Commercieel of durven

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 13:41

Ik heb ook een paard (veulen) gekocht van een, toen voor mij zeker nog onbekende hengst. Ik let niet zo op afstamming, het dier moet iets in mij teweeg brengen, een gevoel. Zo ook Sjors, puur springen gefokt (Voltaire x Nimmerdor), maar die sprak mij ook meteen aan.

Al kan ik me wel voorstellen dat als je een merrie gaat kopen voor de fok, je wel gaat kijken naar afstamming. Al zou ik predikaten belangrijker vinden denk ik.

Ik moest wel heel hard lachen om dat hele kleine zinnetje onderaan het bericht van de TS Haha!

Semra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 13:47

Persoonlijk ben ik ook niet voor het 'commerciele fokken'. Maar het is denk ik wel afhankelijk met wat voor doel je fokt. Als je voor de sport fokt is naar mijn mening de afstamming minder belangrijk dan wanneer je het voor de handel doet. Naar een veulen van een bekende, bewezen hengst komen meer kopers kijken dan naar een veulen van een onbekende. En als je een hengstveulen wil opfokken voor de hengstenkeuring gaan ze op de keuring toch naar z'n papier kijken. Zelf ben ik ook voor het meer gedurfde, en kijken wat er bij je merrie past, ookal is het een onbekende hengst. Daar tegenover heb ik een drachtige merrie staan met een papier om van te kwijlen en daar wil ik nu ook regelmatig mee gaan fokken. Maar ik heb ook haar 5 jarige dochter nog staan, welke van een minder bekende hengst is, en daar ben ik toch nog niet zo zeker van om haar te laten dekken want 'krijg ik dan het veulen wel verkocht?'

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 13:53

De gok eens wagen vind ik. Als iedereen commercieel fokt vallen we straks allemaal over de Gribaldi's, Ferro's, Krack C en Jazzen.

lucas03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 14:00

petraaken schreef:
De gok eens wagen vind ik. Als iedereen commercieel fokt vallen we straks allemaal over de Gribaldi's, Ferro's, Krack C en Jazzen.

doen we dat al niet?

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-04 14:00

petraaken schreef:

En Rubiquils die jij aan iedereen aanraadt?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 14:01

Als we zo doorgaan wel Haha!

Ik zou de gok gewoon wagen!

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 14:02

petraaken schreef:
Als iedereen commercieel fokt vallen we straks allemaal over de Gribaldi's, Ferro's, Krack C en Jazzen.

Die hebben we al!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 14:04

Ik heb een kennis en die heeft nu ook verschillende paarden gedekt met een belgisch/franse? hengst
dit omdat hij die verschrikkelijk goed vind springen en door vererven.

En dit jaar het eerste veulen ervan en hij is geweldig
En er is al meteen flink op geboden
Dus dat word toch gedaan op een onbekende hengst.

Zou ik zelf een paard durven kopen met onbekende vader.
Ja
als het type, karakter en gebruikersdoel me aanstaan wel.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 14:04

lucas03 schreef:
doen we dat al niet?

eigenlijk wel.

Sarabande Rubiquil dekt wel geen 400 merries in een jaar. Dus wat hem betreft valt dat nog goed mee. Haha!

lucas03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 14:07

runningkawa schreef:

Zou ik zelf een paard durven kopen met onbekende vader.
Ja
als het type, karakter en gebruikersdoel me aanstaan wel.

maar hoe kom jij bij dat paard, als ik een advertentie lees met;
te koop; flipje x miepje Verward , goed lopen enz enz.

dan is niet meteen mijn belangstelling gewekt, dus.... ga ik niet kijken.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-04 14:08

petraaken schreef:
eigenlijk wel.

Sarabande Rubiquil dekt wel geen 400 merries in een jaar. Dus wat hem betreft valt dat nog goed mee. Haha!

Nee Petraaken dat weet ik, maar ik heb het in dit topic over totaal onbekende hengsten. Als hier een advies gevraagd wordt komt iedereen met de hengst die hij/zij zelf kent of mooi vindt.

Kijk naar de lijst beste 3 hengsten, daar scoren de bekende, die trouwens ook in de tegenhanger goed scoren Haha!

Op die bekendheid daar gaan mensen toch op af Scheve mond .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 14:10

Als er een aansprekende bewegings foto staat, zou ik wel gaan kijken

Om eerlijk te zijn ga ik nu ook niet kijken als het verder is, met 1 of andere pokke foto erbij, al is het een bekende stam
is het dichtbij kan ik het nog eens wagen.

En vaak kom je ook via via bij paarden uit.

Kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 14:23

petraaken schreef:

Dat doen we nu al.

Als ik een sportpaard zocht en het dier stond me aan, dan zou die onbekende vader me niet uit maken.

Maar zoek ik een paard voor de fokkerij, dan zou ik dit alleen doen, als er achter die hengst een heel degelijke en doorgefokte moederlijn zat. Mocht de hengst het dan zelf niet waar maken, dan zit er in ieder geval maar 1 zwakke schakel in de ketting en dan kan de moederlijn dit zonder al te groot probleem opvangen.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-04 14:25

Kitten schreef:
dan zit er in ieder geval maar 1 zwakke schakel in de ketting en dan kan de moederlijn dit zonder al te groot probleem opvangen.

Die durvende fokker ziet dit nu juist als een versterkende schakel, alleen de goegemeente niet Knipoog

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 14:25

mag ik vragen over welke hengst het gaat of is dat gezegd Verward Haha!

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-04 14:27

Sammie schreef:
mag ik vragen over welke hengst het gaat of is dat gezegd Verward Haha!

Eigenlijk in het algemeen, maar naar aanleiding van een keuze die Sjuim overwoog.

Maar daar komt ze zelf wel (of niet) mee.

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 14:29

sarabande schreef:
Eigenlijk in het algemeen, maar naar aanleiding van een keuze die Sjuim overwoog.

Maar daar komt ze zelf wel (of niet) mee.

Lijkt me ook niet echt belangrijk, het gaat immers over de stelling in het algemeen.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 14:33

...onbekende hengsten kunnen later ook bekende hengsten worden .

Magique

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 14:34

sarabande schreef:
Maar als jullie een sportpaard zouden kopen, zou je dan genoegen nemen met een vader waar niemand ooit van gehoord heeft??

Ja hoor geen probleem mits hij écht goed kan bewegen natuurlijk. maar het merendeel zal denk ik toch voor het paard gaan met de bekende vader met een hoog penny gehalte.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-04 14:36

LDRD schreef:
...onbekende hengsten kunnen later ook bekende hengsten worden .

Ja en het kan ook van niet.
Maar over misschien ben ik volgend jaar miljonair gaat het eigenlijk niet. Meer over wat en waarom een fokker een keuze maakt.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 14:39

sarabande schreef:
Nee Petraaken dat weet ik, maar ik heb het in dit topic over totaal onbekende hengsten. Als hier een advies gevraagd wordt komt iedereen met de hengst die hij/zij zelf kent of mooi vindt.

Kijk naar de lijst beste 3 hengsten, daar scoren de bekende, die trouwens ook in de tegenhanger goed scoren Haha!

Op die bekendheid daar gaan mensen toch op af Scheve mond .

ja, dat is wel waar en ik moet bekennen dat ik me daar op orienteer als het een jong paard betreft. Bij een ouder dier kijk ik naar het niveau van het paard zelf. Maar ik heb wel een de tik bij een onbekende afstamming toch te zoeken naar enigzins bekende namen in de afstamming van de vader of de moeder. Kwestie van toch een enigzins aanknopingspunt te hebben of het paard/veulen moet uit een onbekend stamboek komen voor mij. Ravel kend ik ook niet indertijd toen wij Roxette kochten. We kenden enkel Uniform en Variant van naam verdere lijn was/is totaal onbekend in België. Haha!

Kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 14:53

sarabande schreef:
Die durvende fokker ziet dit nu juist als een versterkende schakel, alleen de goegemeente niet Knipoog

Ben ik niet met je eens, als de moederlijn achter die hengst ook onbekend is, heb je hooguit te maken met een toevals product en ga ik er niet mee fokken.

Is alleen de hengst onbekend maar komt hij uit een goede moederlijn dan kun je even goed een goed fokproduct over houden. Zelfs als de hengst zelf plat op zijn bekkie gaat.

Rhea

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 15:34

Ik denk dat wanneer jij als fokker een goede motivatie hebt om voor een bepaalde hengst te kiezen, je deze motivatie ook bij de verkoop van het veulen kunt gebruiken. Je moet een eventuele koper overtuigen van je bewuste keuze en de positieve kanten daaraan. M.a.w. maak die onbekende hengst bekend bij de koper Je moet natuurlijk wel hoe zien hoe je de interesse op kunt wekken op basis van een advertentie, maar wanneer men vraagt naar de afstamming kun je deze toch motiveren??

Ruchet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 16:30

In eerste instantie geef ik niet zoveel om een papier als het om een springpaard gaat, als het een merrie is zou het wel mooi zijn als er een interressant papier bij zat, een voorbeeld daarvan; Ik heb een merrie V:Armstrong x Zalmeco waar ik 1.35 mee spring, en die heeft voor twee maand geleden een (terugkomende) peesblessure opgelopen, we hebben besloten om haar onder de hengst te doen (DARCO), nou ben ik me even gaan verdiepen in haar stamboom, en nou blijkt dat ze super interessant gefokt is, twee keer prestatie en veel keur preferente merries erachter, en het is de stam van o.a Cocktail.

jeanke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 16:36

Op gebied van mijn hengstenkeuzes ben ik nogal een einzelganger: ik fok meestal met jonge hengsten die mij qua beweging, techniek en afstamming aanspreken. Op deze manier blijven de dekgelden betaalbaar en fok je toch een leuk veulen. Als je dan geluk hebt, worden deze later bekend en zit je met de eerste jaargangen van een goede hengst. Soms valt het ook tegen, maar je kent het risico van te voren.

Over het gebruik van onbekende hengsten: ik heb dit jaar 2 merries laten dekken van Tenor Manciais (voor de nederlanders vader van Blom's Orient de l' Espace Z- goedgekeurd). Deze hengst stond bij een toen pas beginnende hengstenhouder en is door vertrek van de ruiter naar het buitenland redelijk vroeg uit de sport teruggetrokken: Resultaat niet erg bekend en weinig kwalitatieve merries gedekt maarhij heeft toch een paar extreem goede jumpers lopen in Amerika. Ik maak er geen probleem van om deze hengst te gebruiken alhoewel men mij voor gek heeft versleten om deze hengst om mijn oude merrie te gebruiken en het is dan wel minder commercieel maar de echte kenners zullen het veulen niet laten staan.
Laatst bijgewerkt door jeanke op 23-11-04 16:38, in het totaal 1 keer bewerkt