DNA??????????

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Alikesflame

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 23:54

bij mensen kan je toch wel DNA aan de geregistreerde DNA vergelijken. begrijp daarom niet goed waarom dat bij paard (nog) niet kan.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 10:15

Alikesflame schreef:
bij mensen kan je toch wel DNA aan de geregistreerde DNA vergelijken. begrijp daarom niet goed waarom dat bij paard (nog) niet kan.

Als je een DNA profiel maakt van je paard, valt daar een later DNA monster altijd mee te vergelijken. Maar om uit te kunnen sluiten (of te kunnen bevestigen) dat bepaalde dieren de ouders zijn van je paard, dient tegelijkertijd met de DNA van het te bepalen dier ook de DNA van eventuele ouders via een gelelectrophoretische test te worden meegenomen. Kan dat niet, kun je niets met een DNA test.

Alikesflame

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 10:24

ik heb ier in elk geval geen reed verstand van maar bij mensen kan het toch wel? dus ze hebben bijv. dna gevonden bij een lijk en dan halen ze die door de de computer heen. en dan komt er wat uitrollen of niet. (gaat hier natuurlijk wel om geregistreerd DNA van criminelen) of heb ik te veel films gekeken?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 10:28

Even een foto van een gelelectrophorese die wordt gebruikt om te bepalen of een dier echt van de aangegeven ouders afstamd.

Ieder levend wezen is uniek in zijn erfelijke informatie. Er zijn enzymes die je op de DNA kunt loslaten die het DNA gaan knippen bij bepaalde "markers". De markers zitten bij iedereen verschillend.
Een kind van twee ouders zal altijd een combinatie hebben van het knippatroon van beide ouders. Wijkt dit patroon af, is het kind dus niet van de desbetreffende ouder.

Onderstaande foto maakt het duidelijk.

Afbeelding

De strook met het DNA patroon aan de linkerkant is van de moeder, rechts is van de vader en het midden is van het kind. Iedere streep in het DNA patroon van het kind moet terug te vinden zijn bij de vader of bij de moeder. Komt er een streep voor die niet op een van beiden staat, is het kind niet afkomstig van de combinatie tussen die vader en die moeder.
Je kunt dus via afstammingsonderzoek een vermoeden bevestigen. Het in de wilde weg zoeken van ouders is erg tijdrovend, en ik denk dat je paard dan ook geen haar meer over zal hebben Lips are sealed

Kortom: onbegonnen werk.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 10:31

Alikesflame schreef:
ik heb ier in elk geval geen reed verstand van maar bij mensen kan het toch wel? dus ze hebben bijv. dna gevonden bij een lijk en dan halen ze die door de de computer heen. en dan komt er wat uitrollen of niet. (gaat hier natuurlijk wel om geregistreerd DNA van criminelen) of heb ik te veel films gekeken?

Dit is weer een heel ander verhaal. Als er bij een lijk DNA sporen van de dader te vinden zijn, kan er een profiel van worden aangemaakt.
Van een eventuele verdachte wordt dan ook DNA afgenomen en met elkaar vergeleken. Zijn de profielen dezelfde dan is de verdachte de dader. Kloppen ze niet, dan moeten ze verder zoeken.

Een kind heeft een uniek DNA patroon, ontstaan uit een combinatie van vader en van moeder. DNA van een kind zal altijd te vergelijken zijn met DNA van het kind. Maar als je wilt terugzoeken naar de ouders krijg je met een onbekende factor te maken als een van de ouders of zelfs beide niet bekend, of zelfs niet meer in leven zijn.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 06-12-04 10:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Alikesflame

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 10:35

oh ja natuurlijk lekker handig van mij. maar begrijp nu ook hoe ze het doen. thx

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 13:13

@ Cassidy: Even off-topic maar toch relevant :
Hebt jij iets gehoord van de nieuwe DNA procedure die het laatste ge-introduceerd was op de Conference in Japan ? Volgens een franse labo tech. zou deze nieuwe procedure de lengte identificatie procedure met de helft inkorten ? Dit (volgens de publi info die hij helaas met zijn bagage verloren heeft ! mannen ! Ach gut ) om DNA typing "fast, efficient and payable" te maken.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 13:30

Helaas niet, moet ook eerlijk toegeven dat ik geen vakbladen meer volg omdat ik niet meer in dat vakgebied werkzaam ben.
We zullen het tzt wel horen denk ik.

banjer84

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 15:05

Mag ik vragen wat voor werk je hebt gedaan Cassidy? Ik werk zelf ook veel met DNA en ben het trouwens helemaal met je eens.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 13:49

Ik heb een Universitaire Opleiding Moleculaire Biologie gedaan, maar ben niet gepromoveerd. Wat uitzendbaantjes gehad, maar nooit wat vast omdat ik te hoog was opgeleid. Ben er intussen 10 jaar uit, dus de mogelijkheid om weer de research in te gaan is zo goed als niet aanwezig. En ik zou het ook niet meer willen...