Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Excuseme schreef:Het programma borduurt voort op de partjesfokkerij vertaald in indexen. Een weke kootstand paar je aan een steile kootstand en voila, je hebt de ideale kootstand. Zo zou het theoretisch kunnen werken, maar de praktijk wijst anders uit.
Anna42 schreef:Partjesfokkerij = KWPN fokkerij.
sarabande schreef:Het stamboek stelt richtlijnen voor voor opname en predikaten, maar ook daar heeft de fokker een vrije keuze in.
Bijvoorbeeld een merrie niet aanbieden voor stamboekopname en er een niet erkende hengst opzetten.
_Piet schreef:Volgens mij klopt je theorie niet. Je moet niet het ene extreme paren aan het andere in de hoop om er ergens tussenin uit te komen. Je moet juist aanparen met het correcte, dus in geval van een weke kootstand aanparen met een partner met een CORRECTE kootstand, en juist niet met een steile kootstand (en natuurlijke zeker niet aanparen met een weke kootstand), omdat de kans dan groot is dat je ofwel een steile ofwel weer een weke kootstand krijgt bij je nakomeling.
Ik ben trouwens ook niet zo'n voorstander van de partjesfokkerij. In mijn ogen moet je het paard in z'n geheel bezien. De indexen kunnen echter wel een hulpmiddel zijn.
GertJan schreef:Hoe moeten ze zich ten opzichte van elkaar verhouden en wat is de rede voor juist dié verhoudingen?
Excuseme"]
[quote="_Piet schreef:Volgens mij klopt je theorie niet. Je moet niet het ene extreme paren aan het andere in de hoop om er ergens tussenin uit te komen. Je moet juist aanparen met het correcte, dus in geval van een weke kootstand aanparen met een partner met een CORRECTE kootstand, en juist niet met een steile kootstand (en natuurlijke zeker niet aanparen met een weke kootstand), omdat de kans dan groot is dat je ofwel een steile ofwel weer een weke kootstand krijgt bij je nakomeling.
Ik ben trouwens ook niet zo'n voorstander van de partjesfokkerij. In mijn ogen moet je het paard in z'n geheel bezien. De indexen kunnen echter wel een hulpmiddel zijn.
ceasario schreef:Maar bij niet.
nl. Het kan niet vaak genoeg onderstreept worden, dat fokken niet via een programmatje gaat.
sarabande schreef:Ook dit antwoord slaat als K*t op dirk zoals een oud spreekwoord zegt.
Waar komt dat spreekwaoord vandaan??