Anna pakt groot uit in de Hoefslag

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-04 13:14

Zep schreef:
Dat is het probleem wat ik met Karel heb. Er zit namelijk best een gefundeerde gedachtengang achter, maar hij trekt af en toe een paar conclusies waar ik me dan weer niet in kan vinden.

wat het probleem op bokt is, is dat je of achter de man aan moet lopen of er pertinent tegen moet zijn, er is geen ruimte voor een middenweg.

Dat geldt dan misschien voor de Boktpopulatie, maar niet voor de 'dame' in kwestie. Ik heb al een heel stel fijne discussies met haar achter de rug en kijk steeds weer uit naar de volgende Haha! Knipoog .

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-04 13:15

Zep schreef:

wat het probleem op bokt is, is dat je of achter de man aan moet lopen of er pertinent tegen moet zijn, er is geen ruimte voor een middenweg.

Precies en ook geen ruimte voor een discussie, want zijn mening is "de waarheid"

Dat vind ik zonde want zo kan ik me er geen mening over vormen.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-04 13:28

Inderdaad, ik denk dat we de spijker op zijn kop slaan. Anna42 komt heel vaak met waarheden aan en ik ben het heel vaak gewoon met hem eens. Vaak worden die zaken dan in één adem genoemd met zaken die er of niks mee te maken hebben of ernstig betwistbaar zijn.

Er wordt dan heel kort de de bocht geredeneerd van "Hij/zij is het oneens met Anna42". Dat is dan niet zo. Waar ik een probleem mee heb is de meestal denigrerende vorm waarin men (niet Anna alleen hoor) gelijk probeert te krijgen. Je kan geen discussie beginnen met de stelling "Je bent voor of ons tegen ons". Kijk maar naar de wereldpolitiek, daar zijn genoeg voorbeelden voor.

Grootste wijsheid ter wereld: Hoe meer je leert, des te meer kom je erachter dat je nog niks weet en nog veel meer moet leren. Dat mis ik een beetje in de hele monoloog.

PS: Laten we het meer over de materie hebben en minder over de persoon achter de discussie. We hebben het hiet nog steeds over viervoeters, niet over tweevoeters.

Dickie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-04 13:38

GertJan schreef:
Ik snap niet wat bedoeld wordt met "zwaartepunt onder" en "zwaartepunt boven", en wat de achterliggend gedachte is om dat zo te construeren.

Misschien het boek kopen? Er worden idd conclusies getrokken aan de hand van die foto terwijl de oorsprong of onderbouwing daarvan niet in het artikel te vinden is. Is in een dergelijk artikel ook niet echt ruimte voor denk ik. Ik denk er zelf ook over om het boek maar eens aan te gaan schaffen, want het blijft buitengewoon boeiende materie.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-04 14:17

Ik vond het een heel leuk stuk in de Hoefslag, en hoop idd dat er een hele grote groep mensen nu toch eens wat kritischer naar hun eigen paard gaan kijken, zeker als ze van plan waren eens 'leuk' een veulentje te fokken. Kan daarom de clinics van Anna42 van harte aanbevelen.

Maar er was meer; gisteravond was ik op een soort Tupperware-party van een Nederlandse zadelleverancier, en daarbij hield ook een dierenarts een uiterst interessant betoog over rugproblemen in combi tot zadelliggingen enzo. Hij duwde en trok en kneep, maar als die paarden dan ineens weer in hun natuurlijke, niet door de rug verstrakte, model gingen staan... zag je toch wel vrij vaak een paard dat NIET in het evenwichtsmodel stond... Ik moet zeggen, ik heb best nog wel moeite in het onderkennen van langere buiklijnen ten opzichte van bovenlijnen, maar vrij vaak was het heel duidelijk. Zet een mens toch aan het denken.

Ook deze dierenarts had het over het 'bekken kunnen kantelen' en efficienter lopen daardoor. Ik dacht " aha, Lendenmechanisme":)*
En als er iets is wat veel meer aandacht mag krijgen in de hedendaagse fokkerij.... juist.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-04 14:27

Dees schreef:
Ik dacht " aha, Lendenmechanisme":)*
En als er iets is wat veel meer aandacht mag krijgen in de hedendaagse fokkerij.... juist.

Dat krijgt genoeg aandacht, alleen benoemt men het anders. Als je een goed paard fokt zijn al deze zaken een onderdeel van het geheel. Zoals eerder gemeld sluit veel van wat Anna zegt ook aan bij de sportfokkerij.

Het punt is dat wanneer hier op bokt een theorie wordt uitgelegd door Anna dat altijd gepaard gaat met een sneer naar de Nederlandse fokkerij en het gebruik van volbloed.

Dat is jammer en werkt averechts, want iets afkraken om je eigen gelijk te bewijzen komt nu eenmaal minder geloofwaardig over.

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-04 14:30

Ik ben het met Dees eens sterker nog ik sloeg de topics van anna42 vaak over omdat ik er geen bal van begreep.

Sinds ik echter nu al voor een 3de keer naar een clinic van Anna42 ben geweest snap ik het wel. wat in schrift voor mij abracadraba was snap ik met videobeelden en duidelijk getekende uitleg wel.De laatste keer was helemaal leuk omdat er toen echte paarden bij aanwezig waren paarden die wel en niet in het evenwichtsmodel stonden. leuk is ook dat Anna42 het publiek heel erg mee laat doen,waarom vind het publiek iets wel of niet en als je dan daar en daar op let veranderd je mening over een bepaald paard?

Ik heb het boek van Joshua gekregen en het is behoorlijk aan te bevelen

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-04 14:35

@ Sarabande:
Zeg, een sneer is alleen gevoelig als de partij waarover het gaat zich daar gevoelig voor toont. Oftewel: wie de schoen past, trekke hem aan.

Het KWPN is niet meer zo goed als ze ooit geweest is kwa fokkwaliteit, en het KWPN is zeker niet zo goed als men zelf graag doet geloven.
Dat is mijn mening, en die ben ik al lang toegedaan. Ver voor ik ooit van Bokt, EASP, Anna42 of wat dan ook gehoord had.
De successen van het kwpn komen van oud bloed, en (oh de ironie) dat is nou net het type paard waar het kwpn zo snel mogelijk van af wil.

Maar ik snap dat dat gegeven cognitieve dissonantie opwekt bij de trouwe klant. toch, verwar de support voor andere partijen niet altijd met de aversie jegens het kwpn. Het een sluit namelijk het ander niet uit.
Laatst bijgewerkt door Dees op 16-10-04 14:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Sundancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-04 14:36

Over sneren gesproken en een schimmig duits stamboek.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-04 14:48

Ik lees geen hoefslag, maar misschien kan iemand het artikel scannen en hier plaatsen? Ik ben wel benieuwd gewroden.

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-04 15:13

Jippie schreef:
Ik lees geen hoefslag, maar misschien kan iemand het artikel scannen en hier plaatsen? Ik ben wel benieuwd gewroden.

Misschien gewoon even geduldig zijn en net als ik a.s. maandag of dinsdag naar de boekhandel rennen? Haha!

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-04 15:21

Ik begrijp de gedachtengang rond het 'evenwichtspaard': vanuit diervriendelijk oogpunt een goede basis. Voor de fokkerij zijn evenwicht en balans cruciale uitgangspunten. Is een evenwichtspaard altijd een goed sportpaard?

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-04 15:27

Bucephalus schreef:
Is een evenwichtspaard altijd een goed sportpaard?

In elk geval zijn er wel goede sportpaarden die geen evenwichtspaarden zijn (bv. Jazz, Krack)

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-04 15:39

Sundancer schreef:
Over sneren gesproken en een schimmig duits stamboek.

Je las dus heel selektief over het allochtonenstamboek heen.

Dees JIJ vind de KWPN fokkerij achteruitgegaan. Ik en duizenden fokkers en gebruikers met mij zeker niet. .

En wat betreft de boodschap die Anna hier neerzette, die werd ongeloofwaardig omdat voortdurend anderen, organisaties, personen, paardenrassen, afgekamd werden/worden.

Indien men een duidelijk onderbouwde visie heeft is het niet nodig om zich af te zetten tegen anderen.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-04 15:50

sarabande schreef:
[naam verwijderd] JIJ vind de KWPN fokkerij achteruitgegaan. Ik en duizenden fokkers en gebruikers met mij zeker niet. .

Ach, ik kan alleen voor mezelf spreken inderdaad...

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-04 15:58

Samsam schreef:
In elk geval zijn er wel goede sportpaarden die geen evenwichtspaarden zijn (bv. Jazz, Krack)

Zijn zij goede sportpaarden ondanks, of dankzij hun bouw? M.a.w. zijn alle paarden met een bouw als Jazz en Krack goede sportpaarden?

Hier het skelet van de volbloed der Löwe, stokmaat 1.58m. Tweede foto der Löwe op stand. Hij is een van die volbloeds die heel veel positieve invloed heeft gehad op de fokkerij. Had hij een evenwichtsskelet of niet?

Afbeelding

Afbeelding

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-04 16:08

Bucephalus schreef:
M.a.w. zijn alle paarden met een bouw als Jazz en Krack goede sportpaarden?

Tuurlijk niet, netzo zijn ook niet alle paarden met Anna's evenwichtskelet goede portpaarden!

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-04 16:44

Mensen, laten we het voor een keer over Anna's theorieën hebben, ipv. Anna's gebrek aan communicatievaardigheden.

En nog belangrijker: laten we positieve voorbeelden zoeken, geen van "kijk eens, die bakken er niks van". Die theorie kan ik namelijk in één zin weerleggen.

Dus, als je positief wil blijven, geef dan voorbeelden van echte evenwichtspaarden, die het heel best doen in de sport. Geen koe is zo bont, of er zit wel een vlekje aan.

Sundancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-04 16:49

sarabande schreef:
Je las dus heel selektief over het allochtonenstamboek heen.

Ik lig onder mijn bureau van het lachen *LOL*

Maar iid, laten het weer over het stukje van Anna42 hebben Lachen
Heeft iemand het stukje ingescant? Lachen

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-04 17:05

Het hele probleem van het evenwichtspaard wordt een probleem gemaakt van de hengsten zonder evenwichtsskelet of van de invloed van het Engels volbloed. Naar mijn mening ligt het eerder aan het merriemateriaal en de combinaties die tientallen jaren zijn gemaakt. Een merrie moet een bepaald kaliber hebben om een volbloedhengst te kunnen verdragen. Dat ging goed met de zwaardere types die in de landbouw werden gebruikt, maar vervolgens werd d.m.v. doorkruisen de basis zodanig versmald; het merriemateriaal zoveel lichter, dat we nu met de gebakken peren zitten.

Daarbij werd het evenwichtsprincipe buiten beschouwing gelaten. Ik vind het dus niet zinvol om de discussie op gang te houden met voorbeelden van hengsten die in het evenwichtstype staan, maar meer met de vraag hoe kun je je merriestapel meer draagvlak geven om de fokkerij gezond te houden.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-04 17:09

Sterker nog, van welke datum is deze hoefslag waar het in staat ? want ik ging net naar de boekhandel in Belgie, het nr. van 7 oktober, daar staat het dus niet in Boos! moet ik het nr. ervoor hebben ?

YvonneS

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-04 17:26

Hoewel ik hier op bokt de verhalen van anna nooit snap en daarom ook nooit echt volg, vind ik dit een heel verhelderend artikel! Wist trouwens niet eens dat anna karel was?!

Maar ik vond t een interesant artikel!! Haha!

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-04 17:27

Sundancer schreef:
Heeft iemand het stukje ingescant? Lachen

Helaas, daarvoor moeten we toestemming hebben van Anna42 of van de Hoefslag (en ik denk eigenlijk van allebei). Ik kan jullie niet stoppen om het aan elkaar te laten zien, maar hier plaatsen is nogal tegen de boktregels (en de internationale wetgeving op copyright)

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-04 17:34

Bucephalus schreef:
Dat ging goed met de zwaardere types die in de landbouw werden gebruikt, maar vervolgens werd d.m.v. doorkruisen de basis zodanig versmald; het merriemateriaal zoveel lichter, dat we nu met de gebakken peren zitten.

Wie zit met welke gebakken peren????

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-04 17:40

sarabande schreef:
Wie zit met welke gebakken peren????

Degenen die op een dood spoor zitten met hun fokmateriaal. 'We' was algemeen bedoeld. Haha!