MarijeR schreef:Ik ken ook dieren die voor zomereczeem afgemaakt zijn.
En dan niet omdat de eigenaren er geen moeite voor wilden doen maar om het dier uit zijn lijden te verlossen. Want dat was het geworden, lijden.
Kan best zijn dat jouw paard of pony een prima leven heeft met wat aanpassingen. Er zijn ook dieren waar dat niet voor werkt.
Ik weet niet wat ik hier op moet zegggen.
Wat doe je als je weet dat je zwanger bent van een kind met een erfelijke ziekte?? Een afwijking waar het leven heel moeilijk en duur door word????
Vind ik een beejte hetzelfde....
Verder weet ik ook nog niet als het erfelijk bepaald is....
Een paar van onze fjorden hebben het ook
We hebben 2 fjorden uit 1995 die hebben nergens last van
We hebben 2 fjorden uit 200 die hebben het wel (dochters van die uit 1995)
We hebben een merrie uit 2003 die het niet heeft (dochter van 1 uit 1995)
We hebben een merrie van 2004 die het ook nog niet heeft (dochter van 1 van de merries van 2000 die het ergste exceem heeft)
Verder hebben de eiwitten er volgens mij ook een rol in
De ene merrie uit 2000 heeft het heel erg er daar rijd ik niet op
Die ander krijgt veel beweging en heeft het veel minder erg..
Zou het misschien ook niet zo wezen dat je bijv. Homozygoot moet zijn voor exceem.
Dat er paarden zijn die dragers zijn van exceem. Als je daar mee fokt met een hengst die bijv. ook drager is dat je dan zoveel % kans hebt op een veulen die homozygoot is voor de eigenschap exceem.
Als dit zo zou zijn vind je hier onder uitleg 
FF uitleg voor diegenen die het niet snappen.
Je hebt een merrie met bijv. Hh als genotype (genetysche kaart)
Hh is dan hetrozygoot en is dan drager van exceem.
HH is dan homozygoot en heeft dan exceem
hh is dan ook homozygoot en heeft dan ook exceem
Als de eigenschap voor exceem dominant is heb je alleen exceem bij HH en als de eigenschap voor exceem reccesief is dan heb je bij hh exceem.
Dus als je een dragende merrie hebt die je kruist met een dragende hengst heb je dus 50 % op exceem. Ligt eraan of het nog uitmaakt of de eigenschap voor exceem reccesief of dominant is. Als dat wat uitmaakt heb je 25 % kans op exceem.
......H h
H HH Hh
h Hh hh
Verder kan je zo door gaan bijv:
Een merrie die homozygoot dominant is voor de eigenschap en een hengst die homozygoot reccesief is voor de eigenschap
.....H H
h Hh Hh
h Hh Hh
dan heb je dus 100 % kans dat je een drager krijgt...
Of is dit volkomen onzin wat ik hier nou neerzet (ik weet namelijk niet of het hier wel mee te maken heeft)!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Als het wel zo zou zijn zou het toch al wel bekent zijn???!!!!
Het lijkt namelijk wel zo bij ons.
Het kan misschien ook wel rasbepalend zijn, zoals bij die fries die getest is op manen en staart en dat daar uit kwam dat het wel erfelijk bepaald is
Ik hoop dat je het nog snapt
Maar dit zijn mijn meningen erover