Is dit een goede keuze?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 11:41

Ziet er leuk uit, als een sterk, wat beknopt paardje. Koehakkig hoeft geen enkel probleem te zijn als je het achterbeen snel en sterk genoeg kunt krijgen.
Hij staat voor een beetje steil op zijn voetjes, maar heeft wel een mooie lange koot.

Volgens mij wordt dit een hartstikke leuk, maar niet superchique beestje. Als jij 1.70 bent moet je je wel afvragen of hij groot genoeg wordt.

Ikzelf ben bijvoorbeeld 1.63, en heb niet zulke hele lange benen. Ik sta nog goed op een pony, maar op mijn eigen paard van 1.69 is het toch een mooier gezicht. En eentje van 1.73 is ook niet onaardig Haha!

Olevalover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-04 11:45

Missouri schreef:
Ziet er leuk uit, als een sterk, wat beknopt paardje. Koehakkig hoeft geen enkel probleem te zijn als je het achterbeen snel en sterk genoeg kunt krijgen.
Hij staat voor een beetje steil op zijn voetjes, maar heeft wel een mooie lange koot.

Volgens mij wordt dit een hartstikke leuk, maar niet superchique beestje. Als jij 1.70 bent moet je je wel afvragen of hij groot genoeg wordt.

Ikzelf ben bijvoorbeeld 1.63, en heb niet zulke hele lange benen. Ik sta nog goed op een pony, maar op mijn eigen paard van 1.69 is het toch een mooier gezicht. En eentje van 1.73 is ook niet onaardig Haha!

Wat bedoel je met "wat bekonpt paardje"? Waarschijnlijk staat het wel mooier, maar zelf bij een paard van 1.58 komen mijn voeten nog niet onder de buik uit, en ik weet niet of zon groot paard ineens wel een verstanige beslissing is, dat kan later nog lang genoeg als ik wat meer ervaring heb (ben nu 16). Ik zeg niet dat grote paarden lastiger zijn, maar als j in een noodsituatie zit denk ik dat ik een paard van 1.64 beter kan houden dan een van 1.73. Als ik dressuur zou gaan rijden zou het natuurlijk nog het allermooist staan, maar om te springen maakt het niet zoveel uit.

alabastro

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 11:46

Het zal ook een beetje van de prijs afhangen.

Olevalover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-04 11:46

alabastro schreef:
Het zal ook een beetje van de prijs afhangen.

wat zal van de prijs afhangen?

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 11:54

Als er 1tje van 1.60 aan het rennen gaat of van 1.70, maakt het echt geen reet meer uit hoor. Je houdt er sowieso niks meer aan. Een goed afgericht paard van 1.80 is veiliger dan een ongehoorzame rotbok van 1.60 Haha!

Met beknopt bedoel ik dat hij net een slagje meer lengte had mogen hebben, met name in de hals.

alabastro

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 11:54

Het lijkt mij een degelijk veulen die zeker zijn positieve kanten heeft, maar aan de andere kant heeft hij natuurlijk ook een paar kleine gebreken die hierboven meermaals vernoemd worden. Ik bedoel dat je geen gekke prijzen moet betalen voor dat veulen.

Olevalover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-04 12:09

alabastro schreef:
Het lijkt mij een degelijk veulen die zeker zijn positieve kanten heeft, maar aan de andere kant heeft hij natuurlijk ook een paar kleine gebreken die hierboven meermaals vernoemd worden. Ik bedoel dat je geen gekke prijzen moet betalen voor dat veulen.

Vind jij ook dat hij bokhoefjes heeft dan Verward en die benen staan maar heel lichtjes naar buiten, dat zou helemaal goed moeten komen als ik zo bokkers met ervaring hirmee hoor..
Het enige is dan de iets te korte hals..

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 12:12

Ik ben zelf ook 1.70m en heb express een veulen gekocht waarvan ik weet dat ie flink maat gaat krijgen. Die van mij word dan ook 1.70m of groter waarschijnlijk.. Op kleinere paardjes sta ik ook minder mooi..

Olevalover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-04 12:18

youngster schreef:
Ik ben zelf ook 1.70m en heb express een veulen gekocht waarvan ik weet dat ie flink maat gaat krijgen. Die van mij word dan ook 1.70m of groter waarschijnlijk.. Op kleinere paardjes sta ik ook minder mooi..

Maar als je echt "het veulen van je dromen" met goede afstamming en bewezen ouders hebt gevonden (Zanzibar is echt helemaal mijn type) en het blijkt dat hij 1.64 wordt, zou je dan ook verder gaan zoeken alleen omdat je benen dan ietsje hoger komen als je erop zit>?

Olevalover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-04 18:52

ik wil niet heel veel zeggen, maar de punten die jullie opnoemen vallen alemaal weg als je ze vergelijkt met andere veulens.. neem dit veulen:
Afbeelding
en vergelijk hem met de onze fons:
Afbeelding
deze bruine heeft (net als vele anderen) dezelfde stand van de voorhoeven en dezelfde "korte" nek zoals jullie zeggen over de onze fons.. Hmm. dus is het de vraag: Zijn al deze veulens nou gebrekkig, of is dit normaal en groeit het allemaal gewoon goed...(dit bruine veulen komt van een site waar ze alleen sportpaarden verkopen, dus diegene die zei dat ik niet veel voor de onze fons moest betalen zit er dan een beetje naast.. denk ik)

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 20:12

Hoeveel vragen ze ervoor als ik mag vragen?? Ik zou persoonlijk echt niet meer dan 2500 euro uitgeven ervoor, maargoed dat beoordeel ik vanaf een foto.

Arzil

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 20:41

Als jij zegt dat je op je eigen paard van 1.58 zeker niet te groot lijkt, denk ik dat je de gok met deze qua uiteindelijke schofthoogte wel kunt wagen. Je kunt het natuurlijk nooit zeker weten met een veulen. Als je perse zekerheid wilt, kun je het beste voor een volwassen al uitgegroeid paard gaan, maar ik neem aan dat je bewust voor een veulen kiest. (Heb ik ook gedaan)
Mijn veulen heeft ook een ietwat koehakkige stand, en dat is heel goed weg te werken door de hoefsmid, daar zou ik me ook niet zo druk om maken. Wel lijkt het op de laatste foto dat hij een bokvoetje heeft linksvoor. Dit kan ook aan mijn beeldscherm liggen hoor, want echt duidelijk zie ik dit ook niet. Kan er dus ook helemaal naast zitten.
Verder maak de keus wat je gevoel je zegt. Ik neem aan dat je niet op zoek bent naar een grandprix paard.

alabastro

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 22:43

Olevalover schreef:
(dit bruine veulen komt van een site waar ze alleen sportpaarden verkopen, dus diegene die zei dat ik niet veel voor de onze fons moest betalen zit er dan een beetje naast.. denk ik)

Wat heeft dat met kwaliteit te maken of prijs te maken?

Kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 09:16

Sorry, maar kwalitatief vind ik het bovenste veulen stukken beter.
Om maar een paar dingen te noemen:

Een veel betere hals aanzet> Bij "de Fons" komt de hals wel erg diep uit de borst weg.

Meer, en langer doorlopende schoft > De Fons heeft uberhaupt nog weinig schoft en die had er nu al uit moeten komen.

Een mooie schuine schouder partij > die van de Fons is wel lang genoeg maar had er wel schuiner in mogen liggen.

Over de hals lengte kan ik, bij het bovenste veulen niet veel zeggen, dat laat de foto niet toe, hooguit dat de Fons een mooiere kap lijkt te hebben en iets zwaarder gespierd lijkt, maar nogmaals, de bovenste foto, geeft hierover geen goed beeld.

Tja en dan de voorbeen stand: Die is voor zover zoiets van deze foto te beoordelen is, correct en stukken beter dan die van de Fons die in mijn ogen erg lijkt op een gebroken voet as en/of links voor een bokvoetje.

En oke, het bovenste veulen is flink overbouwt, maar dat vind ik op deze leeftijd absoluut geen probleem, hij lijkt me trouwens ook iets ouder dan de Fons.

Maar nogmaals, je vraagt om een beoordeling, met foto's die voor dat doel eigenlijk niet geschikt zijn, dus de werkelijkheid kan echt nog wel anders zijn.

Van de drie veulens, waar je ons de foto's van hebt laten zien, vind ik het bovenste bruine veulen (wat voor afstamming zit daar trouwens achter?) veruit de beste keus, maar.................. dat is mijn keus.

Het belangrijkste is, dat hij jou aanspreekt en dat hij in de toekomst geschikt blijkt, voor hetgeen je er mee wil doen.

Olevalover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-04 10:36

Kitten:
ik weet niet wat de afstamming van het bruine veulen is, maar hij is inderdaad een maand ouder, wat ook een rede kan zijn van de al betere schoft. Ik zal volgende keer als we langsgaan kijken of het een bokvoetje is, maar vorige keer leken de beide voetjes mij gelijk gevormd en goed van stand.
De hals vn de Fons komt idd dieper uit de borst weg, maar is dan ook veel steviger en breder e is niet te laag aangezet maar gewoonweg veel breder.
De schuine schouder is moeilijk te zien aangezine zijn schoft nog niet goed ontikkeld is..
Maar bedankt voor je reactie, ben benieuwd wat je hiervan zegt Knipoog

Kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 11:19

In je andere topic (Lupicor) vroeg ik naar het afstammelingen rapport van Onze Fons, dat is daar inmiddels en als je dat goed doorleest, kom je toch een paar heel herkenbare dingen tegen.

Wat de voeten betreft, als je er weer heengaat, laat hem dan eens op een harde ondergrond zetten (straat) dan krijg je in ieder geval een reeel beeld van de stand.
Kijk een bokvoetje, daar is op deze leeftijd nog van alles aan te doen, met een goede hoefsmid, maar een gebroken voet as (of bijna) vind ik veel ernstiger en ik weet niet of hier veel aan te doen is.

Kijk eens of je in een boek, iets over (ongewenste) beenstanden kunt vinden, zoniet dan kan ik kijken of ik het voor je in kan scannen en stuur ik het je wel via de e-mail.

Olevalover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-04 11:21

Kitten schreef:
In je andere topic (Lupicor) vroeg ik naar het afstammelingen rapport van Onze Fons, dat is daar inmiddels en als je dat goed doorleest, kom je toch een paar heel herkenbare dingen tegen.

Wat de voeten betreft, als je er weer heengaat, laat hem dan eens op een harde ondergrond zetten (straat) dan krijg je in ieder geval een reeel beeld van de stand.
Kijk een bokvoetje, daar is op deze leeftijd nog van alles aan te doen, met een goede hoefsmid, maar een gebroken voet as (of bijna) vind ik veel ernstiger en ik weet niet of hier veel aan te doen is.

Kijk eens of je in een boek, iets over (ongewenste) beenstanden kunt vinden, zoniet dan kan ik kijken of ik het voor je in kan scannen en stuur ik het je wel via de e-mail.

in mijn boeken staan alleen standen zoals koehakkig etc, maar niks over gebroken voet as.. zou je het willen sturen naar evavanwijk@hotmail.com ?

Kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 14:30

Tuurlijk wil ik dat, wordt wel begin van de avond, want ik moet nu echt eerst even een paar andere dingen gaan doen.

Mijn Bokt verslaving?! vraagt af en toe wel wat erg veel van mijn tijd en dan dreigen andere dingen te blijven liggen, zelfs mijn luch is er bij ingeschoten vandaag. Bloos!

Olevalover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-04 16:55

Afbeelding
Dit is zijn stamboom.. als ie te klein is moet je hem even opslaan en in paint bekijken Knipoog

Mloui

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 17:16

... als je je druk maakt over de stand van de achterbenen en voor hoeven, gewoon laten keuren. Zou ik sowieso altijd laten doen, maar goed. Een goede dierenarts zal altijd een onafhankelijk advies geven. Wordt hij op de stand van de hoeven afgekeurd zou ik het gewoon niet doen! Verder echt een leuk ding om te zien!

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 17:38

Hij komt me zo vreselijk bekend voor Verward Wie heeft hem gefokt?

Olevalover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-04 18:02

T. Wiersma.. Zweelo

Alikesflame

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 11:02

Luvdatossa hij staat ook op marktplaats.

weet je wat ik ook zo vreemd vind. Hij heeft een KWPN-papier maar toch staat er achter Alexis dat Alme de vader is. Lekker ben je dan om eerst te zeggen nee hij is niet de vader van Alexis, maar wel op een papier neerzetten.

Olevalover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-04 11:20

Alikesflame schreef:
Luvdatossa hij staat ook op marktplaats.

weet je wat ik ook zo vreemd vind. Hij heeft een KWPN-papier maar toch staat er achter Alexis dat Alme de vader is. Lekker ben je dan om eerst te zeggen nee hij is niet de vader van Alexis, maar wel op een papier neerzetten.

Hij staat niet meer op marktplaats hoor. Tja wat moeten ze er anders neerzetten als ze niet weten wie de vader is of twijfelen...

Rhea

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 11:54

Volgens mij heb je al lang je keus gemaakt en ben je gewoon aan het wachten tot iemand je concreet aangeeft dat je het niet moet doen of dat je iedereen ervan overtuigd hebt dat dit het juist veulen is. En dat jij zo slim bent dat gezien te hebben. Verward

Advies vragen is ok, maar alle minpunten die aangegeven worden veeg je zo van de tafel!! Ik vind je wat dat betreft erg arrogant overkomen. Alsof je het allemaal al weet....dan moet je ook geen advies vragen.

Mensen die je hier proberen te adviseren hebben vaak al jarenlang ervaring hiermee in tegenstelling tot jezelf..........