Beide paarden zijn KWPN gefokt

dit is een Elan x Talisman

dit is een Rossini x Komeet
Graag jullie reaktie
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
en anderen met een elektrische. Puur wat je maar wil als ruiter.Jan_VT schreef:In de serie van IDS sarabande heb ik ook veel leuke dingen gelezen, en vaak bijgeleerd. In een bepaalde aflevering werd Montecristo eens aangehaald als een hengst die een toonbeeld is van mooie hoogbenigheid, langgelijndheid (ik neem dit er ni bij omdat ik denk dat die dingen toch samenhangen en in een geheel dienen gezien te worden) Nu ik heb bijvoorbeeld zowel Montecristo als Ferro zien werken in de hogere verzameling en vond eigenlijk dat de eerste verre van indruk kon maken.
sarabande schreef:Ik heb Montecristo altijd wat stijf in zijn beweging gevonden uitgezonderd zijn excellente stap. Maar het heeft ook jaren en heel wat ruiters en amazones geduurt voor Ferro liet zien wat hij kon. Wellicht is een deel van het plaatje ook de ruiter of amazone waar het net mee klikt.
sarabande schreef:Niets in de fokkerij zou moeten zijn, iets wensen en proberen te bereiken is al heel mooi.
geral schreef:Beide paarden zijn diverse keren als ouderwets en kortbenig aangemerkt door kenners
irmaz"]
"The legs should be relatively short with the joints near the ground. This gives the horse a better natural balance"
Waarom willen wij dan langbenige veulens fokken?
[/quote]
Hij zegt relatief kort. Misschien bedoelt hij daarmee dat ze kort lijken in verhouding met een diepe romp? ('diep' heet dat dan toch he?)
[quote="essie79 schreef:Ik weet eigenlijk niet of ik nu bewust naar een paard met een lang voorbeen zoek maar weet wel dat ik van de korte pootjes zoals je vaak ziet bij Ferro of nafok van Ferro niet echt warm wordt.

sarabande schreef:Wellicht had je de afstamming er niet bij moeten zetten![]()
Maar het hele verhaal over exterieur en de daaraan gekoppelde verwachtingswaarde is maar zon klein gedeelte van het geheel. Het moet tussen de oren klikken, ze moeten het qua gezondheid kunnen waarmaken, de juiste ruiter treffen, etc etc.
Omdat ieder paard slechts een deel van deze optelsom bezit, zie je inderdaad paarden dingen presteren die niet in verhouding tot zijn bouw staan. Zowel in negatieve als in positieve zin.
In het laatste geval kan iedereen internationale toppers aanwijzen.
We fokken paarden en geen fietsen.
wietske46 schreef:Beste Saar Anna heeft geen keuringsboekje nodig om een paard op zijn kwaliteiten te beoordelen.