minimale schofthoogte haflinger

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sammetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 21:37

liesje_waal schreef:
wat is dat nou weer voor gel*l het is tog een haflinger en geen kruising tog? Verward
maakt niet uit haflinger is haflinger en niet opgenomen worden in het stamboek heb ik nog nooit van gehoort :Sniet dat ik je niet geloof hoor Knipoog
maar waar maaken ze dan tog een probleem van al is een haflinger 1,20 gaat tog om de fok *LOL* Haha!

Nou dat is toch echt waar hoor! Merries onder de 1.36 m mogen dus niet (meer) worden opgenomen in het stamboek. Voor hengsten/ruinen is de minimale stokmaat 1.40 m.

In het verleden was het zo dat alle haflingers klakkeloos werden opgenomen in het stamboek. Daar is nu verandering in gekomen (gelukkig) Wanneer alles zomaar wordt opgenomen in het stamboek is dit niet goed voor de fokkerij.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 22:20

klopt Sammetje, mijn hafje is opgemeten op 1,30m. (als ik haar zelf opmeet kom ik wel wat hoger uit, maar het is officieel gemeten Verward )
Zij heeft geen papieren en mag dus ook niet opgenomen in het (hulp)stamboek, vind ik zelf geen probleem hoor Knipoog
Het is natuurlijk ook goed mogelijk dat Evita een groeiachterstand gehad heeft of op jonge leeftijd een veulen heeft gehad waardoor ze zo klein is gebleven.

Ik vind het niet raar dat ze niet zomaar iedere haflinger opnemen, is ook niet goed voor de fokkerij.
Wel vind ik het jammer dat de haflingers van tegenwoordig zo groot worden, een haf van 1,60m. vind ik echt absurd!

sammetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 15:42

Ben het helemaal met je eens dat er ook een bovengrens aan de stokmaat moet zitten. 1.60 m is echt groot. Mag dit eigenlijk wel??? Misschien dat er ook wel een bovengrens is maar dat weet ik dan niet.

Op de nationale tentoonstelling heb ik ook geen belachelijk grote haflingers gezien. Gelukkig geen haflingers van 1.60 m.

Mijn haflinger is trouwens ook verkeerd gemeten. Ze had wat moeite met stilstaan en daardoor is ze gemeten op 1.41 m. Hiermee is ze opgenomen in het stamboek. Heb haar kort daarna nog een keer laten meten en toen bleek ze 1.43 m te zijn. Ze is pas 3 jaar en groeit nog wel een stukje maar het blijft gelukkig wel een normaal maatje.

Tienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 16:49

Een haflingermerrie op mijn stal is 1,36
mijn eige haf is 1,45