Fries x Andalussier

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 12:40

PhiaBink schreef:
En als ik dat ooit wil gaan doen, dan is het veulen gewoon voor ons zelf. Haha!

En met welk doel, rijden of aangespannen?

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-04 14:10

Samsam schreef:
En met welk doel, rijden of aangespannen?

Maak dat wat uit Verward !
En ooit kan ook nooit zijn Haha!

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 15:04

Tuurlijk maakt dat uit, koetspaard is toch anders dan dressuurpaard?

Kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 17:51

Samsam schreef:
Tuurlijk maakt dat uit, koetspaard is toch anders dan dressuurpaard?

Vind je?? Had je gisteravond Chardon eens aan de gang moeten zien. Haha! Haha!

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-04 20:11

Een koestpaard kan net zo goed een GP proef lopen Haha! .
Er heeft een tuiger!! op de OS meegedaan voor Amerika. Als dat geen koestpaard is!
De meeste koetspaarden op Nationaal of Wereld niveau lopen minimaal op Z niveau dressuur Haha! . Daar kunnen de meeste "dressuurpaarden" nog wat van leren.

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 17:04

kimmie261 heeft haar friese merrie laten dekken door een andalusier.
Als je even wacht kan je van het voorjaar bij haar kijken wat het geworden is!!!

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 17:45

jep, mijn merrie krijgt een veulen van een andalusier.....en waarom zou dit niet mooi worden???in de friesche voorvaderen zit andalusier.

Ik ben het veulen trouwens nu al kwijt hoor,of het nou een merrie of een hengst wordt,ik heb voor beide al een baasje...

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-04 23:39

Mij lijkt het ook wel een combinatie dat zou kunnen. Ik zou het niet met Famosa doen. Misschien ooit in de toekomst met een andere P.R.E. merrie.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 23:51

ja hoor,en ik heb dus echt een hele stevige barokke friese merrie en die is gedekt door een zeer mooie barokke anda hengst...

ik heb al 4 mensen die het veulen willen kopen,maar als het een hengstje is ga ik er nog even over nadenken...die hou ik denk ik zelf...

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 23:52

kimmie261 schreef:
in de friesche voorvaderen zit andalusier.

en andersom ook...

Ik ben juist wel voor kruisingen, we vergeten vaak dat dankzij kruisen de rassen nu zo zijn geworden zoals ze zijn.
En ik vind kruisingen (of bastaards/vuilnisbakkies) van de meeste diersoorten vaak berensterk.

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 09:32

ik snap niet dat je kan zeggen dat iets niet mooi gaat worden.
Wie weet word het wel een heel mooi veulen, kijk je ziet ook weleens hele lelijke andalusiers of friesen die rasecht zijn.
Daarom een kruising kan mislukken maar ook super mooi zijn.
Ik krijg een kruising Duitser x Andalusier. Wat moet dat worden dan???? Tong uitsteken
En die van kimmie kan bijna niet lelijk worden!
uhh die van mezelf ook niet hoop ik... Ach gut
Laatst bijgewerkt door Mexxuna op 29-11-04 09:37, in het totaal 1 keer bewerkt

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 09:35

ik zou me toch maar gaan voorbereiden op een monster,als ik de meningen zo zie over kruisingen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 09:36

kimmie261 schreef:
jep, mijn merrie krijgt een veulen van een andalusier.....en waarom zou dit niet mooi worden???in de friesche voorvaderen zit andalusier.

Ik ben het veulen trouwens nu al kwijt hoor,of het nou een merrie of een hengst wordt,ik heb voor beide al een baasje...

Ieder paard of veulen kan je altijd kwijt, dat is het probleem niet!

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 09:39

Pipo schreef:
Ieder paard of veulen kan je altijd kwijt, dat is het probleem niet!

Ja dat is ook weer waar ja....
ik wacht tot ie 3 is en laat dan beoordelen of zijn bouw enzo goed zijn.
ach ja.. ik hoop dat ie 3 wordt!!! eerst maar wachten op die laatste 11 weken... Pling

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 10:11

maar pipo wat is het probleem dan wel???

een gezond paard X een gezond paard maakt toch geen ongezond paard???
en waarom is een kruising lelijk,ik heb echt al mega gave kruisingen gezien!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 10:14

kimmie261 schreef:
maar pipo wat is het probleem dan wel???

een gezond paard X een gezond paard maakt toch geen ongezond paard???
en waarom is een kruising lelijk,ik heb echt al mega gave kruisingen gezien!!

Denk eerst even verder na met wat ik zou kunnen bedoelen met : Je kunt ze altijd kwijt Knipoog

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 10:24

owwwwwwww,zo...

haha daar had ik niet over nagedacht!!nee ik bedoelde meer een leuk huis,zeg maar...

Mim11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 20:50

Heej hallo! Wat is dat voor rare redenering dat je als je kruist nog ongezondere paarden zouden krijgen? 'n Beetje geneticus (ja ik ben er een) kan dit alleen maar toejuichen: kruisen zorgt juist voor meer genetische variatie, 'nieuw bloed' noemen ze zoiets. Het probleem met 'zuivere' rassen is dat er wel genoeg rassen zijn (genoeg variatie zou je dan denken), maar juist binnen die rassen zoveel doorgefokt is op dezelfde eigenschappen, dat de populatie steeds homogener wordt, en dus de genetische variatie, en dus de biodiversiteit, achteruit gaat.

Het is trouwens 'n ongelofelijke misvatting dat rassen 'zuiver' zijn. De Fries stamt oorspronkelijk ook van wel 3 rassen af, waarna er ook is ingekruist. Het doel van een Arabo-Fries is om juist meer genetische variatie te krijgen, en dus een gezonder paard te fokken. En waarom moet het ergens op lijken? Doe af die oogkleppen!

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 21:03

Ik vind het ook wel een uitdaging om nieuw bloed te fokken.
Alleen wil ik dan wel een beetje zekerheid dat het iets kan worden..

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 21:06

Mimpje schreef:
Heej hallo! [...]Doe af die oogkleppen!

Dat bedoel ik! OK dan!
Alleen leg jij het beter uit!
Ik heb zelf een kruising Fries x ?????
en ik ben er hardstikke blij mee dat ie 'lekker anders' is!
Ik krijg vaak ook complimenten dat het zo'n leuk/ mooi paard is.
Het beest is ook nog berensterk!

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 21:09

Oogkleppen, oogkleppen....
Ik heb geen roze bril op... zou dat het zijn?

Je hebt echt wel leuke mengelmoesjes.
Maar er zijn er meer die niet om aan te zien zijn!
Uiteindelijk, zal je een raszuiver dier beter kwijt kunnen (lees; meer opbrengst).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 21:40

Dees schreef:
Oogkleppen, oogkleppen....
Ik heb geen roze bril op... zou dat het zijn?

Je hebt echt wel leuke mengelmoesjes.
Maar er zijn er meer die niet om aan te zien zijn!
Uiteindelijk, zal je een raszuiver dier beter kwijt kunnen (lees; meer opbrengst).

Bedoel je niet "stamboek" zuiver? Of erkend stamboekzuiver?

Of meer, van erkende vaders en moederlijnen............

He oliebol, hoe leg je zoiets normaal uit Haha!

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 21:48

Erkend stamboekzuiver binnen 1 ras, wellicht Haha!

Bij warmbloed paarden is ras niet echt een issue, als het maar hetzelfde type is. Maar Anda en Fries zijn toch echt ras-stamboeken. Ik zou binnen hetzelfde stamboek blijven als ik een redelijk te verkopen veulen wenstte.
Als het voor mezelf was, zou ik er misschien wel een bonte C-pony op zetten.. leuk, experimentje Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 21:53

Dees schreef:
Erkend stamboekzuiver binnen 1 ras, wellicht Haha!

Bij warmbloed paarden is ras niet echt een issue, als het maar hetzelfde type is. Maar Anda en Fries zijn toch echt ras-stamboeken. Ik zou binnen hetzelfde stamboek blijven als ik een redelijk te verkopen veulen wenstte.
Als het voor mezelf was, zou ik er misschien wel een bonte C-pony op zetten.. leuk, experimentje Haha!

Of een leuke minishet of zo Haha!

Mim11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 21:59

Haha, oliebol ik vond banketstaaflig al leuk hihi!
Werkt sjit ook niet? Naja, beetje off topic

Tja, als je alleen een paard fokt om 'm goed kwijt te kunnen, of om de genetische variatie op peil te houden, dat is nogal iets anders. In het eerste geval is zelfs inteelt een goede optie, omdat je dan supergenen met supergenen combineert, dat betekent een superhomogeen dier, wat waarschijnlijk heel mooi is. Het punt is, dat je hierdoor ook andere genen, die coderen voor fatale ziektes bijvoorbeeld, óók homogeen maakt, die anders recessief blijven, dus niet voorkomen. Dus als je zeg maar een ziekte hebt, en de genetische code is hiervoor a (=recessief), en het niet hebben van een ziekte is A (= dominant) en je kruist je superdieren, die allebei Aa hebben (want je krijgt genetische informatie van zowel vader als moeder, dus chromosoomparen) met elkaar, dan heb je 25% kans dat ze aa, en dus de dodelijke ziekte hebben. Dat is dus niet gezond.

Tis nogal 'n simpel voorbeeld, 't is in werkelijkheid ingewikkelder, maar ik hoop dat 't 'n beetje duidelijk is. Binnenkort kan ik 't nog beter uitleggen, ben weer hard aan 't leren voor tentamen Genetic Improvement of Livestock, ieuw!!

De reden dat je niet precies weet wat je voor dier fokt als je kruist, is dat je compleet verschillende genen met elkaar combineert. In het ene geval komen dan wel de 'mooie' eigenschappen tot uiting, en in andere gevallen dus juist niet. Maar ook niet alle raszuivere paarden zijn nou supermooi, dus dat met die roze bril ben ik het niet mee eens.

En over dat 'stamboek'zuiver: dat is in principe hetzelfde. Een stamboek doet niks anders dan een ras in stand houden, zoals de Fries en de New Forester of de Welsh. Nu heb je tegenwoordig ook 'ruimere' of modernere stamboeken, zoals BWP en NRPS, die meer paarden toelaten (zoals arabo-friezen bij het nrps) omdat ze andere criteria hebben, dus dat maakt 't 'n beetje onduidelijk.

He, ik hoop dat ik niet teveel verwarring heb gezaaid, anders leg ik 't nog wel 's uit over 3 weken als ik tentamen heb gehad... pfh