Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Sjuimpje schreef:Nou Princess, dat is niet waar hoor
Ze komen wel wat vaker bij elkaar, ik meen eens in de 2 maanden.
Ik wist binnen een paar weken dat ze van 1 gewricht wat extra foto's wilden hebben omdat ze dachten daar wat op te zien. Dat bleek gelukkig niet waar en weer een paar weken later had ik de uitslag.
De foto's heb ik zelf op CDrom.
krijgt daarna als het goed is een brief thuis met bla bla bedankt voor de actieve deelname aan het prok het kwpn hecht hier veel waarde aan bla bla 
janna schreef:PROK
Het predikaat PROK kan worden toegekend aan alle bij het KWPNgeregistreerde
paarden die voldoen aan de PROK-eisen. Het predikaat
elite overschrijft het predikaat PROK.
De eisen waaraan voldaan moet worden zijn:
- straalbeen - klasse 0 - 2;
- sesambeentjes - geen eisen;
- kogelarthrose - klasse 0 - 3;
- spat - klasse 0 - 2.
- osteochondrose (O.C.) in knie- of spronggewricht mag niet
voorkomen.
NB. Eventuele nevenbevindingen worden op het PROK-certificaat
vermeld.
Alsjeblieft!
PROK is soms dus zelfs minder zwaar als een sportkeuring.
Een paard met straalbeen 2, kogelartrose 3 en spat wordt dus goed gekeurd? En ze zijn niet geinteresseerd in de sesambeentjes?
Jolande schreef:Geen wonder dat er nog zoveel paarden zijn met beenproblemen! Dit is gewoon imo geldklopperij! Het geeft een 'valse zekerheid' dat je een paard koopt of ermee fokt dat niets mankeerd terwijl dit niet het geval hoeft te zijn.
sarabande schreef:Het is een keuring op fokdieren, dus zaken waarvan het KWPN vastgesteld heeft dat ze erfelijk zijn worden uitgesloten.
Voor de niet erfbare gebreken kan een evtentuele koper zelf de keuze maken of hij/zij dat aanvaart.
Overigens bij sportpaarden wordt een ruimere marge oc en ocd aanvaardbaar geacht dus het is niet helemaal te vergelijken.

sarabande schreef:Het is een keuring op fokdieren, dus zaken waarvan het KWPN vastgesteld heeft dat ze erfelijk zijn worden uitgesloten.
Voor de niet erfbare gebreken kan een evtentuele koper zelf de keuze maken of hij/zij dat aanvaart.
Overigens bij sportpaarden wordt een ruimere marge oc en ocd aanvaardbaar geacht dus het is niet helemaal te vergelijken.
Jolande schreef:Dus hiermee stelt het KWPN dat bv. katrol en ocd tot een bepaalde graad niet erfelijk zijn? Ietwat kortzichtig, iets is imo erfelijk of niet. Dus ik blijf erbij dat het hele prok verhaal kul is. Ook dat eenmalig keuren vind ik niets zeggend.

sarabande schreef:OCD MOET nul zijn dus stelt het KWPN duidelijk dat dit volgens hen erfelijk is.
Jolande schreef:Oke, misschien niet bij OCD, maar het katrolgebied, kogelarthrose en de straalbeentjes vind ik toch net zo belangrijk, zo niet nog belangrijker! Iets als hoefkatrol kan in een halfjaar tijd ontstaan, dus om een paard eenmalig te keuren en dit te laten gelden voor heel hun leven vind ik kortzichtig. Het enige wat het opleverd is dat de veulens meer opbrengen maar of het ook werkelijk beenproblemen binnen een ras oplost betwijfel ik.
Jolande schreef:Dus hiermee stelt het KWPN dat bv. katrol en ocd tot een bepaalde graad niet erfelijk zijn? Ietwat kortzichtig, iets is imo erfelijk of niet. Dus ik blijf erbij dat het hele prok verhaal kul is. Ook dat eenmalig keuren vind ik niets zeggend. Veel van de afwijkingen komen er pas uit tussen de 4 en 6e levensjaar als het paard belast wordt. Dus als je je merrie voor die tijd laat keuren bv. als ze twee of drie is, is het kat in het bakkie, je zit voor de rest van haar leven goed.

fabienne schreef:Sorry, maar een merrie die aanleg heeft voor bijvoorbeeld HKO, zal ook op 2 a 3 jarige leeftijd geen mooie straalbeentjes hebben!!!!
Als ze op 3 jaar een straalbeentje met 0 of 1 hebben, mag je verwachten dat ze een goede kwaliteit straalbeen hebben en dat de kans op HKO aanzienlijk minder zal zijn.