Waarom géén schimmel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 21:46

Ik heb trouwens ook wel eens gehoord dat vossen altijd veel met hun staart zwaaien. Ik zei n keer tegen iemand: 'Goh, wat zwaait ie veel met z'n staart!'
antwoord: 'ja, het is een vos he' Verward
Dat lijkt mij toch wel onzin. Alsof de kleur uitmaakt voor het karakter!!
Ik heb zelf ook een vos maar die zwaait helemaal niet extra veel met z'n staart ofzo. Net als dat ik het onzin vind dat vosmerries valse paarden zouden zijn, zoals pharagirlke ook al zei.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 21:46

ponylovertje schreef:
Mensen willen ook geen schimmel omdat die vaak problemen hebben goed opgenomen te worden in een kudde. Schimmel (wit ) valt namelijk erg op. Dat komt nog van vroeger, toen paarden in kuddes leefden en op moesten passen voor roofdieren. Allemaal bruinen (en vos en zwart) valt niet zo op maar een schimmel wel! Dus het zit in het instinct van paarden om schimmels minder snel te accepteren omdat ze door die schimmel meer kans hebben gezien te worden door een roofdier.
Dit is ook de reden dat schimmels zich vaak extra vies maken. Dat doen ze ook instinctief, want als ze onder de modder zitten zijn ze donkerder van kleur en vallen ze dus minder op .

kan aan mij liggen maar dit vind ik een beetje onzin Bloos!
trouwens: er bestaat een wijzig knop Knipoog

pegassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 21:47

Peterina schreef:
Persoonlijk zou ik nooit een schimmel willen maar dat is omdat mijn ervaring met schimmels is dat ze rot karakters hebben!!! Neem daarbij het extra poetswerk en dan is de keus voor mij heel makkelijk.

Trouwens behalve 'geen schimmels' zie je ook 'en ook niet vos' !!! Waarom ... mag joost weten.

Whoehahahahaahahahahah!!! Schimmels zouden een rot karakter hebben??? Dan slacht 75% van de Arabische Volbloedpaarden maar af.........die meer 100.000 paarden zullen dan allemaal wel erg verdorven karakters hebben. Grow-up!!!

Een schimmel geeft géén extra poetswerk, ze worden net zo vuil als andere kleuren. Alleen smokkelen met laks poetsen wordt gelijk verraden!
Laatst bijgewerkt door pegassa op 17-10-04 21:49, in het totaal 2 keer bewerkt

Otje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 21:48

ponylovertje schreef:
Mensen willen ook geen schimmel omdat die vaak problemen hebben goed opgenomen te worden in een kudde. Schimmel (wit ) valt namelijk erg op. Dat komt nog van vroeger, toen paarden in kuddes leefden en op moesten passen voor roofdieren. Allemaal bruinen (en vos en zwart) valt niet zo op maar een schimmel wel! Dus het zit in het instinct van paarden om schimmels minder snel te accepteren omdat ze door die schimmel meer kans hebben gezien te worden door een roofdier.
Dit is ook de reden dat schimmels zich vaak extra vies maken. Dat doen ze ook instinctief, want als ze onder de modder zitten zijn ze donkerder van kleur en vallen ze dus minder op .

ja dit heb ik ook eerder gehoord, verklaard natuurlijk niet waarom ook donkere paarden onder de modder zitten, al zie je dan minder... maar dat heb ik inderdaad ook gehoord

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 21:48

Toch kan ik best begrijpen dat niet iedereen een schimmel wil. Niet iedereen heeft de faciliteiten om em te kunnen wassen, of gewoon de tijd er niet voor.
Maar, zoals vele hier, ben ik ook nog steeds een echte schimmelfan. Ze hebben vaak toch net dat extra op de een of andere manier.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 22:04

ben t helemaal met vonnie84 eens,maar ponylovertje. sorry. maar ik geloof er geen zak van Haha!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 22:05

iok vind lichte schimmels gewoon niet mooi
maar ja, ik wilde ook geen vos
drie keer raden Rolleyes Tong uitsteken

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 22:21

er zijn schimmels die ik niet mooi vind.maar voor explosion viel ik als een blok!
vonnie84 heeft ook twee prachtige schimmels!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 22:27

Ik wil liever geen schimmel omdat ik ze niet zo heel mooi vind meestal. Is puur persoonlijk, ik hou niet van die kleur. Verder is het wel zo dat mestvlekken (die groenige) met goed borstelen niet te verwijderen zijn... daarvoor moet je echt met water aan de slag. Bij een donkerbruin paard zie je die vlekken niet en volstaat een goede rosbeurt wel. Zeker in de winter ga ik liever niet te veel met water aan de slag.

Tralala

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 22:32

Ikke wel! Ik vind ze geweldig!
Ik heb zelf een schimmel, en tja je moet idd flink poetsen af en toe, maar dat heb ik er graag voor over
Hij is zooo mooi ! Haha! (vooral als hij schoon is Knipoog )

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 22:40

ik ben ook geen schimmelfan... en toch heb ik er 3 op stal staan...
een paard heeft immers geen kleur...
De vorige pony van mijn dichter was ook schimmel en is hier nooit gewassen voor een wedstrijd... ze was van zichzelf niet zo'n smeerpoets.
Mijn huidige fokmerrie daarentegen is er wel 1...
Een spuitbus (carnaval) doet wonderen... wat niet wit is spuit je wit.. en dat poets je later thuis gewoon weer weg.

Een vos: ken wel het gezegde: een vos met vier witte voeten heeft weke benen..

Is vos geen verduning van? Men wil en ziet liever donkere kleuren..dus daarom geen vos voor de fok..denk ik. Ik heb zelf 5 pony's 3 schimmels, 1 bruine en een vos.... Kleuren zeggen mij dus niets als het over kwaliteit gaat. 3 kwalitatief identieke waarvan 1 vos, 1 schimmel en 1 anders qua kleur dan schimmel of vos... dan de laatste.. Haha! puur persoonlijk, een smaak kwestie.

staljaim

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 22:45

ik vind een schimmel prachtig! ze vallen meteen op en het heeft iets in de dressuur ring (vind ik) ik had een schim merrie.
maar waar de meeste mensen denkik bang voor zijn is dat ze zwakker zijn, in het wild zie je ze ook nooit en veel paarden hebben een hekel aan schimmels. zo ook bij mij thuis, ze stond altijd er buiten, en kreeg ook nog een zomerexceem... en had een heel gevoelig huidje...
dit heb ik ook meer gehoord over schimmels die gevoelig of gauw ziek zijn..

Maar ik vind ze prachtig om te zien,zeker als ze helamaal wit zijn en dan gewassen krijgen ze zo'n mooie gloed over hen heen...

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 22:50

Ik vraag me echt af hoe dat "zwak" zijn statistisch in elkaar zit. Een schimmel heeft een donkere huis onder de haren, net als een zwarte of bruine of vos.

Mijn schimmel is echt het enige paard bij mij op stal dat in de afgelopen 7 jaar (zolang als ik haar heb dus) maar 1 keer de DA nodig heeft gehad (droes als 2 jarige) en verder die beste man alleen ziet voor haar entingen. Dit in tegenstellig tot paarden die ik op stal heb gehad die vos, zwart en bruin waren.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 23:23

Een goed paard heeft geen kleur *LOL*
Vond de reacties van mensen altijd wel leuk als ze hoorden dat mijn merrie drachtig was van een schimmelhengst Clown 'Als het maar geen schimmel wordt' 'Hoe kun je dat nou doen' 'Schimmels zijn vreselijk' etc etc *LOL*

Mijn antwoord was 9 van de 10 keer dat de kleur me geen barst kon schelen als het veulen later een gezond en fijn sportpaard zou worden Haha!
(Ik ben nu trouwens de trotse eigenaar van een prachtig grijs merrieveulen Tong uitsteken )

Dat vosmerries minder gewild zijn in de handel heb ik ook weleens gehoord, zou niet weten waarom, maar er zijn nogal wat mensen die dat beweren

ellenlouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 23:31

Ik vind schimmels geweldig. Daarom heb ik nu.....een bruine Tong uitsteken

Heb er nog niet echt van gehoord trouwens dat mensen geen schimmel willen. Waarschijnlijk om het poetswerk. En je valt natuurlijk wat meer op met zo'n schimmel.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 06:22

Peterina schreef:
Trouwens behalve 'geen schimmels' zie je ook 'en ook niet vos' !!! Waarom ... mag joost weten.

Leuk, er wordt me direct iets gevraagd Haha!

Ten eerste heeft een goed paard altijd een goeie kleur. In het ras dat wij fokken is dat echter vaak een schimmel, ook al wordt blijkbaar geprobeerd om de schimmelkleur uit te roeien. Als ik persoonlijk iets tegen vos heb, is dat omdat mijn vader in de jaren 70 en 80 onophoudelijk zat te zeuren dat hij een vosje wilde. Toen hij een vosje kocht, was dat meteen een vosje met een derde premie, dat meteen ook haar weg via de achterdeur naar buiten vond. Feit is dat schijnbaar er ook maar weinig vossen zijn die aan de top meedoen in mijn ras.

Dus: een goed paard (of pony heeft geen kleur). Ik wordt er ook doodziek van als je een echt goede pony te koop hebt en dan vergeet er de kleur bij te zetten en dat 90% eerst vraagt: wat is de kleur? Ik heb dan bijna al geen zin meer om te antwoorden. De kleur is het minst relevante aan het dier.

En inderdaad: een bruine pony wordt even vies als een schimmel. En ik vind overigens zelfs een vieze schimmel mooi. Niks zo kleurrijk als een schimmel Knipoog

pegassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 08:36

Hè hè..heb ik eindelijk Joost gevonden aan wie ik al mijn jarenlange opgespaarde vragen kan stellen!! Waar zat je nou?? Als mensen in het vervolg zeggen: Joost mag het weten...is het misschien handig dat ze gelijk het telefoonnummer mee geven. Nu ben ik inmiddels de helft van mijn vragen voor Joost vergeten Cool Maar ja zeg......wie gaat er nou in Finland zoeken Haha!

De enige schimmel waar ik niet van houd is een schimmel waar in plaats van witte haren groene haren op groeien Rock-on, dudes!

Schimmels zijn idd. erg kleurrijk je weet nooit in welke kleur ze weer uit stal of van de wei komen Clown Hun leven lang zijn het net toverballen; van zwart of vos naar grijs, naar peper en zout, naar ondefinieerbaar grijs/wit en hopelijk ooit eens spierwit. Om vervolgens nadat je de felbegeerde spierwitte kleur hebt bereikt, spontaan over te gaan naar vliegenschimmel. Waarschijnlijk wordt daar hun vervelende karakter mee bedoeld: ze houden ervan hun baasje te pesten Ach gut .

Wat mij betreft: ich bin in himmel met een schimmel OK dan!
Laatst bijgewerkt door pegassa op 18-10-04 09:04, in het totaal 5 keer bewerkt

JollyJumper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 08:40

Voor mij heeft een goed paard echt geen kleur. Als is ie roze met paarse stipjes... Bovendien ben ik zo'n eigenwijze die dus donkerbruin zonder aftekeningen niet het mooiste vind (en dat voor een dressuurmiepje, foei Haha! ) Ik houd het meest van paarden met veel wit. Dus heb ik een vos met 4 witte benen (die overigens ook de ochtend van concours gewassen moeten worden... ) en sinds gisteren een bruine met 4 hoge witte benen en een blesje. Maar onze 2 pony's zijn gewoon bruin, de ene met alleen een blesje en de ander met alleen een kolletje. Niet gekocht om de kleur maar om het karakter... . En als mijn schoonvader volgend jaar een leuke schimmel over heeft (zal wel niet, hij dekt ook niet bij schimmelhengsten omdat ie bang is de veulens niet kwijt te kunnen) dan kom maar op!

pegassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 08:44

JollyJumper schreef:
Voor mij heeft een goed paard echt geen kleur. Als is ie roze met paarse stipjes... Bovendien ben ik zo'n eigenwijze die dus donkerbruin zonder aftekeningen niet het mooiste vind (en dat voor een dressuurmiepje, foei Haha! ) Ik houd het meest van paarden met veel wit. Dus heb ik een vos met 4 witte benen (die overigens ook de ochtend van concours gewassen moeten worden... ) en sinds gisteren een bruine met 4 hoge witte benen en een blesje. Maar onze 2 pony's zijn gewoon bruin, de ene met alleen een blesje en de ander met alleen een kolletje. Niet gekocht om de kleur maar om het karakter... . En als mijn schoonvader volgend jaar een leuke schimmel over heeft (zal wel niet, hij dekt ook niet bij schimmelhengsten omdat ie bang is de veulens niet kwijt te kunnen) dan kom maar op!

Misschien wil je schoonvader dan wat van mijn "geluk" lenen?? Ik fok al jaren uit schimmelhengsten én schimmelmerries en wat krijg ik???? Juist ja........vossen Verward Niets, geen sikkepitje grijsfactor erin Boos!

pegassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 09:09

ponylovertje schreef:
Ik heb trouwens ook wel eens gehoord dat vossen altijd veel met hun staart zwaaien. Ik zei n keer tegen iemand: 'Goh, wat zwaait ie veel met z'n staart!'
antwoord: 'ja, het is een vos he' Verward
Dat lijkt mij toch wel onzin. Alsof de kleur uitmaakt voor het karakter!!
Ik heb zelf ook een vos maar die zwaait helemaal niet extra veel met z'n staart ofzo. Net als dat ik het onzin vind dat vosmerries valse paarden zouden zijn, zoals pharagirlke ook al zei.

Maar wist je dan niet dat alleen Nederlandse voskleurige paarden veel met hun staart zwaaien??? Vossen hebben namelijk een hoge "oranjefactor" in hun kleurgen. Daarom dat vossen met name op koniginnedag én prinsjesdag veel met hun staart zwaaien Haha! Als een soort hippisch eerbetoon richting het koningshuis zal ik maar zeggen Vriendjes zijn? .
Laatst bijgewerkt door pegassa op 18-10-04 09:11, in het totaal 1 keer bewerkt

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 09:10

pegassa schreef:
Maar wist je dan niet dat alleen Nederlandse voskleurige paarden veel met hun staart zwaaien??? Vossen hebben namelijk een hoge "oranjefactor" in hun kleurgen. Daarom dat vossen met name op koniginnedag én prinsjesdag veel met hun staart zwaaien Haha! Als een soort hippisch eerbetoon richting het koningshuis zal ik maar zeggen Cheese!

OK dan!

pegassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 09:12

Knipoog

Otje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 09:26

pegassa schreef:
Maar wist je dan niet dat alleen Nederlandse voskleurige paarden veel met hun staart zwaaien??? Vossen hebben namelijk een hoge "oranjefactor" in hun kleurgen. Daarom dat vossen met name op koniginnedag én prinsjesdag veel met hun staart zwaaien Haha! Als een soort hippisch eerbetoon richting het koningshuis zal ik maar zeggen Vriendjes zijn? .

Hoho ook tijden EK en WK voetbal hoor .... Haha! Haha! Haha!

pegassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 10:02

Sorry.....je hebt gelijk..... Bloos

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 11:42

pegassa schreef:

Citaat:
Maar wist je dan niet dat alleen Nederlandse voskleurige paarden veel met hun staart zwaaien??? Vossen hebben namelijk een hoge "oranjefactor" in hun kleurgen. Daarom dat vossen met name op koniginnedag én prinsjesdag veel met hun staart zwaaien Als een soort hippisch eerbetoon richting het koningshuis zal ik maar zeggen .

Haha, Haha! , ja dat zal het zijn. Maar dan moet ik toch mijn pony even streng toespreken vandaag, want hij is ook een Nederlandse vos en zwaait dus bijna nooit met z'n staart >;)