haflingers met ijzers

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

WHOOPY

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 15:49

Mr_Mikey schreef:
Mijn haf had eerst geen ijzers. Toen kreeg hij een grote scheur in zijn hoef enz.. en toen kreeg hij voor ijzers

Die van mij heeft sinds een tijdje ook een verticale scheur in zijn voorhoef en mijn hoefsmid adviseerde me de laatste keer het eerst nog even aan te kijken (geef hem inmiddels al 4 maanden biotine), maar scheur zit er nog. Is het probleem bij jou opgelost met ijzers?

Amulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 09:42

WHOOPY schreef:
Die van mij heeft sinds een tijdje ook een verticale scheur in zijn voorhoef en mijn hoefsmid adviseerde me de laatste keer het eerst nog even aan te kijken (geef hem inmiddels al 4 maanden biotine), maar scheur zit er nog. Is het probleem bij jou opgelost met ijzers?

Mijn vorige haflinger (Amulet) heeft dat ook gehad, zeer waarschijnlijk aangeboren (maar dat weet ik niet zeker, want hij was 4 toen ik hem kreeg). In allebei zijn achterhoeven, van boven naar beneden en vrij diep. De DA verwonderde zich erover dat hij er nooit kreupel aan geweest is en de hoefsmid zei dat het niet zo'n ramp was. Maar omdat het aangeboren was zou hij er zeer waarschijnlijk nooit vanaf komen (zo'n scheur komt vaak omdat er dan viezigheid in een randje van de hoef gekomen is en dan gaat het splijten). Amulet is daarom nooit op ijzers gegaan, maar ik moest die scheuren wel teren en oliën om te voorkomen dat er teveel viezigheid in zou komen (dan zou het kunnen gaan ontsteken).

Mijn hoefsmid zei dat wanneer het niet aangeboren is dan is het goed op te lossen door ijzers of (als het echt te erg is) een plaatje erop.

Tienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 19:24

geeek schreef:
hebben jullie je haflinger ook op ronddom op ijzers zoniet brokkelen de hoeven dan niet? en rij je er wel elke dag mee?
ik heb mijn haf altijd ronddom op ijzers ik wou wel eens zonder doen omdat men zeg dat dat ook wel eens goed is maar ik durf het niet omdat ik een stuk over de weg moet naar de bos.

ik heb mn haffie op dit moment niet op ijzers staan vorig jaar zomer wel omdat ik toen naar buiten ging en ik zat in een dorp dus veel over de straat.
nu heb ik ze dus niet en soms ga ik nog wel eens een stukje naar buiten , verder rij ik wel gewoon iedere dag in de bak ofzo.
haar hoeven brokkelen eigenlijk nooit af Lachen
nu ga ik naar een andere stal bij het bos maar dan heb ik ook geen ijzers nodig omdat ik maar 1 x een weggetje moet oversteken ! dus ik heb ze niet echt nodig Lachen

maessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-04 16:36

Onze haflingers lopen alleen als ze zomers wedstrijden lopen en/of veel op de weg komen op ijzers. Ik let er altijd op dat ik buiten in de berm blijf. Maar het verschilt wel per paard, want een van onze merries kan eigenlijk niet zonder ijzers want dan houd ze geen hoeven over. Maar ze staat nu zonder ijzers en word de hele winter niet bereden, en in het voorjaar smijt ze, dus hebben haar hoeven de kans om te herstellen. In de hoop dat ik haar dan wel zonder ijzers kan houden! (In het wild moet het ook kunnen!) (Nu geen reacties ja maar het is zover ingeteeld in de loop der jaren Haha! Dat weet ik dus, maar toch moet elk paard zonder ijzers kunnen zolang ze niet op de weg komen lijkt mij)