Hengstencompetitie open voor aangewezen hengsten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 09:53

De grotere fokkers voegen vreemd bloed toe, plakken er een KWPN stempel op, en gaan ermee naar de hengstencompetitie. In Nederland wordt door particulieren toch niet veel buiten het KWPN gedekt?

Het gaat erom of je je wil meten met andere stamboeken of niet?

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 09:57

Internationaal weet het KWPN altijd goede sportpaarden te vinden die 1 of meerdere voorouders hebben die KWPN zijn goedgekeurd ook al zijn ze niet KWPN gefokt. KWPN staat altijd vooraan, maar als een daadwerkelijk KWPN gefokt paard meedoet (ook dat is ter discussie maar ok) die niet KWPN is goedgekeurd maar wel bij een ander stamboek dan mag die opeens niet mee doen aan de finale. Dat vind ik krom.

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 13:20

Ik vind het een prima idee. De serieuze fokker kan zo beter vergelijken. Hij/ zij maakt toch de keuze voor een hengst die het beste bij het merriemateriaal past, ongeacht het stamboek. Er lopen zat register A paarden rond, waarmee ik alleen maar wil zeggen, dat het voor een KWPN-lid geen wet van Meden en Perzen is om een keuze te maken binnen het stamboek. Een beetje competitie kan heus geen kwaad en de goede, die in de eerste instantie om de een of andere reden niet is doorgegaan, kan zich wellicht alsnog bewijzen. De hengsten worden op zo'n jonge leeftijd gekeurd, dat de laatbloeiers nog steeds kans hebben op de hoofdprijs, mits ze presteren. En daar gaat het in een prestatiefokkerij om, niet om een gezellig onderonsje.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 13:24

Is het aan het KWPN om een vrije toegankelijke (niet stamboekgebonden) competitie te organiseren?

Lijkt mij niet, misschien is dit wel iets voor de grotere concoursen om te organiseren als er genoeg animo voor is.

Maar als iets dergelijks door 1 van de stamboeken wordt georganiseerd zal altijd de onafhankelijkheid in twijfel getrokken worden.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 13:29

Het KWPN gaat eigenlijk al héél ver door in het VERENIGSORGAAN meer NIET-KWPN dekhengst-advertnties toe te staan dan KWPN-hengst-advertenties.

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 13:32

Volgens mij gaat het om het toelaten van aangewezen hengsten (bij het KWPN) en niet om een niet-stamboekgebonden competitie.

Ik denk wel dat de hengstenhouders hier niet zo blij mee zullen zijn. Je zult je stallen maar vol hebben met van die dure jongens en er gaat een goedkopere sleeën met de prijzen...

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 13:41

Bucephalus schreef:
Volgens mij gaat het om het toelaten van aangewezen hengsten (bij het KWPN) en niet om een niet-stamboekgebonden competitie.

Je hebt gelijk sorry. Knipoog

weer in-topic. Ik vind het een zeer goede beslissing van het KWPN om aangewezen hengsten toe te laten evt ook 3e bezichtigingshengsten. wellicht kunnen ze een beslissing die ze toen gemaakt hebben de hengst niet te kiezen door zo'n competitie weer rechttrekken of aanpassen. de hengst had misschien meer tijd nodig of blijkt beter dan toendertijd was gedacht.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 14:07

Bucephalus schreef:
Je zult je stallen maar vol hebben met van die dure jongens en er gaat een goedkopere sleeën met de prijzen...

Bij de dressuur speelt dat probleem niet...........
De jury behoort namelijk tot het KWPN-kader........... Knipoog

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 14:46

CGJ12 schreef:

Schijnheilig Lips are sealed Lips are sealed Lips are sealed Lips are sealed

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 18:08

CGJ12 schreef:

Haha! Haha! OK dan!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 19:17

hahaha ja het is wel erg chauvinischtisch jas,of hoe je dat ook schrijft

Jan_VT

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 20:53

Zoveelste meer zielen zoveelste meer vreugd zeg ik maar OK dan! OK dan! Het zal ook interessanter zijn om te volgen, nu je een meer uitgebreider deelnemersveld gaat krijgen en dus beter kunt vergelijken.