WHOOPY schreef:Die van mij heeft sinds een tijdje ook een verticale scheur in zijn voorhoef en mijn hoefsmid adviseerde me de laatste keer het eerst nog even aan te kijken (geef hem inmiddels al 4 maanden biotine), maar scheur zit er nog. Is het probleem bij jou opgelost met ijzers?
Mijn vorige haflinger (Amulet) heeft dat ook gehad, zeer waarschijnlijk aangeboren (maar dat weet ik niet zeker, want hij was 4 toen ik hem kreeg). In allebei zijn achterhoeven, van boven naar beneden en vrij diep. De DA verwonderde zich erover dat hij er nooit kreupel aan geweest is en de hoefsmid zei dat het niet zo'n ramp was. Maar omdat het aangeboren was zou hij er zeer waarschijnlijk nooit vanaf komen (zo'n scheur komt vaak omdat er dan viezigheid in een randje van de hoef gekomen is en dan gaat het splijten). Amulet is daarom nooit op ijzers gegaan, maar ik moest die scheuren wel teren en oliën om te voorkomen dat er teveel viezigheid in zou komen (dan zou het kunnen gaan ontsteken).
Mijn hoefsmid zei dat wanneer het niet aangeboren is dan is het goed op te lossen door ijzers of (als het echt te erg is) een plaatje erop.