Welke hengst raden jullie mij aan?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 13:43

Polansky fokt ook vossen, en een lelijk hoofd. Verder ben ik niet erg kapot van de nafok van deze hengst. Fokt wel maat!

Special D is niet niet zoveel bekent over de nafok, aangezien het nog een jonge hengst is.

Hurrycane

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 15:59

petraaken schreef:
Je kan ook voor een voshengst gaan. Voor zover ik weet vererft de zwarte kleur evenveel door als de voskleur. Weltmeyer en Donnerhall vererven ook veel zwart dus misschien gaan voor het Weltmeyer en Donnerhall bloed en die combineren ook mooi met Rubinsteinbloed.

Don Primaire is helaas donkerbruin maar lijkt me wel aardig voor deze merrie als zo kijk.
En met Weltino zou je zeker een forser paard fokken.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 16:03

Weltino heeft bloed nodig. Don Primaire zou ik niet laten staan omdat ie 'helaas' donkerbruin is. Donruto is een zoon van Don primair,, alleen Nrps gekeurd, maar is nog vrij jong en weinig bekend over zijn nafok.

Samm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-04 17:52

Ik ga de genoemde hengsten eens even goed bekijken..bedankt voor de tips.

Samm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-04 17:53

youngster schreef:
Polansky fokt ook vossen, en een lelijk hoofd. Verder ben ik niet erg kapot van de nafok van deze hengst. Fokt wel maat!

Special D is niet niet zoveel bekent over de nafok, aangezien het nog een jonge hengst is.

Maar qua bouw hoe vinden jullie dan mijn merrie en special d overeenkomen? en ferro?
Laatst bijgewerkt door Samm op 18-10-04 18:09, in het totaal 1 keer bewerkt

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 17:55

Rousseau fokt fantastisch
Maat, body en achterbeen.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 18:28

Rousseau... ach, dan toch echt liever Special D. Die is tenminste nog zwart Knipoog en met Zandigo erachter ook meer kans op beter achterbeen.

Een Ferrozoon zal goed passen op deze langgerekte, mager bespierde merrie. Net zoals idd een Donnerhallzoon.
Polansky zou ik niet durven op deze merrie, zit een beetje in de buurt van Gribaldi, ook kwa achterbeengebruik.

TS Samm slaat echter een paar stapjes over als zij perse zwart wil fokken. Namelijk; een matig bewegend zwart paard is gewoon een paard waar niemand op zit te wachten. Een goed bewegend paard mag zelfs in Roan kleur komen.

Samm, ik druk het je nog een maal op het hart: ga EERST voor de beweging. Je Iglesias merrie is niet gezegend met een superdragend achterbeen, noch is zij gezegend met een lekkere verbinding in haar bouw. Je hebt grote kans dat zij haar zwarte kleur zal doorgeven aan haar veulen ongeacht de kleur van de hengst. Kies daarom voor een hengst die naast een mooie bovenlijn met sterke lendenen, een extra dragend achterbeen kan toevoegen. Of dat lukt, hangt af van wat er verder nog in de pedigree van je merrie aan moederszijde zit, en welke hengst je zult kiezen. Maar kies met je verstand, en vergeet de kleur maar. Zelfs uit 2 zwarten kan je nog vos krijgen.
Laatst bijgewerkt door Dees op 18-10-04 18:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Samm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-04 18:28

Samm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-04 18:30

Bedank voor je reactie dees..ik ga zeker goed rondkijken..heb al veel mooie hengsten gezien..die niet zwart zijn Schijnheilig

Jan_VT

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 18:43

Naar mijn mening moet je Special niet gebruiken op te verouderde types. Ik denk dat de hengst best wat bloed kan gebruiken. Op onze merrie heeft ie het achterhand zeer zeker verbeterd. Maar ook de verbindingen zijn er op vooruit gegaan.

Nu,... als ik jou was, zou ik ook niet echt op kleur fokken (durf het hier bijna niet meer zeggen omdat we er ook één hebben gebruikt). Een paard maakt zich immers niet mooi door zijn kleur, maar door de manier waarop ie zich toont, loopt, gedraagt... Door wat hij uitstraalt, intelligentie en ras.

Polansky vind ik niet elastisch genoeg. Ik denk dat je dan een merrie moet hebben met een sterk achterbeen, maar ook met voldoende elastiek. Nu als je zo een merrie hebt, zou ik persoonlijk dat voor geen geld willen wegfokken.

Wat dacht je van Obelisk?

PS: wist je dat je om een zwarte te fokken, je helemaal geen zwarte hengst moet hebben. Zwart komt ook zeer gemakkelijk uit koffievosse hengsten zoals oa. Variant, Donnerhall,...

Tsikala

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 18:44

Nou, uit de reacties kun je opmaken dat evt. Special D een goeie zou kunnen zijn, of Rousseau, Ferro (zonen van Ferro) of iets met Weltmeyer/Donnerhall. Ben toch benieuwd wat je uiteindelijk gaat kiezen!

Samm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-04 18:45

ja ben ik ook wel benieuwd naar Knipoog

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 18:54

Vertel eens wat er verder achter die Sultan merrie zit.... Haha!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 19:03

Samm schreef:
en Mon dieu.. is achter mooi sterk

http://www.gestuet-vorwerk.de/mondieu.php

Mon dieu staat alleen in Duitsland ter beschikking naar ik weet, dus als je dat niet te ver vind en al die moeite wilt nemen. Ook over Mon dieu is nog weinig bekend mbt nafok.

Maar zet niet kleur voorop, want nogmaals zwart x zwart kan ook vos en bruin geven. En lees de post van Dees nog maar eens goed door!

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 20:29

Polanksy heeft een merrie met bloed nodig,
Obelisk zou ik alleen gebruiken op een merrie die sterk genoeg is van achteren, Obelisk zal het achterbeen niet verbeteren.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 21:14

Samm schreef:
Volgend jaar wil ik zeer waarschijnlijk een veulen uit mijn 3 jarige ( dan 4 jarige) zwarte KWPN merrie fokken..ik ga voor een zwart veulen dus een zwarte (dressuur) hengst is dan ook gewenst, Unique is een dochter van Iglesias (Rubinstein) vader van de moeder is Sultan. Ben benieuwd welke hengst jullie mij aanraden.. Hier wat foto´s van unique

]

Een hengst met wat meer adel en een mooiere croup met de juiste bespiering zou voor de volgende generatie geen kwaad kunnen

Samm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-04 22:52

Dees schreef:
Vertel eens wat er verder achter die Sultan merrie zit.... Haha!

Het is een iglesias x sultan Knipoog zal morgen even het papier in scannen

Samm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-04 22:55

Jan_VT schreef:
Naar mijn mening moet je Special niet gebruiken op te verouderde types. Ik denk dat de hengst best wat bloed kan gebruiken. Op onze merrie heeft ie het achterhand zeer zeker verbeterd. Maar ook de verbindingen zijn er op vooruit gegaan

Wat bedoel je met veroudere types? In mijn merrie zit zeker wel bloed en de achterhand moet ook verbeterd worden evenals de verbinding..zal special dan toch een kans maken? Knipoog

Samm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-04 22:58

Sammie, bij ons op stal verwachten we aankomend jaar een veulen van mon dieu...de merrie is gewoon geinsimineerd bij hengstenhouderij brinkman..( vlakbij dus Haha! )hun hebben het sperma uit duitsland gehaald.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 23:20

Jouw merrie doet op het eerste oog wat ouderwets aan, maar wat fundament betreft zou ik haar persoonlijk wel wat zwaarder willen zien.
Dat is wel iets om rekening mee te houden.

Ceasario geeft al aan dat hij graag adel toegevoegt zou zijn en daar kan ik mij goed in vinden, Dees noemt de verbinding welke ook de aandacht verdient en je gaf zelf al aan het achterbeen te willen verbeteren.
Ik vind dit nog niet zo'n makkelijke merrie om mee te fokken

lachebeky

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 10:43

misschien de hengst: ''A jungle Prince'' (afstammeling van argentinus) zeer goeie dressuur hengst!

lachebeky

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 10:46

of 'Donnderschlag' (afstammeling van 'Donnderhall') ook 'n zeer goede dressuurhengst (een van de beste, en bekendste uit Duitsland)

Tsikala

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 11:20

Ben benieuwd naar haar papier!

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 12:01

lachebeky schreef:
of 'Donnderschlag' (afstammeling van 'Donnderhall') ook 'n zeer goede dressuurhengst (een van de beste, en bekendste uit Duitsland)

en niet meer betaalbaar denk ik.

Mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 12:55

Hij is niet zwart, maar evengoed misschien een optie voor je merrie: Uphill (Oscar x Appolonios). Lenig, maar sterk en iets compacter dan jouw merrie is. www.pretendenthoeve.tk (Of misschien zijn vader Oscar zelf??)

Van Metall heb ik ook nog geen slecht dier zien lopen, maar misschien komt je merrie daar iets bloed voor tekort? In ieder geval geeft Metall voor wat ik tot nu toe gezien heb, veel kracht in het achterbeen, een mooi uitdrukkingsvol hoofd en een mooi front.