1e OCD-bijeenkomst KWPN Assen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 10:02

Duitsland is nog bezig met het genetisch onderzoek, dat was deel van de studie.
(Voor kanker zijn er trouwens wel markers, maar dit ter zijde)

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 10:18

CGJ12"]
Met het nadruk op DE........

Ik hoop dat het de waarheid blijkt.
Dán nog even een vrijstelling bij het kabinet aanvragen om de marker genetisch aan te mogen passen en voila...............
[/quote]

Het gemanipuleerd turbo-paard. (ET etc. alleen voor selektief uitgangsmateriaal)

IDS: Ook CR-Delta denkt actief mee. (Kwam daar het in partjes denken ,linaire scoringsformulier niet vandaan)

https://www.cr-delta.nl/

[quote="sarabande schreef:
Ceasario het feit dat jij dingen niet wilt of kan uitleggen als falen van de lezer uitleggen is de boel omdraaien.
Dus nogmaals zet iets neer dat je kan toelichten, of zet niets neer.

Heb het voor je opgezocht:
Pagina 35 van IDS waar het simpel is uitgelegd.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 10:19

Je begrijpt best dat ik het wel begrijp, maar dit is een openbaar forum en om het ook voor anderen aantrekkelijk te houden zou enige duidelijkheid gewenst zijn.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 10:21

sarabande schreef:
Je begrijpt best dat ik het wel begrijp, maar dit is een openbaar forum en om het ook voor anderen aantrekkelijk te houden zou enige duidelijkheid gewenst zijn.

Ga je gang

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 11:16

jongens niet zo kinderachtig. hou het gezellig.

Maar als ik het goed begrijp is er al een soort gelijk onderzoek in Duitsland gaande of afgerond waar niets is uitgekomen en nu gaat het KWPN dat weer overdoen? En wat gaat er gebeuren met de jaarlingen die blijken OCD te hebben. Moeten de merries allemaal geprokt zijn om uit te kunnen sluiten dat het bij de merrie vandaan komt?

Wat betreft HKO bleek het toch ook al 4 generaties terug te zitten L'Invation geloof ik dat de hengst heet???

Misschien moet ik maar eens zo'n bijeenkomst bezoeken voor mijn vragen of TS weet hier n.a.v. Assen een antwoord op?

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-04 12:41

Er is samenwerking tussen Duitse, Franse en Nederlandse onderzoekers. Doel van het onderzoek van het KWPN is toegespitst op de Nederlandse situatie. Men wil een fokwaarde toekennen voor ocd. Selectie via rontgenen hengsten gaat (te) langzaam, via nakomelingenonderzoek kan een versnelling en ook nuancering worden aangebracht.
Opzet is als volgt (uit m'n hoofd, hoop dat het klopt):
- In maart-april 2005 worden 800 jaarlingen van 32 hengsten op de foto gezet. Het gaat om jaarlingen van min. 10 maand, vanaf dat moment schijn oc beeld niet meer substantieel te wijzigen.
- 25 jaarlingen per (veelgebruikte) hengst dus, hengstenkeuze gebaseerd op dwarsdoorsnede oude en jonge hengsten, springers en dressuurders, enz.
- Foto's van knieen, sprongen en kogels. Beoordeling niet alleen ja/nee, maar mate van oc + hoeveel gewrichten.
- Samen met rontgenologisch beeld van hengst + eventuele gegevens die er nog zijn uit prok-onderzoek 1992-1994 wordt geprobeerd een methode te vinden om een redelijk betrouwbare fokwaardeschatting te kunnen maken voor oc.
- Vanaf 2007 zal ieder jaar nakomelingen onderzoek op (alleen nieuwe??) hengsten plaatsvinden, zodat langzamerhand alle hengsten een fokwaarde mee krijgen voor oc.

Voordeel is dat er dus wat meer bekend wordt over de mate waarin bepaalde hengsten oc vererven. Het kan dus ook wel zo zijn dat een hengst die zelf wat afvlakkingen heeft, toch wordt goedgekeurd met een iets hogere fokwardeschatting voor oc, die later op basis van zijn nakomelingen hoger of lager kan worden.

Ik blijf het lastig vinden dat ze nog steeds niks kunnen zeggen of een individueel paard ook kreupel wordt van oc. Daardoor blijft het toch wat ingewikkeld. Straks wil iedereen alleen nog maar volledig 'schone' paarden, terwijl dat nog niet zo veel zegt over de bruikbaarheid.

Maar goed, het komt nu voor in 25% van alle paarden, da's ook wel een beetje veel. Ik hoor mensen over paarden die 'stijf' staan van de oc, heb dat zelf nooit meegemaakt, maar dat is natuurlijk ook geen pretje.
Misschien komen we weer een stukje vooruit, samen met een goede opfok en goede voeding van de drachtige merrie lost het probleem zich misschien gaandeweg enigszins op.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-04 12:46

Merilyn schreef:
En wat gaat er gebeuren met de jaarlingen die blijken OCD te hebben.

Die hebben het nu ook, het enige verschil is dat je 't weet....

Citaat:
Moeten de merries allemaal geprokt zijn om uit te kunnen sluiten dat het bij de merrie vandaan komt?

Dat is natuurlijk de keus van de individuele fokker. Wij denken er ondertussen wel sterk over om merries toch maar voor we met ze gaan fokken, op de foto te zetten.

[/quote]

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-04 13:12

ceasario schreef:
Tenzij ze de Marker vinden,vandaar het kontakt met Zangersheide en Buro van Haeringen.

Dat zou mooi zijn, maar ik heb begrepen dat oc niet op 1 gen zit, maar redelijk complex overerft. Lijkt me ook wel logisch, als je naar de aard van de aandoening kijkt.

monnes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 13:24

De grootste bezwaren geuit tijdens de avond in Assen waren:
- de moeillijkheden van de uitvoerbaarheid om 10 maanden oude veulens te röntgenen, met alles wat daarbij behoort
- de weinig procentuele vooruitgang wat betreft OC voor de komende generaties, waarbij men stelde dat er over 5 generaties van elk 9 jaar wordt bekeken. (=45 jaar dus !!)

Veel meer eer werd behaald om te beginnen de milieufactoren eerst goed te onderzoeken en / of aan te pakken. Hier is gelijk winst te behalen. Die paar procent genetische gevallen die je door het onderzoek kunt terugdringen zou hier tegen in het niet vallen. Zo stelden enkele aanwezigen.
DNA onderzoek was nog veel te complex zo stelde het KWPN waarbij wel 9 genen een verband hiermee konden hebben (waarschijnlijk binnen de komende 45 jaar duidelijkheid Knipoog )

Al met al een best informatieve avond, zowel door de leden van het panel als door KWPN leden in de zaal.

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 13:30

Maar kleur bv zit toch ook op meerdere genen en dat is een fluitje van een cent om te bepalen.
Probleem nu is vast te stellen op welke genen precies.

Ik ben het zeker eens met die omgevingsfactoren aanpakken want als je ziet dat dat Duits onderzoek aantoonde dat de grootste erfelijkheid ligt in OCD van de sprong en dan nog maar met max. 40 % dan wil dat zeggen dat je op 10 OCD paarden er door genetische selectie er nog MINSTENS 6 overhoudt mét OCD.

monnes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 13:31

Merilyn schreef:
Moeten de merries allemaal geprokt zijn om uit te kunnen sluiten dat het bij de merrie vandaan komt?

Wat betreft HKO bleek het toch ook al 4 generaties terug te zitten L'Invation geloof ik dat de hengst heet???

Zeker zijn er voorbeelden dat een hengst zelf geen OC had maar dit wel doorgeeft aan zijn nakomelingen. Het KWPN stelt dat de kortste klap naar een redelijk beeld, de hengsten zijn. Die dekken met ongeveer z'n 250 -en de hele merriestapel. 50% van een dekking is de hengst dus dit levert het snelste resultaat op. Ook krijg je dan meer nakomelingen van 1 hengst (ipv enkele van 1 merrie), dus een hogere betrouwbaarheid. Ze willen straks alle hengsten 3 fokwaardes meegeven die allen dezelfde mate van verervingsgraad hebben (heel laag dus !) 1 voor dressuur, 1 voor springen en 1 voor OC)

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 14:18

OC is maar voor een klein gedeelte erfelijk, de jaarlingen op de foto zetten kan zin hebben, maar alleen als je ze allemaal op dezelfde manier op zou fokken. Je hebt namelijk nog meer punten waar je rekening mee moet houden, en mijns inziens wordt hier nu te weinig naar gekeken. Merriehouders zouden daar veel beter over geinformeerd moeten worden.

Denk hierbij aan:

-De voeding van de merrie: De merrie kan je het beste in de laatste vier maanden van de dracht een merriebrok voeren want daar zitten alle belangrijke bestanddelen in die een dragende merrie moet hebben.

-Beweging van het veulen: je zou je veulen zo veel mogelijk buiten moeten laten lopen ook van hun 1e tot hun 3e levensjaar is beweging en weinig belasting van groot belang. De beweging die het veulen krijgt heeft invloed op de sterkte en ontwikkeling van hun bewegingsapparaat.

- Niet alleen de hengst vererft OC ook de merrie kan hierbij haar steentje bijdragen. Jaarlingen onderzoeken en gevonden OC op de vader neer laten komen vind ik onterecht.
Ik weet dat de hengsten meer merries dekken, maar bij zo een onderzoek zou je naar beide ouderdieren moeten kijken!

- voeding van het veulen: je moet zorgen dat je een veulen niet overvoed, en er is vaak een tekort aan koper en dat kan fragiel kraakbeen veroorzaken. Met Pavo Podo kun je de tekorten aanvullen door het veulen dit tot het tweede jaar te voeren.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 14:37

irish_lady schreef:
Met Pavo Podo kun je de tekorten aanvullen door het veulen dit tot het tweede jaar te voeren.

En jij gelooft alles wat er op die etiketten staat?
Ooit was er een voedingsfabrikant die adverteerde met speciaal voer voor paarden die "links vast zaten"...........

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 14:46

CGJ12 schreef:
En jij gelooft alles wat er op die etiketten staat?
Ooit was er een voedingsfabrikant die adverteerde met speciaal voer voor paarden die "links vast zaten"...........

Als er iemand sceptisch is dan ben ik het wel Knipoog , maar uit ons onderzoek kwam toch werkelijk naar voren dat Pavo Podo met zijn toegevoegde koper, calcium, fosfor en magnesium is het werkelijk een goed voer voor jonge paarden. Van andere producten zou je meer moeten geven om dezelfde waarden te halen, maar dan heb je weer het risico dat je hem te veel geeft wat ook OC weer in de hand werkt.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-04 14:52

monnes schreef:
De grootste bezwaren geuit tijdens de avond in Assen waren: de moeillijkheden van de uitvoerbaarheid om 10 maanden oude veulens te röntgenen, met alles wat daarbij behoort

Heb ik me over verbaasd je kunt toch mobiel rontgenen? Was Reinie Teeuwis trouwens die dat zei, die zag het onderzoek duidelijk niet zitten.

Citaat:
de weinig procentuele vooruitgang wat betreft OC voor de komende generaties, waarbij men stelde dat er over 5 generaties van elk 9 jaar wordt bekeken. (=45 jaar dus !!)

Vond ik idd steekhoudender. Wel lastig trouwens, als de schade 10 miljoen per jaar is, scheelt iedere procent toch wel weer. Bovendien wil ik als merriehouder wel weten hoe het zit, als ik dan een 'schone merrie' en een 'schone hengst' koppel (intelligent aanparen noemden ze dat gisteravond Haha! ) en zorg voor goede opfok, verwacht ik dat de verbetering bij mij thuis sneller gaat.

Citaat:
Veel meer eer werd behaald om te beginnen de milieufactoren eerst goed te onderzoeken en / of aan te pakken.

Klopt, maar een stamboek heeft daar weinig invloed op, die kunnen alleen via de fokkerij proberen iets te verbeteren.

Citaat:
DNA onderzoek was nog veel te complex zo stelde het KWPN waarbij wel 9 genen een verband hiermee konden hebben (waarschijnlijk binnen de komende 45 jaar duidelijkheid Knipoog )

Er werd ook terecht opgemerkt dat je voor DNA-onderzoek (er wordt overigens ook bloed + haar afgenomen) het fenotype moet weten, DNA onderzoek sec heeft natuurlijk helemaal geen zin. Ze kunnen dus op termijn wel wat gaan doen met het DNA, ws gekoppeld aan het onderzoek op Zangersheide of in Frankrijk.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 15:00

irish_lady schreef:
Pavo Podo met zijn toegevoegde koper, calcium, fosfor en magnesium is het werkelijk een goed voer voor jonge paarden.

Het lijkt wel een commercial. Knipoog

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 15:07

CGJ12 schreef:
Het lijkt wel een commercial. Knipoog

Astronautenvoer met niks er in, voor luie magen.

Gewoon basisbrok en zoveel hooi als ze willen.
Verder loopstal en longeren met zadel er op bij 18 maanden, nog een zomer op 250 ha land ravotten en goed op de foto.

Dus wat is wijsheid.?

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-04 15:23

ceasario schreef:
Verder loopstal en longeren met zadel er op bij
18 maanden, nog een zomer op 250 ha land ravotten en goed op de foto.

Verkeerd geteld Scheve mond , hoop ik?

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 15:41

Welnee........
Caeasario heeft sterk ontwikkelde paarden en die kunnen dat best aan bij 18 maanden..........

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 15:56

Pavo Podo is dan nog geen voer maar een supplement. Tegenwoordig hebben alle veulen- en merrievoeders een hoog kopergehalte.
Wij geven als extra kopersupplement Equistro Haemolytan; dit aan de merrie de laatste 2 maanden dracht en dan aan het veulen, al enkele uren na de geboorte een dosis.

Ruchet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 16:01

En wat als je jaarling twee grote ocd heeft in het spronggewricht ?

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 16:08

Ken je zo ééntje?
Geld terug ofzo

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 16:14

Ruchet schreef:
En wat als je jaarling twee grote ocd heeft in het spronggewricht ?

wat dan?

Niks bijzonders.
Dat mag de eigenaar zelf bekijken.

Misschien zijn er ook wel eigenaren die de uitslag helemaal niet willen weten.
Dan niet. Blijft dat gewoon bij het KWPN......

Ruchet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 16:20

Dat jaarling is dus van mij, ik heb haar vorig jaar als veulentje gekocht, maar het viel me voor een paar maand geleden op dat de sprong af en toe wat dikker was, dus foto's van beide sprongen en gemaakt, en beide sprongen ocd.

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 16:23

Operatie voor er schade aangericht wordt? Als de sprong wat opzet is dat toch al teken van irritatie aan het gewricht.