veulen wel/niet in opfok?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Wat vind jij van een veulen in de opfok doen?

absoluut noodzakelijk!
28 (48%)
een veulen kan prima opgroeien zonder opfok
30 (51%)

Totaal aantal stemmen: 58

labe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-04 13:27

runningkawa schreef:
En dat noem jij professioneel?

Sorry, maar naar zo'n prutser zou ik nooit een paard brengen
Correct afgemaakte wei, anders niet

Nee, dat noem ik zeker niet professioneel, het probleem is dat 'ie dat zelf wel vind en dus ook als zodanig zijn gunsten aanbied. Er zullen ongetwijfeld goede adressen zijn, maar helaas heb ik iets teveel nare dingen gezien en gehoord.

Gijsenkim, wat jij omschrijft is exact wat hier (is) gebeurt. Bij alles wat we doen denken we verder dan vandaag. We vinden nu geen dingen goed die niet meer leuk zijn als het eenmaal 600 kg weegt, een voetje geven is een voetje geven en verder geen prutsmuts (dat woord typte ik dus niet, maar goed) Net als een pup, nu mogen bepaalde dingen niet omdat dat later ook niet zou mogen.
En tuurlijk is zo'n veulen schattig, popperig en knuffelig, maar het zal ook vandaag moeten leren wat 'ie de rest van zijn/haar leven hopelijk zal onthouden. Bovenal is het wel een paard en leert in mijn ogen meer van soortgenoten dan van mij, mijn tik op d'r kont maakt veel minder indruk dan het orenplatindenekgedreig van een ander/ouder paar. Dat deze oudere paarden het evengoed leuk vinden om met dit veulen te rennen en spelen (en soms toch wat kattekwaad uit te halen) kan toch alleen maar bijdragen aan de sociale vorming van zo'n kleintje?
Inmiddels heb ik een klein aantal jonge paarden in handen gehad en weet waar de valkuilen kunnen liggen, uitgeleerd raak ik echter nooit en zonder hulp begin je ook niets.
Veulen leerde bij ons direct wat wel/niet mag, dat er evengoed een eigenwijze sodemieter in dit dier schuilt : so be it, iets meer werk maar uiteindelijk hebben we wel een veulen wat gewoon doet wat moet en verder geen getrut.

Vraag blijft of wij ons veulen tekort doen met deze wijze van huisvesting, kan het beter? Is een leeftijdgenootje nu echt noodzakelijk of kunnen we op deze voet verder gaan?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-04 13:30

Zolang het dier op het land kan met andere paarden is het goed genoeg.

is mijn bescheiden mening Haha! Haha! Haha!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-04 13:33

Het niet weghalen bij de moeder is ook niks ernstigs. De merrie droogt vanzelf op en gaat uiteindelijk haar eigen gang. Het veulen zal dan alleen spookdrinken als het iets spannends mee heeft gemaakt en even gerust gesteld moet worden.

Jessica24

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 21:54

Je kunt er natuurlijk ook een leeftijdsgenootje bij nemen.
Als je de ruimte hebt.
Want dan zie je je veulen op groeien en hij heeft een speelkameraadje.

toscana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 19:28

Ik ben tegen opfok sorry maar dat is mijn mening. En die heb ik hier al meerdere keren gezegt op bokt. Ik heb in de loop der jaren teveel ellende terug zien komen uit de opfok. Mijn merrie krijgt volgend jaar een veulen en dat blijft gewoon thuis en gaat bij een paar merries in een wei voor een paar weken zodat moeder terug in haar oude kudde kan wennen. En dan gaat het veulen naar de kudde waar moeder staat. In die kudde staan paarden en ponys van allerlei leeftijden. Maar het kan ook zijn dat ik moeder en veulen samen tegelijk in de kudde breng.
Laatst bijgewerkt door toscana op 20-10-04 19:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 19:30

Dat is dan toch een opfok Verward
Wat versta jij over opfok, dat wil ik dan graag weten

toscana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 19:32

Ik versta onder opfok een groep veulens bij elkaar tussen wat jaarlingen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 19:36

Dat kan een opfok vorm zijn.

Maar een hoop leeftijden bij elkaar is bij mij ook een opfok.

Misschien zit er wel veel verwarring in het woord opfok.
En wat iedereen daar onder verstaat.
Ik bedoel daarmee een x aantal paarden bij elkaar gegooit Lachen

En jullie?

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 19:38

Nadeel van een gemengde kudde vind ik dat er vaak met de oudere dieren gewerkt wordt en ze vaak op ijzers staan.
Dat risico neem ik niet met mijn jonge dieren.

Ook gaan die oudere dieren in de winter vaak op stal.
Wat doe je dan met een veulen? Uurtje in een paddock?
Ik wil dat mijn jonge dieren tot hun 3e gewoon 24/7 buiten lopen om zich goed te ontwikkelen.
Lukt dat door omstandigheden niet, dan in koppeltjes 's nachts opstallen en overdag de wei op.

Een gemengde groep die aan deze eisen voldoet, is voor mij ook prima.

toscana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 19:48

Mijn merrie staat momenteel in een wei met 5 andere merries. De oudste is geloof ik (15) en de jongste is (2). Alleen 's avonds gaan ze op stal en staan dus overdag zomer van 8 uur tot 9 uur buiten en winters van 10 uur tot 6 uur en bij extreem kou van 11 uur tot 5 uur buiten. Maar de opfok waar ik dus tegen ben is die waar echt een grote groep veulens bij elkaar worden gegooit bv ergens op natuurgebied, en 24/7 buiten staan en waar dus weinig tot niet naar gekeken wordt door de verzorgende mensen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 14:57

Heb mijn veulen destijds verkocht, en zij staat nu (ze is 1.5) samen met een iets jongere merrie en een 4 jarige ruin. Buiten met een inloop stal.
Dit vind ik perfect, een speelmaatje, en een opvoed maatje

Olevalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 12:45

Ik heb een KWPN merrie van bijna 9 jaar(geen hoefijzers l;) ). Binnenkort koop ik een pas afgespeend veulen van 6 manden erbij. Ik ben van plan om een pasafgespeend veulen te lenen van iemand die er dan bij kan staan. Nu heb ik een vraagje: Het maakt toch niet uit welk ras van het veuen erbij komt te staan, of wel? Als ik er een veulen van een shet bij zet, kan dat ook? Dan kan het veulen spelen met het andere veulen en leren van mijn merrie.
Opfok is geen oplossing: te ver weg + te duur en aangezien we zelf genoeg stallen en wei hebben....
Laatst bijgewerkt door Olevalover op 22-10-04 12:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Olevalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 12:45

stef schreef:
Heb mijn veulen destijds verkocht, en zij staat nu (ze is 1.5) samen met een iets jongere merrie en een 4 jarige ruin. Buiten met een inloop stal.
Dit vind ik perfect, een speelmaatje, en een opvoed maatje

ja dat bedoel ik Knipoog

Jessica24

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 16:34

Volgens mij is dat een prima oplossing.
Speelkameraadje en een opvoeder in de buurt.

Olevalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 16:38

ja dat dacht ik ook al Lachen

Sandoekan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-04 16:26

Dit brengt me weer op nieuwe idee-en inderdaad, de 'opvoeder' is er al, dan is er nog de moeder, zou er misschien alleen nog een leeftijdsgenootje bij moeten, maar dan kan ik wellicht eens in de omgeving kijken of er iemand met hetzelfde probleem zit. Zelf nog een jaarling erbij nemen is geen oplossing, simpelweg omdat ik niet nog een paardkan veroorloven.

Olevalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 16:55

ja ik ook niet..
Dus heeft iemand een SHETLAND HENGST VEULEN in de buurt van DRENTHE die voor een tijdje (met goede verzorging) bij mijn KWPN hengstveulen en KWPN merrie van 8 jaar kan, hoor ik het graag Knipoog

Donderwolkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 08:57

Ik ben sinds 23 oktober trotse eigenares van Stan, een 5 maanden oud hengsten veulen (haflinger).
Stan staat op dit moment alleen in een boks, zodat hij en ik wat aan elkaar kunnen wennen.
Volgende week gaat meneer samen met een fries veulen en een fjorden veulen een grote stal in.
Dan kunnen ze ook met ze'n drieën naar buiten in de bak.

Als het zomerseizoen weer begint dan gaan de enters en twenters naar een natuurgebied toe. Daar blijven ze dan de hele zomer en hebben ze (naar mijn inzien) de tijd van hun leven. Haha!

Dus ja, ik ben voor opfok. En dan het liefst enters en twenters bij elkaar.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 09:36

runningkawa schreef:
Misschien zit er wel veel verwarring in het woord opfok.
En wat iedereen daar onder verstaat.
Ik bedoel daarmee een x aantal paarden bij elkaar gegooit Lachen

En jullie?

Ik denk bij "opfok" aan een bedrijf dat professioneel jonge paarden op laat groeien.

Mijn veulens gaan volgens mijn definitie volgend jaar dus niet de opfok in; zij komen bij hun twee moeders en een tweejarig ruintje in de groep te staan. Maar volgens jouw definitie staan ze dan dus wél in de opfok Clown !

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 09:42

Maar hoe doe je het dan met afspenen?
En als er 1 of 2 hengstveulens geboren worden? Die kunnen dan ook niet bij hun moeder blijven lopen...

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 09:42

Eerlijk gezegd vind ik een gemengde groep ook beter dan een stel "kleuters bij mekaar". Mijn jaarling heb ik teruggehaald uit de opfok toen wij ons eigen tokootje hebben gekocht en staat nu samen met mijn tweejarige en 18-jarige merries. De 18-jarige is duidelijk de leidster en opvoedster van de groep en de twee jonkies hebben een heilig ontzag voor haar. De twee merries trekken vaak samen op om te slapen en wat rond te wandelen, terwijl de twee jonkies ook vaak samen ravotten. Mijn oudste merrie heeft dan "rust". Naar mijn mening is het een hele leuke "kudde" zo.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 09:46

MarijeR schreef:
Maar hoe doe je het dan met afspenen?
En als er 1 of 2 hengstveulens geboren worden? Die kunnen dan ook niet bij hun moeder blijven lopen...

Dat klopt. Ik wacht even af wat ik "krijg" en besluit dan hoe ik het samen kan laten of niet. Voor het afspenen zullen ze sowieso een tijdje uit elkaar moeten. Als het hengstjes zijn, overweeg ik om ze daarna in de winter naar een opfokstal te doen om ze in het voorjaar te laten ruinen waarna ze weer terug in de groep kunnen. Als ze dan nog niet verkocht zijn (ik wil nl. geen hengstjes aan huis; mijn jaarling is momenteel een uitzondering maar die gaat dit voorjaar onder 't mes Haha! ). Met merrietjes ligt dat idd allemaal een stuk makkelijker! Die kunnen na het afspenen weer de groep in.

Olevalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 19:40

ja met dat "merrie"probleem zit is ook.. maar gelukkig hebben we aparte weiland gedeeltes, zodat ze elkaar wel kunnen zien, maar niet bij elkaar kunnen komen.

Woestein

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 23:34

Bij mij op stal zijn er ruime loopstallen met op dit ogenblik 1 stal met 2 2,5 jarige hengsten, in de andere loopstallen komen straks 1 met 6 enter hengsten, 1 met 3 merries en 1 met 3 veulens (2 x merrie 1 x hengst), deze staan nu nog op heeeeel veeel land lekker te genieten van de buitenlucht
In april geen ze weer het land op dus ze staan 5 maanden binnen.
Dit is naar mijn mening een opfokstal en zoals deze mensen met de paarden omgaan (elke dag worden de stallen uitgemest/opgestrooid en ze worden ook elke dag in handen gehouden) zou ik ook mijn jonge paard daar wel plaatsen en heb dus ook de volste vertrouwen in hun.
Ook de stallen zijn luchtig, fris, ruim en ja gewoon zoals ik het graag heb.
Dus ik heb vor de opfok gekozen.

Olevalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 12:17

Ik zou mijn veulen niet 5 maanen achter elkaar in een stal willen hebben.. hoe ruim hij ook is.. ze kunnen wel tegen een beetje kou ed.. Ze gaan er echt niet dood van als ze overdag naar buiten gaan hoor!