Hoogbenig = pré voor succes ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 14:37

Vind je een lippizaner het ideale dressuurpaard dan? Haha! (ojee, krijgen we die discussie weer *duikt onder tafel*)

Don Dorn vind ik op dit momen het dichst in de buurt komen bij het ideale gefokte paard, maar wat is het dat hem zo ideaal maakt? HIj is redelijk beknopt in het lijf, wat er voor zorgt dat hij makkelijk sluit. Hij combineert een gruwelijk talent voor piaffe en passage met een ontzettend werkwillig karakter, hoewel hij nu eigenlijk nog te heet is af en toe. (en dat laatste gaat hem in de toekomst zeker van pas komen)

Daarbij heeft Dorn uitstraling. Dorn is een 'emotiepaard'. Salinero is ook een emotiepaard, Rusty niet. Bonfire was ook een emotiepaard, Gigolo niet.

Blijkbaar speelt er bij een dressuurpaard iets mee wat je moeilijk onder woorden kunt vatten. Zou er een gen voor 'emotie-oproepend' bestaan? Ik denk het niet. En als Salinero niet bij Anky terecht zou zijn gekomen, had ie dan Olympisch goud gewonnen? Ik denk het niet. Gigolo ook niet als ie bij Anky had gelopen trouwens.

Wat ik in Dorn terugzie dat hem voor mij ideaal maakt is een natuurlijke beweging 'op het achterbeen'. Hij plaatst van nature zijn evenwicht achterop, hij zoekt ook los in de wei zijn balans achterop. Je hoeft hem niet langzaamaan op het achterbeen te zetten, hij is daar al.

Als je dat in je paarden kunt fokken ben je denk ik al een heel eind op weg. Hebben we ook een heleboel minder problemen met hoefkatrol en wat dies meer zij.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 14:49

Wil je daarmee zeggen dat Dorn een lang voorbeen heeft, of is dat niet wat we moeten opmaken uit bovenstaand stukje, Zep?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 15:06

Daar zit ik dus over na te denken.

Wat vind je zelf?
Afbeelding

Ik heb geen standfoto online

Ik zit me meer af te vragen of ik een lang voorbeen wel of niet belangrijk vind. Optisch wel, maar een paard dat goed gaat zitten heeft optisch altijd een lang voorbeen.

Ik vraag me af hoe hard een lang voorbeen wel of geen invloed heeft op de prestatie. Ik denk dat een aantal andere eigenschappen veel belangrijker zijn namelijk.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 15:17

tja,, ik vind t een moeilijk onderwerp..
persoonlijk vind ik een lang voorbeen voor de dressuur wel een voordeel..
maar een wat korter been is ook niet altijd verkeerd..

neem mijn merrie : ze is springgericht gefokt en goedgekeurd, maar toch heeft ze
geen verkeerd voorbeen,
terwijl t niet een lang voorbeen is..
ik heb altijd wel t idee dat een paard met een korter been meer kan hebben (sterker is)

maar dat vind ik wel moeilijk ik kan ook niet echt uitleggen waarom ik dat vind...

hmm,, moeilijk hoor

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 15:26

Een te kort voorbeen geeft wel degelijk problemen. Een (licht neigend naar) overbouwd paard is verrekte moeilijk te verzamelen!

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 15:32

Zep schreef:
Een te kort voorbeen geeft wel degelijk problemen. Een (licht neigend naar) overbouwd paard is verrekte moeilijk te verzamelen!

ja dat weet ik wel zeker..

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 19:35

korte of lange voorbenen, het gaat denk ik meer of het paard bergopwaarts gebouwd is..daarvan is ook afhankelijk hoeveel gewicht er op de voorbenen komen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 19:41

Zep schreef:

Ik zit me meer af te vragen of ik een lang voorbeen wel of niet belangrijk vind. Optisch wel, maar een paard dat goed gaat zitten heeft optisch altijd een lang voorbeen.

.

Denk dat je hier de spijker op zijn kop slaat. Alleen is het zitten iets wat vanuit een rijtechnisch gebeuren moet worden opgeroepen bij een paard. Door het voorbeen langer te fokken, krijg je optisch bedrog dat het paard op het achterbeen is, terwijl dat natuurlijk niet zo is. Door het voorbeen langer te maken zal je niet ineens meer gewicht op het achterbeen krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 19:42

Overigens, wat vind met kort, lang, normaal, te kort. Dat is al moeilijk te zeggen natuurlijk.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 20:30

Inderdaad, om een maat een kwalificatie mee te geven is het nodig om aan te geven ten opzichte waarvan die maat dan lang, kort of gewoon is.
Dus bijvoorbeeld de lengte van het voorbeen in verhouding tot de lengte van het achterbeen, of in verhouding met de lengte van het lijf misschien?

Pipo schreef:
Door het voorbeen langer te fokken, krijg je optisch bedrog dat het paard op het achterbeen is, terwijl dat natuurlijk niet zo is. Door het voorbeen langer te maken zal je niet ineens meer gewicht op het achterbeen krijgen.

Helemaal mee eens! Maar dat betekend dus in andere woorden dat het géén pré is als een paard van nature een langer voorbeen heeft.

Jaziah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-04 20:48

Zo, en dan hebben we de discussie dus nu goed aan de gang. Het is maar net wat voor doel het lange voorbeen heeft, (welk doel dit dan ook is) Optisch bedrog staat los van de functionaliteit en het rijtechnische gegeven. Het is een waarneming door het oog wat eigenlijk niets zegt.
Het is moeilijk dit onderdeel van het exterieur goed te plaatsen en te omschrijven. Alle onderdelen met elkaar maken een geheel, een correct gebouwd geheel zorgt weer voor functionaliteit. Tja, stof om over na te denken...

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 20:50

beesjebo schreef:
Zo, en dan hebben we de discussie dus nu goed aan de gang. Het is maar net wat voor doel het lange voorbeen heeft, (welk doel dit dan ook is) Optisch bedrog staat los van de functionaliteit en het rijtechnische gegeven. Het is een waarneming door het oog wat eigenlijk niets zegt.
Het is moeilijk dit onderdeel van het exterieur goed te plaatsen en te omschrijven. Alle onderdelen met elkaar maken een geheel, een correct gebouwd geheel zorgt weer voor functionaliteit. Tja, stof om over na te denken...

Waarom heb je het bij hoogbenig alleen over het voorbeen, het achterbeen is dan toch ook lang????

Jaziah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-04 20:54

Bij een correct gebouwd paard, Ja, dan heb je gelijk, dan had ik het er anders neer moeten zetten..

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 20:57

beesjebo schreef:
Bij een correct gebouwd paard, Ja, dan heb je gelijk, dan had ik het er anders neer moeten zetten..

Daarmee geef je dus aan dat jij een correct gebouwd paard eentje vind die hoogbenig is, met voor- en achterbenen die relatief gelijk lang zijn. Of niet?

Jaziah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-04 21:19

In verhouding moet e.e.a. kloppen. Je ziet geregeld overbouwde (oudere) paarden met lange achterbenen, en een kort voorbeen. Problemen komen zodra het paard echt aan het werk wordt gezet en zijn achterhand moet gebruiken, dus moet dragen. Ander onderwerp, nogmaals in verhouding moet het kloppen. Correct gebouwde paarden zijn niet per definitie hoogbenig of kortbenig. Het gaat om het totaalbeeld. Ik vind hoogbenige paarden vaak net dat beetje extra (luxe/moderne) hebben als het gaat om exterieurbeoordeling, of het functioneel is, is de vraag.

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 23:05

sarabande schreef:
Waarom heb je het bij hoogbenig alleen over het voorbeen, het achterbeen is dan toch ook lang????

En dat lijkt me niet altijd positief te gebruiken in de dressuur...

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 23:18

Alleen maar hoogbenig (lange benen) lijkt me erg lastig voor het paard. Dan gaat er toch ergens wat mis lijkt mij, immers, als de benen op de juiste sporen lopen, dan moet een langbenig paard zich raken in natuurlijke beweging. Een paard met lange benen kan niet anders dan de achterbenen 'buiten-om neerzetten'.. Verward

Ik ben toch meer gevoelig voor de theorie omtrend 'evenwichtsmodel'.
Hoogbenig is prima, maar dan ook lang in boven- en onderlijn en lang in hals/nek. Kortom; hoge benen - groter peerd.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 23:29

Tyrza schreef:
En dat lijkt me niet altijd positief te gebruiken in de dressuur...

Het gaat over hoogbenig paard, niet over achter kort en voor hoog toch of hoe moet ik dat zien Verward

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 23:30

Hoge achterbenen, danwel in verhouding met de voorbenen, lijken me niet handig om te sluiten/ondertreden.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 23:36

Ik sluit me aan bij Dees en refereer nog maar eens naar een eigen reactie; in relatie tot wat zijn die benen dan hoog?
Lange benen in relatie tot de lengte van het lijf lijkt me alles behalve een goed te sluiten paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 22:17

Heb toch nog even zitten spitten naar standfoto's,

Dit is Briar op stand:

Afbeelding

Dit is Biggles (Briar x Krevad x Falstaff ) op stand:

Afbeelding

Ik vind dit nou niet typisch voorbeelden van "niet-hoogbenige" hengsten Verward

Nog wat leesvoer over beenlengte en type van hengsten vind je hier (in het engels):
http://www.wbstallions.com/wb/swana/art ... wtype.html

Arthurvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 23:01

het bovenstaande is toch wel echt prestatiefokkerij. Mooi is dat.
Hoop dat we dat in de Nl ook gaan zien

Toedeledoki

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 01:50

Zep schreef:
Daar zit ik dus over na te denken.

Wat vind je zelf?
[image]

Ik heb geen standfoto online

Ik vraag me af hoe hard een lang voorbeen wel of geen invloed heeft op de prestatie. Ik denk dat een aantal andere eigenschappen veel belangrijker zijn namelijk.

Ik ben alleen niet zo kapot van de springschoenen.Meestal raken die paarden zichzelf en dat doen ze omdat ze niet in balans lopen.
Dan lijkt de beweging misschien spectaculair, maar is toch op de kop. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 13:33

Je kunt een hoop zeggen van Dorn, mar op de kop is ie zeker niet Verward

Ik heb hem van de week nog eens op stand bekeken, en hij heeft geen extreem lange benen, ook niet extreem kort. Hij is behoorlijk vierkantsmodel.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 18:53

Optisch hoogbenig; dit leest voor mij als weinig romp en dus weinig inhoud.
Een jong paard lijkt altijd hoogbeniger dan dat zelfde paard op volwassen leeftijd. Bijvoorbeeld: Aktion.