[KWPN] Deklimiet bij jonge hengsten????

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-04 20:41

Alane schreef:
Dus ook uit de lucht gegrepen net als mijn voorbeeld van 200 merries die aangemeld worden....
En dan mij wat veronderstellen als ik iets wil verduidelijken met voorbeelden....... Tong uitsteken

Niet uit de lucht gegrepen, en voor de geinteresseerde wil ik per pb de naam en tel nummer van de desbetreffende hengstenhouder die dit zei wel geven, maar zoals ik al zei via derden dus niet sluitend.
Als dit zo'm heikel punt wordt, heeft iemand het juiste dekaantal van Trento????

En kunnen we daarna weer discussieren over de invloed op de fokkerij Scheve mond

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 21:04

hmmzz jij zegt van de door mij aangehaalde aantallen die de helft zijn van het door jouw aangehaalde "voorbeeld" dat het uit de lucht gegrepen is....
En de dekaantallen van Trento is in zoverre een heikel punt omdat die schijnbaar als fundament dienen voor jouw (vraag)stellingen.

sarabande schreef:
... ik hoorde dat de hengst Trento (KrackC x Ramiro x Amor) over de 450 merries gedekt heeft (van horen zeggen dus val me niet aan op het juiste aantal) vroeg ik me af wat nu de invloed van zo'n hengst op de fokkerij is.

Krack heeft tamelijk veel gedekt, Ramiro is ook overvloedig aanwezig en Amor dito.

Zijn dat voordelen, krijg je door zo'n hengst opeens een hele berg goede genen, en is het daarom een goede zaak dat zo'n hengst veel merries dekt? ...

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-04 21:25

Alane graag zou ik discussieren over de invloed van een groot aantal dekkingen door een nog niet bekende hengst op de KWPN fokkerij.
Daar gaat dit topic over.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 21:40

Dames, hou even op met over twee verschillende dingen te discussieren. Jullie zijn elkaar niet eens aan het tegenspreken.

Inhoudelijk commentaar: persoonlijk denk ik ook dat dit topic vooral gaat over in hoeverre een stamboek moet toestaan dat een hengst teveel invloed krijgt. Vooral als nog niet bekend wat de hengst allemaal in zijn verrassingspakket heeft.

Als ik vanuit de populatie kijk, dan is het vrij duidelijk dat een hengst met teveel invloed funest is voor de bloedspreiding en dat eventuele fouten die de hengst doorfokt generaties schade kan aanrichten. Aan de positieve kant: het is wel een manier om meer homogeniteit te creëren. Zowel aan de goede als aan de slechte kant.

Als individuele fokker ben ik er helemaal niet blij mee dat iemand anders komt bepalen wat ik moet fokken. Geen dictatoriaal aangestelde jury en zelfs geen democratisch aangestelde jury. Als fokker wil ik zelf bepalen welke hengst ik kies en ik stel geen enkele beperking van "hogeraf" op prijs.

Wat afstamming betreft: er zijn heel veel voorbeelden uit de fokkerij geschiedenis waar een tophengst een volle broer had die voor geen meter fokte. Ze hebben toch dezelfde afstamming. Een ander simpel voorbeeld: ik ken een aantal ponies waarvan de ene broer geen schimmel kan fokken zonder een schimmel merrie te dekken en de andere broer geen andere kleur dan schimmel kon fokken, ongeacht de merrie die hij dekte. Afstamming is een indicatie en zonder afstamming is het heel moeilijk om iets goeds te fokken, maar afstamming is alles behalve een garantie.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-04 21:49

joostvangestel schreef:
Inhoudelijk commentaar: persoonlijk denk ik ook dat dit topic vooral gaat over in hoeverre een stamboek moet toestaan dat een hengst teveel invloed krijgt. Vooral als nog niet bekend wat de hengst allemaal in zijn verrassingspakket heeft.

In de KWPN fokkerij is jouw voorbeeld ook diverse malen voorgekomen, bijvoorbeeld na het zien van de volle broer van Lancet dekte de hengst zelf aanzienlijk minder.

De voorbeeldhengst die ik geef heeft in zijn vaderlijn stuk voor stuk hengsten die een grote en positieve invloed op de KWPN fokkerij hebben.

Dus kan je zo'n hengst zoveel mogelijk laten dekken, of is het toch verstandiger te kijken hoe hij zelf vererft, dat is eigenlijk mijn vraag.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 21:58

joostvangestel schreef:

Als individuele fokker ben ik er helemaal niet blij mee dat iemand anders komt bepalen wat ik moet fokken. Geen dictatoriaal aangestelde jury en zelfs geen democratisch aangestelde jury. Als fokker wil ik zelf bepalen welke hengst ik kies en ik stel geen enkele beperking van "hogeraf" op prijs.

OK dan! .

Verder een stamboek dat niet voldoende aan bloedspreiding doet maar een eigen identiteit via hun eigen hengsten wil behouden door ze volop in de etalage te zetten is gedoemd om de markt te verliezen.
Dit geldt voor elke stamboek.

Daar de door Joost genoemde soort fokker aan het rond shoppen gaat op zoek naar een andere bloedsopbouw.
Want er komt een tijd dat men een paard met een eigen identiteit wil bezitten.
En het niet meer cool is om allemaal van het zelfde te hebben.

voorbeeld : Terreinwagens. Of op vakantie waar niet de hele bouwvak komt.
Exclusief fokken komt weer in.
i.p.v. 450 " Trent"o's of hoe die dieren ook mogen heten.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 22:07

Dus straks gaat iedereen op zoek naar een Madison? Lachen

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 22:08

Sammie schreef:
Dus straks gaat iedereen op zoek naar een Madison? Lachen

Exclusief is anders dan iedereen Scheve mond

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 22:09

Citaat:
is het toch verstandiger te kijken hoe hij zelf vererft, dat is eigenlijk mijn vraag.

En dat bewerkstelligen door een deklimiet.... dan blijf ik bij mijn vraag: Wie bepaalt dan welke merries hij mag bedienen?
Zijn dat toevallig merendeel merries met een vaste erfmassa heeft die hengst minder in te brengen en kun je die veulens niet correct beoordelen.
Zijn dat merries met een vaste erfmassa maar dan met minder gewenste eigenschappen.... dan krijgt die hengst het op de kop....
Of worden dan alle nazaten van die merries erbij betrokken?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 22:10

ceasario"]
Exclusief is anders dan iedereen Scheve mond
[/quote]

[quote]
Want er komt een tijd dat men een paard met een eigen identiteit wil bezitten.
[/quote]

[quote="Sammie schreef:
Dus straks gaat iedereen=men op zoek naar een Madison? Lachen

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-04 22:17

Alane schreef:
En dat bewerkstelligen door een deklimiet.... dan blijf ik bij mijn vraag: Wie bepaalt dan welke merries hij mag bedienen

Lijkt me als dat praktijk zou zij de hengstenhouder. Als hij niet kan verdienen door kwantiteit dan zal hij moeten selekteren op kwaliteit.

De meeste hengstenhouders weten het onderscheid tussen een merrie met kwaliteit en een zonder die eventueel ook nog bij de hengst zou passen heel goed. Zolang die limiet er niet is vervaagt die kennis nog wel eens.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 22:22

Maar krijg je dan nog een reeel en eerlijk beeld van die jonge hengst?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 22:28

Alane schreef:
Maar krijg je dan nog een reeel en eerlijk beeld van die jonge hengst?

Nee, je krijgt een beter beeld dan gemiddeld, maar het zijn stuk voor stuk nakomelingen en waarschijnlijk hartstikke echt. Het is dus geen vals beeld, maar selectief, net als het keuren van geselecteerde veulens.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 22:34

Je hebt het keuren op afstammeling en daarnaast toch ook nog de uitslagen van de merrie/veulen keuringen.
Wat ik me dan afvraag bij het instellen van zo'n limiet... wie gaat dat vergoeden... even weer terug op mijn uit de lucht gegrepen 200 dekaanvragen...50 mogen en wie vergoedt mij die 150 die naar een andere hengst moeten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 22:38

Als je hengst later groot is en vrij komt van zijn limiet en mede door de limiet een goed beeld laat zien, kan hij dat allemaal terugverdienen in theorie. Maar het is een kunstgreep en ik denk dat de hh hengstenhouders er niet op zitten te wachten.

alabastro

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 22:46

Alane schreef:
Buitenlandse hengsten vroeger of jonge hengsten in de toekomst??

Als die hengstenhouder de besten eruit kan kiezen en weet dat bepaalde merries sterk vererven geeft dat toch een geheel vertekend beeld op die 50 dekkingen?

Als ik hengst A uitgekozen heb voor mijn merrie en vanwege een dekbeperking kom ik niet in aanmerking dan is hengst B dus mijn tweede keus....

Moet ik jouw uit gaan leggen hoe je aansluiting vindt voor je merrie, dus een hengst selecteerd? Verward
En als op het aantal van de door mij aangegeven 200 dekkingen 150 uit de lucht zijn gegrepen waarom dan een deklimiet instellen.. blijven er toch maar (gemiddeld) 50 over Verward

Als een hengstehouder van een jonge hengst de merries kan uitkiezen, wil dat ook zeggen dat de fokkers met goede merries ook staan te wachten en zegt dat toch wel iets over de kwaliteit van de hengst. Waarom zou de hengstehouder dan niet kiezen?

Duveltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 22:47

Volgens mij heeft het aantal dekkingen van een jonge hengst niet veel waarde. Het is belangrijker dat ze de kans krijgen bij een aantal goede merries denk ik.
Het lijkt er steeds meer op dat de meeste mensen niet meer fokken maar vermeerderen. Ze lopen allemaal achter dezelfde als ik het zo hier en daar lees en hoor. Of zie ik het verkeerd?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 22:55

Duveltje, in een wereld van gemiddelden zie je dat goed.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 22:57

@Alabastro Uit het aanbod de beste merries kiezen, dat betekent niet gelijk dat dat de aangeboden merries allemaal goed zijn.
Maar het door jouw gegevene andersom... Als de fokkers met de goede merries weten welk bloed ze nodig hebben of willen gebruiken,. waarom dan een deklimiet?

Duveltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 23:05

Alane ben ik met je eens. Iets wat op papier super lijkt wil niet zeggen dat dat gelijk een goede merrie is.
Als er uit een merrie al een aantal goede paarden zijn gekomen dan pas kun je zeggen hoe een merrie fokt.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-04 23:12

Duveltje schreef:
Alane ben ik met je eens. Iets wat op papier super lijkt wil niet zeggen dat dat gelijk een goede merrie is.
Als er uit een merrie al een aantal goede paarden zijn gekomen dan pas kun je zeggen hoe een merrie fokt.

zet voor merrie = hengst

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 23:14

Sinds wanneer komen er uit hengsten veulens?

Het gebruik van bijv. dan deze hengst en dan weer die hengst geeft een diverse erf massa, met zeer uiteenlopende eigenschappen. Volgens deze fokmethode die overigens door bijna iedereen wordt toegepast, kun je ook niet over een lijn of stam spreken met karakteristieke eigenschappen. Elk product is als het ware een toevalsproduct.

Om tot een stam of ras met specifieke kenmerken te komen is opbouw van erf-massa vereist.

Zo belangrijk voor de fokkers of zo onbelangrijker voor de gokkers is een papier cq afstamming.

Duveltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 23:22

De aangeboden merries dat bedoelde ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 23:33

Lovely schreef:
Als je je hengst op 450 merries zet zonder selectie in merriemateriaal toe te passen, dan ben je bezig geld te verdienen.

Ja en genoeg geld ook Haha!

Pukpaleis: 450 zullen het er niet zijn, maar de 300 haalt hij echt wel!
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 22-10-04 23:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 23:35

Pipo schreef:
Ja en genoeg geld ook Haha!

En aangezien money talks, zullen de hh hh niet genegen zijn dit op te geven, wat weer ten gunste gaat van de prijs en dus is het voor de mensen beter als er geen limiet komt.