hengsten zijn pas met 3 jaar vruchtbaar maar het komt soms voor dat een hengst met 2 jaar al vruchtbaar is.probeer met de eigenaars te overleggen of ze voor de zekerheid een scan willen maken bij beide merrie,s een scan is namelijk niet zo duur want wij betalen 10 euro per merrie
Elskevree
Geplaatst: 24-10-04 19:21
Vanaf 1 jaar kunnen hengsten vruchtbaar zijn. Inteelt is natuurlijk een kwalijke zaak vooral met moeder en zoon. Over het algemeen worden de veulens gezond geboren en kunnen ze later als gewoon als rijpaard gebruikt worden. Mijn paard "Cappucino" (te zien in mijn profiel) is het resultaat van vader x dochter. Hij heeft geen afwijkingen. Behalve zijn afwijking dat hij altijd aandacht wil Wat betreft de eigenaar. Hij is misschien ontwetend dat ze zo jong al kunnen bevruchten of misschien wil hij geen geld besteden aan een castratie.
PridesRanch
Geplaatst: 25-10-04 16:56
Het kan goed gaan, maar veel paarden laten uiteindelijk toch afwijkingen zien. Zo hadden we een merrie op stal die product was van vader+dochter, en zij had duidelijk last van een soort authisme. Ze was onberekenbaar en met vlagen agressief, ook tegen kinderen, er was geen pijl op te trekken. Ze kon van het ene op het andere moment onbereikbaar zijn. Ze heeft wel een zoon gehad en was echt een vreselijk goede moeder. De zoon is echt een prachtbeestje met juist een open karakter. In de tuigpaarden zie je heel veel inteelt, en ik moet zeggen dat de tuigpaarden daar niet mooier van worden.
vanity
Geplaatst: 28-10-04 09:49
Ik zeg niet dat ik het fijn vind, maar hier krijgen we volgend jaar wss weer een stuk of 5 (of meer) inteeltveulens en dat is niet de eerste keer.
Tot hiertoe is er nog nooit iets misgelopen, zijn allemaal mooie gezonde veulens geweest! Dus je hoeft je denk ik niet te veel zorgen te maken! Zelfs de duurste hengst en de beste merrie kunnen ook een lelijk of ongezond veulen krijgen.
Neonlight
Moderator Over Paarden
Geplaatst: 28-10-04 14:47
Afgelopen jaar op de keuring bij de hackney's ook een merrie gezien uit 1999, met als vader Sylvester Nicole, en dit is een gkk dekhengst, geboren in......1997! Hij was als jaarling uit de wei ontsnapt en had zich ook vermaakt met de merries. Dus het kan wel degelijk.
Verder is het niet ideaal voor de fokkerij, maar het wil idd niet zeggen dat er mismaakte veulens uit komen. Mijn merrie stamt ook af van een merrie die een product is van vader op dochter. Dit is bewust gedaan, het resultaat was een stermerrie.
Alikesflame
Geplaatst: 31-10-04 21:46
over het algemeen gaat het wel goed. Ken die is wel een beetje dom. maar voor de rest geen raar paard
pril85
Geplaatst: 03-11-04 21:43
en een merrie drachtig van haar vader? of geld daarvoor t zelfde verhaal?