumatische
peesblessure heeft opgelopen en dus voor minimaal 1-1,5 jaar
uitgeschakeld is Scheve mond Anders hadden we haar verder doorgereden
en pas over een paar jaar weer gedacht aan een veulen fokken.

Hurrycane

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 15:32

Er zijn toch ook best leuke hengsten die goed springen maar ook goede beweging hebben? Neem een goede Allround hengst zou ik zeggen.

Noble-Girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-04 17:12

Zoals beloofd wat foto's van haar 1e veulen die inmiddels bijna 8 mnd oud is, hij is dus behoorlijk aan de maat heeft grote grove gewrichten en een goed karakter in de omgang, heefd wel enige opvoeding gehad Haha!
maar er zit geen kwaad in, net als in de merrie overigens

op deze foto 8 uur oud
Afbeelding Afbeelding

2 wkn later
Afbeelding Afbeelding

op 8 wkn...
Afbeelding Afbeelding

in beweging
Afbeelding Afbeelding

Afbeelding Afbeelding

en de laatste op 3,5 mnd naar de opfok.....
Afbeelding Afbeelding

ik hoop dat jullie je een idee kunnen vormen over haar eeste nakomeling en een keuze voor de vlg hengst!!

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 17:18

Numero Uno spreekt mij ook enorm aan,
maar ik vind dat jouw merrie al een behoorlijk kort kruis heeft en dat is iets wat Libero over het algemeen ook doorfokt...

Noble-Girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-04 20:20

Sjuimpje schreef:
maar ik vind dat jouw merrie al een behoorlijk kort kruis heeft en dat is iets wat Libero over het algemeen ook doorfokt...

sjuimpje wil jij me even aangeven welk gedeelte jij bedoelt met het kruis? Ik vind zelf het deel na de lendenen tot de staart (heupbeen tot zitbeenknobbel vrij plat Verward en daardoor wrsch in mijn ogen wat lang ipv kort Scheve mond .....zo zie je maar weer qua exterieur mis ik ook een geoefend oog
Van mij mag het allemaal wat ronder OK dan!

Noble-Girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-04 20:28

Nog even wat foto-stills gemaakt van de videobeelden van de keuring.

Afbeelding

Afbeelding

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 20:58

Noble-Girl schreef:
sjuimpje wil jij me even aangeven welk gedeelte jij bedoelt met het kruis? Ik vind zelf het deel na de lendenen tot de staart (heupbeen tot zitbeenknobbel vrij plat Verward en daardoor wrsch in mijn ogen wat lang ipv kort Scheve mond .....zo zie je maar weer qua exterieur mis ik ook een geoefend oog
Van mij mag het allemaal wat ronder OK dan!

Je hebt gelijk; het stuk voor de staart is vrij plat.
Het is echter ook vrij kort.
Ik begrijp dat jij het liever iets moderner zou zien en ik denk dat Libero bloed dan niet echt iets is voor jouw merrie. Het wat klassieke kruis is iets wat Libero vaak wel doorfokt.

Libero
Afbeelding

Dit is wel een mooi voorbeeldje:
Ikoon: Libero x Nimmerdor x Porter
Afbeelding

Wat vind je van Montreux?
Volgens mij zou die jouw merrie goed kunnen aanvullen. (Puur op gevoel hoor Bloos )
Laatst bijgewerkt door ibikus op 03-12-04 21:18, in het totaal 1 keer bewerkt

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 21:15

Toevallig zat ik ook aan Montreux te denken Sjuimpje Geen idee waar het vandaan komt met zijn afstamming, maar alle nakomelingen die ik gezien heb lijken bloedpaarden, ook die uit wat grovere merries

Ik vind het Equador-veulen trouwens niet eens zo heel grof, kan met drie jaar nog best wel meevallen
Misschien is Jackson(zoon van Equador, uit een merrie met wat meer bloed) ook een optie. Daarvan vind ik de nakomelingen over het algemeen ook heel fijn bewegen(en springen)

Noble-Girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-04 21:35

Citaat:
Dit jaar heeft ze haar eerste veulen gekregen van Equador maar
heeft bij nader inzien meer bloed nodig....

hmmmmmm begin nu ernstig te twijfelen of ze inderdaad wel
veel meer bloed nodig heeft Verward, en dit op basis van haar eerste veulen
die nog maar 8 mnd oud is Ziek ..... niet zo slim Scheve mond

@sjuimpje: bedankt voor je voorbeeld dat is precies wat ik bedoelde OK dan! dit kruis vind ik persoonlijk niet zo mooi en jij hebt twee prima
voorbeelden geplaatst!!

Mijn laatste vakantiedag zit erop heb me de afgelopen dagen alleen maar in bloedlijnen en hengsten verdiept en ben nog niet veel wijzer Scheve mond begint me allemaal een beetje te duizelen achter de pc Haha! Haha!
Ik ga me nu maar even verdiepen in Montreux

Kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 09:56

Ik zie absoluut niets grof in dit veulen, integendeel.

Als ik op zoek was naar een veulen, zou deze zeker mijn aandacht hebben want hij heeft alles waar ik gek op ben, maat massa en bot en dat in de goede verhouding.

Een mooi koppie en een mooie hals (waarvan de aansluiting misschien ietsje fijner had mogen zijn, maar ook dat kan nog mee vallen straks) en nu al een mooie kap erop.

Z'n enigste echte minpuntje? Als de foto's het goed weer geven, wordt het een schimmel, niet mijn favoriete kleur dus Haha! Haha!, maar daar zou ik hem niet op laten staan.

Waarom dezelfde hengst niet nog een keer gebruiken, wat goed is, moet je goed laten.

paardefokker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 10:00

Op www.PaardenFokken.nl vind je (sinds vandaag Knipoog ) een "hengstencalculator". Daarmee kun je hengsten vergelijken op model, beweging en indexen.

Het geeft natuurlijk niet het ultieme antwoord, maar kan wel ondersteunen in je keuze.

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 11:38

paardefokker schreef:
Op www.PaardenFokken.nl vind je (sinds vandaag Knipoog ) een "hengstencalculator". Daarmee kun je hengsten vergelijken op model, beweging en indexen.

Het geeft natuurlijk niet het ultieme antwoord, maar kan wel ondersteunen in je keuze.

Ik had(voor zover ik dach wat je ongeveer wilde).
Contender
Feroo
Osmium
Nassau
Goodtimes
Negro
Jackson
Kroonjuweel.
Jazz
Karandasj

Je wilde toch een springhengst???

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 22:48

Dat is wel een heel afwisselend rijtje MIssSisa Clown Kun je misschien per hengst wat toelichting geven, dat is voor de TS wel zo duidelijk en ik ben ook wel benieuwd

Hengsten als Kroonjuweel en Jazz zou ik trouwens niet als springhengsten benoemen, maar daar kijkt iedereen natuurlijk anders tegenaan.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 00:45

gomir schreef:
Dat is wel een heel afwisselend rijtje MIssSisa Clown Kun je misschien per hengst wat toelichting geven, dat is voor de TS wel zo duidelijk en ik ben ook wel benieuwd

Hengsten als Kroonjuweel en Jazz zou ik trouwens niet als springhengsten benoemen, maar daar kijkt iedereen natuurlijk anders tegenaan.

Voor zover ik het begrijp is dit wat zij als oplossingen uit die site krijgt. Fokken via de computer dus, het is wel afwisselend Tong uitsteken

Noble-Girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-04 00:55

ehhhhhhh......Goodtimes, iemand voor en tegens in combinatie
met mijn merrie Bloos

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 09:08

Ik had de quote niet gelezen Sarabande, dacht dat dat een quote met de eisen van TS was Clown

Ik weet meteen weer waarom ik niet zoveel waarde hecht aan dat soort sites Knipoog

Goodtimes zou ik persoonlijk niet doen op deze merrie, je wilde toch meer maat fokken? Mijn ervaring is dat Goodtimes beweging en springen absoluut versterkt(iig op normale merries), maar dat hij nog weleens wil verkleinen.

Noble-Girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-04 11:34

gomir schreef:
Ik had de quote niet gelezen Sarabande, dacht dat dat een quote met de eisen van TS was Clown

Ik weet meteen weer waarom ik niet zoveel waarde hecht aan dat soort sites Knipoog

Goodtimes zou ik persoonlijk niet doen op deze merrie, je wilde toch meer maat fokken? Mijn ervaring is dat Goodtimes beweging en springen absoluut versterkt(iig op normale merries), maar dat hij nog weleens wil verkleinen.

Heb het er ook al met Sarabande over gehad..... Bloos
Niet doen dus, wil id wel maat fokken!!

MissHIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 13:11

Sjuimpje schreef:

Als je kijkt naar de indexen kan je zien dat Libero doorgaans juist een lánger kruis fokt. Hij scoort 95 in de meest recente index.
Ik vind dat de merrie van TS ook geen duidelijk kort kruis heeft. Kijk eens naar bv. de tweede foto (met veulen). Dit blijkt ook uit het lineaire scoreformulier, de merrie scoort 18 op dit onderdeel. Ik vind dat er ook geen sprake is van een uitgesproken recht kruis, de hoge staartinplant geeft hier een wat vertekend beeld.

Noble-Girl: ik laat je binnenkort weten welke hengsten mij geschikt lijken.

Noble-Girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-04 23:36

Ben nu serieus aan het kijken naar Indoctro, nog iemand
voor en tegens Verward

Pascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 13:24

Indoctro geeft toch nog wel eens moeilijke karakters?

Noble-Girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-04 14:22

Pascha schreef:
Indoctro geeft toch nog wel eens moeilijke karakters?

Daar heb je gelijk in, ik moet het ook nog verder overwegen.
Toch ben ik niet heel huiverig voor een 'Indoctro' karakter.