Chip niet erkend door Duitsstamboek

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-04 08:08

draumpje schreef:
dus als een duits stamboek een levensnummer geeft aan een paard die al in het bezit is van een levensnummer dan heeft het paard twee nummers
stel dat er een nieuw paspoort zou uitgegeven worden door het duitse boek dan zou het paard dus opeens duits gefokt zijn

Daar zit vlgs. mij het verschil van denken.

bv. bovengenoemd paard e.a. hebben in Duitsland en voor de FN (duitse KNHS) een ander levensnummer gekregen.

Waar ik mee aan wil tonen dat een buitenlands-paspoort in Duitsland,
in dit geval uitgegeven via het KWPN,
bij een paard hoort voor veterinaire doeleinde maar geen stamboekfunktie heeft

En daar een levensnummer als Nederlands levensnummer wordt gezien en niet als Duits.
Komen zulke dieren in Duitsland in de sport /fokkerij en ze zijn opgenomen in een Duitsstamboek dan lopen ze onder een DE......levensnummer.
En niet onder een Ned.stamboeknummer of transponder nummer.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-04 08:47

Alane schreef:
Als hij een 2e paspoort aan zou vragen kan dat zeker wel... kan er wel 10 aanvragen. In duitsland zou het idem moeten zijn als in NL, dat je dus de stamboekpapieren moet overleggen als je er een afstamming in wilt hebben.. en op je papieren staat aangegeven dat je paard een paspoort heeft en dus krijg je dan een duplicaat na 6 maand (dacht ik zo even uit mijn hoofd) of je aangifte moet doen weet ik niet. Een beetje paspoortverstrekker zal controleren of het paard een chip heeft... wel een chip dan koemn ze via het nummer uit in Nederland en dan bij de uitgever en krijg je dus een duplicaat van het oorspronkelijke paspoort.

Citaat:
In duitsland zou het idem moeten zijn als in NL,

Dat is nu Nederlands denken.

Men zou het allemaal moeten doen zo als Ned. zegt.

Maar het blijkt uit deze topic dat dit nu juist niet is en Nederlandse voorlichting aan Nederlanders de helft van een verhaal is.

En wanneer je bv. o.a. fokt voor de markt buiten Nederland
dan dien je als Nederlandse fokker (voor fokkers in Belgie gelden weer andere normen) op de hoogte te zijn met de buitenlandse gang van zaken.
(Vandaar deze topic)
Tenzij dat al die paarden voor de binnenlandse markt gefokt worden.

Citaat:
(voor fokkers in Belgie gelden weer andere normen)

Hoe zit dat in Belgie?

Is men daar verplicht om alle paarden en pony's te laten begeleiden van een Belgischpaspoort?

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-04 09:01

Anya schreef:
Je kunt wel een Duits paspoort aanvragen, dan moet je paard in Duitsland staan.

Die van ons hebben anders allemaal Duitse paspoorten. Je moet gewoon fokken bij een Duits stamboek om een Duits paspoort te krijgen.
Geen enkele heeft een Belgisch paspoort.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-04 09:03

Zannekin schreef:
Die van ons hebben anders allemaal Duitse paspoorten. Je moet gewoon fokken bij een Duits stamboek om een Duits paspoort te krijgen.
Geen enkele heeft een Belgisch paspoort.

Maar accepteerd de Belgische overheid dat.?
Mag je rond rijden met paarden die in Belgie staan met een buitenlands paspoort.

In Nederland wil men ze allemaal gechipt hebben.
Dus komen er straks geen buitenlanders hier meer op de wedstrijden.
En trainers kunnen geen buitenlander meer in training nemen.
Laatst bijgewerkt door ceasario op 16-10-04 09:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-04 09:06

Waarom niet, dat zijn toch EU paspoorten?
In België maakt niemand zich daar extra zorgen over. Als je een Duits paard koopt zit daar een paspoort bij en dan ga je niet nog eens extra een Belgisch aanvragen, dat zou willen betekenen dat je dan nog het BWP moet betalen?? Niet aan de orde hier denk ik.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-04 09:06

Ik denk dat je een beetje te anti nederlands denkt Haha!
Het nederlandse paspoort is niet alleen nederlands maar europees...idem voor het levensnummer (wat in oorsprong zou moeten dienen als identificatiemiddel icm schets) Nu heeft bijv. Duitsland een langere getallenreeks dan Nederland had, ook dit zal gelijk worden, in die zin dat er een aantal cijfers bij komen om te kunnen zien waar het paard van oorsprong is geregistreerd.
Bij bijv. een uit engeland geomporteerde pony krijg ik geen nederlands paspoort tenzij het origineel zoek is geraakt.
Ik vermoed dat de omschrijving van het 2e nummer (duitse levensnummer) dus een beetje ongelukkig gekozen is om vanwege bezuinigingen hebben ze geen nieuwe stempels waarop staat registratienummer....
Het stamboekbewijs telt niet vwb tegistratie en identificatie en is eigenlijk niets meer of minder dan een afstammingsbewijs. De transponder is om paard en paspoort te koppelen en het levensnummer is voor de registratie.
Daarbij kan je aan het transponder ook zien in welk land het paard gsjipst is Haha!

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-04 09:08

Alane schreef:
Daarbij kan je aan het transponder ook zien in welk land het paard gsjipst is Haha!

Ook niet correct: Oldenburg komt ook in België chippen met Duits transponders dus.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-04 09:09

Alane schreef:
Ik denk dat je een beetje te anti nederlands denkt Haha!
Haha!

Zie mijn toevoeging.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-04 09:10

ik bedoelde daarmee niet letterlijk het land waar het paard staat, maar uit welk land de instantie komt die het paard chipt/registreerd.

Ik dacht dat de duitsers niet chipten?

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-04 09:10

Zannekin schreef:
?? Niet aan de orde hier denk ik.

In Nederland wil men alle paarden die hier rondlopen gechipt/DNA hebben

.
Citaat:
In Nederland wil men ze allemaal gechipt hebben.
Dus komen er straks geen buitenlanders hier meer op de wedstrijden.
En trainers kunnen geen buitenlander meer in training nemen.
Laatst bijgewerkt door ceasario op 16-10-04 09:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-04 09:12

waarom zouden er dan geen buitenlanders meer op de wedstrijden komen in Nederland?
Dat vat ik even echt niet.... Als een Engelsman hier een wedstrijd rijdt hoeft hij toch ook niet eerst Nederlander te worden?
En de buitenlandse paarden blijven hier toch niet staan in de zin van permanent verblijf cq verkocht aan een Nederlandse burger?

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-04 09:14

Alane schreef:
waarom zouden er dan geen buitenlanders meer op de wedstrijden komen in Nederland?
Dat vat ik even echt niet.... ?

Alle dieren die hier rond lopen dienen voorzien te zijn van een chip/DNA.
Zo staat het in de regels.

En zul je als gebruikelijk zo moeten lezen.

Tenzij een toevoeging. En die is er nog niet.
Dus... (off-topic)

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-04 09:18

Oldenburg is zeer op het buitenland gericht en heeft zich aangepast aan de Nederlanders en Belgen die niet meer mochten branden. Je kan nu kiezen tussen brandmerk en chip.
Schockemoehle, vertelde die oldenburger man me, chipt alles. Maar hij zei ook dat alles wat mechanisch is kan gemanipuleerd worden. Dat er van de gechipte paarden toch al een aantal zijn waarvan de chip gemigreerd is of een chip die geen signaal meer geeft (ook gemigreerd?). Enfin heel rooskleurig zag hij het niet in. Hij was daar trouwens helemaal niet sentimenteel in maar redeneerde puur om de identificatie.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-04 17:10

ceasario schreef:
Het hele chip gebeuren mede op touw gezet door en met KWPN blijkt voor de Duitsers geen herkenning te zijn.

Wij hadden enkele paarden aan de keuring in Duitsland en inmiddels hebben wij in het paspoort de volgende aantekening gekregen.

De merrie was voor het KWPN een A-register.
Wilde men daar in het hoofdstamboek komen word je op de nodige kosten gejagen doordat ze eisen stellen die ze aan hun eigen merriemateriaal niet stellen.

Dus o.a. deze merrie heeft een ander proces doorlopen en zie het resultaat met aantekening in het paardenpaspoort.
Verder heeft ze een nieuw levensnummer gekregen en gaat men volledig voorbij aan het transponder-chipnummer. Haha!

[image]

maar dan nog snap ik niet wat je bedoelt met dat gezeur over die chip
want dat nummer van het duitse boek heeft helemaal niets! met het chipnummer te maken
chip en levensnummer zijn twee totaal! verschillende dingen
levensnummers zijn er voor de registratie in de stamboeken
en het chipnu8mmer staat los van het stamboek
want dat moet van de overheid , dat alle! stamboeken zich gedwee achter de overheid scharen is een ander verhaal
maar wat het Kwpn hier nu weer mee te maken heeft?
dat is gewoon 1 van de grote groep stamboeken die achter het ge-emmer van de overheid aanhuppelt
net zoals ieder ander stamboek in NL

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-04 17:33

draumpje schreef:
maar dan nog snap ik niet wat je bedoelt met dat gezeur over die chip
want dat nummer van het duitse boek heeft helemaal niets! met het chipnummer te maken
chip en levensnummer zijn twee totaal! verschillende dingen
levensnummers zijn er voor de registratie in de stamboeken
en het chipnu8mmer staat los van het stamboek
want dat moet van de overheid , dat alle! stamboeken zich gedwee achter de overheid scharen is een ander verhaal
maar wat het Kwpn hier nu weer mee te maken heeft?
dat is gewoon 1 van de grote groep stamboeken die achter het ge-emmer van de overheid aanhuppelt
net zoals ieder ander stamboek in NL

Wie is hier de zeurder?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-04 17:37

sja, ik wil niet zeuren , maar ik, snap het gewoon even niet
je stelt dat het duitse stamboek totaal aan de chip voorbijgaat
terwijl dat nummer niets met die chip of het chipnummer te maken heeft

leg uit zou ik zeggen Lachen

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-04 18:01

draumpje schreef:
sja, ik wil niet zeuren , maar ik, snap het gewoon even niet
je stelt dat het duitse stamboek totaal aan de chip voorbijgaat
terwijl dat nummer niets met die chip of het chipnummer te maken heeft

leg uit zou ik zeggen Lachen

Waarom zou ik je iets uitleggen
daar ik niet de behoefte daar voor voel.
Als je net als jij je hengst aanbiedt in Duitsland is het natuurlijk handig voor je wanneer je weet van de hoed en de rand.

Zie advertiejunghengst 09. Jul. 2004

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-04 18:07

als jij niet de behoefte voelt om het uit te leggen moet je dat vooral niet doen
alleen wel jammer dat je nu dus wel de kans laat liggen om jouw vreemde stelling uit te leggen
en ik weet bij mijn eigen stamboek zeer goed het hoe en wat van een hengst in duitsland aanbieden

maar ben gewoon erg nieuwschierig wat je bedoelt met je topic

naar mijn idee haal je hier twee dingen door elkaar die niets met elkaar te maken hebben en ziot je op een stamboek te hakketakken wat er niets mee te maken heeft
als ik fout zit, zeg het maar en vertel me hoe het wel zit
gewoon gezonde nieuwschierigheid en interesse

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-04 18:24

Ik geef Draumpje gelijk.... ik vat je topic titel ook niet als ik je begin topic lees... titel heeft het over de chip... topic gaat over levensnummer.
chip- of transpondernummer is niet gelijk aan levensnummer kan niet en zal niet (denk ik Haha! ) levensnummer staat vast transpondernummer niet, omdat levensnummer europees is en transpinder nationaal....

vwb wedstrijdruiters... even twee jaar terug.. in Duitsland was het wettelijk verplicht dat een aanhanger een eigen kentekennummer had.. in NL toenertijd nog niet.. ik als NL inwoner hoefde geen kentekennumer aan te vrage voorr mijn verblijf met caravan op vakantie in duitsland..dus waarom zou een engelsman (M/V ) een chip moeten laten implanteren voor een wedstrijd in Nederland?

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-04 20:08

Wordt wel een interessante aangelegenheid. Nederland kan mensen/dieren uit andere EU lidstaten niet gaan discrimeren, volgens mij ook niet positief.

Als ze dus niet-gechipte paarden uit het buitenland toelaten, dan is een telefoontje naar Brussel voldoende om het hek volledig van de dam doen te gaan.

Kunnen ze kiezen: einde JIM, einde CHIO's in Nederland, of misschien toch eens echt gaan nadenken hoe dat de regels opgeschreven moeten gaan worden

schokland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-04 21:06

Joost even een practische vraag, zyn de Sumrins al gechipt?

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-04 21:09

schokland schreef:
Joost even een practische vraag, zyn de Sumrins al gechipt?

Ze zijn alle 6 gechipt, maar hoogstwaarschijnlijk kunnen wij de hengst die bovenaan het lijstje staat voor onze merries te dekken in 2005 niet gebruiken, aangezien de eigenaar uit principiele overwegingen niet wil chippen.

We willen onze merries niet daar laten, maar wel eventueel de hengst voor een paar weekjes bij de merries in onze wei laten lopen. Kan een moeilijke zaak worden. In dit geval heeft het landelijke beleid gecombineerd met redelijk begrijpelijke irritatie van fokkers toch al schade opgeleverd.

PS: je hoeft het niet eens te zijn met een wet, dat wil niet zeggen dat je hem dan ook gelijk maar mag breken Knipoog

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-04 22:05

kan die eigenaar toch ontheffing aanvragen om niet te hoeven chippen Haha!
Waarom zou nu een buitenlander op doorreis of deelnemer aan een evenement (in Nederland) zijn/haar paard/pony moeten laten chippen?
Dier wordt toch niet geïmporteerd? De eigenaar of rijder wordt toch niet gelijk inwoner van Nederland als hij/zij mee doet aan een evenement?

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 11:55

Even een vraag ....
Jullie hebben het allemaal over 'Nederlandse' passport, 'Duitse' passport ???

Bedoelen jullie hiermee de Equine Passport die uitgegeven is door een lidstaat van het EEG ??? of de Stamboek papieren die uitgegeven zijn door een Nationale Stamboek ???

Als het een EP is dan moet men eerder over een European passport spreken uitgegeven in Nederland, Duitsland of Belgie.

Mijn paarden hebben EU EP's met daarin de Stamboek papieren (center stuk) en geen chip registratie nummer daar het niet in Belgie verplicht is, enz enz enz enz.

Dus er is een levensnummer die GELDING is in geheel EEG en een stamboekregistratie nummer die alleen van toepassing is voor de BWP.

Men moet zeer goed onthouden:

EP (levensnummer) is NIET gelijk aan Chip nummer is NIET gelijk aan Stamboek reg.nummer !!

Bij het overschrijven naar een andere stamboek in het buitenland (welke land dan ook binnen de EEG) veranderd alleen de stamboek gedeelte en normale wijze niet de EP gedeelte. Dit is wat ons is medegedeeld door het Min.van Landbouw tijdens de laatste vergadering hieromtrent nav precies zo'n vraag ivm verkoop, fokker en competitie in het buitenland.
Er is maar EEN EU Equine Passport per paard en dit dient zijn hele leven bij DIE paard te blijven ... waar ook het zich bevindt (welk land dan ook).

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 12:03

In antwoord op Alane laatste reactie:

Nogmaals van het Min.v.Lanbouw:
"... als er voldoende identificatie papieren het paard vergezellen (hieronder wordt verstaan EU Equine Passport) dan is die paard volledig in order met de EEG richtlijnen en kan de bezochte EEG lid-staat geen andere verplichting opleggen ..."
vrij vertaald ... als chippen in Belgie en Duitsland NIET verplicht is dan kan Nederland het niet verplichten aan een 'paarden bezoeker' die voor dekking/competitie enz in Nederland moet verblijven!

Chippen is alleen in Nederland als EEG lidstaat verplicht op dit moment (in Engeland is er nog geen verplichtte chippen maar daar zijn ze naar toe aan het werken) dus zal het ook alleen staan als ze zo'n regel beginnen in te voeren (wat betreft competitie paarden).