maanoog en dan?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-04 12:09

Het was een DA die dat vertelde... Hij kwam met praktijk voorbeelden van paarden met een blauw oog en ongelukken die er gebeurd waren.
Ik zag het meer als toevalligheden. Hij zou een paard voor in de sport vanwege een blauw oog dus niet kopen. Ik vond dat dus zo opmerkelijk denk vraag eens hier of fokkers een verschil zien of hebben meegemaakt tussen paarden/veulens met blauwe ogen en geen blauwe ogen.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 12:11

chantal1 schreef:
Werkelijk waar flauwekul, het paard in het topic bij mijn onderschift had een maanoog en was zeer betrouwbaar. Altijd eerlijk.

Er is een merrie, een vos met hoge witte benen en maanogen die internationaal heeft gesprongen en nu ingezet wordt voor de fok. De naam begon met Weij.... Kan er even niet op komen.

Weijhajweij (hangt me niet op de aan de spelling) van Franke Sloothaak.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-04 12:19

Bijna goed Haha!
Weihaiwej

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 12:20

redelijke gok Haha! twee j's te veel en een i en j omgedraaid *LOL*

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 12:52

Alane schreef:
Het was een DA die dat vertelde...

Zo zie je maar weer, ook DA's zijn maar mensen Knipoog En ik zeg niet eens dat hij ongelijk heeft. Als hij paarden voor zich heeft gehad met een bepaalde blindheid waardoor de ogen blind zijn (denk aan staar), dan kan het wél een probleem zijn. En DA's zien dat soort zieke gevallen nou eenmaal eerder. Geen haar op mijn hoofd die er aan denkt om geld weg te gooien aan een DA omdat een veulen blauwe ogen heeft Haha!

chantal1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 12:54

Een paard met een blauw oog blijft makkelijker in het geheugen hangen. Ik denk dat het daar aan ligt.

Alane schreef:
Bijna goed Haha!
Weihaiwej

Thanks Haha!

Loolapelooza

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 13:16

3 jaar geleden was ik op zoek naar een Welsh merrie om mee te gaan fokken, ik kwam met heel wat anders thuis! Bloos!
In dat jaar kocht ik een New Forest veulen, merrietje, vrij veel wit en een knalblauw maanoog. Ze kostte heel weinig, vreemd want ze zag er heel goed uit en had een heel leuk papier, maar de eigenaar had de prijs zo laag omdat het veulen in kwestie dus een maanoog had en hij dacht dat dat de prijs drukte (de dommerik Clown ) . Ik vond het niet erg, ik heb een toppertje voor een prikkie in huis gehaald. Haha!

Mij is verteld dat maanogen slechts 5% kans hebben qua erfelijkheid. Ik heb haar stamboom nageplozen en de enige New Forest in haar stamboom waar ze het "van geërfd" zou kunnen hebben is Engeland's kampioen Brookside David en die komt zowat in elke Forest stamboom voor. Haha! (meestal vanaf een generatie of 5)
Inmiddels is ze zelf drachtig dus jullie kunnen begrijpen dat ik VERSCHRIKKELIJK benieuwd ben naar het veulen volgend jaar.

Ik zou nooit een goed paard of pony laten staan omwille van een maanoog maar er zijn er naar mijn inziens best veel die dat wel doen of die denken dat dat de prijs flink omlaag drukt.
Ze gebruiken ook wel eens de zin "er mankeert wat aan" , tenminste dat zei de fokker van mijn NF toen ik de eerste keer belde. Ik moest stiekem heel hard lachen toen ze zeiden dat het mankement een blauw oog was ... ik vond het zelfs een reden te meer om te gaan kijken omdat zoiets toch altijd heel apart is, maar om het nou een mankement te noemen ... dan denk ik toch aan wat anders.

Of zo een pony onbetrouwbaar is een broodje aap, om een voorbeeldje te noemen ben ik laatst (sinds bijna 2 maanden) nog eens op mijn 3-jarige geklommen en op buitenrit getrokken. We zaten in een galopje op een weiland en er spurtte vlak voor onze voeten een mega-grote haas weg. In plaats van het op een ongecontroleerd lopen te zetten of op z'n minst te schrikken reageerde ze meteen op mij en ging ze doodsbraaf en rustig over in draf, zonder dollen blikken of blozen ... doodsbraaf beest.
Mijn vorige pony met 2 bruine ogen was een stuk onbetrouwbaarder en daar zat je iedere buitenrit gegarandeerd 1 maal mee in de sloot of in een oncontroleerbare harde gang, sprong ook voor het minste opzij of in de lucht... *LOL*
Maar of dat nou aan de kleur ogen lag ???? I don't think so. Knipoog

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-04 16:34

joostvangestel schreef:
Zo zie je maar weer, ook DA's zijn maar mensen Knipoog En ik zeg niet eens dat hij ongelijk heeft. Als hij paarden voor zich heeft gehad met een bepaalde blindheid waardoor de ogen blind zijn (denk aan staar), dan kan het wél een probleem zijn. En DA's zien dat soort zieke gevallen nou eenmaal eerder. Geen haar op mijn hoofd die er aan denkt om geld weg te gooien aan een DA omdat een veulen blauwe ogen heeft Haha!

Het gaat nit om zieke paarden of een vorm van blindheid.
Maar paarden met een blauw oog. Hij was/is zoekende naar een paard en iemand bood hem er 1 aan met een blauw oog zo kwamen we op dat onderwerp uit.

Hier in de omgeving zijn meerdere paarden/pony's die doorgedraaid zijn, altijd braaf geweest en spontaan de kolder in de kop en allemaal een blauw oog.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 16:41

"Hier in de omgeving" .... geeft misschien al aan waar de probleem ligt aan die "doorgedraaide" paard/ponies !

Ik geef toe dat bij sommige 'doorgedraaide' paarden de probleem medische kan zijn, en in sommige gevallen ook genetisch maar in 99% van de gevallen ligt de probleem niet aan de kleur van de ogen maar aan de eigenaren van deze arme beesten.
Ik zou nooit een DA au serieux kunnen nemen die zo'n opmerking maakt! Duidt alleen aan onkunde en onwetenheid.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-04 18:16

Wat had ik dan moeten schrijven Peterina? Regio klopt niet zit net aan de duitse grens...
Die DA heeft zelf 2 kids die op redelijk nivo rijden.
Hij vertelde dat, komt met voorbeelden van paarden (en ook niet de minsten) die "gingen" en toevallig ook nog eens een blauw oog hadden...
Heeft dat te maken met onkunde of onwetendheid? Ik denk dan eerder bijgeloof, na hetgeen hier geschreven is.

Een fokker vetelde me eens dat vossen met hoge witte benen weke benen zouden hebben... heb er eens een periode opgelet en je zag toen weinig vossen met hoge witte benen op de wedstrijden (Ik let er onderhand niet meer op dus kan niet zeggen dat dat nu nog zo is)

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 20:23

Het is wat je zegt, 'bijgeloof', en daar voeg ik bij, vooroordelen, onwetenheid en gewoon de ruimste fantasie ! Het is precies als iemand zo zeggen ... alle blondjtes zijn dom ! ... of alle vosse hebben rot karakters ! ... of .... zo kan je eeuwig doorgaan met vooroordelen.
Of deze gebaseerd zijn op de werkelijkheid en eigen ervaring valt ook nog te betwisten ... meestal is het via via via via via via.
En zoals hierboven ook al gezegt, een DA is ook een gewone MAN dus ook met al de fouten van een gewone mens. Haha!

Miss_Monet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 11:07

maanoog?? geweldig!! zo mooi! vooral bij Painthorses en andere bonte paarden vind ik ze mooi; neej hoor volgens mij zijn maanoogjes gewoon zoals de meeste paarden; en dan weet je wel wat ik bedoel! OK dan!

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 18:15

Bij ons op stal staat een bonte ruin met een maanoog. De eigenaresse heeft me vandaag nog verteld, dat hij soms behoorlijk onvoorspelbaar reageert, zonder dat daarvoor een aanleiding is. Hij kan dan bijvoorbeeld ineens uithalen. Hij is vier jaar en ze heeft er meer aan 'verdokterd' dan dat ze er plezier van heeft gehad. Hij doet iets raars met zijn hoofd, lijkt op head-shaken, maar ze zijn er nog niet achter wat het is. Of het nu met het zicht te maken heeft, of iets in de hersenen of een tic...

Geen idee of het met de kleur of het maanoog te maken heeft...

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 18:30

Zo'n paard ken ik ook! Die bleek een of andere allergie te hebben voor bepaalde stof deeltjes in de lucht, en was gewoon een vos met bruine ogen.

flyer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 19:33

Ik ben in het gelukkige bezit van een Welsh Cob schimmel merrie,met 2 maanogen.Ik kan je verzekeren dat er geen braver,betrouwbaarder dier te vinden is.Verder heb ik ook nog een aantal mini paardjes,waaronder een paar met maanogen,en ook hier heb ik nooit verschil gemerkt.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 20:52

mij werd verteld dat een maanoog word veroorzaakt door een grote bles.
ik weet niet of het waar is maar het kan toch best.
wij hadden een welsh mountain hengst van 2 jaar op stal staan en die had ook een maanoog.hij had een slecht karakter maar dat komt doordat hij door mensen is opgevoed.toen hij een dag oud was is zijn moeder overleden.hij was dus gewend om zijn zin te krijgen dus hij was erg verwaand.ik moest hem altijd streng aanpakken en moest altijd een tik geven met de zweep(waar ik altijd een hekel aan heb).
op een keer was ik met hem lopen maar toen begon hij te steigeren en op mijn schouders te springen.ik was best geschrokken maar ik begreep dat hij het als spelen zag maar toch moest ik hem straffen.
het karakter licht dus zeker niet aan een maanoog maar op de manier van opvoeden.

pearl_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 10:53

Nou ik kom dus bij alane uit de buurt en was er dus ook bij toen de DA het verhaal vertelde en hij kwam echt met voorbeelden en niet met de minste.. Zal er dan niet een kern van waarheid inzitten..

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 11:06

Als wetenschapper zou ik meteen de vraag stellen of dat hij causaliteit of correlatie heeft aangetoond.

Hij stelt namelijk dat er een causaliteitsverband is, terwijl alleen hij hooguit een beperkte observatie van correlatie heeft gedaan.

pearl_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 11:24

joostvangestel schreef:
Als wetenschapper zou ik meteen de vraag stellen of dat hij causaliteit of correlatie heeft aangetoond.

Hij stelt namelijk dat er een causaliteitsverband is, terwijl alleen hij hooguit een beperkte observatie van correlatie heeft gedaan.

ja sorry hoor en nu in het Nederlands Haha! (dan begrijp ik het misschien ook)

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 11:29

causaliteit = oorzaak
causaliteitsverband = oorzakelijk verband
correlatie = samengaan

pearl_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 11:35

Thanks nu begrijp ik het tenminste..

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 11:59

tsja hier een eigenaar van 2 paarden met samen 3,5 blauw oog. Mijns inziens heeft een maanoog enkel te maken met pigment. Blauwe ogen zijn in de tinkerwereld vrijwel net zo gewoon als bruine ogen! En ik kan toch echt niet zeggen dat ik er verschil in karakter bij bemerk!

riskjuhruled

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 15:36

vind persoonlijk een maanoog prachtig als ik een paard met een maanoog vind vind ik um al standaard gaaf!

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 21:23

Ik zou nooit een paardkopen mt een maanoog. Maar dan bedoel KWPNenzo. Dan zijn ze vet meoilijk te verkopen!!! Lachen

pearl_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 10:07

MissSisa schreef:
Ik zou nooit een paardkopen mt een maanoog. Maar dan bedoel KWPNenzo. Dan zijn ze vet meoilijk te verkopen!!! Lachen

En nu je uitleg waarom ze dan moeilijk te verkopen zijn..