Goede hengsten in Gelderland gezocht ????

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lisjuh87

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 17:57

Serval schreef:
Ik heb ook niet gezegd dat alle Friezen dit hebben en ik weet nog niet of het een KWPN-er gaat worden. Ik weeg alle plus- en minpunten goed af alvorens ik een keus ga maken ook als dat betekend dat ik het nog een jaar opschuif. Ze word pas gedekt als ik een passende hengst heb gevonden . Eneh Lisjuh.....Serval is geen Fries.

oeps Bloos

Serval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-04 18:12

Sjuimpje schreef:
Ik geef mijn mening en heb helemaal niet over jou geoordeelt, ik vraag me af waarom jij je zo snel aangevallen voelt.

Maar goed, omdat je vraagt of ik jouw pony niet goed genoeg vind wil ik het nog wel even toelichten.
Ik kan van hieruit niet zien of jouw pony goed of niet goed is, maar ik vind wel dat je met een afstammingsbewijs een veel minder grote gok neemt dan nu.
Ik heb het in mijn post hierboven al gehad over aansluiting, zo kom je veel minder snel voor verassingen te staan. Stel je zet er nu een hengst als Negro op, dan kwak je dus een stel genen in die baarmoeder waarna het flink gehusselt wordt en je maar moet zien wat het veulen van wie gaat meekrijgen.
Met een beetje pech krijg je dan een veulen met de lengte van Negro, de beenlengte van jouw merrie, met het front van Negro en de hoofd-halsverbinding van jouw merrie.
Kortom, die kan je dan 'Submarine' dopen. Ik vind dat je elk dier zo eerlijk mogelijk voor zijn doeleinden moet fokken en dat wordt in een geval als dit wel veel moeilijker.

Tja, persoonlijk zou ik niet met zo'n merrie fokken. Ik vind dat je da ook wel heel makkelijk denkt over fokken. Dit is wat je eerder schreef Sjuimpje.....is dat niet oordelen ??????? Ja, dat is het wel. Jij oordeelt er over dat je vind dat ik te lichtzinnig omga met het fokken met mijn merrie. Dan is het niet gek dat ik mij aangevallen voel als iemand de gehele achtergrond niet weet en er zonder reden vanuit gaat dat ik over zoiets makkelijk denk. En lees eerst eens goed voordat je ervan uitgaat dat ik ZOMAAR EEN ZAADJE IN MIJN MERRIE PLAATS. Als ik een hengst gevonden heb die enigzins in de buurt komt van "perfect" voor Serval dan bespreek ik de voor- en nadelen met mijn veearts hij heeft genoeg kennis en inzicht om ervan uit te gaan of het past of niet past. Ook al heeft ze papier en is het een super afstammeling en zet ik er een hengst op van het zelfde stamboek geeft mij dat nog geen garantie dat er geen 'submarine' uitkomt. Je hebt het met het fokken met wat voor dier dan ook nooit voor het zeggen het is afwachten wat er uitkomt en hoe het zich ontwikkeld. Vind het leuk dat je je mening geeft maar ga er dan niet zomaar vanuit dat ik heel makkelijk denk over het fokken met mijn merrie want dat doe ik niet. Ik neem er de tijd voor en beslis niet 1,2,3.

Serval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-04 18:13

Lisjuh87 schreef:
oeps Bloos

hahaha......Toch knap dat ze er zo op lijkt he ?

Lisjuh87

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 18:52

Serval schreef:
hahaha......Toch knap dat ze er zo op lijkt he ?

Ja indd ik vond et echt een fries Tong uitsteken

Marjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 19:56

waarom moet het dan persé een hengst uit gelderland zijn? met KI kan je sperma goed vanuit de andere kant van de wereld laten komen, dus dan zou de andere kant van Ned niet zo'n probleem zijn toch?
Verder kan je beter zeggen wat je wil verbeteren aan je merrie, wat wil je eigenlijk fokken? en waar is jou merrie voor geschikt.
Je klinkt niet als iemand die zich er al 2 jaar in verdiept heeft.......

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 20:08

Serval schreef:
Als ik een hengst gevonden heb die enigzins in de buurt komt van "perfect" voor Serval dan bespreek ik de voor- en nadelen met mijn veearts hij heeft genoeg kennis en inzicht om ervan uit te gaan of het past of niet past.

Mag ik het adres van je DA als hij kan zien wat past en niet past.... zal hij waarschijnlijk alleen maar toppers fokken... en dan mag hij mij ook wel helpen en denk een hoop anderen ook

Citaat:
Ook al heeft ze papier en is het een super afstammeling en zet ik er een hengst op van het zelfde stamboek geeft mij dat nog geen garantie dat er geen 'submarine' uitkomt. Je hebt het met het fokken met wat voor dier dan ook nooit voor het zeggen het is afwachten wat er uitkomt en hoe het zich ontwikkeld. Vind het leuk dat je je mening geeft maar ga er dan niet zomaar vanuit dat ik heel makkelijk denk over het fokken met mijn merrie want dat doe ik niet. Ik neem er de tijd voor en beslis niet 1,2,3.

Navelbreuk en centenbak erfelijk dat zou dus betekenen dat je 50 % kans hebt dat jouw veulen dit ook heeft, en zelfs mischien meer. Omdat het moederdier belangrijker is dan de vaderdier.Ontwikkeling ja, als je een papier passende vaderdier uitzoekt zal de verrassing nooit zo heel groot zijn.
Bij papierloos heb je geen achtergrond info qua erfelijkheid en vererven en dat is gewoon het vervelende bij een papierloos paard, het stukje garantie dat je kunt hebben is niet aanwezig...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 20:54

Zet er een grote Welsh Cob hengst op.
Toevallig weet ik een erg mooie Haha!
Zwart, 1,54 m, vier sokjes en fokt grote, mooie en belangrijk: brave Cobs.
Sparkling Boy van de fam. Elskamp uit Putten.
Afz. Albert

jubeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 21:41

Bij havikerwaard staan ook mooie hengsten. Die zit geloof ik in De Steeg.

visca

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 22:45

De hengst Obelisk is ook een zwarte hengst. Maar ik denk dat hij een beetje groot is Haha! . Ga maar eens kijken op http://www.hhvanbommel.nl

antjuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 06:37

Bij de AB-stal in Ede zijn er gelderse hengsten. Zijn errug mooi vinnik zelf

boerinnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 07:28

Ik vraag me ook al af waarom het een hengst uit Gelderland moet zijn?
Met KI kunnen ze zelfs bij je thuis insemineren. Dus misschien kun je die eis wel weglaten, dan zijn er een heleboel meer hengsten beschikbaar.
Misschien heb je wat aan deze site:
http://www.paardengidsagenda.nl/Page/Ne ... LAND8.html
Succes ermee. Enuh hoe ons op de hoogte!

visca

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 11:27

jubeltje schreef:
Bij havikerwaard staan ook mooie hengsten. Die zit geloof ik in De Steeg.

zie deze website http://www.havikerwaard.nl/

Serval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-04 13:07

Alane schreef:
Navelbreuk en centenbak erfelijk dat zou dus betekenen dat je 50 % kans hebt dat jouw veulen dit ook heeft, en zelfs mischien meer. Omdat het moederdier belangrijker is dan de vaderdier.Ontwikkeling ja, als je een papier passende vaderdier uitzoekt zal de verrassing nooit zo heel groot zijn.
Bij papierloos heb je geen achtergrond info qua erfelijkheid en vererven en dat is gewoon het vervelende bij een papierloos paard, het stukje garantie dat je kunt hebben is niet aanwezig...

Fijn dat als je hulp vraagt aan bokt mensen die je paard zo afkraken zonder dat ze van de achtergrond afweten. Leuk die eigen meningen die op geen vaste feiten gebasseerd zijn ! Serval haar navelbreuk is ontstaan als veulen toen ze stress had dus deze is (als het goed is) niet erfelijk (krijg je als je een veulen van 3mnd bij zn moeder wegrukt en dr van de ene plek naar de andere verscheept, en nee dat was ik niet, ik was degene die haar kocht met +- 1 jr). Een navelbreuk kan bij elk veulen ontstaan dat zou je moeten weten. Over haar centenbak, dit heeft ze enkel in ontspanning, bij het knuffelen of als ze slaapt of staat te zoezen. Verder had Serval papier kunnen hebben (partbred Welsh) echter heeft de fokker van haar dit niet aangevraagd. Maar goed.....Wat ik bedoelde met mijn veearts is dat hij verder kan kijken naar de hengst en mijn merrie om te zien of het een gepaste match is !.....puntensysteem, beenstanden, externe overeenkomsten, enz. De meesten die al langer met paarden omgaan en er ook mee fokken weten dat een goed papier geen 100 % garantie geeft op een goed veulen. En dan dit over wat jij zei: het stukje garantie dat je kunt hebben is niet aanwezig.......bij het fokken van paarden krijg je nooit een garantie ! Ik snap dat een hoop van jullie tegen mix-paarden zijn maar snap dan ook dat anderen er de voorkeur aangeven net als dat jullie de voorkeur geven aan paarden met papier.

Serval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-04 13:21

Alane: Erg mooi gedicht wat je in je profiel hebt staan vooral deze alinea:

Ein Züchter muß oft mit Enttäuschungen leben
Erfolge, die werden so selten vergeben.
Drum mag er sich freuen der Tage des Glücks
Und sind's nur Sekunden des Augenblicks.

Hieruit zou je al af hebben moeten leiden dat dat wat ik zei en zeg zo is, successen worden zelden weggegeven. Fokken blijft een afwachtende zaak de kwaliteit van het eind resultaat openbaard zich pas na een hele tijd.

p.s. Mijn excuus als ik nu iets gedaan heb dat niet mag.

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 13:37

Sorry hoor maar als je niet tegen deze kritiek kunt, wat wel de waarheid is, waarom vraag je het dan aan de mensen van bokt? Ze proberen je alleen maar te helpen hoor, ik zelf zit ook met een hoogbenige hengst en die kan ik ook niet op alle merries zetten omdat er dan een veulen uitkomt dat nergens op lijkt. bijvoorbeeld een hoogbenig paard met een kort gelijnde rug, kort hals en een ongeloofelijk groot hoofd. Je moet echt goed opletten wat je erop zet, en alles van de merrie is 75% erfelijk op je paard zijn lichaam. als jij een veulen wil oke, maar er zijn mensen die je alleen maar waarschuwen omdat een terleurstelling heel veel pijn kan doen.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 13:38

Serval: een centenbak heeft Kas ook. Tyrano en Tess, haar 'veulens' hebben dit niet.
Ook zij heeft dit alleen in ontspannen toestand, daar zou ik dus niet naar kijken.

Voor jouw merrie zou ik wel een wat steviger gebouwd paard kiezen. Richting het Welsh Cob type. Luxe, maar toch wat steviger.
Dan heb je kans dat de verhoudingen redelijk kloppen. Daarnaast heb je kans op een wat sportiever type paard.

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 13:42

Amanda schreef:
Serval: een centenbak heeft Kas ook. Tyrano en Tess, haar 'veulens' hebben dit niet.
Ook zij heeft dit alleen in ontspannen toestand, daar zou ik dus niet naar kijken.

Voor jouw merrie zou ik wel een wat steviger gebouwd paard kiezen. Richting het Welsh Cob type. Luxe, maar toch wat steviger.
Dan heb je kans dat de verhoudingen redelijk kloppen. Daarnaast heb je kans op een wat sportiever type paard.

Dat is dus wat ik ook bedoel, maar de meeste veulens hebben in het negin geen centenbak, dat kan wel op latere termijn komen, maar dat hoefd niet en idd zoek een beetje naar het welsh cob type, Wat vind je trouwens van de hengst power and paint? zoiets zou er ook nog wel opkunnen.

Serval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-04 13:44

Marjolein schreef:
Je klinkt niet als iemand die zich er al 2 jaar in verdiept heeft.......

Ik klink niet zo omdat je enkel kan lezen wat ik schrijf Haha!, dat wat ik vroeg was of jullie mij hengsten en hengstenhouders konden aanbevelen in Gelderland meer informatie over mijn merrie heb ik niet gegeven en dat is niet nodig daar ik zelf kies welke hengst ik gebruik voor mijn meis. Ik vroeg er niet om of een aantal mensen van jullie Serval zouden willen ontleden om te zien of ze geschikt is voor de fokkerij echter reageerden er een aantal alsof dat wel het geval was . NEE, IK VROEG ENKEL NAAR HENGSTEN EN HENGSTENHOUDERS IN GELDERLAND !!!!!! Ik ga mijn merrie niet met mensen bespreken die enkel maar vol oordelen zitten over mix-paarden zonder papier. Ik kies voor hengsten in de buurt daar ik liever een natuurdekking zou willen, en daar Serval het niet echt super naar dr zin heeft op een trailer is 1+1=2.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 13:46

Heb je inmiddels al een hengst in gedachten trouwens?
En wat voor stamboek/ras?
Ben wel nieuwsgierig
Vind je paardje namelijk een erg leuk dier!
(heb even in je profiel zitten spieken. Ze toont wel groter dan ze is!)

Serval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-04 13:48

Navidad schreef:
Sorry hoor maar als je niet tegen deze kritiek kunt, wat wel de waarheid is, waarom vraag je het dan aan de mensen van bokt? Ze proberen je alleen maar te helpen hoor, ik zelf zit ook met een hoogbenige hengst en die kan ik ook niet op alle merries zetten omdat er dan een veulen uitkomt dat nergens op lijkt. bijvoorbeeld een hoogbenig paard met een kort gelijnde rug, kort hals en een ongeloofelijk groot hoofd. Je moet echt goed opletten wat je erop zet, en alles van de merrie is 75% erfelijk op je paard zijn lichaam. als jij een veulen wil oke, maar er zijn mensen die je alleen maar waarschuwen omdat een terleurstelling heel veel pijn kan doen.

Jij leest dus ook al niet goed..... Huilen . Ik vroeg enkel hengsten en hengstenhouders die er in Gelderland zitten. Ik vroeg geen mening over het wel of niet geschikt zijn van mijn meis om mee te fokken. Ik ga met dit hele plan totaal niet lichtzinnig om zoals een hoop van jullie denken, alweer die vooroordelen. Wat betreft of ik tegen kritiek kan, das zekers wel het geval maar niet als er zomaar vanuit gegaan word dat ik met dit wat een zeer belangrijk iets is voor mij lichtzinnig omga.

Serval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-04 13:53

Amanda schreef:

Precies dat is ook de richting die ik zoek . Ik wil dus ook een hengst die bij haar bouw aansluit. Stevig en toch luxe met meer maat. Er zijn buiten de Welsh Cobs ook andere hengsten die zo'n bouw hebben en die aansluit bij haar. Die zoek ik dus zodat ik die aan mijn lijst kan toevoegen, elke hengst ga ik bekijken en dan worden er 2 kolommen gemaakt: voordelen en nadelen.

Serval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-04 14:02

Amanda schreef:
Heb je inmiddels al een hengst in gedachten trouwens?
En wat voor stamboek/ras?
Ben wel nieuwsgierig
Vind je paardje namelijk een erg leuk dier!
(heb even in je profiel zitten spieken. Ze toont wel groter dan ze is!)

Dank je wel Amanda. Ze is als laatste keer 146,5 cm gemeten dat was toen ze bijna 3 jaar was. (ze lijkt groter omdat ik 157 cm groot ben Knipoog )
Zelf wil ik een hengst die idd bij haar bouw aansluit, wellicht iets luxer en zekers meer maat. Heb al veel Welsh Cob hengsten en andere stevige jongens in mijn lijstje staan maar ik wil de 'perfecte' hengst voor Serval vinden dus probeer ik het langs deze weg.

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 14:09

Serval schreef:
Jij leest dus ook al niet goed..... Huilen . Ik vroeg enkel hengsten en hengstenhouders die er in Gelderland zitten. Ik vroeg geen mening over het wel of niet geschikt zijn van mijn meis om mee te fokken. Ik ga met dit hele plan totaal niet lichtzinnig om zoals een hoop van jullie denken, alweer die vooroordelen. Wat betreft of ik tegen kritiek kan, das zekers wel het geval maar niet als er zomaar vanuit gegaan word dat ik met dit wat een zeer belangrijk iets is voor mij lichtzinnig omga.

Sorry?? ik lees niet goed?? ik heb alles op mijn gemak door zitten nemen, ik bedoel verder het zelfde als amanda... Maar waarschuw je alleen, en zeg ook dat die andere mensen je waarschuwen. Alleen maar omdat een TERLEURSTELLING Groot kan zijn.

kijk verder even op www.stalbles.nl Kijk op www.kwpn.nl en op www.nrps.nl kijk op www.kinsky.com kijk op www.kinsky.de zo kan je er nog wel honderen opnoemen.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 14:36

Serval haar navelbreuk is ontstaan als veulen toen ze stress had dus deze is (als het goed is) niet erfelijk (krijg je als je een veulen van 3mnd bij zn moeder wegrukt en dr van de ene plek naar de andere verscheept, en nee dat was ik niet, ik was degene die haar kocht met +- 1 jr). Een navelbreuk kan bij elk veulen ontstaan dat zou je moeten weten.[/quote]

Eerder in dit topic melde je dat je geen Friese hengst wil vanwege een verhoogde kans op een navelbreuk, erfelijkheid dus. Nu ben je van mening dat dit toch niet erfelijk is Verward

Overigens krijgt een veulen niet van stress een navelbreuk, maar vanwege een zwakke plek of opening in de buikwand. Normaal gesproken worden ze daarmee geboren.

Het is misschien een goed idee om met je merrie naar een keuring te gaan. Kies een stamboek dat het dichts in de buurt van het type van jouw merrie komt. De merrie komt dan in hulpstamboek en wat belangrijker is je kan dan aan het stamboek een goed fokadvies vragen. Bij het NRPS is dit heel goed mogenlijk en die hebben ook verschillende fokrichtingen.
Je kan daarna bij een KI station je merrie laten dekken door een hengst van jouw keuze. De nieuwe heuvel uit Lunteren heeft hengsten van verschillende stamboeken op stal staan.

In het voorjaar zijn bovendien heel veel henstenshows overal in het land. Erg leuk om er een paar te bezoeken.

Veel succes en veel plezier met uet uitzoeken van een geschikte partner.

Marjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 15:27

als je een natuur dekking wil dan kan je de meeste kwpn (en aan verwanten stamboeken) hengsten afschrijven, die gaan allemaal via KI. (iemand die zich er in had verdiept had dat geweten.........)
sorry je hebt me nog niet overtuigd.......