Hoe longeren jullie je Tinker?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

leintje24

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 20:05

ik longeer helemala niet, omdat ik daarvoor speciaal naar een bak moet rijden om dat te doen en dan rij ik liever. Ook kan ze het nog niet, heb het 2x geprobeerd en eindigde als een drama, mevrouw rukt zich los en rent weg. Het is ook niet nodig, ze is verder superbraaf, dus waarom een paard pesten als ze het toch al zo goed doet??

groetjes Marjolein

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 20:09

Uh ik longeer niet omdat ik mijn paard niet aankan hoor!

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 20:39

ik longeer zelden, Lowara heeft er een hekel aan, en gaat de hele bak door

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 21:41

pubelia, ik denk niet dat je de werking en nut van het longeren goed snapt. iedereen kan zo op zijn paard dus daar heeft longeren niks mee te maken. longeren is idd een vorm van gymnastiseren van je paard.
bijzetteugels en bijzettouw... en dan nog wegtekken, geen wonder. dat zou ik ook doen als ik zou werd vastgezet. Haha!

Gam longeer ik soms 1x per week, soms iets vaker. zonder toeters of bellen, alleen aan het halster.
In het begin heb ik touwtjes etc. geprobeerd maar Gam ging er alleen maar van sterrekijken dus daar ben ik snel mee opgehouden.
Ik laat hem in een rustig tempo lopen en als hij de ontspanning zoekt, neusje over de grond, beloon ik hem met mijn stem. het tempo ligt soms erg laag maar ik moet wel uitkijken dat hij niet nog meer gaat sloffen als hij al doet. hij wil ook nog wel eens gekke protest bokkesprongen maken en héél soms, als hij niet veel zin heeft en ik niet goed oplet draait 'ie zich stiekum snel om, en dan staat 'ie me met zijn eigenwijze hoofd uitdagend aan te kijken. Haha! ik moet dan even inwendig lachen...

met dubbele longe wil ik ook nog eens leren.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 22:50

Ik vind longeren eigenlijk altijd wel nodig ook al moet ik heel eerlijk bekennen dat ik momenteel Parcival heel weinig longeer. Ik geniet zo van het rijden dat ik het longeren even heb laten liggen.
Toch moet ik er weer aan gaan beginnen, juist voor dat gymnastiseren. Maar als ik echt longeer hoef ik er daarna niet meer op, dan is hij aardig moe Haha!

Soms longeer ik even kort voor het rijden, wanneer hij heel erg druk is inderdaad. Niet om hem moe te maken maar om hem weer even op mij attent te maken voor ik er op stap. En daarom longeer ik Sally ook altijd even kort van tevoren. Die is nog maar heel kort onder het zadel en ik warm zo haar spieren even van tevoren op, laat haar wat inbuigen en zorg dat ze op mij let en niet op allerlei andere interessante zaken.

Om eerlijk te zijn zou ik over het algemeen niet graag op een paard stappen wat mij aan de longe al alle hoeken van de bak laat zien. Die heeft dan nog geen respect voor mij en dat respect heb ik graag voor ik op een plaats ga zitten vanwaar ik gelanceerd kan worden Knipoog

twist

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 23:12

nou ik longeer twist echt niet vaak
en ik doe het net zoals ik elk ander paard longeer
verder longeer in maar kort ongeveer 10 min
de ene kant en dan 10 min de andere kant
en dan is meneer al best moe want het kost heel wat
energie dan logeren

groet jaimy

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 09:13

Was ik weer eens...

Chubby is erg braaf aan de hand, met borstelen, meestal met rijden. Maar longeren doe ik haar niet meer... Vanaf een van de eerste keren heeft ze door dat als ze eenvoudigweg omdraait, ze vrij is. Geen houden meer aan. Belonen bij goed gedrag helpt niet, straffen helpt niet, bijzetten helpt niet, een meer ervaren longeerder helpt ook niet.

Simpel dan toch: we rijden gewoon. En als ze erg fris is, dan gooi ik haar eerst los om de venijnigste bokken eruit te kunnen gooien... Knipoog

4leafclover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-04 10:07

Na jullie verhalen allemaal gelezen te hebben, denk ik dat ik misschien eerst even alleen met hoofdstel om kan longeren, zodat hij er aan kan wennen, en aan de stem, aan de hulpen. En vervolgens als hij dit snapt dat ik dan met een hulpteugeltje ga beginnen om hem beter te laten buigen en zijn rug gebruiken.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 10:41

Ik longeer Snowdon regelmatig, tenminste.... voordat hij dag en nacht naar buiten ging... Ik moet het nu eigenlijk weer oppakken.

Maar ik wisselde enkele longe, dubbele longe en freestyle longeren gewoon af. Dat werkt erg goed en je paard gaat het niet vervelend vinden. En zo train je hem op diverse punten.

Whoops1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 13:53

Longeer regelmatig, ik longeer dan helemaal opgetuigd zeg maar..
Hoofdstel in, zadel op, touwtjes eraan..

En longeer dan zoo een half uurtje denk ik,
is verschillend.. Lachen

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 14:18

zo longeer ik haar!!

Afbeelding
en

Afbeelding

animals

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 14:25

Billy schreef:
Wat is het verschil met en ander paard?
Ik longeer mijn tuiger met bijzets....

daar dacht ik dus ook aan! Knipoog

4leafclover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-04 14:30

Even offtopic Pubelia: weet je dat jou tink veel op die van mij lijkt?
Afbeelding

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 16:33

zo goed als alle tinkers hebben die vlekken in de lies, de één wat groter dan de ander maar ze zitten er! uitzonderingen daargelaten hè?

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 17:09

Suzanne vd schreef:
Even offtopic Pubelia: weet je dat jou tink veel op die van mij lijkt?
[image]

ja hij lijkt er redelijk op! er staat nu een tinker die kwa bouw en kwa aftekening bijna helemaal op pubelia lijkt!!

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 22:45

Jordy longeer ik minstens 1x in de week, vaak 2x. Ik slinger hem eigenlijk nooit gewoon rond aan een halster o.i.d., aan de longe moet meneer hard aan het werk Haha!
Ik longeer hem met dubbele lijnen of ik zet hem bij met de slof/touwtjes. Ook nemen we nogal eens wat balkjes mee aan de longe.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

4leafclover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-04 08:56

Hoe doe je dat met de slof? Hoe bevestig je het aan de singel?

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 15:24

Fayette wordt toch minimaal 1x in de week gelongeerd. Vaak met touwtjes als bijzet, andere keer met dubbele lijnen waarbij ze vooral goed moet ondertreden en over haar rug moet lopen. Meestal met hoofdstel maar persoonlijk vindt ik zelf dat ze het op een halster veel beter doet (wat nagevelijkheid en over de rug lopen betreft dan). Ik weet het ik heb een gek peerd Knipoog
Longeren is voor mij (euhm.... ons want meestal is het mijn zus die haar longeert Bloos ) een belangrijk onderdeel van de training.
Gewoon even rond slingeren doen we eigenlijk bijna nooit. Dan kunnen we haar ook gewoon gaan opjagen in het weiland, precies hetzelfde effect.

EmmaK

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 21:15

zoals je een ander paard ook longeerd... ik longeer mijn tinkers niet anders dan andere rassen hoor

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 00:55

Ik longeer mijn tinker ook niet anders als andere rassen ik doe het niet zo vaak maar voor mij is het met een tinker net zo als met een ander ras dat geld voor mij met het rijden ook zo.
Ik vind het ook een beetje onzin dat voor een tinker alles anders moet als met een ander ras zo denken zommigen er over.

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 11:43

Wat ik als Tante wel probeer, is om zoveel mogelijk afwisseling te geven. Per slot van rekening is longeren het enige wat ik doe met Fletje en het moet (voor ons allebei!) wel leuk blijven natuurlijk . Met afwisseling bedoel ik niet alleen maar bijvoorbeeld veel overgangen in tempo, maar dan weer eens met halster, dan weer eens met hoofdstel, dan weer eens met bijzettouwtjes, dan weer eens dubbele longe of aan de lange teugel (longeertouw) en er achteraan lopen en 'mennen' etc. ~~}>
Toen ze nog bij de fam. Kerkhoff stond, gebruikte ik de balkjes ook regelmatig en zette ook wel eens een laag kruisje op waar ze dan overheen kon. Dat vond ze altijd erg leuk (van de ENORME sprongen alsof ze over 1.50 m moest hahaha Haha! ). Maar nu hebben we nog geen materiaal, dus dat kan nu niet.

Tante Miesje

EmmaK

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 12:10

dobbel schreef:
Ik longeer mijn tinker ook niet anders als andere rassen ik doe het niet zo vaak maar voor mij is het met een tinker net zo als met een ander ras dat geld voor mij met het rijden ook zo.
Ik vind het ook een beetje onzin dat voor een tinker alles anders moet als met een ander ras zo denken zommigen er over.

ik vind het ook echt onzin, ik heb wel eens met mijn tinker dat ze ineens rechtdoor wil en dan kiun je haar niet houden, maar volgens mij doen andere rassen dat ook wel eens. Schijnheilig Verward

_Tiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 20:59

Uhm, net als andere paarden Haha! Tong uitsteken ?