prok keuring, vraag

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 20:07

Je moet volgens mij van te voren lid zijn, je krijgt van het stamboek namelijk een brochure met formulier wat je moet invullen en wat tesamen met de foto's wordt opgestuurd naar de commissie.

Princess

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 07:36

je moet wel lid worden van het kwpn en dan moet je de fotos opsturen, die krijg je sowieso niet meer terug. 2 keer per jaar vergadert er een groepje over welke paarden dit predikaat krijgen, dus je kan er ff mee zoet zijn en word ie niet goed gekeurd voor PROK dan ben je mooi wel al je fotos kwijt.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 07:48

Nou Princess, dat is niet waar hoor
Ze komen wel wat vaker bij elkaar, ik meen eens in de 2 maanden.
Ik wist binnen een paar weken dat ze van 1 gewricht wat extra foto's wilden hebben omdat ze dachten daar wat op te zien. Dat bleek gelukkig niet waar en weer een paar weken later had ik de uitslag.
De foto's heb ik zelf op CDrom.

memiro

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 09:09

Sjuimpje schreef:
Nou Princess, dat is niet waar hoor
Ze komen wel wat vaker bij elkaar, ik meen eens in de 2 maanden.
Ik wist binnen een paar weken dat ze van 1 gewricht wat extra foto's wilden hebben omdat ze dachten daar wat op te zien. Dat bleek gelukkig niet waar en weer een paar weken later had ik de uitslag.
De foto's heb ik zelf op CDrom.

ja dat klopt alleen in de vakantie duurt het wat langer.
je dierenarts heeft vaak van die prok papieren van het kwpn, heb ik ook niet van te voren aangevraagd maar gewoon bij mijn dierenarts ingevuld, bankrekening nr enz. Lachen krijgt daarna als het goed is een brief thuis met bla bla bedankt voor de actieve deelname aan het prok het kwpn hecht hier veel waarde aan bla bla

Princess

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 18:36

ow ja zou ook kunnen, maar ja als ze dan net gister zijn geweest kan je nog 2 maanden w8en....

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 07:13

Tja, de commissie bestaat uit 3 gerenomeerde dierenartsen, je kan niet verwachten dat die 3 keer in de week een theekransje houden.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 16:15

Sjuimpje schreef:
Tja, de commissie bestaat uit 3 gerenomeerde dierenartsen, je kan niet verwachten dat die 3 keer in de week een theekransje houden.

Zucht, en ik zit elke dag vol spanning voor de brievenbus te wachten... Scheve mond

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 16:41

Je kan er wel achteraan bellen hoor
Heb ik ook gedaan, dan weet je wanneer de uitslagen op het stamboekkantoor binnenkomen en dan kan je diezelfde dag nog bellen, dan weet je het tenminste gelijk.

Jaziah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 20:40

Mijn 3 jarige merrie heb ik bij aankoop ook laten prokken, goedgekeurd,
maar dat terzijde. Naar mijn weten komen zij iedere eerste donderdag van elke maand bijeen. Kan in de vakantie een keer een uitval zijn,
maar normaliter niet. Het kan inderdaad voorkomen dat de commissie anders oordeelt dan de DA die de foto's heeft genomen. De DA geeft ook geen beoordeling mee. Zo kan de commissie tot een neutrale beslissing komen. Zoals hier al eerder beschreven, dien je eerst lid te zijn van het stamboek, eer je paarden kunt aanbieden. Veel succes!

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 19:59

janna schreef:
PROK
Het predikaat PROK kan worden toegekend aan alle bij het KWPNgeregistreerde
paarden die voldoen aan de PROK-eisen. Het predikaat
elite overschrijft het predikaat PROK.
De eisen waaraan voldaan moet worden zijn:
- straalbeen - klasse 0 - 2;
- sesambeentjes - geen eisen;
- kogelarthrose - klasse 0 - 3;
- spat - klasse 0 - 2.
- osteochondrose (O.C.) in knie- of spronggewricht mag niet
voorkomen.
NB. Eventuele nevenbevindingen worden op het PROK-certificaat
vermeld.

Alsjeblieft!

PROK is soms dus zelfs minder zwaar als een sportkeuring.

Als ik dit zo lees, is dan zo'n PROK certifikaat niet een wasse neus? Verward Een paard met straalbeen 2, kogelartrose 3 en spat wordt dus goed gekeurd? En ze zijn niet geinteresseerd in de sesambeentjes?
En zo'n keuring blijft die levenslang geldig? Ongelooflijk!
Geen wonder dat er nog zoveel paarden zijn met beenproblemen! Dit is gewoon imo geldklopperij! Het geeft een 'valse zekerheid' dat je een paard koopt of ermee fokt dat niets mankeerd terwijl dit niet het geval hoeft te zijn.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 20:04

Jolande schreef:
Geen wonder dat er nog zoveel paarden zijn met beenproblemen! Dit is gewoon imo geldklopperij! Het geeft een 'valse zekerheid' dat je een paard koopt of ermee fokt dat niets mankeerd terwijl dit niet het geval hoeft te zijn.

Het is een keuring op fokdieren, dus zaken waarvan het KWPN vastgesteld heeft dat ze erfelijk zijn worden uitgesloten.

Voor de niet erfbare gebreken kan een evtentuele koper zelf de keuze maken of hij/zij dat aanvaart.

Overigens bij sportpaarden wordt een ruimere marge oc en ocd aanvaardbaar geacht dus het is niet helemaal te vergelijken.

memiro

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 20:08

sarabande schreef:
Het is een keuring op fokdieren, dus zaken waarvan het KWPN vastgesteld heeft dat ze erfelijk zijn worden uitgesloten.

Voor de niet erfbare gebreken kan een evtentuele koper zelf de keuze maken of hij/zij dat aanvaart.

Overigens bij sportpaarden wordt een ruimere marge oc en ocd aanvaardbaar geacht dus het is niet helemaal te vergelijken.

precies Lachen

ik heb het gedaan naast de aankoopkeuring, omdat als mijn merrie morgen een ongeluk krijgt en niet meer geschikt is voor de sport ik er een veulen bij wil fokken, het veulen ook verkoopbaar is. En als je een veulen gaat kijken en de merrie is niet goed, dan vraag je je wel af of dat werkelijk van een ongeluk is/ of dat ze ooit goed is geweest. En dan is die prok wel handig.

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 20:17

sarabande schreef:

Dus hiermee stelt het KWPN dat bv. katrol en ocd tot een bepaalde graad niet erfelijk zijn? Ietwat kortzichtig, iets is imo erfelijk of niet. Dus ik blijf erbij dat het hele prok verhaal kul is. Ook dat eenmalig keuren vind ik niets zeggend. Veel van de afwijkingen komen er pas uit tussen de 4 en 6e levensjaar als het paard belast wordt. Dus als je je merrie voor die tijd laat keuren bv. als ze twee of drie is, is het kat in het bakkie, je zit voor de rest van haar leven goed. Scheve mond

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 20:38

Jolande schreef:
Dus hiermee stelt het KWPN dat bv. katrol en ocd tot een bepaalde graad niet erfelijk zijn? Ietwat kortzichtig, iets is imo erfelijk of niet. Dus ik blijf erbij dat het hele prok verhaal kul is. Ook dat eenmalig keuren vind ik niets zeggend.

OCD MOET nul zijn dus stelt het KWPN duidelijk dat dit volgens hen erfelijk is.

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 11:11

sarabande schreef:
OCD MOET nul zijn dus stelt het KWPN duidelijk dat dit volgens hen erfelijk is.

Oke, misschien niet bij OCD, maar het katrolgebied, kogelarthrose en de straalbeentjes vind ik toch net zo belangrijk, zo niet nog belangrijker! Iets als hoefkatrol kan in een halfjaar tijd ontstaan, dus om een paard eenmalig te keuren en dit te laten gelden voor heel hun leven vind ik kortzichtig. Het enige wat het opleverd is dat de veulens meer opbrengen maar of het ook werkelijk beenproblemen binnen een ras oplost betwijfel ik.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 11:37

Jolande schreef:
Oke, misschien niet bij OCD, maar het katrolgebied, kogelarthrose en de straalbeentjes vind ik toch net zo belangrijk, zo niet nog belangrijker! Iets als hoefkatrol kan in een halfjaar tijd ontstaan, dus om een paard eenmalig te keuren en dit te laten gelden voor heel hun leven vind ik kortzichtig. Het enige wat het opleverd is dat de veulens meer opbrengen maar of het ook werkelijk beenproblemen binnen een ras oplost betwijfel ik.

Het geldt voor fokdieren, dus als gegeven bij hun fokwaarde. Van de KWPN hengsten zijn de rontgenklasses bekend, dus als men een merrie met bepaalde aanleg heeft zal een verstandige fokker niet een hengst nemen die op hetzelfde onderdeel minder scoort.

Cute

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 11:49

Ik heb mijn merrie ook PROK laten keuren.
2 weken later kreeg ik het papier van haar veulen thuis en bij mams stond er ster prok achter de naam.
Het certificaat kwam echter pas veel later.
Het was dus al lang bekend op het stamboekkantoor, maar dat certificaat maken schijnt lang te duren Schijnheilig

fabienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 15:32

Jolande schreef:
Dus hiermee stelt het KWPN dat bv. katrol en ocd tot een bepaalde graad niet erfelijk zijn? Ietwat kortzichtig, iets is imo erfelijk of niet. Dus ik blijf erbij dat het hele prok verhaal kul is. Ook dat eenmalig keuren vind ik niets zeggend. Veel van de afwijkingen komen er pas uit tussen de 4 en 6e levensjaar als het paard belast wordt. Dus als je je merrie voor die tijd laat keuren bv. als ze twee of drie is, is het kat in het bakkie, je zit voor de rest van haar leven goed. Scheve mond

Sorry, maar een merrie die aanleg heeft voor bijvoorbeeld HKO, zal ook op 2 a 3 jarige leeftijd geen mooie straalbeentjes hebben!!!!

Als ze op 3 jaar een straalbeentje met 0 of 1 hebben, mag je verwachten dat ze een goede kwaliteit straalbeen hebben en dat de kans op HKO aanzienlijk minder zal zijn.

Rhea

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 17:36

Wat is nu eigenlijk dan het kwalijke aan een OC ofwel afvlakking op de sprong, dat ze juist daar zo zwaar aan tillen?

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 18:52

fabienne schreef:
Sorry, maar een merrie die aanleg heeft voor bijvoorbeeld HKO, zal ook op 2 a 3 jarige leeftijd geen mooie straalbeentjes hebben!!!!

Als ze op 3 jaar een straalbeentje met 0 of 1 hebben, mag je verwachten dat ze een goede kwaliteit straalbeen hebben en dat de kans op HKO aanzienlijk minder zal zijn.

Hoeft niet, maar kan wel. Maar zelfs met 2-tjes worden ze nog Prok goed gekeurd volgens een eerder berichtje. Maar het was niet mijn bedoeling hier een ellelange discussie van te maken. Diegenen die er het nut van zien moeten het vooral doen.

pukpaleis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 09:14

Een hoefkatrol van een 2 is nog steeds voldoende hoor...en een 3 voor kogel (arthrose) wordt als voldoende gezien omdat het een niet erfelijke aandoening betreft...

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 17:33

Rhea schreef:
Wat is nu eigenlijk dan het kwalijke aan een OC ofwel afvlakking op de sprong, dat ze juist daar zo zwaar aan tillen?

Ik dacht omdat OC en OCD vaak samen gaan. Kan OC later geen OCD worden???? Verward Lachen