tinkermerrie laten dekken, maar welke tinkerhengst

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-04 22:40

Cayusejuhh schreef:
Wij hebben Offspring.. een echte reus.
Hij is 165 hoog. en fokt zeeeer groot door.
[image]

Mooie hengst zeg, ik hou wel van grotere tinkers, ik ga ik nog wel een rondje hengsten doen, misschien kom ik wel even een keertje langs als dat goed is

Caye

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 09:22

tuurlijk!! your welcome Knipoog

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-04 17:00

Mariska_28 schreef:
Als je die luxe gang zoekt die bij het NTS vooraan staat, die zal je bij geen enkele echt zware cob vinden denk ik. Maar Dublin beweegt verder gewoon goed, mooi actieve gang, maar dus niet dat heffende (a la fries).

Dat heffende hoef ik ook niet perse maar ze moeten wel een mooie ruime en actieve gang hebben.

LoeKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 16:32

kijk is op www.tinkerstamboek.nl en dan bij hengsten geloof ik staan een heleboel goedgekeurde Tinkerhengsten..

Caye

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 17:27

yep klopt de link..
heb je meteen een overzicht welke hengsten en waar ze staan.
En de foto er bij

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 18:05

Angeliekje schreef:
Dat heffende hoef ik ook niet perse maar ze moeten wel een mooie ruime en actieve gang hebben.
Nou dat heeft hij wel volgens mij. Hij heeft eerst enige tijd bij de Irish Tinkerstable gestaan, en daar kom ik veel. Vandaar dat ik hem ken.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 18:34

Ik vind de hengsten Chakotay, Braveheart en Collin prachtig en zeer mooi gebouwd

Caye

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 20:29

collin.. die ken ik niet..
( van naam wel maar niet voor de geest halen)

Bonte

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 23:07

Cayusejuhh schreef:
collin.. die ken ik niet..
( van naam wel maar niet voor de geest halen)

Afbeelding

Caye

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 09:46

thnx Mariel! Haha!

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 23:39

Als ik het me goed herinner is Anouk dit jaar toch een keer dagkampioen merries geworden bij het NST?
Dus als je een stamboekveulen wil fokken valt een deel van de ICS hengsten helaas voor je af.
Daarbij staat me ook bij dat ze als Grai is gekeurd (sorry, ik let nou eenmaal op Grais aangezien Fayette er ook een is Haha! ). Een kenmerk van een Grai is dat ze hun type over het algemeen doorfokken.
Verder zou ik persoonlijk niet een superzware en stevige hengst op een Grai zetten. Omdat je dan eigenlijk 2 uitersten met elkaar kruist en wie weet wat je daar uit krijgt? Een paardje met een Grailichaam en zware Vannerbenen? Het kan natuurlijk goed gaan maar je kunt op deze manier ook een misbaksel qua uiterlijk fokken die bij typebepaling tussen het schip en de wal terecht kan komen.
Zelf ben ik op het moment helemaal weg van Gulliver O'Britain. Ong. 1.55 m. zwartbont, onverstoorbaar karakter, grote knuffelkont, met een mooie Cob-bouw. Niet te zwaar gebouwd maar ook niet te licht.
Seamus vindt ik ook een erg mooie hengst maar die schijnt te koop te staan en is, denk ik voor in jouw ogen, te licht gebouwd.
Verder is Boris het overwegen waard. Ook groot, rijtypisch en een prachthengst om te zien.
Shakespeare zou ook een mooie zijn geweest alleen is die naar Zweden verkocht dus die zal wel niet meer terug komen Verdrietig

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-04 09:28

Maar zo te lezen wil ze geen luxe tinker fokken, maar juist iets zwaarder fokken (Waar ik alleen maar achter kan staan.. Haha!). En ik denk dat je prima met een hengst als Dublin kan fokken. Op de ICS stambomensite staan een aantal nakomelingen van hem: http://www.irishcobsociety.net/cgi-bin/breedinl.pl?op=breeding&index=361&gens=4&db=Irishcob.dbw Er staan ook foto`s van de merries bij, en ook lichter gebouwde merries (jaja niet alles bij het ICS zijn van die buffels.. Haha!)

Succes met zoeken!!

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-04 12:47

Maar Dublin is weer alleen een ICS hengst en geen NST hengst. Dus nu nog de vraag wil ze een stamboekveulen of een registerveulen Haha!

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-04 13:32

flettie schreef:
Maar Dublin is weer alleen een ICS hengst en geen NST hengst. Dus nu nog de vraag wil ze een stamboekveulen of een registerveulen Haha!

FOUT!! (je gaat niet door voor de vaatwasser.. Haha!) Dublin is zowel bij het ICS als het NST goedgekeurd.. Dus ze zou er gewoon mee kunnen dekken en een stamboekveulen krijgen...

renate85

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-04 17:06

dit is wel een mooi beest
Afbeelding
en deze Afbeelding meld je het even als je een keus hebt gemaakt

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-04 17:43

Ik ben weer in een blaadje een (in mijn ogen) superhengst genaamd: Sonny tegengekomen, die ga ik ook absoluut een keertje in het echie kijken.
Afbeelding

Dit zijn zijn kenmerken:
Sonny, een internationale tophengst afkomstig uit Ierland
Sonny is een barokke, goedgekeurde ICS-hengst met drie mooie gangen. Hij is geboren in 1990 en heeft een schofthoogte van 1.60m. Sonny heeft mooi behang en een gouden karakter; hij is superbraaf. Sonny is zowel onder het zadel als voor de wagen te rijden.

Pfff het word steeds moeilijker om uit te zoeken welke hengst ik Anouk wil laten dekken, ik hoor hier wel hele goede tips Knipoog

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-04 17:59

flettie schreef:
Als ik het me goed herinner is Anouk dit jaar toch een keer dagkampioen merries geworden bij het NST?
Dus als je een stamboekveulen wil fokken valt een deel van de ICS hengsten helaas voor je af.
Daarbij staat me ook bij dat ze als Grai is gekeurd (sorry, ik let nou eenmaal op Grais aangezien Fayette er ook een is Haha! ). Een kenmerk van een Grai is dat ze hun type over het algemeen doorfokken.
Verder zou ik persoonlijk niet een superzware en stevige hengst op een Grai zetten. Omdat je dan eigenlijk 2 uitersten met elkaar kruist en wie weet wat je daar uit krijgt? Een paardje met een Grailichaam en zware Vannerbenen? Het kan natuurlijk goed gaan maar je kunt op deze manier ook een misbaksel qua uiterlijk fokken die bij typebepaling tussen het schip en de wal terecht kan komen.

Ja het klopt dat Anouk dagkampioen merries geworden is in Houten. Maar ik denk dat ik toch wel de gok wil nemen voor een wat stevigere hengst aangezien Crosby niet echt een Grai is, en haar moeder was ook een Grai, en Anouk is er toch als een Grai uitgekomen Tong uitsteken .
Afbeelding
Vader van Anouk, Crosby.

Maar aan de andere kant...het is me wel opgevallen op de keuringen dat de jury niet echt meer kijkt naar het grovere soort tinker, want ik had alleen maar meegedaan voor de lol om te kijken hoe ver ze zou komen en kijk nu, ze is gewoon ver gekomen met haar nederlands reserve kampioen 2004, en dat alleen maar om haar "zwevende" draf. Voordat ik naar de keuring ging zat ik er aan te denken om haar te laten dekken door een friese hengst, omdat ik friezen ook hartstikke mooi vind, maar dat heeft iedereen me afgeraden omdat het zo zonde zou zijn. Het gaat er wel om wat de mensen die het toekomstige veulen willen hebben, en misschien willen die ook wel een Grai...en dan is het heel moeilijk om een geschikte hengst te vinden. De ene zegt je moet een zware tinkerhengst erop doen, en dan weer andere zeggen je moet er een slankere op zetten. Hoe dan ook het blijft moeilijk.....Ik hoop dat ik toch ooit een hengst vind die IK echt mooi vind.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-04 19:37

Angeliekje schreef:
Ik ben weer in een blaadje een (in mijn ogen) superhengst genaamd: Sonny tegengekomen, die ga ik ook absoluut een keertje in het echie kijken.

Hij is echt superlief!! Henk (de eigenaar) is zelfs met hem geegeweest op een strandrit:
Afbeelding
En dat terwijl Henk meer een menner dan een ruiter is..

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-04 20:47

Ik zou persoonlijk niet kiezen voor een erg zware hengst zoals bijvoorbeeld Sonny of O'Malley. Ik vind het prachtpaarden, maar de hengst moet wel bij je merrie passen. Anouk is een erg licht type, en ik denk dat je daar niet al te ver vanaf moet gaan zitten, de verhoudingen kunnen anders weleens zoek zijn. Je kunt niet in 1x teveel veranderen, daar gaan een paar generaties overheen.
Ik heb Anouk een paar keer gezien en Houten en in Dalen, en lopen kan ze zeker!

Ik denk dat je beter kunt gaan voor een wat lichtere/middelzware hengst, die toch veel 'rastypische' kenmerken heeft, o.a. zwaar behang (wat Anouk niet veel heeft).
Hengsten waaraan ik dan denk:
Glenn King Hill:
Afbeelding
John Boy (al is die vrij klein, ik ben er helemaal weg van....):
Afbeelding
Afbeelding
Boris vind ik ook echt prachtig, maar niet erg geschikt als je toch iets zwaarder wilt fokken denk ik.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-04 21:30

Supertje schreef:
Anouk is een erg licht type, en ik denk dat je daar niet al te ver vanaf moet gaan zitten, de verhoudingen kunnen anders weleens zoek zijn.
Ik vind dat luxe op zich nog best meevallen. Qua lijf is ze niet zo licht gebouwd. Alleen haar benen zijn wat licht. Ook haar rug zou iets korter kunnen. Maar verder vind ik het een mooi correct gebouwd paard. Ik denk dat het helemaal geen kwaad kan er een zwaardere hengst op te zetten. Crosby was ook alles behalve licht gebouwd. Maar ga maar eens wat snuffelen op de stambomensite van het ICS. Daar kan je dan zien wat voor veulens er uit de verschillende combinaties zijn gekomen. Ook uit lichtere merries x zwaardere hengsten.
Succes met kiezen!!

Caye

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-04 22:20

Die foto is Boris NIET hoor,,

Dat is John boy toch?? net als die bovenste foto?

Of snap ik het nu zelf niet

Maar .........
Afbeelding
Afbeelding
Dit is Boris

Caye

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-04 22:36

Op die foto van Glenn.. staat onze auto met trailer zie ik net ( witte bus met rode streep)
En dan MENS die je er bij ziet staan ( ook achter zn kont op de foto )

It's me Bloos Clown het viel me pas op na 10 keer kijken whaahahaha

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-04 22:39

die onderste foto is ook JohnBoy volgens mij, net als die foto van JohnBoy onder het zadel die er net boven staat.

Caye

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-04 22:52

Cheveyo schreef:
die onderste foto is ook JohnBoy volgens mij, net als die foto van JohnBoy onder het zadel die er net boven staat.

ja ik kwam er achter . En wat zeggen we dan...... Blond WAHAHAHAAAHAHAH OK dan! *LOL*

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-04 23:11

hihi ik las jouw berichtje daarna opnieuw en toen zag ik dat het wel erg op elkaar leek Haha!